Breed - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Breed - první dojmy

28. 5. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Otestovali jsme singleplayerové demo taktické sci-fi střílečky Breed, která se nápadně podobá slavnému Halo, a v prvních dojmech se s vámi podělíme o to, co nás na této nadějné týmové hře zaujalo.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 28.května 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Taktická sci-fi střílečka Breed přinesla před pár dny ochutnávku v podobě hratelné betaverze singleplayerového dema, díky němuž si už nyní můžete sami otestovat, co vás asi v plné verzi čeká. My přinášíme tímto článkem první dojmy, které na nás demo udělalo a než se pustíme do jeho hodnocení, připomeneme alespoň telegraficky hlavní rysy plné hry, která se podobá slavnému Halo. Ta slibuje celkem osmnáct rozsáhlých misí, zasazených do doby kolem roku 2610, kdy se parta vesmírných bojovníků lidské rasy vrací zpět na Zemi z dobrodružné (nebo chcete-li válečné) výpravy a zde zjistí, že zatímco si posádka korábu větrala hlavně daleko od rodné hroudy, obsadili jejich domovinu vesmírné potvory rodu Breed. Série soubojů by vás pak měla provést osvobozovacími bitvami vedoucími k vyhnání těchto potvor z naší planety, čímž - jak jinak - zachráníte celé lidstvo, jako jste to už jistě mnohokrát učinili v případě her jiných. Tolik asi úvodem o hře z informací, které se o ní píší, a nyní už přejdeme k aspektům, jež jsme si sami otestovali.

 Trénink
První součástí dema, kterou byste si měli projít, je základní trénink. Zde se seznámíte s několika zbraněmi a způsoby jejich ovládání, potažmo tu potkáte i nepřátele, kteří po vás půjdou i v misích. Zároveň si osaháte HUD, radar, zvyknete si na mapu, chování při pohybu a v neposlední řadě i na chraplavý, jakoby záhrobní hlas cholerického instruktora, jehož každý váš neúspěch dohání k šílenství. Ač v tréninku nenajdete nic extra zvláštního, přesto jej doporučuji absolvovat, protože se tam v klidu připravíte na hru, což v ostré misi už tak snadno nepůjde.

 Týmová hra
Jedním z tréninkových nácviků je i práce v týmu, což dává tušit, že do bojů nebudete nastupovat sami. Do ukázkové mise se vydáte spolu se třemi dalšími spoluhráči, různě vybavenými podle specializace (sniper, heavy gunner, grunt). Podobně jako třeba v sérii Ghost Recon tedy postupujete ve skupince s možností se kdykoli přepnout do role kteréhokoli člena, který se tím automaticky stává vůdcem formace. Práce se spoluhráči mi přijde šikovná v tom, že je relativně jednoduchá a zároveň nabízí vše, co asi tak budete při bojích stíhat použít.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Celkem šest povelů umístěných na klávesy F1 až F6 vám dovolí svolávat tým do sevřenějšího tvaru nebo naopak velet k vytvoření větších rozestupů. Dále lze zastavit tým, měnit základní formace, v nichž se skupinka při postupu udržuje, můžete zakázat střelbu a zavelet k přeskupení členů v rámci formace. Čili velice jednoduše tak máte přístup ke všemu potřebnému, není potřeba se šprtat hromadu povelů. Umístění na funkčních klávesách je navíc praktické, díky čemuž je celý způsob komunikace velice efektivní a zvládnete jej využívat raz dva. Užitečné je i volání spoluhráčů, když upozorňují, že přebíjejí zbraň anebo jejich křik při kontaktu s nepřítelem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Ostrovní mise
Po tréninku najdete v demu i jednu ostrou misi, odehrávající se na ostrůvku obsazeném nepřáteli. V ní máte za úkol najít a získat důležitá data, která se někde na ostrově zatoulala a je potřeba je získat zpět. Mise začíná na palubě vesmírné lodi, která vás dopraví na ostrov a už po cestě dostanete šanci si své další putování trochu usnadnit. Tato možnost spočívá v rozstřílení radarového systému, které když se vám povede, nebude nepřítel včas o vašem příletu alarmován a tudíž se na vás nevyrojí hned po přistání. Myslím, že to je zábavné zpestření a přejme si, ať je podobných momentů v plné hře víc.

Další důležitý poznatek se týká rozsáhlosti misí. Nepůjde o žádnou fofrovku, kdy někam naběhnete a do pěti minut je vymalováno. Je na vás, zda budete postupovat v poklusu a cestou kosit vše co se pohne, anebo zvolíte postup taktičtější s využitím dalekohledu a ostřelovače. Ten může včas zlikvidovat nepřátelské hlídky, obsluhy kanónů a jim podobnou verbež, která hlídá stěžejní místa mapy a pokud se do jejich palby dostanete, bude to sakramentsky bolet.

