Auto Assault - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Auto Assault - první dojmy

15. 3. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Vzpomínáte na Terminator: Future Shock? Nebo na Carmageddon? Smíchejte je do sebe a získáte hrubou představu o tom, jak vypadá Auto Assault, sci-fi onlinovka s futuristickými vozidly, jejíž betu jsme testli.

Autor: Jan Rod
Publikováno: 15.března 2006
Verze hry: neveřejná MP beta
Doba testování: pár týdnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Vývojáře ze studia Netdevil možná neznáte: mají za sebou relativně úspěšné MMORPG Jumpgate, které ale vyšlo již v roce 2001 a od té doby jsme se od nich žádného projektu nedočkali. Zdali celou dobu pracovali pouze na Auto Assaultu sice nevím, nicméně ten je nyní na světě v hratelné betaverzi a proto vám z něj přinášíme první dojmy. Tato online hra se dá s trochou nadsázky popsat jako Carmageddon a Terminator: Future Shock zkombinovaný do sebe (samozřejmě bez masakrování chodců :)

Betatestování probíhalo v lednu a únoru v několika herních „seancích“ – přesněji dvakrát do týdne, přičemž jak se hra stabilizovala, byla tato doba delší a delší. Pro někoho, kdo má tendenci k tomu být na MMORPG závislý, to je ideální řešení. Po poměrně rozvleklé instalaci z internetu (stažený instalátor, který si sám dotahává potřebná data) mne klient překvapil několika pády, které si vyžádaly restart systému (pravděpodobně horší optimalizace pro nestandardní hardware, ale to je u betaverzí normální). Po spuštění uvidíte úvodní obrazovku, která vás vyzve k tvorbě postavy. A tady se dostáváme k první, byť poměrně malé výtce. Jsou na výběr pouze tři rasy.

 Lidé versus pololidé versus nadlidé
Tak jako snad ve všech RPGčkách je možné hrát za lidi, tedy Homo Sapiens Sapiens v podobě, jak ji známe dnes. Dále tu máme biomechanicky upravené lidi, kteří ve světě Auto Assaultu (AA) tvoří samostatnou frakci – nazývají se Biomek. Poslední hratelnou frakcí nebo rasou, chcete-li, jsou Mutanti. Ano, nefalšovaní, klasičtí a pořádně zmutovaní. Bohužel, hned na začátek musíme předeslat, že se mezi sebou co se týká hratelných tříd příliš neliší. Všechny tři skupiny totiž mají třídy víceméně identické, liší se pouze grafikou a dílčími specifikacemi (dovednostmi a podobně), hratelnost však je stejná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Třídy jsou vždy pouze čtyři – bojovnická, opravářská/léčitelská, velitelská a agentská. Ano, jmenují se pokaždé jinak, ale to je pouze svrchní nálepka, pod níž se nic jiného neskrývá. To je v dnešní době přeci jen trochu málo, porovnáme-li AA třeba se současnou jedničkou na poli MMORPG World of Warcraft.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Všechny tři frakce stojí v konfliktu proti sobě a snaží se nad druhými získat nadvládu a pokořit je, protože (jak tomu již ve válkách bývá) se domnívají, že pro všechny na poničeném světě není místo. Detaily o příběhu si můžete přečíst na homepage, kde je detailní popis všech událostí, které vedly k současnému stavu herního světa. V samotné hře zatím žádné příběhové uvedení není. V posledním updatu sice přibylo kratičké intro, nicméně to uvedením do příběhu rozhodně není, spíš jde o adrenalinové lákadlo na hru.

Můj vůz, můj hrad
Jakmile zvládnete výběr rasy a třídy, přichází klíčový okamžik – výběr vozu. Ten je opravdu lahůdkou pro každého milovníka aut, která vypadají na něco mezi Mad Maxem a Fast & Furious. Každá skupina má svůj specifický design – lidé klasický čistý a řekl bych „nejnormálnější“ vzhledem k vzezření aut dneška. Biomeci zato disponují masivními, na první pohled otřískanými koráby, které mne zaujaly natolik, že jsem jim podřídil volbu rasy. Mutanti pak mají takové subtilní, nijak specifická vozítka.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Samozřejmě, že postupem času budete moci vozidla nejen upgradovat, ale dokonce je i měnit nebo jich mít více. Vývojáři na fórech ukazují dokonce takové vychytávky, jako jsou přebudované školní autobusy či karoserie ve stylu WV brouk – nicméně ve hře jsem zatím nic podobného nezahlédl. Buď se k těmto pokročilejším vozům zatím nikdo nepropracoval nebo ještě nejsou do hry implementovány.

