Z: Steel Soldiers - preview
zdroj: Archiv

Z: Steel Soldiers - preview

16. 3. 2001 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Pamětníky možná potěší obrození netradiční strategie Z s podtitulem Steel Soldiers, ve které hraje hlavní roli rychlost klikání na myši.


Z: Steel Soldiers - preview

Autor:Leon
Publikováno: 16.března 2001

Stokrát provařené schéma?
Příznivci real-time strategií (RTS) mi jistě dají za pravdu, že nových nápadů v tomto žánru ubývá. Většina nových RTS, které přibývají jak houby po dešti, se drží osvědčeného schématu. Jako první je třeba něco vytěžit (zlato, dřevo, minerály atd.), za to postavit budovy, v nich vyrobit vojáky (tanky, roboty, kouzelníky) a s nimi pak porazit nepřítele. Ano, je to systém osvědčený, bohužel je již dost okoukaný. Není proto divu, že poslední dobou se objevují pojetím dost netradiční real-time strategie, které chtějí nabídnout něco jiného. Jednou z nich bude i akční real-time strategie Z: Steel Soldiers od Bitmap Brothers.

Zvětšit zdroj: Archiv Nejde však o hru zcela novou, ale o pokračování kdysi velmi oblíbené strategie Z, která vyšla v roce 1996. Ta již tenkrát vyvolala mezi strategiemi malou revoluci, a to právě díky svému netradičnímu pojetí. Je zajímavé, že se nikdo dosud nepokusil vytvořit alespoň podobně laděnou hru, přitom úspěch Z byl i přes určité rozpaky některých hráčů očividný. A tak se stejného stylu hry opět dočkáme až od Bitmap Brothers v pokračování starého dobrého „Zetka“, ve hře, která se měla původně a celkem logicky jmenovat Z2, nakonec z ní ale bude Z: Steel Soldiers.

Kdo má rychlejší myš, vyhrává
V úvodu jsem se několikrát odvolával na netradiční pojetí této strategie. Kdo neměl možnost zahrát si původní Z, asi nebude tušit, o co se jedná. A protože princip zůstane stejný i v Z: Steel Soldiers, nebude na škodu si ho přiblížit. Celá mapa je vždy rozdělena na mnoho částí. Na území každé části mapy je vlajka, která určuje, kdo území vlastní. To získáte jednoduše tak, že nějaká vaše jednotka přijede k vlajce. V tom okamžiku začíná celé území pracovat pro vás, což například znamená, že je-li na tomto území továrna na tanky, začíná automaticky výrabět jednotky pro váší armádu. Výroba probíhá ze peníze, které získáváte díky zabranému území. V tom hraje roli nejen počet, ale i kvalita území (je hodnocena od 1 do 5). Jinak řečeno, za frekventované území uprostřed mapy získáváte mnohem více, než za zapadlé území v rohu mapy. V této hře tedy zapomeňte na jakékoliv těžení surovin a stavění budov.

Zvětšit zdroj: Archiv Pojem akční RTS není u této hry náhodný. Akce je zde totiž možná důležitější než samotná strategie. Hodně záleží na samotném počátku hry. Tehdy je zhruba jedna třetina území pod vaší kontrolou, jednu třetinu drží soupeř a poslední třetina mapy je zatím neobsazena. Ihned na začátku je proto důležité obsadit co nejvíce volného území dříve než soupeř. Podaří-li se vám to, máte zpola vyhráno, neboť v tom okamžiku máte větší finanční příjem z území než soupeř a většinou vlastníte i více továren na bojové jednotky. Často se také stává, že na zpočátku neutrálním území jsou volné tanky a další vozidla, která můžete obsadit a tím si je přivlastnit. Obsadit nepřátelské vozidlo můžete i tak, že váš ostřelovač usmrtí posádku a pak už si stačí jen vozidlo přivlastnit.

Zabrat co nejvíce území je věc jedna a udržet ho věc druhá. Jak už jste asi pochopili, soupeři stačí dojet k vlajce na vámi obsazeném teritoriu a rázem je území jeho. To samé ovšem můžete dělat i vy. V tom je jeden z největších plusů hry - musíte stíhat jak bránit území, tak se pokoušet dobývat jiné. Navíc zde nejde použít klasická taktika z většiny RTS, kdy si v klidu někde v týlu budujete mohutnou armádu, s níž pak vyrazíte na nepřítele (a většinou ho porazíte). Na tuhle taktiku taktéž zapomeňte, protože jednotky ani nestačíte posílat na „frontu“, natož abyste si ještě budovali nějaké zálohy. Velký problém je také vhodně rozmístit jednotky na mapě, protože v Z se nebrání jedna velká základna, ale každé jednotlivé území, jehož ztráta může mít pro vás katastrofické jednotky.

