Autor: Miloš Bohoněk Publikováno: 17.března 2009 |
Od pohledu je Big Sister děsivá, ale ještě děsivější je její ideologie a to, co dělá. Na zádech má přidělanou kulatou klec, v níž skladuje drobnou lidskou oběť. Po přetvoření holčičky na de facto stroj začne holčička vnímat Big Sister jako svojí matku. Při transportu na matčiných zádech holčička v klidu sedí a na klec přidělává růžové mašličky, aby mamince vyznala svou přirozenou lásku. Je to smutné... První a jedinečný taťka Tvůrci si schválně syslí všechny informace o pozadí příběhu, takže jak o vzniku Big Sister, tak i o hráči v kůži Big Daddyho de facto nic nevíme. Každopádně vám mohu říci to, že nebudete hrát jen za ledajakého Big Daddyho. Stanete se Taťkou číslo jedna, zcela prvním Big Daddym, který byl kdy vytvořen. Unikátním prototypem budete. A proč vlastně Big Daddy? Proč ne Jack...? Jordan Thomas, kreativní ředitel 2K Marin, nastínil odpověď pro magazín Game Informer: „[Big Daddies] jsou našimi klíčovými postavami. Hráči jedničky si je zamilovali a proto když jsme přemýšleli o Bioshock 2 a jak obměnit hráčovu roli v našem světě, přišlo nám logické vydat se směrem Big Daddy.“ Thomas sice opakovaně odmítal prozradit, jak k tomu došlo, čím to že hráč najednou bude ovládat Big Daddyho, ale jasno nám udělal v jedné věci: „Taťkové jsou jako roboti – jsou otrocky podmínění k následování Sestřiček a poskytování jim ochrany. Vy jste byli utrženi od řetězu.“ Jste volní, nevíte pořádně, co se děje, ale máte k dispozici schopnosti Big Daddyho a to samo o sobě za to stojí. Otec s velkým O Budete hrát přesně za toho otce, kterého by se i ten největší frajírek zdráhal požádat o ruku jeho dcery. Kdo hrál původní BioShock, ví, že Big Daddy je monstrum, se kterým je neradno si zahrávat. Je velký, silný a sakra toho vydrží. Nemusíte se bát, že by za těch sedm let jeho – vaše – schopnosti zchátraly, naopak. Pamatujete splicery? Původní obyvatelé Rapture, kteří tehdy prošli mutací pod vlivem Adamu a teď, po sedmi letech hnití a fetování, se nachází v ještě dezolátnějším stavu. Jack se kvůli nim musel klepat na každém rohu, protože po něm šli jak mouchy na čerstvé bobky. Jenže teď jste Big Daddy a nějaký splicer vás nerozhází. Ve skutečnosti se vám spíše vyhne a konfrontace se můžete obávat, jen když budou ve smečce. Big Daddy má respekt. Záviděli jste mu jeho vrtačku? Už nemusíte. V BioShock 2 dostanete pod kontrolu vše, co měli Taťuldové v jedničce. Zatímco Jack si musel vystačit s podomácku poskládanými kvéry, u kterých člověk často nevěděl, jestli to střílí nebo jen dělá šlehačku na bublaninu, v roli Big Daddyho budete mít jasno. Vaše výzbroj je vytvořena za účelem býti výzbrojí. Spolu s vrtákem, kterým promptně rozporcujete jakéhokoliv splicera a zastaví vás jen možné přehřátí přístroje, se vám do rukou dostane i ona dalekonosná rivet gun. Už jste ji viděli u taťků z řádu Rosie, ale pro Jacka byla moc těžká. V základu střílí jen skoby, ale jak je v Bioshocku zvykem, jak zbraň, tak munici budete moci různě vylepšovat a obměňovat. Jinak nic vám nebude bránit ve sbírání klasických zbraní, které používal Jack, ale autoři se nechali slyšet, že už samotná základní výbava Big Daddyho předčí většinu běžných lidských kvérů. Univerzální Být prototypem má jednu ohromnou výhodu – vědci vás naučili používat plazmidy aneb schopnost, bez které by to nebyl BioShock. A co víc, váš