WRC 4 - recenze

PC

Recenzovaná verze: PC

Vychází na platformách: PC, PS3, X360, VITA

Verdikt: WRC 4 nedokázala navázat na solidně rozjetého předchůdce. Místo aby přidupla plyn, pouze recykluje obsah i s loňskými chybami. Je cosi prohnilého v rallye žánru, když ho ovládá jedno studio a jedna hra.

Objednat na JRC.cz

Hodnocení redakce 5/10

Jak hodnotíme

11. 11. 2013 v 19:50 - Recenze Autor: Ondřej Švára Komentáře: 0

Pětašedesát aut, třináct zemí a skoro osmdesátka tratí. No není ten pohled na světovou rallye nádherný? Bohužel, herní kvalitu nikdy neurčovala čísla, ale spíše pocity, a ty jsou rok od roku temnější. Onen papírový výčet patří k novému ročníku licencované série WRC, ale už fakt, že jde v současnosti o jedinou alternativu k blátivému Dirtu, a že ji opět vyrobili Italové z Milestone (studio se špatnou, nebo vůbec žádnou pověstí), nenabízí mnoho důvodů k optimismu.

WRC 4 - recenze

Italové bohužel nenavázali na vcelku sympatické WRC 3 z loňska a vyrobili hru, která když se řekne pokrok, vůbec nikam nespěchá. Asi zjistili, že jako jediní vlastníci rallye licence nemusejí sahat až na dno sil, aby se hra prodávala. Stačí na ni nalepit logo motoristické federace. Jenže, kde není konkurence, není ani pokroku a mírně se rozjíždějící série v kontrastu s loňským dílem úplně zabrzdila.

Kam zmizel obsah?

Pravá tři, skok, horizont, levá utáhne! Rok se sešel s rokem a od závodních speciálů zase létají kila štěrku! K WRC 4 jsem se poutal opravdu s očekáváním. Udrží Milestone sympaticky nastavený kurz a dotáhnou herní rallye konečně na úroveň nepřekonatelného Colin McRae Rally? Po třetím dílu jsem tomu věřil. Na vývojářích bylo poznat, že se konečně připletli soutěžákům pod ruce a okoukali, jak má rallye (asi, přibližně, zhruba…) vypadat. Herní auta dostala uvěřitelnou fyziku, tratě přestaly být směšnými koridory a díky zlepšené technické stránce jsem si mohl konečně vyndat špunty z uší a zahodit škrabošku.

Jenže letos je všechno jinak. Nové WRC 4 je trochu menší, obsahově hubenější, ale paradoxně se polilo tím samým kýblem chyb, které už mi vadily ve trojce. A to z novinky automaticky dělá outsidera, protože očekával-li někdo progres, dostalo se mu naopak starých známých problémů. Poznat je to třeba na obsahu. Kam zmizel bezstarostný arkádový mód se sbíráním bodů?

Což o to, byla to kravina, ale cosi to vypovídá o nejasné filozofii, se kterou nyní Milestone pracují. WRC 4 prý není arkáda, takže v ní nebudete dělat nic, co s rallye nesouvisí. V praxi to ale znamená, že ve hře nenajdete nic kromě holé kariéry. Pomyslel třeba někdo na retro soutěžáctví? Kdy já naposled řídil rychlé rakve třídy B! A proč nemá multiplayer své vlastní tratě, na kterých by člověk mohl jezdit s reálnými soupeři a ne jen s jejich časy? WRC 4 prostě nemá žádný doplňkový obsah. Nemá nic, co by zvířilo prach. Ale hlavu si z toho nedělá.

Startujte motory

Co se vylepšilo nejzřetelněji, je zvuk. Měl jsem z něj upřímnou radost. Je to detail, který ukazuje, že WRC 4 přeci jen nepatří na šrotovisko. Autoři si dali záležet na poctivě odlišených zvucích jednotlivých aut a svou snahu korunovali špičkovým projevem Škody Fabia. Rychle jsem jí začal přezdívat „malá hasička“, zejména díky ukrutné fistuli vyluzované pod plynem, s níž věrně imitovala požární sirénu. Jako ladiči (nikoliv pian) se Italové docela osvědčili

Arkáda nebo simulátor?

Ke všemu vám časem Milestone začnou tvrdit, že WRC 4 není ani simulátor. Podívejte se totiž, jak znovu vypadá struktura tratí. Průměrná rychlostní zkouška není delší než pět kilometrů a časový rozdíl mezi celkovým vítězem rallye a desátým v pořadí se pak nemůže protáhnout ani na dvě minuty.

