Company of Heroes Opposing Fronts
zdroj: tisková zpráva

Company of Heroes Opposing Fronts

9. 9. 2007 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Relic o sobě tvrdí, že jsou mezi tvůrci real-time strategií jedničky. Nechme je to znovu potvrdit v preview samostatného rozšíření hry roku, v němž konečně budeme moci hrát i za Němce v přetrvávající válečné operaci.

Autor: Moolker
Publikováno: 9.září 2007


Zvětšit zdroj: tisková zpráva „Company of Heroes (recenze) je strategií, kterou chtějí všechny ostatní strategie být, až vyrostou,“ pravil pro magazín Games for Windows Shane Neville, producent hry a pokračoval: „Schválně si porovnejte dnešní RTS s mraveništěm. V každé průměrné gamese tohoto žánru máte lupu a spalujete mravence tady a támhle. Company of Heroes je špinavé a jakoby tam dole. Celé mraveniště spláchnete, rozpoutáte tam peklo a mravenci začnou zdrhat do všech stran. Šlápnete do něj. V jiných hrách prostě jenom likvidujete malé jednotky...“ My nemůžeme dělat nic jiného než souhlasně přikyvovat a zároveň i Shanovi děkovat za to, jak hezky a výstižně řekl to, co by člověk řekl normálně asi takto: Company of Heroes není normální hra – je to zážitek.

 Konečně i za Němce
Zážitek to byl famózní, na strategii extrémně atmosférický a rychlý, ale z jistého úhlu pohledu pouze jednostranný. Máme tím na mysli fakt, že všechnu tu parádu jsme si užili jen v barvách spojeneckých a Němci byli nakonec vždy jen ti, kteří z boje odcházeli s modřinami a dírami na zadnici. Anebo dokonce úplně bez ní. To Opposing Fronts radikálně změní, neboť si zahrajeme i za nacistickou divizi Panzer Elite. A aby těch změn nebylo málo, Američané budou nahrazeni britskou 2. armádou. Celkem směrodatným faktem je už jen to, že se zúčastníme operace Market Garden v Nizozemí a spíše než na invazi se budeme zaměřovat na obranu prohrávající Třetí říše. Chybějící informace si můžete vynahradit rámečkem o skutečném průběhu výsadku na holandském území.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Je zřejmé, že se Relic snaží zachytit do hry převedené situace v mezích přípustné reality (pravidlo číslo jedna: zábava hraje prim a zbytek se tomu podřizuje), takže pokud je někdo z vás přes geografii, možná ví, že se v oblasti, kde operace Market Garden probíhala, nachází jednak velký počet mostů slibujících nové typy úkolů, ale také poměrně dost hustých lesů. Dle slov Nicholase Caroty, vrchního výtvarníka a uměleckého poradce, si tak vývojáři konečně splnili sen, jímž je prostá devastace stromových porostů. (Maníci z World in Conflict se na to také těší) Očividně si to hodně užívají: „Je brzy ráno a padla mlha. Všude bouchají stromy, vojáci se, skryti za troskami, po čtyřech plazí do úkrytů, přitom se snaží odpálit předmostí a vy jste tam dole, přímo v tom.“

OPERACE MARKET GARDEN ANEB I VÍTĚZ MUSÍ UMĚT PROHRÁVAT
Je nasnadě však říci, že mu to patří, když provokoval. Byli to totiž právě Spojenci, kteří zde v červnu roku 1944, u měst Nijmegen a Arnhem, provedli největší výsadek v dějinách ve snaze zastavit, anebo alespoň výrazně zpomalit německou okupaci Holandska. Zálusk si dělali na několik Němci držených klíčových mostů přes řeku Rýn, díky čemuž by Vánoce slavili již v Berlíně. Ačkoliv nezačali špatně a most Waal obsadili úspěšně, následné rozprášení 1. výsadkové divize bylo ránou hlubokou, a když si k tomu připočteme podobný neúspěch americké 101. výsadkové divize u Eindhovenu či nedostatečně zásobované britské tankisty, kteří skončili osmnáct kilometrů před Arnhemem, není divu, že Němci nakonec bouchali šampaňské. Na druhou stranu to bylo naposledy. Mimochodem, režisér Richard Attenborough natočil o oněch tancích s prázdnou nádrží v roce 1977 solidní film jménem Příliš vzdálený most.