Big Daddy toho s nimi bude umět ještě víc než Jack. Zatímco Jack v prvním dílu uměl plazmidy upgradovat jen v tom směru, že prostě zvýšil poškození, které uštědřují, Big Daddy bude schopen přenést je do úplně jiné dimenze. Třeba takový ohnivý plazmid. V základu s ním budete moci, jak jinak, zapálit objekty, ale po upgradu už budete v ruce svírat fireball a po dalším upgradu rovnou plamenomet. Další skvělou vlastnost, jíž máte disponovat, bude používání ručních kvérů a plazmidů zároveň. V původní hře jste museli mezi zbraněmi a plazmidy přepínat, ale když se autoři rozhodli pro zprovoznění Big Daddyho, uvědomili si, že by měl být trochu univerzálnější než člověk. Díky tomu by měly být souboje ještě dynamičtější a zábavnější. Jen si to představte – výstřelem splicera trochu ochromíte, rozeběhnete se, naberete ho ramenem a vyhodíte do vzduchu, kde ho telekinezí chytnete, mrsknete jím o zem a tam ho dorazíte vrtákem. To je vončo! Designér Zak McClendon ze studia 2K Marin si v téhle variabilitě libuje: „Jak budete postupovat dál a upgradovat všechny plazmidy, otevřou se vám dveře k různým hracím stylům – ofenzivnímu a defenzivnímu. Dá vám to možnost hrát BioShock trochu jinak.“ Kupříkladu, Jack uměl hacknout střílny a létající ochranku, ale byla to vždy jen krátkodobá záležitost, díky které jste vyřešili pouze jeden samostatný kus hry. Big Daddy si bude schopen podmanit hned celý kus bezpečnostní sítě a vytvořit si tak de facto armádu poskoků, kteří si budou špinit ruce namísto něho. Big Daddy také bude umět pokládat a kombinovat pasti. Například tu ohnivou spolu s cyklónovou, což vyústí v efektně létající zapálené splicery. Rapture po dekádě Co se herního prostředí týče, přijde hra s ideálním kompromisem: většina míst, která navštívíte, budou nová. Ale podíváte se i do starých známých oblastí, byť často z jiných úhlů. Dává to smysl. Pamatujete na první momenty BioShocku, kdy jste seděli v podmořském výtahu, proplouvali městem, kochali se a žasli nad tím, jak velké je? Není přeci možné, abyste za dobu hraní jedničky viděli všechny kouty Rapture. Tvůrce své záměry shrnul takto: „Jedna z věcí, kterou vám pokračování dovolují provést, je možnost vzít to, co je známo, a stavět na tom způsobem, který hráče osloví v jiném směru. Můžete budovat na základě citových zážitků a dojmů, které hráči už mají z minula, překroutit je a vyslat svěžím, zajímavým směrem, který ovšem stále odkazuje na jejich vzpomínky z předcházejících her.“ Proto se podíváte kupříkladu do fabriky Fontaine Futuristics. O tomhle místě jste v prvním BioShocku několikrát slyšeli – extrahoval se tu Adam a regulovalo se jeho množství. Nikdy jste se sem ale nemohli podívat, což si vynahradíte plnohodnotným levelem v BioShock 2. Navíc konečně na vlastní oči uvidíte, jak se z Little Sisters vysává Adam. Příjemná podívaná to prý nebude... Autoři v rozhovoru naznačili také to, že v jeden moment zcela opustíte suché chodby Rapture a ve speciálním podmořském obleku se vydáte ven – do moře a s modifikovanou harpunou v ruce. Co tam? To by to nesměly být 2K Marin, kteří hrají mrtvého brouka, když přijde na odhalování. I Vita-Chambers se vrátí. Tedy, ne přímo ony, to by ani nedávalo smysl, ale něco na ten způsob. Šlo o komory, v nichž se Jack „znovuzrodil“ v případě exodu, ale to se mu dařilo jen proto, že mu v těle kolovaly geny Andrew Ryana. To se Big Daddymu