Je tedy WRC 4 nakonec přeci jen arkáda? Jak ale potom Milestone vysvětlí svou neschopnost udělat tratě alespoň trochu zajímavé. Arkáda přece fantazii meze neklade? Ve WRC 4 je ale běžnou praxí, že každá rallye se skládá jen ze dvou nebo třech tratí, které se pořád dokola jezdí v různých směrech a úsecích.

Žádná trať není de facto unikátní, a když jsem v Argentině v rámci jedné soutěže popáté míjel horizont s větrným mlýnem, ztratil jsem o řemeslnosti Italů veškeré iluze. Ano, pár tratí je sice úplně nových, ale veskrze jde stále o recyklát nešťastně zvoleného konceptu. Tam, kde si WRC 4 může klidně popustit kšíry, tam se nepochopitelně drží pravidla, že v reálu se rallye motá na malém prostoru. Ale chce tohle někdo po hře, která v mnoha jiných ohledech realitu ignoruje? Jestli jsou Milestone v něčem mistři, pak ve špatně zvolených prioritách.

Špetka naděje mezi stromy

Donebevolající nevyjasněnost konceptu hry mi neustále odsávala šťávu z nádrže. Každou minutou jsem tuhle hru podezíral, že je prostě tím, čím Milestone potřebovali, aby zrovna byla. A myslím, že převzít špatnou filozofii z minula, a nevykompenzovat ji aspoň nějakým zlepšením, je skoro trestné. Novinka totiž nezaznamenala ani pokrok v technologii. Jistě, grafika se obecně zlepšila, ale hra stále vlaje daleko za běžným standardem. Podívejte se třeba na zpracování zadních světlometů!

Opravdu dobře vypadá WRC 4 jen v některých situacích. Například při finské rallye v nebezpečně rychlých erzetách s klouzavými zatáčkami mezi stromy. Lesy a vůbec venkovskou přírodu dokázali Italové nakreslit s citem a díky paprskům řezajícím les občas okusíte i lehký náznak toho, čemu se říká stroboskopický efekt. Troufám si ale tvrdit, že s kvalitnějším enginem by WRC 4 mohla vypadat ještě mnohem lépe. A taky by snad po třinácti letech od Colin McRae Rally mohla zvládnout i noční erzety. Ve WRC 4 se prostě za tmy nejezdí!

Arkáda vs. simulátor

V jízdním modelu je WRC 4 stále solidním mixem arkády a simulace - je to asi to jediné harmonické spojení dvou jinak nesouvisejících fenoménů. Prvky simulace se projevuji nenápadně. Auta pečlivě čtou práci s pedály, při citlivém dávkování se dá řídit i pomocí brzd, a pod volantem je cítit, jak se kola při kontrách vzpínají. Na druhou stranu ale není problém držet všechna čtyři kola bezpečně na všech cestách a na všech druzích povrchů. Zvlášť v porovnání s etalonem třídy - Richard Burns Rally. Na auta z WRC 4 je prostě spoleh a jestli hledáte zajímavé poježdění, u kterého se nebudete tolik vztekat, tahle hra vám ho dá.
...

Trochu citu do volantu

Co zůstalo úplně beze změn a dokonale podtrhuje podivnou náturu letošního dílu, je jízdní model. WRC 4 se nikam nevyvinula. Stále je „pouze“ solidním mixem bezstarostné arkády s prvky simulace, protože fyzika byla z loňska jednoduše zkopírována. Jenže už je jakýmsi osudem tohoto dílu, že nikoliv bez chyb.

Všimnul jsem si především slabé podpory force feedbacku. Je ochuzen o jakékoliv dodatečné efekty, zejména vibrování, které by reagovalo na různé druhy povrchů. Ale možná vím, proč to tak je. Milestone by totiž nějaké rozdíly mezi povrchy museli nejdřív naprogramovat. Tragedie WRC 4 opravdu spočívá v tom, že co mohla, to nevylepšila, takže je například úplně fuk, zda jedete na štěrku nebo ryjete vzorkem do sněhu, protože obojí klouže stejně.

Něco mi říká, že série WRC 4 chytla manýry soupiskových sportovních her. Ještě loni i přes kupu svých chyb ujel třetí díl svým předchůdcům o parník, ale ten současný jen chyby okopíroval a ničím je nevyvážil. Není ospravedlněn žádnou zajímavou novinkou, žádným hmatatelným důkazem o pokroku.

Letošní WRC je prostě zbytečné. Kdyby nevyšlo, v garáži by se nepohnula ani myš. Jenže co naplat, WRC 4 je přece jediná rally se Sebastienem Loebem, kterou si dnes můžete koupit! To je její štěstí a zároveň náš trest.

Ondřej Švára

Tagy: simulace rallye Závodní

Zdroj: Vlastní

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.