Snaha o vybalancování týmů
Jak vidíte, jde o zajímavý herní princip, který má ovšem i svoje mouchy. Už jsem se zmínil, že váš úspěch hodně záleží na vaší rychlosti na začátku mise. Dalším nedostatkem pramenícím z tohoto stylu hry je to, že získá-li někdo řekněme dvě třetiny území, je prakticky nemožné ho porazit. Má totiž dvakrát větší příjmy a z toho pramenící dvojnásobnou rychlost výstavby jednotek. Tím získává obrovskou materiální výhodu a konečné vítězství je jen otázkou času. Toho si jsou u Bitmap Brothers vědomi, a proto věnovali maximální pozornost vybalancování obou týmů i všech jednotek. Jak se jim to povedlo budeme moci posoudit až z konečné verze hry, ale autoři se chlubí vynikající umělou inteligencí všech jednotek, která ale není dosažena podfukem. V mnoha hrách totiž „počítač“ vidí i to co nemá, což mu pomáhá k lepší strategii. V Z: Steel Soldiers autoři tvrdí, že váš nepřítel vidí skutečně jen to, co vidět může (každý hráč strategií určitě zná pojem Fog of War), a podle toho reaguje. I na jednotkách si dali Bitmap Brothers záležet.

Zvětšit zdroj: Archiv Čeká na nás asi 30 úplně nových jednotek, z nichž žádná by ale neměla být univerzální a nejvýhodnější. Zkrátka každá bude mít své výhody i nevýhody. Zajímavé je, že hodně jednotek bude určeno k hromadnému ničení. Takové vozidlo vyvolávající místní zemětřesení není k zahození. Stejně tak všelijaké jednotky vyvolávající rázovou vlnu, dále laser procházející prvními jednotkami nepřátel a ničící až ty vzadu, ale i klasické těžké dělostřelectvo. Zajímavé bude také použití teleportu, který umožní přepravit na jakoukoliv část mapy 6 vašich jednotek, nebo vrtulníku, který bude schopen vykonat něco podobného, ale klasickou cestou. To bylo jen nástínění několika málo nových jednotek, které na nás v Z: Steel Soldiers čekají.

Grafické orgie
Největší rozdíl oproti původnímu Z bude jistojistě v grafice. Za 5 let jsou grafické možnosti počítačů na zcela jiné úrovni, což se promítlo v plně 3D enginu, který na nás čeká. Jeho popis by byl asi zbytečný, podle mého názoru je podobný těm z Ground Control nebo Dark Reign 2, tedy skvělý (možná ještě lepší). Pro pamětníky původního „Zetka“ mám dobrou zprávu - v pokračování se také objeví tenkrát velice oblíbené exploze tanků, které se rozlétávají jak do šířky, tak především do výšky. Zaostávat jistě nebudou ani zvuky, navíc scény mezi misemi se budou odehrávat v komiksovém stylu s nenapodobitelným humorem. Hudba je řízena pomocí tzv. Digital Intelligent Music Engine (DIME), který určuje intenzitu hudebního doprovodu na základě průběhu bojů. V kampaních na nás čeká 30 misí, které budou provázány příběhem, na němž se podíleli profesionální scénáristé (to jsem zvědav na výsledek).

Zvětšit zdroj: Archiv Tím jsem se dočkal k příběhu, který sice bývá většinou uváděn na začátku, ale dnes mi zbyl až na konec. Děj hry je zasazen do období 500 let po skončení prvního Z, kdy se věční rivalové TransGlobal Industries a MegaCom Corporation konečně dohodli na uzavření mírové dohody. Těsně před jejím podpisem však někdo zinscenoval provokační akci, která vyústila v ještě horší válku než předtím. Vaším cílem bude zjistit, kdo a proč se snažil zmařit snahu o mírové řešení letitého konfliktu.

A to už je asi všechno, co by bylo v rámci preview vhodné prozradit. Každopádně nás čeká jedna netradiční real-time strategie, asi jedna z nejlepších pro letošní rok. Jednu informaci přece jen přidám - Z: Steel Soldiers by měla být dokončena již v dubnu. A teď už je to opravdu vše...

Leon

Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv


Nejnovější články