Nová pravidla Kickstarteru určují, jak se mají zachovat tvůrci neúspěšných projektů
zdroj: tisková zpráva

Nová pravidla Kickstarteru určují, jak se mají zachovat tvůrci neúspěšných projektů

21. 9. 2014 12:12 | Téma | autor: Petr Poláček |

Podpořit finančně projekt na Kickstarteru není ekvivalentem předobjednávky nebo dokonce nákupu na Steamu či v jakémkoli jiném obchodě. Jde o podporu něčeho, co teprve má vzniknout, ne objednávka již existujícího produktu. Vždy tedy existuje jistá míra rizika, že tvůrci úspěšně zafinancovaného projektu narazí na problémy, které nečekali nebo se na ně dostatečně nepřipravili. Uživatelé Kickstarteru s tím musí počítat, což ovšem neznamená, že tvůrci neúspěšného projektu suše oznámí „nevyšlo to, sorry“ a všechno bude opět sluníčkové. Kdepak, i v takovém případě musí pro backery svých projektů udělat maximum. A jestliže doposud nebylo jasné, co přesně „maximum“ znamená, nová pravidla užívání Kickstarteru tento nedostatek řeší.

Spoluzakladatel Kickstarteru Yancey Stricker v blog postu uvádí, že nová pravidla užívání KS jsou psána srozumitelně (čili žádná právnická hatmatilka) a maximálně věcně. Hlavně však došlo k vyjmenování aktivit, které jsou očekávány od tvůrců, jejichž projekt se po úspěšném zafinancováním takříkajíc „seknul“ a z různých důvodů není možné jej dokončit.

„Pokud tvůrce nedokáže dokončit projekt a dodat backerům slíbené odměny, nenaplnil základní povinnosti vyplívající z této dohody,“ píše se v nových pravidlech užívání Kickstarteru a jde o velmi důležitou větu. Tvůrci úspěšně zafinancovaných, ale nakonec nedokončených projektů nemohou nad vším mávnout rukou a dělat, že se nic nestalo. Nedokončením projektu automaticky pochybili bez ohledu na reálné důvody neúspěchu a jak opět uvádí nová pravidla užívání KS, mohou čelit kupříkladu žalobě ze strany neuspokojených backerů. Kickstarter v případě neúspěchu tvůrce žalovat nemůže a nebude, ale zároveň v tomto ohledu nebude tvůrce chránit. Odpovědnost leží čistě na tvůrcích každého projektu.

Podle Kickstarteru má ale i situace, kdy se projekt nedaří realizovat, řešení. Pořád platí, že nedokončení projektu je automaticky neuspokojení závazku vůči backerům, ale situaci lze zmírnit či rovnou vyřešit, když tvůrce splní několik konkrétně jmenovaných podmínek. Doposud Kickstarter neuváděl, co má tvůrce neúspěšného projektu dělat, aby se dalo říci, že udělal maximum. Spousta tvůrců neúspěšných projektů na to hřešila, nedávno kupříkladu sci-fi spisovatel Neil Stephenson s projektem reálné simulace historického šermu Clang.

Stephenson před rokem uvedl, že projekt visí na mrtvém bodě a vývoj bude probíhat víkendech a ve volném čase. Backeři sice měli přístup k hratelné verzi, ale celý následující rok Stephenson s backery veřejně nekomunikoval. Až nedávno oznámil, že projekt Clang je definitivně mrtvý, protože se nepodařilo sehnat další zdroj financování. Neuvedl však konkrétně, jak backery svěřené finance utratil nebo s kým vlastně o případné investici jednal. Podobné informace prý již sepsal do dlouhého updatu, ale jeho zveřejnění nepřislíbil – uvedl, že k tomu možná někdy dojde. V zásadě se tedy zachoval přesně tak, jak by podle nových pravidel Kickstarteru neměl.

Autor úspěšně zafinancovaného, ale nedokončeného projektu by měl v updatu detailně vysvětlit, co se na projektu udělalo, jak byly využity finance, proč vlastně nemůže být projekt dokončený podle původního plánu. Tak zní základní pravidlo, které v sobě ukrývá další „podpravidla“. Tvůrce musí být za každých okolností a v rozumném termínu (nečekám se zveřejněním informací dva roky) schopný dokázat, že finance použil s cílem projekt dokončit, že se navzdory konečnému neúspěchu maximálně snažil o naplnění původních plánů, a samozřejmě je připravený vrátit backerům alespoň část do projektu vložených financí, případně vrátit backerům vloženou investici v plné výši, když o to požádají.

Když porovnáte způsob, jakým nedokončení projektu oznámil a vysvětlil třeba právě Stephenson v případě Clangu, hned uvidíte, v čem pochybili. Kdyby se podobně zachoval u projektu, který se rozeběhne po 19. říjnu 2014, kdy nová pravidla začnou platit, měl by problém nejenom s naštvanými backery, ale též s provozovateli samotné služby Kickstarter.

Obecně lze říci, že konkretizování pravidel užívání potřebuje Kickstarter jako koza drbání. Dosavadní laxní přístup provozovatelů KS už byla delší dobu absurdní vzhledem k tomu, že přes KS tečou miliony každý den a pro spoustu situací neexistuje žádné příkladné či vyžadované řešení.

Nejnovější články