Praděd onlinovek Runescape terčem kritiky. Hráčům vadí masivní monetizace
zdroj: Jagex

Praděd onlinovek Runescape terčem kritiky. Hráčům vadí masivní monetizace

8. 9. 2023 14:40 | Novinky | autor: Jakub Malchárek |

Moderní ztvárnění legendárního MMORPG RuneScape (respektive jeho už třetí reimaginace) zažívá v těchto dnech ostrou kritiku z řad těch nejvěrnějších hráčů a fanoušků. Britské studio Jagex vystřídal za poslední dekádu už šestého majitele a mateřská firma Carlyle ve fantasy onlinovce vidí hlavně dojnou krávu. Je to patrné z extrémní monetizace, která je na hru postupně roubovaná.

Už teď si za hru, která je v základu zdarma, můžete platit předplatné, kupovat DLC, utrácet za mikrotransakce a pay-to-win mechanismy, a aby toho nebylo málo, začátkem září odstartoval i tříměsíční battle pass. Od RuneScape by se zkrátka mohli učit i mistři hamouni v Activision Blizzard. Hráči a hráčky přílišnou monetizaci pochopitelně nesou nelibě.

RuneScape má momentálně na Steamu za celou dobu fungování velmi kladné recenze. Pozitivně jich z asi 22 tisíc uživatelů hodnotilo 84 %. Jenže čísla za posledních 30 dní si Jagex zarámovat rozhodně nedá. Z více než 700 recenzí je pouze 24 % kladných a u karty hry tak varovným šarlatem svítí, že dojem je z ní spíše záporný. A rychlý průzkum uživatelských recenzí dává jasně najevo proč.

„Skvělá hra s extrémními pay-to-win mechanikami. Nedávno přidaný hero pass kompletně ničí integritu hry,“ hořce komentuje hráč se 163 nahranými hodinami. „Dlouho očekávaný update byl jenom oznámení o odstranění možností, jak lidé hrající zdarma mohou přijít k odměnám. Mimochodem, battle pass si nekoupíte, pokud zároveň neplatíte za prémiové předplatné,“ uvádí svůj názor uživatel Lorphex.

Smutné shrnutí nabízí hráč Lukeqz, který v RuneScape strávil neskutečných 6 055 hodin: „Hru hraji skoro dvacet let, ale nedávný battle pass je poslední kapka. Nejen, že platíte měsíční poplatek, musíte kupovat i klíče pro lootboxy a navíc přidali battle pass, pro jehož dokončení potřebujete 1 300 hodin cíleného hraní, případně 2 600 volného hraní. Battle pass je navíc aktivní jenom 91 dní. To znamená 14 hodin hraní denně, abyste nemuseli platit další reálné peníze,“ hodnotí veterán.

Kritika nepřevládá jen na Steamu, stačí se podívat i na komunitní portál Reddit, kde lidé masivně nahlašují rušení účtů a žádosti o permanentní smazání profilu. Vývojářský tým se sice dušuje, že fanouškům a zákazníkům naslouchá, ale je otázka, jestli na změny už není tak trochu pozdě. Taky je zásadní, jestli budou změny natolik razantní, že si jimi spraví reputaci. 

Smarty.cz

Nejnovější články