Supreme Commander - průvodce 1.část
zdroj: tisková zpráva

Supreme Commander - průvodce 1.část

4. 3. 2007 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Podáváme vám pomocnou ruku při nelehkých začátcích s touto komplexní strategií a radíme, co kdy stavět a vyrábět, jak nakládat se surovinami, k čemu všemu se hodí inženýři nebo jak fungují různé šikovné funkce.

Autor: BaronDevil
Publikováno: 4.března 2007
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Tento průvodce hodně diskutovanou sci-fi strategií Supreme Commander (exkluzivní recenze, čtenářská recenze bety) je určen především těm hráčům, kteří si chtějí nejprve projít singleplayer a až pak vyzkoušet on-line hru. Ovšem i méně zkušený multiplayerový hráč se v tomto průvodci jistě dozví hodnotné informace.

 Vybíráme si rasu
První věcí je výběr strany, za kterou půjdete do boje. Máte na výběr tři frakce - UEF (United Earth Federation - Spojená pozemská federace), Cybrané a Aeoné. Největší rozdíl mezi jednotlivými rasami je v pozemní armádě. UEF používají různé tanky, které střílejí po balistické křivce, Cybrané všemožné druhy laserů a Aeoné zase variace sonických vln či plasmových střel. Různé typy střel dávají výhody a nevýhody v různém bojovém prostředí.

UEF díky balistice mohou dobře a bez větších problémů střílet i na jednotky, které jsou například na kopci, na druhou stranu na volném rovném prostranství se hůře trefují do nepřátel. Cybrané jsou pravým opakem UEF, na rovném terénu se téměř pokaždé trefí, ovšem střílet s nimi do kopce je velice nepraktické. Aeoné jsou něco jako zlatý střed - dokáží se trefit na rovině i do na kopci stojících jednotek, ale jsou velice nepřesní.

Dalším rozdílem v jednotlivých rasách je způsob pohybu. UEF až na výjimky používají pásové tanky, Cybrané se většinou pohybují po mechanických “nohách” a Aeoné v tomto směru mají velkou výhodu, protože drtivou většinu jejich pozemní armády tvoří vznášedla, což jim dává možnost se dostat i s pozemní armádou bez výsadkového letadla přes moře. Z výše uvedeného vyplývá, že každá ze tří stran má vlastní cestu za vítězstvím, ale základní principy ohledně budování základny, jednotek či ovládání mají společné.

 Co začít stavět
Jako nejefektivnější se zatím (při cenách budov v základní verzi hry) jeví následující postup při stavbě: 2x elektrárna (power generator), 1x extraktor hmoty (mass extractor), 1x pozemní továrna (land factory) nebo letecká továrna (air factory - záleží jakou taktiku si zvolíte), elektrárna, 2x extraktor hmoty, elektrárna, extraktor hmoty, další pozemní továrnu, 2x elektrárna... Všechny tyto budovy můžete dát ihned po startu hry do fronty svému Commanderovi (přidržte Shift a klikněte na budovy, které chcete postavit, pak pusťte Shift). Vaše fronta budov u Commandera by tedy měla vypadat nějak takto:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Po tomto začátku se dá pokračovat NAPŘÍKLAD tak, že s Commanderem budete střídat elektrárny s továrnami. Tímto postupem se dá dosáhnout vysokého počtu továren a tím pádem velké produkce jednotek.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Jak snížit spotřebu
Pomoci s nedostatkem surovin (hmota a energie) si můžete už od začátku snížením spotřeby budov. A to tak, že budete stavět elektrárny poblíž nějaké budovy. Každý generátor o něco sníží energii, kterou potřebuje budova, na kterou je generátor napojen. Stejný princip platí i u extraktorů hmoty. Ukázku, jak na to, můžete vidět na obrázku vpravo.

Hlídejte si přísun hmoty a energie tak, abyste byli co možná nejčastěji v plusu. Jakmile budete mít +10 hmoty, dejte vylepšovat 1 extraktor hmoty. Okolo extraktorů hmoty můžete postavit 4 skladiště hmoty (mass storage). Zvýšíte tím produkci z extraktoru o 1/3. To samé funguje i u elektráren a skladišť energie (energy storage). Ovšem toto se pořádně vyplatí až u elektrárny tech level 2.

 Co a kdy v továrně stavět
Už během stavby první pozemní továrny dejte stavět alespoň 3x inženýra, 2x Scout, 3x Tank/Mantis/Aurora. Nezapomeneme zadat, aby se fronta opakovala stále dokola. Fronta by pak měla vypadat asi následovně:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Po skončení prvního kola fronty odstraňte alespoň dva inženýry z fronty - težko byste stíhali všechny inženýry zaměstnat. A také odstraňte jednoho scouta, není jich potřeba až tolik. Dva na začátku jsou dobří pouze pro průzkum (přijdete o ně, ale zase víte, kde je soupeř).