nepoštěstí, nicméně nějaké respawnovací místnosti tu prý budou, byť s možností vypnout je. Ať už nové prostředí nebo staré, jedno by všechna měla mít společné – budou strašidelnější. Autoři se rozhodli vyjít vstříc trochu děsivější atmosféře a není těžké uhodnout, že to je hlavně kvůli nečekaným a šokujícím soubojům s Big Sister. Chtějí, abyste si každé rande s touhle mrchou do smrti zapamatovali. Budiž vám k dobru, že jakožto Big Daddy budete mít aspoň čelovku pro snadné osvětlení tmavých koutů. Problémy v rodině Big Sister je tedy zpátky v Rapture a umanula si, že ho vrátí do původního stavu. Ve stejnou chvíli se jí ale po dvorku promenáduje nekontrolovatelný Big Daddy. Vy. A protože vy nesdílíte její ideu (a taky protože potřebujete Adam, holt těžký život závisláka), začnete vyhledávat ostatní Big Daddies s Little Sisters. Potřebujete totiž Sestřičky a k těm se dostanete jen přes mrtvolu jejich ochránců. Aneb konečně souboje, které stojí za to - konečně nějaká výzva! Ačkoliv jste mnohem mocnější než Jack, skolit jiného příslušníka vašeho druhu brnkačkou nebude. Nicméně až se povede, Malá Sestřička najednou začne truchlit a ronit slzy. Byla zvyklá na svého ochránce, byla nacvičená, že s ním vždycky je. A on najednou není. Její opatrovník jí opustil. Jak se k ní ale přiblížíte, vykouzlí se jí opět úsměv na tváři a začne radostně vzvolávat: „Pane? Pane...! Vypadá to, že je vám zase dobře!“ Little Sisters jsou totiž „naprogramované“ tak, aby se bez předsudků automaticky vrhli kolem krku nejbližšího Big Daddy. Jó, tohle si tedy užiji – sbalit holku nebylo nikdy jednodušší! Jak si získáte její důvěru, dostanete, stejně jako minule, možnost z ní Adam vytáhnout a tím ji zabít. Jenomže teď jste Big Daddy a tak si jí budete moci taktéž hodit na rameno a mít svého věrného spojence, jak to ostatně správný Big Daddy má dělat. Pokud se rozhodnete pro druhé, budete vykonávat přesně to, co jste viděli dělat tenhle pár v jedničce očima Jacka. Big Daddy nese Little Sister, ta ho upozorní, že našli mrtvolu s Adamem v těle. Ona seskočí, vytáhne sloní stříkačku a začne látku extraktovat. V ten moment je ovšem velmi zranitelná a Big Daddy, vy, ji bude muset ubránit před nabíhajícími splicery poháněné absťákem. Problém je, že z mrtvol nevytaháte dostatek Adama na to, abyste si mohli pořídit ty nejlepší upgrady pro plazmidy. V ten moment budete muset učinit poměrně zásadní rozhodnutí o tom jak získat Adam – vysát látku z Little Sister nebo ji pomoci utéct z Rapture? Zabít tu holčinu... bude těžké. Autoři přepracovali vzhled Malých sestřiček, takže teď, narozdíl od minula, vypadají roztomile a nevinně. Jste přeci Big Daddy a ten je musí mít rád, no ne? Každopádně, se splicery se vypořádáte celkem v pohodě, o ně ani tolik nejde. Průšvih je v tom, že jak rozdělíte Adam sbírající pár, pěkně tím hýbnete žlučí Big Sister. A jak to uděláte několikrát za sebou, půjde po vás. Stejně jako sestra Ratched v Přeletu nad kukaččím hnízdem, ani Big Sister nesnese, když jí někdo na jejím oddělení dělá bordel. Jenomže zatímco Ratched by nechala pacienta maximálně poslat na lobotomii, Big Sister se přířítí s cílem viníka nekompromisně eliminovat. Velká neznámá Big Sister bude vaším úhlavním nepřítelem. Ona vlastně řídí celé Rapture, je na vrcholu hierarchie celého komplexu a chce mít vše pod kontrolou. Brouzdá městem, vysává Adam a ten jí