O chemii se kromě házení výbušných zkumavek také píší i zápisy, takže se teď pustíme do rozboru britského tažení. Takže asi takhle - žádné ryze britské tažení se vlastně konat nebude. Budeme sice primárně reprezentovat britské společenství národů, ale výraznou pomocnou rukou se nám stanou kolegové z Kanady. Ať už přímo s nimi nebo ne, hlavním cílem se stane získání kontroly nad francouzským městem Caen. To bylo totiž zatraceně důležité a důvodem číslo jedna pro vylodění v Normandii bylo právě obsazení tohoto kritického místa, neboť jeho vládce získal kontrolu nad hlavní křižovatkou cest do Paříže a Německa. Ovšem ještě předtím, než se pustíme do bitev o tuto rozhodující lokaci, se zúčastníme kočkování na plážích Juno, Gold i Sword Beach a budeme čelit našlapané tankové divizi SS.

Pokud se na pokračování těšíte z toho důvodu, že jste si oblíbili starou známou Able Company, musíme vás zklamat. Znalci již mají jasno – vylodění v Normandii, bitvy o Cherbourg a poloostrov Cotentin i úspěšné přepadení 7. armády německé a 5. tankové ve Falaise-Argentantu,totiž probíhaly paralelně s operacemi zmíněnými v předchozím odstavci. Z toho logicky vyplývá, že Opposing Forts nám dá pod velení někoho zcela jiného. Koneckonců, stačí pozorně číst a přemýšlet u toho – Able Company byla složena jen z Amíků, nikoliv Britů, a Kanaďané s ní byly spojováni možná tak s kanadskou nocí. Na tu tady s pravděpodobností hraničící s jistotou nenarazíme, ale s nocí jako částí denního cyklu to již tak neslavné nebude.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Přetrvávající mise
„Žádné plnění jednotlivých, oddělených misí, stanete se součástí epické vojenské kampaně,“ říká Joshua Mosqueira, hlavní designér. A co to má co společného s nocí? „Každé prostředí si vytváří nějakou tvář a my do toho přidáváme bouřky, svítání... Ten třídenní příběh téhle bitvy, je výhradně váš“ objasňuje Carota a Mosqueira dodává: „Správně. Je mnohem působivější, když začnete ráno a skončíte odpoledne anebo se noční akce rozuzlí až ráno. A navíc, pokud jde o multiplayer, původní Company of Heroes vylepšíme a tak si před započetím bitvy budete moci nastavit počasí a sluneční svit na vámi vybrané mapě.“

Přetrvávat z jedné mise do druhé ale nebude jen počasí, nýbrž i stav prostředí. Pokud se několik misí bude odehrávat v jednom teritoriu, je třeba počítat s tím, že pokud jste si nechali v jedné misi zlikvidovat základnu a dojeli ji se skvadrou nejsilnějších, v další již zřejmě vyhoříte na tuty. Velkým pomocníkem se autorům v těchto ohledech stala plná podpora rozhraní DirectX 10, díky které je Essence engine nástrojem zase o něco mocnějším. Inu, bude to nářez, to nám věřte.

 Schopnosti důstojníků
Nejde samozřejmě jen o grafiku, o níž vlastně ani nemá cenu mluvit, a raději se podívejte na okolní screenshoty. Hlavním tahákem by se měla opět stát ta fantasticky intenzivní a vybalancovaná hratelnost s kořeny v postarším Z, jejíž herní systémy byly elegantně zpracovány i v předchozím RTS projektu Relicu - Warhammer 4000: Dawn of War. Pro neznalce letmé vysvětlení. Na mapě je rozmístěn relativně vysoký počet kontrolních bodů, které je třeba zabírat, čímž si nejen rozšíříte území, ale začnou se vám do pokladny sypat suroviny. Na tomto principu je suprová jeho akčnost, kdy musíte hned od začátku expandovat a ne si hrabat na svém písečku za hradbami. Tento duch hratelnosti samozřejmě zůstane, ale bude obohacen o různé věcičky, nejvíce zřejmě v oblasti jednotek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Třeba Britové se budou moci těšit ze speciálních důstojníků, tzv. officers. Říká se jim též „páteř britské armády“, jsou oblíbeným terčem sniperů a za zásluhy v boji levelují, přičemž po každém povýšení získají nějakou novou schopnost, která pozitivně ovlivní kolegy v určitém dosahu. Třeba poručíci poskytnou svým souputníkům jakousi ofenzivní psychickou podporu, pod čímž si představte jednoduše to, že i na nepřátelském území budou moci pěšáci zaujmout útočný postoj. Schopnost „Heroic Charge“ zase zotaví z psychické újmy všechny zastrašené vojáky. Kapitán bude pravým protikladem poručíka, jelikož je zaměření defenzivního. Schovaný v zákopu urychluje budovatelské práce podřízených, kteří se zároveň stávají více odolní vůči zastrašení, nebo potlačení chcete-li. Jeho speciální skill se jmenuje „Rally“ a po jeho spuštění stačí jednotkám v případě potřeby ustoupit z cizího prostředí pouze ke speciálním shromažďovacím bodům namísto toho, aby se vracely do daleké základny.