 Co s inženýry
S vyrobenými inženýry nelelkujte - hned prvního vezměte a začněte s ním těžit (reclaim) továrnu, ze které vyjel. Jakkoli se to zdá hloupé, je to velice efektivní. Sice si poškodíte vlastní výrobnu jednotek, ale dočasně tak na začátku zvednete příjem hmoty, které není ostatně nikdy dost a budovu můžete opravit později, až budete mít zajištěnou ekonomiku. Samozřejmě musíte dávat pozor, abyste si nevytěžili továrnu úplně - včas pošlete inženýra jinam (například těžit jinou továrnu :)

Druhého inženýra pošlete stavět extraktory hmoty na vzdálenější pozice a třetímu dejte za úkol hlídkování (patrol) na nějakém území, kde se nacházejí stromy/kamení/vraky jednotek. Z inženýra se stane těžič a bude sice málo, ale přeci jen zvyšovat okamžitý přísun hmoty a energie. Pokud ovšem narazíte na vrak nějaké experimentální jednotky (například na středu mapy Seton’s Clutch), neváhejte a těžte - okamžitý příjem hmoty se vám na dost dlouho zvýší o +60, což je na začátku velice příjemný “bonus”.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Dále se s inženýry také dá urychlit stavba budov a jednotek. Stačí označit inženýra a pravým tlačítkem myši kliknout například na továrnu. Inženýr půjde pomáhat při stavbě jednotek v této továrně. Nezapomínejte však, že to zvedne spotřebu surovin. Když už nechcete/nemůžete nic přistavět, pošlete je těžit přírodní zdroje (kamení, stromy), nebo vraky jednotek a budov.

 Další továrny a upgrady
U druhé továrny (a dalších) pak už dejte do fronty pouze Tank/Mantis/Aurora, občas přidejte nějakou tu mobilní artilerii. Samozřejmě také zadejte opakování front.

Když už budete mít nějakých 4 až 5 továren, tak v dalších už nestavte základní tanky, ale továrnu dejte vylepšovat (upgrade). Až se vám továrna vylepší, získáte přístup k silnějším jednotkám. V takto vylepšené továrně můžete ale stavět i jednotky z tech levelu 1 a to tak, že si překliknete v menu na tech level 1. Při pokročilejší (delší) hře se nebojte vylepšit i na tech 3 - získáte tak přístup k velice silným jednotkám.

 Co dál
Základem je nemít zbytečně poflakující se inženýry, nemít zbytečně moc hmoty ani energie (ideální je mít ze začátku stále zhruba +1 až +5 hmoty a +50 až +100 energie). Ukazatele, kolik čeho aktuálně získáváte, můžete vidět v levém horním (hmota) a pravém horním (energie) rohu obrazovky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Pokud máte víc, tak se nebojte přistavět továrnu a upotřebit tak přebytek (natěženou hmotou nepřítele neumlátíte, ale vyrobený tank vám v tom jistě pomůže). Pokud máte naopak všeho málo, pauzněte na chvíli výrobu a postavte pár fabrikátorů hmoty (mass fabricator) a vylepšete extraktory hmoty. Máte-li málo energie, tak samozřejmě přistavte elektrárny. Nepřehánějte to s obranou - naopak s jednotkami se to nedá přehnat nikdy. Pokud jste dosáhli limitu, pošlete je do útoku. Zbavíte se limitu a nepříteli uděláte alespoň nějaké škody.

Limit je ve hře ohlášen zprávou, že už nemůžete dále nic stavět. Tento limit se během singleplayerových misí zvyšuje s časem, který uplyne od startu hry. V multiplayeru, nebo v tréninku (skirmish) se limit nastavuje už před startem hry a je pevně dán. Nezapomínejte, že do tohoto limitu se započítávají i budovy. V případě, že v singleplayerových misích limitu dosáhnete, je nejlepší splnit úkoly, které vám byly zadány. Ve většině případů vám pak budou zpřístupněny lepší jednotky ke stavbě a limit jako takový bude zvýšen, takže budete moci dále produkovat jednotky i stavby. V multiplayeru na toto existuje jen jediný lék - zaútočit na soupeře.

 Označování do skupin
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když chcete poslat útok, je pro lepší koordinaci dobré sloučit si jednotky takzvaně “pod číslo”. Označte jednotky, které chcete mít například pod číslem “1” a stiskněte najednou levý CTRL a klávesu “1”. U pravého kraje by se vám měla ukázat ikonka tanku/lodě/letadla (záleží ,co jste si označili) s malým číslem “1” a počtem označených jednotek. Pak už stačí jen stisknout číslo “1” a označí se vám najednou celá skupina.

