Aliens vs Predator 2 - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Aliens vs Predator 2 - první dojmy

20. 8. 2001 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

V pokračování úspěšné akční hry Aliens vs Predator 2 si opět zkusíme tři různé role - mariňáka, vetřelce i predátora.


Alien vs. Predator 2 - první dojmy

Autor: Nukem
Publikováno: 20. srpna 2001

Konec prázdnin se pomalu blíží a není to znát nejen ze stále více přeplněných prostředků hromadné dopravy, ale rovněž ze zvyšujícího se počtu her, jež mají brzy zaujmout svá místa v přihrádkách počítačových prodejen. Navíc posledních pár měsíců je herní trh výrazně posilován tituly, které jsou z menší či větší části pokračováním svých úspěšných předchůdců. A tak se není co divit, že i následující hra těží ze slávy své o dost starší sestry. Na obzoru se začíná rýsovat Aliens vs. Predator 2. Minulý týden toho bylo důkazem i vydání krátkého dema.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Asi se najde jen málo hráčů, kteří by alespoň netušili, oč vlastně jde. AvP byla ve své době velmi populární hra, která si své fanoušky získala především díky neopakovatelné napínavé atmosféře. Navíc šlo vlastně o tři víceméně nezávislé hry v jedné. Jednou jste plnili rozkazy jako vesmírný mariňák, podruhé se řídili zabijáckými instinkty vetřelce, potřetí loveckými pudy predátora. Stejně tak tomu bude i v druhém pokračování. Každá postava má svá specifika, své silné i slabé stránky a s každou postavou prožijete nový příběh doprovázený zcela odlišnou atmosférou od ostatních. Jediné, co bude všem příběhům společné, je napětí šponující nervy až k prasknutí.

 Mariňák, vetřelec a predátor
Poskytnuté demo toho příliš neukázalo. Patrně v zájmu co nejmenšího souboru bylo omezeno pouze na postavu mariňáka a několik velmi tmavých pater, jež mohly zabrat tak 20-30 minut hraní. I tak jsme si ale mohli všimnout pár drobných novinek. Prvně by to měl být engine, upravená verze LithTech 2.5, na němž byl postaven předchozí, neméně slavný NOLF. Úprav se dočkalo především zpracování světel, přidány byly 32bit textury, Goraudovo stínování a mnohé další. Údajně měly přibýt také zničitelné objekty. (V demu jsem narazil jen na koše a sudy. Bohužel si nepamatuji, zda takové možnosti nebyly už v prvním dílu.) V hlavním menu se nově objevily položky "Save" a "Load", ačkoliv prozatím nefunkční. Že by šlo hru konečně uložit i během mise? Doufám, že ano a rovněž doufám, že bez nějakých prostorových či kvantitativních omezení. Zastíněna byla i položka pro multiplayer, který by měl v plné hře zvládnout až 16 hráčů najednou. K dispozici bude asi 12 map vhodných jak pro týmový boj, tak pro deathmatch.

Jak jsem se již zmínil, je demo omezeno pouze na postavu mariňáka. Jde o nejpomalejší postavu ze všech tří, na druhou stranu je tento handicap vyvážen širokým arzenálem zbraní. Ten, ačkoliv byl bohatý už v originálu, byl ještě o něco málo rozšířen. V demu jste hned na začátku mohli držet nůž a později nalézt brokovnici. K nim by se v plné hře měly přidat ještě EMP granáty a pohyblivé miny. V inventáři přibylo hackovací zařízení (v demu jej bylo nutno použít na zprovoznění počítače, či něčeho takového) a svářečka, kterou lehce odvaříte šrouby nebo naopak zavaříte dveře či poklopy ventilace a pozastavíte tak nápor vetřelců.

