Battlefield 1942 - dojmy z multiplayeru
zdroj: tisková zpráva

Battlefield 1942 - dojmy z multiplayeru

21. 8. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Nejlepší multiplayerovou hrou roku se asi nestane UT 2003 ani Condition Zero, nýbrž Battlefield 1942, jehož perfektní demo s bitvou Japonců proti armádě Spojenců na ostrůvku v Pacifiku jsme otestovali.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 21.srpna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Po velice nadějném singleplayerovém demu připravované válečné hry Battlefield 1942 následovalo před několika dny vydání slibovaného dema multiplayerového (lokální download). Přeskočím základní info o hře, které jsme už popisovali v červencovém článku o prvním demu hry nebo preview a vrhnu se rovnou na to, co najdeme v demu druhém. Začnu však tím, co tu nenajdeme, a tím jsou boti. Toto demo je celé ryze multiplayerové a slouží k otestování hry živých hráčů proti sobě (ve finální hře boti samozřejmě budou). Demo umožňuje vytvořit bitvu až pro 32 připojení, finální hra tento počet dokonce zdvojnásobí.

 Bitva o ostrov uprostřed Pacifiku
Mapa, kterou jste mohli vyzkoušet minule, se nyní změnila a to velice atraktivně. Bitva se odehrává na ostrově a jeho okolí, z čehož bych rád zdůraznil ono okolí, které hraje velice důležitou roli. Nově do druhého dema totiž přibyly lodě a letadla různého typu, což posouvá celou hru a její možnosti mnohem dál, než jsme zvyklí. Okolo ostrova plující křižníky ostřelují pevninu z četných kanónů a kulometných hlásek. Nad tím krouží letadla Spojenců a shazují na lodě bomby, případně střelec na pozici za pilotem kropí námořníky kulometem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Obdobná situace je k vidění i nad samotným ostrovem, kde letadla krouží v cyklických náletech, honí se a střílí po sobě navzájem. Srážky ve vzduchu i o pevninu při nezvládnutém manévru nejsou nijak ojedinělé. Z hořících letadel skáčou zmatení piloti a rozevírají padáky, které jsou jejich poslední nadějí na záchranu a v dané chvíli je jedno, že dopadnou třeba do moře a budou muset k ostrovu či na loď doplavat. Z moře k pevnině míří po vlnách transportní rychlé čluny přivážející živé posily. Proti nim bývá dobrou obranou kulometné nebo dělostřelecké otočné stanoviště, vybudované na vhodném místě na pobřeží.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Do toho všeho připočtěte jeepy a obrněná vozidla, kterými se jednotky rychle přesouvají po souši, pěšáky střílející z pušek, sniperek, kulometů, ale i protitankovými dělbuchy. U úzkých cest typu most není nic neobvyklého najet na minu a v okamžiku být rozcupován na kousky. Celkový dojem z bitev se těžko dá popsat slovy, je prostě dokonalý a zatím na počítačích asi nikde nebylo něco podobného k vidění (snad kromě Flashpointu, který však neumožňuje multiplayer v tolika lidech najednou - pozn.ed.).

 Úchvatná japonština
Dále můžu jen pokračovat v chválozpěvu. Úplně mě dostalo třeba mluvení jednotek ve svém rodném jazyce. Ještě jsem to neřekl, ale v demu proti sobě bojují Američané proti Japoncům. Samozřejmě, že jsem okamžitě nastoupil za Japonsko a když jsem uslyšel první rozkazy v jejich jazyce, byl jsem v sedmém nebi (suchaři si mohou zapnout namísto skvělé asijštiny angličtinu).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Většině jich doteď nerozumím, ale už třeba bezpečně vím, že pokřik „Tyčka hó“ znamená, že jsme dobyli vlajku. Těžko asi popíšu ten pocit, který se mě zmocní při každém zaslechnutí známého povelu, jenž už umím ke konkrétní akci přiřadit. Ještě před pár dny jsem japonsky neuměl ani ň, a dnes bych mohl pomalu velet jejich armádě :)

 Praktická lišta s povely
V souvislosti s tím vzpomenu další dle mého velice užitečnou a praktickou věc, a tou je zobrazení ikon s povely a jejich klávesami v horní části obrazovky. V duchu celého konceptu hry je to zpracováno velmi pěkně a účelně. Vzhledem k tomu, že je povelů poměrně hodně, jsou rozděleny do skupiny, jež se aktivují funkčními klávesami. Ty jsou zobrazeny se stručným a jasným popiskem.

