Planetside - preview
zdroj: Archiv

Planetside - preview

27. 8. 2001 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Co se stane, když smícháte ty nejlepší vlastnosti Tribes 2, Counter-Strike a Deus Ex? Odpověď naleznete v Planetside preview.


Planetside - preview

Autor: Nukem
Publikováno: 27.srpna 2001

 Zlatý důl
Zvětšit zdroj: Archiv Asi nikdy pořádně nepochopím, jak někdo může trávit celé noci při internetové pařbě a obětovat nejen čas, ale i menší či větší peníz za telefon, či jinou internetovou linku. Ovšem takoví lidé jsou, jednoho takto postiženého znám až velmi dobře ;-), a asi i nadále budou. Toho si jsou mnozí herní producenti vědomi a i rovněž toho, že taková internetová válka jim může přinést nemalé zisky. Např. online RPG EverQuest údajně každý měsíc přispěje do pokladničky firmy Verant až 3.8 miliónů USD. Je pravda, že spousta her umožňuje internetový multiplayer zdarma, a jsou mezi nimi takové špičky jako zmíněný Unreal Tournament, Q3A, Counter-Strike apod. Ale jak je vidět, jsou hráči ochotni si ještě připlatit, pokud jim bude nabídnuto něco nového a netradičního.

Takto poučeni, rozhodly se společnosti Verant a Sony, že pro své milé hráče vytvoří další online kolbiště, které oproti fatnasy EverQuestu bude klasickou sci-fi FPS. Co ale nového a jedinečného oproti zmiňovaným střílečkám může projekt zvaný Planetside ještě přinést, aby si získal masivní hráčskou podporu? Jako odpověď se pokusím přiblížit některé poznatky, jež jsem z různých zdrojů načerpal.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Plán bojiště
Celé virtuální bojiště je rozděleno na 3 kontinenty, kde každý z nich zaujímá velkolepou plochu 8×8 km. Ty se dále dělí asi na 13 územních celků. Dohromady má Planetside pojmout kolem 3000 hráčů v jednom okamžiku. Na kontinentech je postaveno bezpočet budov a malých základen, které vždy ovládá jeden ze tří klanů. Kromě těchto dobyvatelných míst má každý kontinent jednu hlavní základnu a jedno hlavní město, které slouží jako útočiště a domov pro členy daného klanu. V těchto prostorech budou hráči v bezpečí neboť je nelze dobývat. Po vstupu do hry si tedy vyberete jeden ze tří klanů - Terran Republic, New Conglomerate či VANU Sovereignty - a třídu vojáka čemuž odpovídá úroveň brnění - lehké, střední, těžké. Klady a zápory jsou nasnadě, jde o poměr rychlosti vůči odolnosti a o velikost inventáře. Navíc vám bude v hlavním městě přidělen byt, kde můžete např. skladovat veškerou výzbroj a jiné suvenýry nalezené na bojištích. Do vašeho bytu se nedostane nikdo jiný, jen vy, ale můžete k sobě pozvat své známé třeba na čaj, pokud budete doma přítomni.

Zvětšit zdroj: Archiv Poslední volbou bude váš styl boje. Můžete se stát vlky samotáři a využívat hackerkých, průzkumnických či snajpovacích příležitostí, kde budete pracovat víceméně na vlastní triko. Můžete se také stát dočasným členem týmu a vybírat si tak svá oblíbená bojiště. Nebo se stanete registrovaným členem daného týmu, který jako organizovaná jednotka podléhá rozkazům svého velitele. Velitel je hráči vybraný jedinec, který má pravomoc vybírat mise, může vyhodit nepohodlné členy týmu, může se domluvit s jiným velitelem a podniknout organizovanou bojovou akci atd.

 Cíle misí
Hlavní myšlenkou všech bojových misí bude pak jediné - dobýt nepřátelskou základnu, komunikační centrum, továrnu apod. Bránit ji budou kromě určitého počtu členů klanu rovněž automatické zbraně, které ovšem také lze zničit. Další podpůrnou obranou budou dveře, jež se samy otevřou před členy bránícího týmu, ale před narušiteli zůstávají zavřené. Otevřít je lze stisknutím panelu, což útočníka trochu zdrží a stává se tak snazším cílem. Na mnoha místech narazíte na světelné paprsky poplašných systémů. Tady mohou nastoupit hackeři, kteří alarm vyřadí z provozu a vy můžete nepozorovaně postoupit dál. Dobrou pomůckou při obraně jsou znovuoživovací komory. V případě, že jste jako bránící člen týmu zabiti, znovu procitnete v základně a tak nestrávíte polovinu doby hraní při přesunech ze vzdáleného oživovacího místa na základnu. Jakmile je základna dobyta (patrně obsazením určité místnosti a hacknutím hlavního počítače), přebírá vítězný tým a potažmo klan za něhož bojuje kontrolu nad všemi zařízeními v daném místě.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Mohutný arzenál
Výzbroj by mělo představovat až 30 typů zbraní nožem počínaje, přes konvenční palné zbraně a energetickými zbraněmi konče. Některé budou specifické jen pro daný tým, ovšem pokud je voják s takovou zbraní zabit, může ji samozřejmě získat protivník. Některé zbraně budou tak údajně unikátní. U většiny zbraní bude záležet na tom, zda při střelbě stojíte, či běžíte. Tím se zohlední i přesnost střelby, resp. rozptyl, který představuje měnící se poloměr zaměřovacího kruhu.

