World of Goo - dvoj-recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

World of Goo - dvoj-recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

26. 1. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Drobná logická hříčka od dvou polo-šílených, polo-geniálních autorů působí jako opravdové zjevení. Dokazuje, že originalita není mrtvá a že i dnes lze v hromadě balastu najít skutečný klenot. ZAČÁTEK TÝDNE NEZÁVISLÝCH HER

Autor: Agarwel Idiriz & Marek Beniač
Publikováno: 26.ledna 2009
Verze: PC/finální/anglická
Doba recenzování: pár týdnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Názor Agarwela Idirize

Ke hře World of Goo jsem přišel jako slepý k houslím. Z ničeho nic se dva kolegové v práci začali nadšeně bavit o podivné, mě do té doby neznámé hře. Zbystřil jsem, doma smlsnul pár amatérských videorecenzí, které čpěly stejným nadšením a šel do toho. Hned v úvodu prozradím, že jsem zklamán ani trochu nebyl.

 Wo co Gou?
Cílem hry je dopravit skupinku slizoidních stvoření do cílové oblasti. Vaši slizáci se ovšem mohou pochybovat pouze v rámci podivného propletence, který sami vytváří a nahodile po něm pobíhají. Celé ovládání hry tkví v odchytávání běhajících slizokoulí a umisťování do blízkosti již hotové struktury. Tím přemístěný slizák se strukturou sroste pomocí pružných nožiček, změní její tvar a vy můžete pokračovat s dalším a prodlužovat stavbu. Ať to takhle asi vypadá sebesložitěji, po vlastním osahání jde o velmi snadný princip.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Celá stavba je ovlivněna uvěřitelným fyzikálním modelem. Musíte dávat pozor na vyváženost, omezenou nosnost jednotlivých propojovacích nožiček, které se pod velkou pákou prolomí, nebo gumovou pružnost celé stavby, která způsobuje neustále drobné a záludné vlnění. Ve chvíli, kdy se dopracujete poblíž cíle, který je zpracován sající trubkou, jsou všechny nevyužité slizkoule vcucnuty. A po dopravení zadaného počtu kusů jste vyhráli. Pro naprosté masochisty navíc každý level přináší bonusovou výzvu např. v podobě velkého počtu požadovaných zachráněných slizounů, jejíž splnění je extrémně náročné.

Aby hraní nebylo stereotypní, je tu velké množství typů slizáků a slizaček. Jedny lze umístit pouze permanentně, další lze naopak znovu odlepit a použít jinde, třetí slouží jako héliové balónky a pomohou držet stavbu ve vzduchu, jiní jsou hořlaví nebo se třeba přilepí k jakémukoliv povrchu. Nové typy, kterých je ve skutečnosti mnohem více, jsou odhalovány postupně a hraní celou dobu přináší něco nového.

zdroj: Archiv


trailer

 Překvapivá variabilita
Zpočátku jsem měl strach, že ve hře půjde pořád o to stejné. V prvním levelu postavit metrovou věž z deseti kuliček. Ve druhém dvoumetrovou věž z dvaceti kuliček a tak dále. K mému potěšení jsem se dočkal přesně opačného extrému. O stavbu do výše zde vůbec nejde. Naopak jsou všechny levely jiné, k dohrání vyžadují jiný přístup, Nechci zbytečně spoilerovat řešení pomocí jmenování vzorových příkladů. Ale čekejte, že každý level má velmi dobře promyšlenou strukturu a hratelnost. A v každém musíte maličko zadumat, protože principy naučené v předchozích úrovních najednou v novém levelu nefungují.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Úplně stejně jsem byl překvapen grafickým zpracováním levelů, jejichž atmosféra silně připomíná veselé Loco Roco. Většina logických her využívá několika předpřipravených dílků, které v každém levelu pouze jinak přeskládá. World of Goo naopak všechny překážky a interaktivní prvky zpracovává v podobě souvislého pozadí bez opakovaných částí. Výsledný dojem je velmi pozitivní a nerušený stavebnicovým dojem.

