DirectX 12 Ultimate je nejnovější verzí grafického API a novým zlatým standardem pro hry nové generace. Zahrnuje všechny moderní funkce, které činí hry realističtější, detailnější a které otevírají ruce vývojářům při návrhu velkých působivých světů.
S některými novinkami přitom přišla Nvidia sama už v roce 2018 při představení svých grafických karet GeForce RTX. Vykreslování ray-tracingu v reálném čase nastavilo novou laťku v počítačové grafice her a ukázalo směr, kam se bude vývoj v průmyslu ubírat. GeForce RTX je tak první a momentálně jedinou platformou pro PC s podporou všech těchto přelomových herních funkcí.
GeForce RTX zajišťují výkon miliardy paprsků za sekundu a až 3× vyšší snímkovou frekvenci ve hrách a aplikacích, které technologii DXR využívají.

Grafická karta GeForce® RTX 2070 SUPER™ GAMING OC 8G kromě svého vysokého výkonu podporuje také ray tracing. Díky osvědčenému chlazení WINDFORCE 3x vás nezklame ani v horkých letních dnech. Prostřední ventilátor se otáčí v protisměru oproti zbylým dvěma, což zajišťuje lepší průtok vzduchu při nižší hlučnosti.
DXR (DirectX Ray-tracing)
DirectX Ray-tracing umožňuje ve hrách simulovat to, jak se světlo chová v reálném světě, a přináší tak nesmírně realistické grafické efekty, jako například globální dynamické osvětlení, věrné odrazy a stíny. Grafické karty GeForce RTX byly již od počátku navrženy tak, aby splňovaly vysoké nároky spojené s ray-tracingem. Specializovaná jádra, která najdete pouze v grafických kartách GeForce RTX, zajišťují výkon miliardy paprsků za sekundu a až 3× vyšší snímkovou frekvenci ve hrách a aplikacích, které technologii DXR využívají. Poprvé v dějinách je tak možné vykreslování ray-tracingu v reálném čase při zachování standardní herní snímkové frekvence
VRS (Variable Rate Shading)
VRS je technologie vykreslování, kterou podporují grafické karty GeForce RTX a která vylepšuje výkon tím, že upravuje míru stínování v různých částech scény. Technologie VRS umožňuje adaptivní stínování NVIDIA, které měří pohyb a změny barev v každém snímku a chytře tak snižuje míru stínování v těch oblastech snímku, kde není vyžadována (např. na obloze nebo na zdech).
Mesh Shading
Velké otevřené světy kladou před vývojáře nové výzvy. Každé zvýšení úrovně detailů může výrazně ovlivnit výkon, protože hlavní procesor je zaplavený požadavky na vykreslení každého objektu v prostředí. Pomocí funkce Mesh Shading grafický procesor inteligentně ovládá výběr úrovně detailů a teselaci objektů, čímž umožňuje vznik bohatých otevřených světů se stovkami tisíc objektů.
Sampler Feedback
Sampler Feedback vychází ze stejné filozofie jako Variable Rate Shading: chytřejší práce vede k nižšímu zatížení grafického procesoru a k vyššímu výkonu. Sampler Feedback zlepšuje výpočetní procesy mezi texturou a hardwarem shaderu. Vývojáři a enginy mohou využívat funkci Sampler Feedback k implementaci sofistikovaných algoritmů pro streamování textur, což umožňuje vznik velkých otevřených světů s krásnými texturami s vysokým rozlišením, aniž by docházelo k zasekávání nebo vyskakování textur, což kazí zážitek ze hry. Funkci Sampler Feedback lze použít také k implementaci prostorového stínování textur, aby bylo vykreslování ještě efektivnější.
S GeForce RTX se mají hráči na co tešit
Na trhu je už nyní spousta her, které nové technologie podporují, a další tituly přibudou co nevidět. Ray-tracing si momentálně užijete třeba v takových hitech jako Control, Call of Duty: Modern Warfare, Metro Exodus nebo Battlefield V.
zdroj:
Nvidia
Z nových her se jistě všichni těší na Cyberpunk 2077, Watch Dogs: Legion nebo Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, které budou podporovat ray-tracing i další zmíněné technologie. Jde navíc o tituly, kde strávíte stovky hodin, není tak vůbec na škodu vybavit se hardwarem, který zážitek povýší ještě na vyšší úroveň. Grafické karty GeForce RTX aktuálně jako jediné podporují akceleraci ray-tracingu v reálném čase.
AORUS GeForce® RTX 2080 SUPER™ 8G se svým špičkovým výkonem si troufne na ty nejnovější herní pecky – a to i se zapnutým DXR.