Zvětšit zdroj: Archiv Ke zbraním se vážou i vozidla. Ano, skutečně bude možné využívat pro pohyb po bojišti i k samotnému boji různá přibližovadla a to nejen pozemní. Počítá se s pěti třídami vozidel. Motocykly, „buginy“, tanky, transportní a bitevní lodě. Vozidla můžete zajmout na bojišti, ale je možné si je i koupit. Pak patří vám a nikdo jiný je nebude moci využít. Vlastních vozidel je dovoleno mít až 6. Některá vozidla ovšem budete moci řídit jen s určitým typem brnění. Resp. vojáci s lehkým brněním mohou využívat všechny dopravní prostředky, středně odění jen vozidla s otevřeným kokpitem, těžkooděnci se vejdou pouze do dvou přepravních vozidel a to ještě v nepříliš velkém počtu. Navíc místa ve vozidle budou pojmenována, jako např. řidič nebo střelec, takže volbou místa si určíte úlohu ve vozidle. Samozřejmě, že i každé vozidlo má omezenou odolnost a tak i ta mohou být zničena. Můžete je rozstřílet na kousky, ale také dobře mířenou ranou zastřelit řidiče bez poškození vozidla.

 Vylepšování vlastností
Co bude bezesporu dělat hru zajímavou, je systém vylepšovaní vlastností. Tady se autoři patrně nechali inspirovat vynikající hrou Deus Ex a vložili k tomuto účelu do hry dva prvky. Prvním je klasické sbírání zkušeností a rozdělování získaných bodů do různých specializací. Těch má být celkem 70, ovšem nelze je vybírat úplně libovolně, ale podobně jako u hry Diablo II, mají i zde specializace tvořit stromy, které do jisté míry budou vést vaše schopnosti určitým směrem. Body ale můžete i ztratit. Patrně tu bude určitá, byť ne příliš vysoká daň za znovuoživení, za přechod k jinému klanu a dost možná, že i za zasažení svého spolubojovníka. (Ano, své přátele můžete zranit a asi i zabít. Pokud nešťastnou náhodou někoho ze své skupiny zasáhnete, zase tolik se asi nestane. Jen budete upozorněni. Ovšem při častějších zásazích čekejte tvrdší postihy v podobě různých hendicapů, jako třeba po určitou dobu znemožněné držení jakékoliv těžší zbraně či dočasné omezení postupu na vyšší úroveň.)

Zvětšit zdroj: Archiv Druhým prvkem budou jednoúčelové implantáty. Ty podobně jako v Deus Ex přidají vaší postavě určité speciální schopnosti. Ty však údajně nebudou povyšovat primární bojové vlastnosti, ale přidají vám např. možnost zoomovaní (bez nutnosti použít dalekohled), léčení, přidají či vylepší schopnost hackování, nebo téměř úplnou neviditelnost (ovšem za cenu nemožnosti použít všechny zbraně snad kromě nože).

Pochopitelně, že implantáty spotřebovávají energii a počet možných implantací je rovněž omezen. Můžeme jen spekulovat, zda půjde o trvalé operace, nebo zda bude možnost implantáty měnit, ale osobně bych viděl reálnější první možnost.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
padesát dalších obrázků z Planetside naleznete v naší screenshot sekci

 Poběží to na mém stroji?
Co se týče grafiky, nemá být hra nijak zvlášť ošizená, spíše naopak. Velmi přirozeně vypadající terén plný stromů, či travnatých luk. Plující mraky po nebi, vysoké zasněžené hory či lesknoucí se vodní plochy. To vše má být rozeznatelné z velké vzdálenosti a navíc mimořádně detailní při pohledu z blízka, kdy byste měli třeba vidět jak se stébla vysoké trávy ohýbají po směru větru. Navíc prý během hry nezaregistrujete žádné nahrávací sekvence, vše má být plynulé a během bojů budete mít téměř 100% kontrolu nad postavou. Říkám téměř, neboť tu budou krátké animované sekvence při nastupování do vozidla a pak v hlavním městě, když budete vcházet do svého bytu.

Zvětšit zdroj: Archiv Každému je teď jasné, že hardwarová náročnost hry bude určitě vyšší. To potvrzují i tvůrci hry tím, že Planetside bude možné hrát pouze s kartou podporující hardwarové T&L. Typickou sestavou má tedy být GeForce 2 (raději ovšem GF 3) a Pentium III 1 GHz. To je pro někoho možná ještě dost drahé zboží, ale vzhledem k tomu, že hru neuvidíme asi dříve než za rok, není třeba ztrácet naděje. Máte tedy relativně dost času zřídit si linku s malým pingem, případně provést upgrade vaše miláčka, sehnat si výnosnou práci a pak se už jen těšit na noční orgie v zemi Planetside.

Stáhněte si: Planetside video z E3 2001 (3 MB)

Nukem
připravil: jd





Nuk.

Nejnovější články