Nutno říci, že ony první informace jsou jako vždy velmi vágní, ačkoli zní poměrně konkrétně. Když totiž tvůrci proklamují, že se na některou z oblastí zaměřili, ještě ani zdaleka neznamená, že ji nějak znatelně změní, natožpak vylepší. Na to už jsem hrál moc „fif a psů“, abych věděl, že to, co bývá uvedeno na krabici jako obrovský pokrok, se pak ve hře vůbec nemusí projevit. FIFA 12 ale radikální pokrok přinesla a doufám, že trend znatelných posunů tvůrci ve třináctce neopustí. Co tedy plánují?
Už nyní je jasné, že přibudou tři nové ligové soutěže: česká, turecká a saudsko-arabská. V případě té naší tuzemské jsem osobně zvědav, jestli budou s reálnými názvy, dresy, stadióny a jmény hráčů vystupovat všechny týmy, nebo jenom některé. A hlavně jsem zvědav, jestli i ve hře bude naše nejvyšší soutěž pojmenována jako Gambrinus liga, protože si nejsem úplně jistý tím, že by FIFA s ohledem na zamýšlených věkový rating chtěla propagovat alkoholické nápoje. Brzy se to ale dozvím.
FIFA 13 chce také přinést o fous lepší ztvárnění tváří známých i méně známých hráčů díky technologii firmy Dimensional Imagining. Schválně nepíšu realističtější ztvárnění, protože do toho mají hry obecně ještě daleko. Půjde zkrátka o to, že hráče snadněji poznáte, i když nevím, jak vám, ale na tom pro mě přitažlivost virtuálního fotbalu opravdu nestojí.
Mnohem více mě zajímají proklamované změny ve hře. Producent David Rutter nedávno naslouchajícím novinářům sdělil, že FIFA 13 přinese „realističtější“ práci s míčem. Zpracování přihrávek bude obtížnější a bude se odvíjet od síly, rychlosti a výšky přihrávky, potažmo od zručnosti hráče. Je pravda, že FIFA 12 v tomto byla poměrně monotematická a zejména při hře s AI bylo často obtížné protihráče překvapit zpracováním a následným únikem či kličkou.
Pokud budu mít zpracování, samozřejmě s ohledem na okolnosti, více pod kontrolou, tak to pro mě nebude obtížnější, ale naopak jednodušší. Tedy za předpokladu, že AI nebude zase tak předvídavá (já tomu říkám podvádění), aby mi vypíchla 90 % pokusů o odpoutání se hned při zpracování, což člověka nutilo ke zpětným přihrávkám a ťukesu, jako jednomu z mála efektivní způsobů, jak AI obehrát.
Tomu, že ve FIFA 13 budu mít míč více pod kontrolou a méně situací bude zautomatizovaných, nahrává i slib, že za kličku už hra nebude považovat změnu směru. To už ve FIFA 13 prý možné nebude a člověk se bude muset trošku více snažit (tzn. pro kličku bude muset něco udělat, neudělá se sama).
Slibované nové možnosti při zahrávání a bránění standardek zní sice fajn, ale v celkovém obrazu je to spíše maličkost. V plánu je konkrétně možnost postavit k míči až tři hráče, aby mátli obranu a brankáře, ale slíbena je i možnost jistého signálu, kdy místo střely nahrajete spoluhráči, který si naběhne vedle zdi. To je sice pěkné, ale mít tak možnost si v editoru dopředu připravit třeba čtyři, pět variant asignálů pro různé situace, tak budu skákat do nebes radostí bez sebe. No a naopak při obraně trestňáku prý budete moci do zdi vyslat více hráčů v závislosti na nastavení míry defenzívy vašeho týmu.
Jak jsem psal, tohle mi ale zní jako příjemná prkotina ve srovnání s plánovaným vylepšením player impact enginu, tedy fyzikálního enginu, který se staral o výpočty výsledků střetů všech hráčů. Uveden byl ve FIFA 12, a přestože to byla skvělá novinka, která v 80 % případů fungovala parádně, tak těch směšných situací, kdy se fyzika zbláznila, bylo ve hře docela dost. Tohle by se mělo ve třináctce zlepšit a já jen doufám, že to bude poznat - nejenom vizuálně.
Hlavně totiž doufám, že tomu tvůrci přizpůsobí posuzování faulů a jiných nedovolených zákroků (ruka apod.). Ve dvanáctce jsem měl totiž pocit, že na nový fyzikální režim tvůrci nasadili starý systém pískání, takže vznikaly dost obskurní situace. A hlavně, faulů bylo strašně málo, přestože střetů rapidně přibylo. Kolikrát jsem se stěží dostal na jeden nebo dva fauly za zápas a to ještě muselo jít o klasickou kosu, kdy nebylo co řešit. Nemluvě o tom, že i po takovém likvidačním faulu přišla červená jednou za uherský zápas.
Avizované změny v chování AI spoluhráčů jsou už tradiční, na seznamu změn a vylepšení tohle figuruje každý rok. Jde jen o to, jak budou výrazné. To, že budou vaši spoluhráči lépe odhadovat, kam s míčem zamíříte, aby si mohli lépe naběhnout, je chvályhodné. Může mi prasknout hlava, když vidím, jaká je mezi obránci díra, ale ten můj ťulpas tam prostě ne a ne vběhnout. Dojde mu to samosebou až na poslední chvíli, ale to už je zase v ofsidu. Právě rozpoznání, kdy už se AI hráč nachází v ofsidu, by se ostatně také mělo zlepšit, ale jak říkám, tohle je slibováno každý rok.
K tomu všemu si prý můžeme připočíst nové animace gólmanů, nové druhy pasů i s střel (s rotací) a lepší animace publika – to je také klasika. Uvidíme, jestli klasika dobrá, nebo nudná. Hra by měla vyjít 29. září a první ucelenější názor na to, co se chystá, si se vší pravděpodobností budu moci udělat někdy v průběhu léta, snad už na letošní E3. Zbylé nové obrázky z FIFA 13 naleznete v galerii.