 Stavíme co nejvyšší věž
Obrázek zdroj: tisková zpráva Relativně krátká hrací doba je vyvážena zmíněnou originálností všech levelů a vysokou znovuhratelností. Všichni slizáci, které dopravíte do cíle nad zadaný limit, jsou přístupni ve speciálním levelu. V něm jde skutečně pouze o stavbu do výšky a na obrazovce vidíte ukazatele, jak vysoko jsou momentálně jiní hráči. Čím lépe splníte všechny levely, tím máte vyšší šance ukázat světu, kdo je nejlepší. Tuto vlastnost mírně kazí fakt, že maximální počet kuliček je ve speciálním levelu omezen - jakmile dosáhnete limitu, tak vylepšování skóre v předchozích levelech maličko postrádá smysl.

Pohled Marka Beniače

Bylo by samozřejmě bláhové se domnívat, že je World of Goo absolutně dokonalé a bez chyb. Za vůbec největší zápor považuji fakt, že hra má konec a lze ji dohrát. Už po několika úrovních, nevědíc kolik jich mají autoři ještě v rukávu, jsem si totiž přál, aby tahle nádhera nikdy neskočila ;) Teď ale chvíli vážně: celková délka hry respektuje kritérium „tak akorát“. Pokud vám postačí jen splnit limity pro každý level, očekávejte již zmíněných 7-8 hodin zábavy. Trápíte-li ovšem rádi šedou kůru mozkovou a hádanky vám nedají spát, násobte bez obav dvěma či třemi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Každá úroveň má totiž stanoveno své OCD (Obsessive Completion Distinction criteria) a jste-li posedlí dokonalostí ;), pěkně se při zdolávání limitů a používání omezeného počtu tahů zapotíte. Zrovna tak se můžete snadno zapomenout u budování finální bonusové věže - hodinka nebo dvě není nic neobvyklého… aby vám ta chatrná konstrukce nakonec stejně spadla. Fyzikální a přírodní zákony fungují ve World of Goo vůbec hodně slušně a právě gravitace bude nejednou vaším nepřítelem. Pružnost, pevnost… - to vše berou roztodivné stavby v potaz a neustálé pohupování věží a mostů, od putujících Goo stavebních dílků, se někdy hodí a jindy nikoliv.

Právě zde si mohu lehce postěžovat na ne zcela jasně definované kolize. Prakticky všechny kuličky mohou při kontaktu s bodáky či podobně nepřátelským okolím prasknout - potíž je, že ne úplně pokaždé je zřejmé, kdy se tak stane. Červíček hlodá i v promarněné šanci dodat hráčům editor levelů a případném rozhodnutí vytvořit jich nejméně dvakrát tolik. Tohle mohla být PCčková obdoba LittleBigPlanet, stejně tak mohli tvůrci každý z nápadů (a že jich měli) duplikovat či alespoň rozvinout. Mnohé z levelů bych si rád zahrál znovu i několikrát, byť jen s lehce pozměněným prostředím nebo alespoň zadáním.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Dobré zboží se chválí samo
Jinak musím už jen souhlasit s kolegou, jakož i tím, co výše napsal. Snad každý, kdo World of Goo vyzkoušel (demo kupodivu obsahuje celou úvodní kapitolu), byl hrou doslova nadšen a unesen. Ačkoliv se v jistém ohledu jedná o jakousi variaci na nesmrtelné Lemmings, neuvěřitelná variabilita a pestrost prostředí je tím, co vás v prvních chvílích naprosto upoutá. Stavění roztodivných konstrukcí v prapodivném Goo světě je prostě zábava, stejně Zvětšit zdroj: tisková zpráva jako výzva.

Ačkoliv obtížnost není příliš vysoká, snad každý level skutečně vyrukuje s odlišným pojetím a uplatníte v něm různé principy i fígle. Teprve po jejich odhalení oceníte prostým „jo, takhle to mysleli“ nápaditost autorů. Ohromí i velkolepost a postupná gradace. Zatímco jiné hry ztrácejí po prvních dvou-třech hodinách dech a často už nemají čím zaujmout, tady jste neustále zahrnováni dalšími překvápky. A když už to vypadá, že všechno znáte a všechno jste viděli… přijde zlom v podobě kapitoly čtyři.