Pokud bychom měli britskou, potažmo kanadskou armádu charakterizovat jako celek, označíme ji spíše za defenzivní. To je celkem netradiční, ale Mosqueira to zcela logicky vysvětluje: „Každou frakci, kterou vytváříme, chceme mít zcela odlišnou od ostatních. Hlavně kvůli multiplayeru.“ Možné obavy z nevyváženosti pak rozhání Neville: „O vybalancování se stará náš špičkový tým, který testoval již Starcraft, Dawn of War i Company of Heroes,“ a nutno dodat, že právě vyjmenoval jedny z nejlépe vyvážených strategií všech dob.

 Zákopy kdekoli na mapě
Britská základní pěchota se jmenuje Tommies, může disponovat granáty i lehkými kulomety a (nejen ona) dostane do vínku celou škálu schopností, které ji různými způsoby více či méně ochrání – za všechny jmenujme třeba kopání zákopů či automatické zaujmutí obranného postoje po vstupu do neutrálního, popř. nepřátelského prostoru. Na úkor rychlosti se tak stanou o něco odolnějšími a nepřátelskou palbu opětují rychleji, což je sice fajn, ale někdy se prostě potřebujete přesunout svižněji než slimák. A v tu chvíli nastupují důstojníci-poručíci se svou podpůrnou pasivní vlastností...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ale ještě se vrátíme k těm zákopům, protože Mosqueira jejich všechny funkce zajímavě popisuje: „Můžou být vybudovány kdekoliv na mapě, a když se do nich pěchota napáskuje, bombardování jim maximálně tak nasype hlínu za krk. Musíte na ně s granáty a plamenomety. Pokud je přemůžete, nic vám nebrání obsazení jejich hnízdečka, čímž ztratí veškerou nabytou výhodu.“ Podotýkáme, že Joshua mluvil pouze o zákopech, jiné výhody stále zůstávají. Tak třeba ta týkající se mobility britské armády. Zapomeňte na cihlové baráky, milovníci čaje jsou kočovní jako cikání, takže se kdykoliv mohou sbalit a celou (mimochodem zamaskovatelnou) základnu přesunout někam jinam. (Ne)výhody jsou zcela zřejmé – lze takto nepříjemně překvapit oponenta náhlým útokem do zátylku, ovšem stejně nepříjemné překvapení může provést on nám, protože ví, že při transportu jsou všichni zranitelnější a trempovi se navíc pozastaví přísun surovin. Takže budeme nahraní a nepořídíme. Škoda, málo toho na výběr rozhodně není. Od zmiňovaných Tommies, dále protitankových ženistů, kapitánů přes pěchotní transporty, lehký tank M5 Stuart až po střední Cromwell a monstrózní Firefly (v překladu světluška, tak co by asi mohl umět?).

 O německých a britských jednotkách
Informace o Němcích jsou o něco skromnější. Spolehnou se na těžkou techniku a dalo by se říci, že prostě hrubost. Víme o pěchotě Fallschimjagers a parašutistech, kteří mohou sloužit i jako špehové, protože se dokáží infiltrovat do nepřátelského území a nastraží v něm pasti. Známe též obrněné průzkumné vozidlo vybavené kulometem. Patří pod tanková uskupení Panzer Elite a vlastně nahrazuje pozorovací věže. Pochopitelně toho moc nevydrží, a tak je třeba aplikovat oklovávající taktiku kouknu – uteču, hezky tam a zpátky, tam a zpátky...