V kůži vetřelce se stanete naopak nejmrštnějším tvorem na planetě, ale jako zbraň vám poslouží "pouze" vaše tělo. Ovšem mocné drápy, čelisti či ocas nejsou nijak slabými zbraněmi. V kombinaci s mrštností, extrémní rychlostí a s možností udržet se na jakémkoliv povrchu to z vás dělá dokonalý nástroj k zabíjení. Tedy přesně to, k čemu vetřelci byli stvořeni. Co bude patrně nové, je funkce podobná mariňákovu "crouch toggle". Takže není třeba neustále držet klávesu, chcete-li lézt po stěnách a po stropě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ačkoliv predátor do původního filmového příběhu Vetřelce příliš nezapadá, prostě tu je a určitě si našel mezi hráči mnoho fanoušků. Jeho arzenál není tak pestrý, jako výzbroj pozemských sil, ale má svá zajímavá specifika, která ho dělají velmi silným protivníkem. Stejné vybavení si nese i do druhého dílu, ovšem s některými změnami. Např. disk lze nyní přivolat nazpět i uprostřed letu, stejně tak když se zaryje do stěny. Ovšem nezůstane jen u starých zbraní. Přibyl obouruční oštěp, či "net gun" - zbraň vhodná k likvidaci větší skupiny nepřátel. Do hry však nevstoupíte s plnou výzbrojí. Nyní budete muset své ruční zbraně hledat na místech, kde je upustili vaši méně ostražití předchůdci. Energie se vám nedobíjí sama, ale je třeba použít dobíječ, přičemž se stáváte lehce zranitelní, neboť v tomto módu nelze použít žádnou zbraň. Rozhodně nepřijdete o své vizuální módy, ulehčující stopování obětí, ani o maskování, byť to má být o trochu více viditelné z kratší vzdálenosti díky znatelnějšímu zakřivení pozadí. Od dob jedničky predátoři trochu více posílili svá stehenní a lýtková svalstva, takže nyní vyskočí výš než jejich o generaci starší kolegové.

Minimální hardwarové požadavky jsou PIII-450 MHz, 128 MB RAM, 16 MB DirectX 8-compatible D3D video card. Hra může běžet při rozlišení v rozsahu od 640×480/16bit do 1280×960/32bit, při široké paletě možností nastavení detailů okolí, postav, zbraní apod., barevné hloubky textur a povolení či zakázání různých efektů. Hru jsem zkoušel na trochu nevyvážené sestavě ;-) Celeron 540 MHz, 384 MB RAM, GeForce 2 MX, chipset iBX = AGP 2× a to nejprve při rozlišení 1024×768 a High Detail. Při 32bit barevné hloubce hra byla trochu trhaná, ovšem k nějakým velkým záškubům myslím nedocházelo, ani při útoku vetřelců. Ale je možné, že ve složitěji osvícené místnosti s více vetřelci najednou by se mohl nějaký ten škubanec vyskytnout. Zkrátka pro takovou sestavu je toto nastavení na hraně. Snížení detailů na Low myslím trochu pomůže, v té tmě to zase tolik znatelné není, snad jen, že nejsou čitelné nápisy na displejích zámků u dveří. Při 16bit barevné hloubce a vysokých detailech byl pohyb znatelně plynulejší. Pochopitelně jde o subjektivní názor, který se určitě bude lišit od ostatních, jak už to tak bývá ;-).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Bude to stát za to?
Shrnu-li dostupné poznatky o hře, mám trochu obavy, aby těch několik vylepšení a novinek mělo vůbec sílu vdechnout staré legendě nový úspěšný život. Samozřejmě, že velkou měrou k tomu přispívá i dobrý příběh a koncepce jednotlivých levelů. Aby nešlo jen o pouhou střílečku s úkolem dostat se z bodu A do bodu B, neměly by chybět i nějaké ty logické úkoly. Tím ovšem nemyslím úkoly typu najdi klíč od dveří, za kterými je klíč k jiným dveřím. Vím, že akce tu bude mít určitě navrch, tak to je asi i zamýšleno, ovšem čím by se pak AvP2 odlišilo od ostatních stříleček, když ne nějakým lepším hnacím motorem, než jen průchod mapou? Ostatně právě pro to množství akčních FPS se poslední dobou klade velký důraz na dějové pozadí, čehož si jsou výrobci určitě vědomi, doufám, že včetně Monolith.

Nukem
připravil: Leon





Nejnovější články