 Umělecký dojem
Ruku v ruce s kreativitou jde i zpracování, pomyslné známky za umělecký dojem by u World of Goo byly dozajista vysoké. Kreslená grafika, evokující v některých okamžicích Tima Burtona, jen těžko hledá konkurenci, výtvarná koncepce chvílemi působí jak z jiného světa. Prakticky totéž můžeme říct také o zvucích a doprovodné muzice. Kromě veselého a neurčitého žvatlání Goo kuliček dokresluje atmosféru každé z úrovní především pohodová (místy až depresivně ponurá) instrumentální hudba. Sami tvůrci přiznávají inspiraci Vangelisem a Danny Elfmanem.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Za zmínku stojí též příběh (u logické hry? a proč ne?) lehce parodující naši společnost. Opravdu by byla chyba cokoliv prozradit, ale připravte se na satirický pohled na počínání lidstva… v hlavní roli s tajemnou korporací World of Goo. Krátké animované skeče, posouvající vyprávění, jsou stejně stylové jako vše na co ve hře narazíte a korunu ději nasazují také všudypřítomné cedule, roztroušené napříč levely. Jsou zdrojem inspirace (občas naťuknou další postup) jakož i zábavy, jelikož se jen hemží různými vtípky a narážkami. Kdo vůbec je tajemný písmomalíř a proč je zde zanechal?

KDO JSOU 2D BOY?
Malé nezávislé herní studio ze San Francisca funguje od roku 2006, jeho jádro ovšem tvoří pouze duo Ron Carmel a Kyle Gabler. S heslem „a team of two, no money, and a whole lot of love“ by prý rádi tvořili hry, které si může zahrát každý a s hratelností, jenž tu doposud ještě nebyla. Soudě podle jejich prvotiny World of Goo (vyhráli s ní mimochodem první cenu na letošním Independent Game Festivalu v kategorii Design Innovation and Technical Excellence) vykročili opravdu správnou nohou.

Zajímavý je i pohled do historie. Před téměř čtyřmi lety, při svých studiích na univerzitě Carnegie Mellon, vytvořil Kyle Gabler hříčku Tower of Goo. Byla součástí projektu Experimental Gameplay a v podstatě šlo pouze o jakousi ukázku, popřípadě prototyp. Zdravě ho proto naštvalo, když ji později viděl ve verzi pro mobilní telefony – pochopitelně bez jakékoliv licence. Možná i kvůli tomu se rozhodl odejít z Electronic Arts a spolu s kolegou Ronem Carmelem začal pracovat (už pod hlavičkou 2D Boy) na World of Goo, svým způsobem evolučním a teď již zcela komerčním nástupci původní Tower of Goo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Závěr
Tato hra působí jako opravdové zjevení. Dokazuje, že originalita není mrtvá a že i dnes lze v hromadě herního balastu najít skutečný klenot. Co na tom, že jde v uvozovkách jen o drobnou logickou hříčku, o zástupce nezávislého segmentu a že tohle dílo mají na triku pouze dva polo-šílení, polo-geniální autoři. Pokud nás bude zajímat jen hratelnost a zábava, přičemž odhlédneme od jmen tvůrců, profláknutých značek či velkosti týmu a vloženého kapitálu, mají všechny hry stejné šance. A i v takovém případě bude World of Goo čnít nad mnohem nákladnější produkcí, převálcuje leckterá slavná jména i léty prověřené značky… a pro někoho může být klidně hrou roku.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Nutno hned dodat, že distribuce probíhá zatím pouze digitální formou. Vypuštěna byla i verze pro Nintendo Wii, avšak také ona, stejně jako krabicová PC mutace (rozšířená o jednu kapitolu) k nám dorazí až někdy letos. Samozřejmě ale nemusíte čekat, než se obchodníci domluví – klidně nakupujte hned, třeba přímo na homepage. Za vašich 20 dolarů dostanete kopec zábavy...

Stáhněte si: Soundtrack, Demo

Související články: Devět z deseti hráčů World of Goo má pirátskou verzi

Agarwel Idiriz & Marek Beniač
editor: jd



 
 
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Netradiční logický rychlík s velkou rozmanitostí úkolů a originální hratelností. A narozdíl od jiných originálních počinů to nečiní na úkor zábavnosti.

Nejnovější články