Na tomto místě se sluší dodat, že jsem nikde v demu nenašel možnost průběžného ukládání, což je u tak rozsáhlých misí celkem překvapivé zjištění svědčící o snaze přimět hráče k opatrnosti. Doplním, že misi lze dokončit i s jediným přeživším členem týmu, takže zabitím některého ze spoluhráčů (včetně vás) hra nekončí, ale jede se až do poslední kapky krve.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 HUD a mapa
Obrazovka neboli HUD na sobě nese několik důležitých ukazatelů, k nimž kromě tradičního záměřovacího kurzoru a indikátoru munice patří i stav vašich spoluhráčů, týmové povely a aktuální formace, v níž se vaše jednotka nachází. Navíc zde najdeme i mapku levelu s možností přibližování pohledu v několika úrovních a rovněž jakýsi kompas (jde volitelně pomocí klávesy vypnout), jenž krom světových stran signalizuje i směru k waypointu, na který se aktuálně máte za úkol dopravit. Pokud se navíc na waypoint přímo v mapě podíváte, naleznete i informaci o tom, jak je od vás vzdálen.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Kompas s mapou tedy tvoří jakousi navigační dvojici, z níž mi kompas přijde v pohodě, nicméně mapka tak, jak vypadá, mi naopak připadá téměř nepoužitelná. Zobrazení mapy není schematické, ale jedná se o jakýsi hodně zmenšený render, který i když přiblížíte, co to engine dovolí, nepoví nic pořádného. Sice se na mapce zobrazují waypointy a některé důležité předměty, ale kudy se třeba do daného místa dostanete (čili nějaké jasnější zobrazení cesty) z ní nevyčtete. Možná je to záměr, nicméně když už něco jako mapka ve hře je, tak by asi měla i ke svému účelu sloužit už proto, že díky kopcovitosti terénu není problém bloudit v slepých uličkách.

 Audiovizuální zpracování
Střílečku Breed pohání engine Mercury, o kterém autoři tvrdí, že vám ukáže věci, o kterých se vám ani nezdálo. Nevím, vlastní úsudek si udělejte třeba z obrázků u tohoto článku. Osobně žádnou pecku v Mercury nespatřuji, čímž nechci říct ani opak, tedy že by byl Breed škaredý. Přijde mi to na takový slušný standard, který se v dnešních hrách objevuje. Samozřejmě je potřeba brát v úvahu i velikost venkovních lokací a jim uzpůsobené polygony tak, aby se hra dala na současných strojích provozovat. Rovněž zvukovou stránku hry bych zařadil k průměru, který nijak neoslní, ale ani nebude třeba se nad ním ušklíbat. Hrdelní chrapot instruktora jsem v úvodu překousnul a dále už mě nic nepřekvapovalo.

 Multiplayer až v plné verzi
Jednou ze slibovaných součástí plné verze Breed má být i hutný multiplayer, který si bohužel v demu zatím nijak nevyzkoušíte. Měl by obsahovat kromě známých deathmatchových modů a CTF i další, zatím ale blíže nespecifikované typy her. V nich - stejně jako v singlu - budete krom běhání po svých moci používat různá vozítka i vznášedla, a to nejen k přesunu, ale půjde využít i jejich zbraňových systémů ke škádlení nepřítele.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

K jiným slibovaným prvkům patří zasazení hry jak do interiérů, tak do rozsáhlých exteriérů, což dokazuje i mise v demu. Ze zbraní bude dostupný různorodý materál od automatických pušek přes granáto i raketomety, ostřelovačky s možností zoomu a další zbraně od lehkých až po těžší kalibry, vesměs vybavené dvěma módy pro střelbu. Konkrétní modely nemá cenu jmenovat, protože když třeba napíšu, že ve hře najdete sniperku LZ-20, nikomu to nic neřekne. Spíš stojí za zmínku hra na zásahové zóny, respektive na headshoty a zbytek těla.

 Verdikt koncem léta
Ukončit mé první dojmy z hraní dema bych chtěl stručným shrnutím. Breed vypadá na poměrně vydařený titul, který osloví především akčněji zaměřené publikum. Určitě ve hře nehledejte nějaké hlubší prvky chování zbraní, vliv na pohyb a polohu střílejícího apod. Ke kladům zatím řadím rozsáhlost misí a týmovou souhru s možností přepínat mezi hráči různých profesí. Zatím bych hře vytkl pouze mapku, která by mohla být zpracována poněkud účelněji.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva S finálním verdiktem počkejme do plné verze, která má vyjít nejprve německy a v angličtině pak koncem srpna. V ní bude rozhodovat spousta dalších vlastností jako multiplayer, vozítka (prý i vodní), vznášedla a v neposlední řadě i údajně hutný příběh. Další informace o připravované hře můžete čerpat i na její domovské stránce nebo v našem archivu novinek.

Stáhněte si: Singleplayer demo, Video, E3 2002 trailer, Video #2, Trailer
Související články: Novinky

Mickey Mouse
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora)

 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články