Klasické jednotky budou podporovat ty speciální, rozdělené v technologickém stromu vždy do tří kategorií, přičemž platí, že nelze mít všechno najednou. Jak to bude nakonec s Němci, ještě není jisté, neboť se některé věci teprve vymýšlejí, ale předběžně to vypadá následovně. Přibližovat veleznámou letku Luftwafe snad ani nemá cenu, Tunk Hunters jsou těžkotonážní pásovci Jagdpanther a King Tiger, ovšem Scorched Earth, to už je něco zajímavějšího. Samotný název – sežehnutá země – slibuje cosi velkého. Používá se zde tzv. kráterová munice, která prostě udělá olbřímí díru, přes kterou se nedá přejet. Němci holt nemají žádné obranné metody, a tak si musí vystačit s touto strategií (teď si fakt neděláme srandu!).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A teď Britové. Kdo na to jde od lesa, koupí nejen auto od Esa, ale ještě k tomu využije služeb kanadské královské artilerie, která obsahuje dvě mašinky (M7 Priest a 105mm Howizter) a narozdíl od těch amerických jsou pohyblivé. Královští commandos jsou spíše na tišší akce v týlu nepřítele, disponují mj. kouřovými granáty a po vystavení tří signálních majáků odstraní všechnu mlhu z mapy. Jako poslední tu máme královské inženýry, dělící se na dva typy. Ten první podporuje, ať už formou pěchoty či vehiklu, tank Churchill. Rozhodnete-li se využít služeb druhé inženýrské frakce, těšte se na posílení obrany po všech stránkách. Budovy, vozidla atd., všechno bude silnější.

 Vezměme to globálně
Můžeme říci, že silnější má být vlastně i celý výsledný zážitek ze hry. Tak schválně, jaký typ misí byl podle vás úplně nejzábavnější a nejakčnější? My máme jasno, a co jsme tak koukali na fanouškovské stránky a fóra, nejsme zdaleka sami. Zabereme pozici X, chráníme ji před nepřáteli Y a v další misi provedeme protiútok na XY, jehož forma však záleží na hráčových předchozích činech. Tvůrci si jsou vědomi atraktivnosti podobných bitev plných zvratů a něco podobného plánují i v Opposing Fronts, zejména pak při tahanicích o Caen a přilehlosti, ale samozřejmě v ještě lepším provedení.

Jako příklad si vybereme událost z oblasti Hill 112, kde si to Waffen SS a Wehrmacht štrádují malebným sadem. Stačí, aby si každé dělo párkrát odplivlo a celá oblast je během chvilku překonvertována do měsíční oblasti, v níž se nedá skákat, natož kráčet. Problém je vyřešen, ale v další misi přichází protiútok, vy sedíte mezi troskami a všechny obranné pozice jsou ty tam. Load a příště trochu decentněji, prosím.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Trosky, výbuchy, požáry, mraky prachu, řev vojáků, zbraní i motorů... To je Company of Heroes. Je to pomalu jako začarovaný kruh, který je ale, jak by řekli naši anglofonní sousedé, natolik kick ass, že to prostě musíme pořád opakovat. Ale Relic si to zaslouží. Ukažte nám strategii, v níž budou hovory v rádiu nahrávány tak, aby byla v pozadí slyšet válečná vřava, a když vám ten na druhé straně řekne, že je v pořádné brindě, tak to opravdu zařve a v tu chvíli hovor přeruší exploze. Takhle se dělá atmosféra!

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na tohle pokračování se prostě zatraceně těšíme. Schválně neříkáme druhý díl (koneckonců, ani to nemá v názvu), nicméně označení „datadisk“ se tvůrci brání. Ke spuštění Opposing Fronts nebude třeba původní hra, sloučí se starý a nový skirmishový, resp. multiplayerový obsah plus se přidají nějaké nové mody, herní principy budou jen drobně doladěny, nikoliv překopány, a jak tak známe Relic, délka Opposing Fronts si nijak nezadá s originálem. My si troufáme říci, že ani výsledná kvalita. Sice nečekáme takové překvapení jako loňský podzim, „jen“ maximálně vymazlenou RTS, jenže nám to vrchovatě stačí. Ale kdo ví, letos taky nikdo nečekal, že nenapadne skoro žádný sníh...

Tento článek původně vyšel v časopisu Obrázek zdroj: tisková zpráva




Stáhněte si k původní hře: Dema, Patche

Související články: Novinky, Company of Heroes mega-recenze



Moolker
autorovi je 17 let, bydlí na Mělníku a studuje všeobecné gymnázium; přispívá i do HotGames, Playmobilu a SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola

 
 
Moolker

Nejnovější články