Vylaďujeme své autíčko
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Začít můžeme u motorů, které dávají vozu sílu a rychlost, jak se dokáže vůz zbavit přebytečného tepla (mimo jiné ovlivňují tedy i třeba to, jak prudký svah vyjedete). Samozřejmostí jsou zbraně – například můj vůz bojovníka měl možnost mít jednu vepředu, jednu vzadu a poslední na střeše. Lahůdkou je výzbroj k boji zblízka: většinou různé bodce přidělané zepředu na autě, které slouží k torpédování protivníků ve stylu Destruction Derby. Celá tato vylepšovací část hry připomíná takové zvrhlé Need for Speed – třeba estetické vychytávky dodávají vozu specifický vzhled, podle kterého jej pak ve hře bezpečně rozeznáte. Shánění vybavení se tak stává poměrně důležitou součástí hry, stejně jako všude jinde.

Řidič, tedy váš charakter přímo, má také své dovednosti a umy, které je možné postupně vylevelovat. Není rozdíl mezi tím, zda-li po nasbírání potřebné sumy zkušeností vzroste úroveň vozidlu, nebo řidiči - vzroste totiž oběma. Dovednosti se pro každou rasu liší, nicméně mám podezření, že opět budou velmi vyrovnané a navzájem ekvivalentní. A čeho že se týkají? Samozřejmě záleží na povolání, třeba inženýr dokáže postupem času opravovat vozy v bitvě lépe a lépe, velitel má důkladnější možnosti kontroly nejen nad hráči, ale i nad další svěřenou bojovou technikou (opět odlišné podle rasové příslušnosti – roboti a podobně).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pohádka o slepičce a kohoutkovi
Jelikož tu stále mluvíme o levelování a zkušenostech, musíme si také něco říci o tom, jak je získat. Tak jako asi ve všech onlinovkách, i tady se to děje především plněním misí a zneškodňováním protivníků. Systém misí je takový standardní. Většinou jde, v závislosti na vašem povolání, o zabíjení určitého počtu jistých „potvor“, případně o shánění daného počtu nějakých předmětů a podobně. Takže nic převratného, alespoň na nižších úrovních, kam je možné se během kratších herních seancí dostat. Uvidíme, zda-li později v plné verzi budou nějaké větší mise pro více lidí v týmu, třeba napadání konvojů, případně další lahůdky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Občas se při hraní stane, že se vám něco nepodaří a vaše vozidlo je zneškodněno. V tuto chvíli vstupuje do hry INC – jakási vyšší entita, společnost, která vyšle leteckou odtahovku, aby vás převezla do opravárenských dílen. Zatím za tohle nejsou žádné postihy, čili se přílišného „umírání“ bát nemusíte, ale je pravděpodobné, že s vyšším levelem do hry nějaký takový postih vstoupí.

Ekonomika hry
V tomto ranném stadiu moc rozpoznatelná není, protože ani hráčů není příliš. Za zmínku snad stojí pouze peněžní systém, který je barvitě popsán a vystavěn na příběhových událostech. V post-apokalyptickém světě již nejsou banky a podobně, do hry tedy vstupují různé náhražky starých peněz, ale i bankovky, jak je známe, nějakým způsobem přežívají. Všechny tyto „reklamní“ řečičky okolo jdou však stranou – pro hráče se nic nemění, stále existuje kolonka ukazující stav jeho účtu/kapes, čili sumu za kterou může nakupovat. Na druhou stranu je od scénáristů pěkné, že si dali práci a celý svět takto propracovali, za to je musíme pochválit. Když máte zrovna náladu na čtení, stačí se položit do těchto vyprávění a je to jako četba poměrně dobrého scifi románu, s tou výhodou, že si ho můžete také zahrát.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Zbývá nám zběžně probrat další vlastnosti Auto Assaultu. Tou nejznatelnější a nejzajímavější je implementace reálné fyziky skrze Havok engine – domnívám se, že v onlinovkách to je jeho premiéra. Zaujala mne také kvalitní grafika, která vytváří spolu s dobrým ozvučením opravdu dobrý dojem a atmosféru (ostatně těmto aspektům jsem se věnoval více v článku, který je v aktuálním GameStaru - tímto vám ho doporučuji :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tak, dospěli jsme ke konci článku a asi mi dáte za pravdu, že Auto Assault vypadá opravdu dobře. Uvidíme, jak si vývojáři poradí s finální optimalizací, protože zatím byla celá hra dost padavá, ale ostatně od toho je betatestování, aby se takové chyby našly a odstranily. Zbývá nám tedy jen se těšit, až Auto Assault v dubnu vyjde a dozvíme se, zdali bude zdatnou konkurencí v současnosti kralujícím MMORPG.

Stáhněte si: Trailery...

Související články: Novinky


 
Jan Rod
autorovi je 24 let a studuje na UK sociologii; pro různé herní magazíny píše od roku 2000; nejraději má scifi / cyberpunk RPG a akční hry; poslouchá elektronickou hudbu; drtivou většinu volného času se věnuje Kendó



 
 
Jan Rod
Smarty.cz

Nejnovější články