přímo koluje v těle. Tvůrci o ní v rozhovoru pro Game Informer mluví, jakoby by byla prakticky nepřemožitelná. „Big Sister bude neustálý zoufalý boj. Může si vás najít kdekoliv a tak se připravte na to, že ona bude tou nejtěžší věcí v celé hře,“ nechal se slyšel kreativní ředitel 2K Marin. Jak na sebe přivoláte hněv Velké Sestry, budete moci jen doufat, že vás napadne v nějakém pro vás příhodném prostředí, odkaď se bude dát dobře bránit, utéct... a přežít. Okolím se začne rozléhat kovový zvuk vibrující prostředím, následovaný agonizujícím řevem. Little Sister se vám začne klepat na rameni a šeptat vám do ucha „Pane B, Pane B... Velká sestřička si nepřeje, abyste si se mnou hrál...“ a v ten moment se před vámi rozsvítí červené oko Big Sister. Redaktoři Game Informer byli z prvního setkání s Big Sister zcela uneseni. Byla prý neskutečně rychlá a hbitá, skákala přes celou místnost a zničehonic se vždy objevila před jejich hledím, bodla je svojí stříkačkou a zase zmizela. Poté pomocí svých speciálních schopností vyzvedla do vzduchu trosky okolo ní, vytvořila si z nich osobní bariéru a následně je nečekaně vrhla proti hráči. A pak obrazovka zčernala... Otázkou je, jak tato setkání s Big Sister budou fungovat. Budou těžká, budete v nich muset zapnout své síly, ale o to teď nejde. Spíše – jak na ně dojde? Podle toho, co tvůrci hlásí, by měla být frekvence bojů s Velkou Sestrou přímo úměrná počtu Big Daddies, jež zabijete, a Little Sisters, jež unesete. Jenomže zároveň to nezní jako nic jiného než jen předskriptovaná záležitost – myšleno tak, že se s tou mrchou potkáte tak jako tak. A to by asi nebylo ono. A na závěr ještě jeden detail trochu mimo mísu – tvůrci přislíbili multiplayer. Nebo aspoň nějakou formu multiplayeru (co-op to, navzdory všem těm fámám nebude), ačkoliv jasně dali vědět, že jejich primárním cílem je stvořit pořádný singleplayer, a že Call of Duty konkurovat nehodlají. Resumé BioShock 2: Sea of Dreams je... těžko říct. V prvé řadě je to šok. Nikdo nečekal, že by se hráč zmocnil role Big Daddyho. Vyvolává to spoustu otázek, jenomže autoři jsou zatím tajnůstkáři a proto ve vzduchu visí spousta otazníků. Bál bych se, aby z toho nebyl pouhý simulátor tanku, který se sune vpřed, ničíc vše živé a zaseknuvší se čas od času při boji s jiným tankem. Na druhou stranu, idea hraní za Big Daddyho skrývá i ohromný potenciál a mohl by z toho být nevšední zážitek – představit si pod tím můžete spoustu věcí. Nemluvě o tom, že už jen samotné „Je to pokračování BioShocku!“ slibuje strašně moc. BioShock byl hrou, která úspěšně navázala na „poselství“ System Shock či Deus Ex a možnost ponořit se do světa podobného kalibru se nenaskytne každý den. Návštěva Rapture se nezapomíná, tvůrci BioShock 2: Sea of Dreams si toho jsou vskutku vědomi a jak řekl jeho kreativní ředitel 2K Marin Jordan Thomas: „Nebyl by to Bioshock, kdyby vás nešokoval, nepřekvapil a nedonutil k zamyšlení nad světem, v němž se skrze něj nacházíte.“ Zdroj: Game Informer Stáhněte si: Teaser trailer Související články: Novinky, BioShock 1 recenze a video-recenze |
Miloš Bohoněk | |
autorovi je 18 let a dříve se podepisoval jako Moolker; momentálně studuje v USA, píše i pro SCORE a PlayIN a nejvíce si užije tituly fantasy, akční a strategické; věnuje se závodnímu lyžování, lacrossu, lezení po horách, horské cyklistice a cestování; píše blog Moolker.cz |