 Waypointy budov a jednotek
Takzvané waypointy jsou velice užitečná funkce. Když vyrobíte jednotku v továrně, tak při základním nastavení waypointu jednotka pouze vyjede/vyletí/vypluje z továrny a zůstane stát v její bezprostřední blízkosti. Při velké produkci jednotek se to stává nepraktickým, protože si úplně zacpete okolí továrny. Navíc když na vás půjde útok, nebo když budete chtít s těmito jednotkami zaútočit, tak se budou motat mezi vašimi budovami i mezi sebou. Tohoto se dá zbavit velice jednoduše. Hned poté, co zadáte v továrně frontu jednotek na stavbu, nastavte také waypoint. Jednoduše klikněte na továrnu a pak klikněte pravým tlačítkem myši tam, kde chcete, aby se jednotky z této továrny shromaždovaly. Vyrobená jednotka ihned po vyrobení vyrazí na určené místo.

Potřebujete-li, aby vyrobená jednotka nejela jen na jedno místo, ale aby po výrobě zamířila například do levého horního rohu mapy, poté doprostřed mapy a nakonec se vrátila k vaší základně, tak je postup následující: označíte továrnu, podržíte levý SHIFT a pak pravým tlačítkem postupně prokliknete všechny destinace, kam má jednotka zamířit. Pak pustíte SHIFT a je to. Nově vyrobená jednotka pojede přesně tam, kam jste jí určili, aby jela.

I skupinám jednotek můžete nastavit waypointy. Ovšem nenechte se omezovat jen příkazy pro přesun - klidně označte jednotky, stiskněte SHIFT, zadejte, aby jednotky objely nepřátelskou bázi zezadu, tam aby zničily jednu věž a opět se stáhly. Jednotky vykonají vše podle rozkazu. Také se dá použít (zejména pro hlídkující letadla) “patrolovací waypoint”. Označte letadlo, které má hlídkovat, v menu jednotky vyberte patrolovat (patrol), stiskněte SHIFT a levým tlačítkem zadejte, kde všude má letadlo proletět a pusťte SHIFT. Letadlo bude hlídkovat nad zvoleným územím.

Ovšem asi nejčastějším důvodem k zadávání waypointů je fakt, že na některých mapách, když pošlete jednotky rovnou k nepřátelské základně, tak se jednotky zaseknou na nějakém kopci a nemohou se pořádně dostat dál. Takže waypoint se stává ideálním řešením situace - jednoduše zadáte jednotkám přesnou trasu, po které mají dorazit na místo určení a ony vás bezezbytku poslechnou. Tento postup se samozřejmě dá použít i u továren, takže jednotky ihned po vyrobení vyrazí na cestu a kritické místo, kde by se při přímé cestě jednotka zasekla, prostě objede. Všechny waypointy, které jste zadali, můžete vidět, když stisknete SHIFT. Poté je můžete také upravit - podržte SHIFT, chyťte levým tlačítkem myši waypoint který vám nevyhovuje a prostě jej přeneste tam, kde se zrovna hodí víc.

 Typy zobrazení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Snažte se co nejčastěji používat zobrazení dostřelu jednotek (military overlay). Okolo všech vašich jednotek se objeví červené kolo, které ukáže, kam až daná jednotka dostřelí. V některých situacích je toto zobrazení velice důležité.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Například když se chystáte zničit nepřátelskou věž (point defense), tak nemá smysl zbytečně přicházet o jednotky tím, že je pošlete až k věži, ale použijete jednotku s delším dostřelem, než má věž. A to tak, že bude vaše jednotka střílet na maximální dostřel a k tomu vám pomůže právě výše zmíněné zobrazení, kde zjistíte, kam až musíte dojet, abyste mohli zaútočit. Jakkoliv vypadá toto zobrazení nepřehledně, když si na něj zvyknete, ukáže se jako velice užitečné.

 Obecné tipy
- Určitě se mrkněte na tutoriály ještě předtím, než začněte hrát - najdete tam mnoho dalších šikovných rad.

- Občas použijte výsadek, soupeř se tím dá solidně zaskočit. U výsadků volte tzv. přenosný mód (ferry mode), je velice užitečný a ušetří vám práci.

- Okolo věží stavte zdi (wall), levně a rychle tím zvýšíte životnost věže. Protiletecké věže tech 1 se téměř nikdy netrefí, naproti tomu tech level 3 se trefí pokaždé.

- Opatrujte své elektrárny a výrobny hmoty. Když vám je soupeř zničí, následuje výbuch, který sebou “vezme” do věčných lovišť i okolní budovy.

- Když útočíte, snažte se, aby vaše jednotky byly v pohybu - soupeř se do nich bude hůře trefovat.

Příště se podíváme blíže na jednu ze tří ras a to UEF. Rozebereme si jejich jednotky do posledního šroubku, přiblížíme všechny jejich výhody i nevýhody a řekneme si něco o tom, jak s UEF efektivně zaútočit, či odrazit nepřátelský útok.

Stáhněte si: Videa, Trailery, Patch, Cheaty...

Související články: Exkluzivní recenze, Čtenářská recenze bety, Preview, Dojmy z MP, Dojmy z GC, Novinky...



BaronDevil
autor je čtenářem TISCALI Games

 
 

Nejnovější články