Po stisknutí příslušné klávesy se nabídne sada příkazů, které do zvolené skupiny spadají a opět jsou všechny stručně a názorně popsány včetně malé ikonky a klávesy pro aktivaci. Velice to pomáhá a podporuje tento typ komunikace - věřím, že díky tomu ji bude používat mnohem více hráčů než dosud. Je to znát i na bitevním poli, kde se to povely a rozkazy jen hemží. Rozdíl mezi "hurá stylem" a koordinovanou hrou poznáte během chvíle na skóre.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Conquest mód aneb boj nejen o vlajky
Bitva - jak už jsem naznačil - je vedena o podkovovitý ostrov, který je rozdělěn na několik teritorií, označených vlajkami. Zajímavý a velice chytlavý je hned úvod, kdy Američané osidlují ostrovní pevninu a japonské jednotky se všechny objevují na lodích tvořících malou flotilu, vzdálenou na dohled (a taky dostřel) od pevniny. Jejich prvním úkolem je dostat se na ostrov a dobýt první vlajku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra přináší šikovný herní mód Conquest, v němž oba týmy disponují sumou životů, které pokud tým vyčerpá, prohrává. Od této sumy se Japoncům pomalu odečítají životy až do okamžiku, kdy dobudou první vlajku na ostrově (Japonci mají standardně na začátku hry životů víc). Samozřejmě k dalším úbytkům dochází v průběhu bitev za každého padlého na obou stranách. Boj končí v okamžiku, kdy je jedna z armád vystřílena (hráči se po zabití do hry vracejí a mohou při tom změnit i své povolání), anebo když je celý ostrov armádou obsazen.

 Země - voda - vzduch
Vraťme se k začátku bitvy do japonských řad, kde je co nejrychleji nutné se rozmístit do letadel, křižníků nebo člunů, a vydat se dobývat pevninu. Letouny začínají rychle opouštět palubu letadlové lodi (jsou i dvousedadlové, kde kromě pilota je vzadu i kulometčík), bitevní lodě obeplouvají ostrov a pálí na něj z kanónů, a čluny s vojskem míří co nejrychleji k pobřeží ve snaze co možná nejdřív dosáhnout břehu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Američané naproti tomu musí rychle obsadit střílny v místech, kde se chystá soupeř vylodit. Rovněž jde o to dostat aspoň pár svých letadel do vzduchu. Je nutné se jimi snažit přivodit soupeři co nejvíce ztrát ještě předtím, než dorazí k pevnině a obtěžovat jeho křižníky.

 Šikovné ovládání
Obrovským kladem hry je její šikovné ovládání, které není navzdory obrovské rozmanitosti nijak složité a každý jej velice rychle vstřebá. Jediné, co mně osobně dosud dělá problémy, je řízení letadla. Ale ty kousky, které jsem viděl v bitvách od jiných pilotů, zaslouží často metál. Koordinované útoky, vzdušné souboje, opakované kruhové nálety jak na křižníky, tak na pevninu - to vše budí dojem opravdové bitvy. Krása akcí je dána tím, že se doopravdy neumírá a je možné obdivovat taktiky a umění jednotlivců i koordinovaných skupinek, aniž byste tím někomu skutečně ublížili. Bitvy jsou prostě jako řemen a tak to má být.

Mapa je velká tak akorát, takže odpadá zdlouhavé poletování hluchými místy k linii fronty, ale zároveň oceníte možnost se přesunout rychleji třeba jeepem. Po vašem zabití můžete nastavit, v kterém místě se chcete v mapě objevit. Tento výběr je ale determinován tím, jak si váš tým vede a která území právě ovládá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hra na profese
Na hře hodnotím velice kladně i grafické zpracování, které je velice hezké, aniž by se jednalo o nějaký chrlič polygonů. Battlefield 1942 tak vypadá na pohled krásně a zároveň nebudete muset k jejímu hraní koupit nový počítač. Snad pro úplnost alespoň znovu zmíním i povolání, která ve hře můžete své postavě přiřadit. Těmi jsou scout (sniperka), assault (samopal), anti-tank (protitanková roura), medic a engineer. Navíc je tu možnost po padlém hráči sebrat výstroj a vyměnit ji za svoji stávající. Povolání mají něco do sebe a speciální schopnosti hráčů skutečně můžete účinně využívat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Asi jste pochopili, že těch cca 130 MB stojí určitě za stažení, pokud máte přístup na interent a můžete demo online vyzkoušet. Hrát jej lze samozřejmě i po lokální síti a dokonce už vyšel i samostatný dedikovaný server čítající okolo dvou desítek mega, pomocí něhož si můžete vlastní server zprovoznit. Demo obsahuje i jednoduchý in-game server-browser a mělo by být podporováno i vyhledávačem GameSpy Arcade, což jsem ale nezkoušel.

 Plná verze už v září
Hru mohu jedině doporučit. Jediné, co mi trochu vadí, jsou srážky vozidel, kdy dojde při nárazu k výbuchu obou, a to i v případě, že se srazí lehký jeep s opancéřovaným monstrem. Jako výborný nápad se mi jeví některé zajímavé možnosti nastavení hry - třeba poměr soupeřících jednotek, čímž můžete každou hru ušít na míru konkrétním hráčům a podle jejich schopností ji vybalancovat tak, abyste si co nejlépe zahráli.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Za zmínku stojí připomenutí, že finální hra je již gold, čili je hotová matrice, podle níž se hra už začne lisovat. Termín vydání je stanoven na září a nemělo by dojít k žádným dalším skluzům - více informací se dočtete v této novince z pondělí.

Stáhněte si: Singleplayer nebo multiplayer demo (139 MB nebo 131 MB), Trailer (4,5 MB), E3 trailer (6 MB), Trailer & video (3,5 MB a 3 MB), Video (2 MB)
Související články: První dojmy ze singleplayer dema (7/2002), Preview (4/2002), Novinky

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 
Mickey Mouse
Smarty.cz

Nejnovější články