Tycoon City: New York - recenze
6/10

Tycoon City: New York - recenze

5. 3. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Tato 3D strategie plní sen všem, kdo se někdy chtěli stát podnikatelem v New Yorku, který tam buduje či spravuje mrakodrapy, sídlí na Wall Street, má jednání v Empire State Building a relaxuje u Sochy svobody. Nebo ne?!?

Autor: Laku
Publikováno: 5.března 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: review/anglická/PC

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Asi každý někdy slyšel o jednom malém americkém městečku. O městečku, kde se budovy drápou k oblakům. O městečku, kde turistů je plný dvůr. O městečku s 20 miliony obyvatel. O městečku zvaném New York. Díky vývojářům ze studia Deep Red Games (autoři Vegas: Make it Big a Beach Life) můžete nyní, prostřednictvím nové budovatelské strategie Tycoon City: New York, navštívit legendární část Big Apple s názvem Manhattan. Na to, jestli se jeho virtuální návštěva vyplatí nebo ne, se zaměříme v této recenzi.

Jak už zaznělo v dojmech z dema, tato hra se od SimCity liší tím, že nejste totiž stavěni do pozice „poloboha“ starosty, který by budoval celé město od základů, nýbrž jste zde spíš pragmatickým byznysmenem, který se nachází v již částečně postavené metropoli. Začínáte v roli newyorského obchodníka v poklidné čtvrti s malým obnosem na kontě. Bez majetku a bez věhlasu. Úkolem je prosadit se v konkurenčním prostředí a úspěšně vést svou říši. Nepsaným cílem celé hry je vyšplhat se co nejvýše mezi desítku nejbohatších lidí celého New Yorku. Za druhý cíl lze považovat splnění všech úkolů a odemknutí všech částí Manhattanu.

Přes tržnice k mrakodrapům
Startujete v jedné z nejstarších čtvrtí Greenwich Villiage, jejíž část je už postavena a rozložení ulic pevně dáno. Jejich styl, stejně jako vzhled okolí, nelze vůbec upravovat. To není až tak na škodu, protože dostatečnou kompenzací jsou široké možnosti různých typů budov, které můžete stavět, případně kupovat již existující. Zklamáním je absence určité historické návaznosti. Ocitáte se totiž přímo v roce 2005, což je mírně nelogické. Ale asi to způsobil teroristický útok na dvojčata, která tím pádem ve hře úplně chybí, čímž se tvůrci vyhnuli spoustě možných problémů nebo amatérských modifikací na toto téma.

Pro postup do další čtvrti je nevyhnutelné plnění již zmiňovaných úkolů. Například vytvořit v dané oblasti vhodné podmínky pro mladou generaci občanů nebo dostatečně zatraktivnit konkrétní park a podobně. Velmi často bývá úkolem postavit budovu určitého typu a pozvednout její obchodní hodnocení (business rating), čehož dosáhnete vylepšením její atraktivity a zdokonalením souvisejících ukazatelů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra obsahuje tucet čtvrtí Manhattanu. Za všechny jmenujme šikmými očky se hemžící Chinatown, přístavní Chelsea, mrakodrapovou Midtown či pizzou provoněnou Little Italy. Téměř každá z nich má svůj osobitý styl, který je dobře rozpoznatelný a patrný z přízvuku obyvatel v doprovodných videosekvencích. Někde pravidelně probíhají slavnostní průvody, které dokreslují danou atmosféru. V ulicích můžete sledovat čínský novoroční průvod, oslavu díkuvzdání nebo halloweenský pochod. Jen škoda, že jsme se nedočkali také jiných sekcí New Yorku mimo těch manhattanských, třeba okrajového předměstí Bronxu.

Omezená správa budov
Postupem času, jak se město (i vaším přičiněním) rozrůstá a po splnění úkolů se váš majetek rozšiřuje na desítky budov. Každá z nich má mnoho různých ukazatelů od těch indikujících spokojenost zákazníků, přes údaje o kapacitě, dosahu působnosti, až po grafický výpis měsíčních příjmů. Rovněž si můžete zobrazit konkurenci v dosahu konkrétní stavby, ať již vlastněné vámi nebo soupeřem. Bohužel není možné přímo ovlivňovat výši výdělku, třeba nastavením ceny nabízeného zboží. Sice lze uplatňovat nepřímé vlivy, jako například umístění do vhodné oblasti s vysokou poptávkou nebo nalákání zákazníků reklamními poutači, ale jistě by neuškodilo mít více možností v tomto směru.

Přestože hra zpracovává pouze jednu z částí New Yorku, již zmiňovaný Manhattan, nabízí velmi rozsáhlou herní plochu, jejíž kompletní zastavění zabere mnoho hodin. Z tohoto důvodu je možné uplatňovat různé filtry - třeba zvýraznit nejvýdělečnější stavby nebo oblasti s nejsilnějším turistickým ruchem. Ty jsou přímo zvýrazněny v prostředí hry (nikoliv na mapce ala Sim City), což se mi zdá velmi praktické. Pokud zrovna potřebujete zobrazit třeba prodělávající budovy, tak stačí využít vhodný filtr a hned víte kde se točí velké peníze a kde naopak. Pochopitelně se ve hře vyskytuje mnoho dalších přehledů, Zvětšit zdroj: tisková zpráva například památek, nejvyšších nebo těch nejvýnosnějších staveb celého města.

Konkurenční podnikatelé
O přízeň (tedy spíše o peníze) obyvatel pochopitelně svádí boje také ostatní podnikatelé, ale konkurenční prostředí je velmi slabé. Nejen, že téměř neovlivňuje výdělek, ale dokonce je velmi snadné kupovat konkurenty postavený majetek. Ten sice řádově vyjde dráž než nová budova, ale již slušně vydělává, takže se investice obvykle vyplácí. Zvláštní je, že jsem během hraní nenarazil na nemovitost vlastněnou někým z žebříčku deseti nejbohatších osob města, jako by se tamní jména nějak náhodně generovala.

VIDEA Z HRANÍ
První video (14 MB, DivX5.1), začínající průletem páté Avenue, přináší sestřih vybraných okamžiků, které vás při hraní potkají. Jednak průvod procházející v zastavěných ulicích finančního centra, oslavy čínského nového roku a také světélkující Punk Club, který demonstruje bohaté možnosti upravování budov. Druhé video (17 MB) doprovázené hudebním motivem z menu hry vám v úvodu odhalí záběry nočního Manhattanu. Následně kamera prolétnete od Greenwichské galerie k divadlu v italské čtvrti. Pochopitelně nechybí pohled na vysoké mrakodrapy a také si všimněte vylepšování parku různými doplňky.

Zpestřením vcelku monotónního průběhu hraní jsou sítě obchodů. Tyto řetezce se vytváří automaticky z podniků stejného typu. Těm nejvyhlášenéným z nich můžete vybudovat honosnou centrálu v některé z bohatých čtvrtí. Takové sídlo poté samo generuje zisk, přičemž samozřejmě závisí na obchodní úspěšnosti jeho jednotlivých poboček. Setkáte se také s úkoly, v nichž musíte takovéto sítě úspěšně vybudovat. Například hudební skupina si stěžuje na malou publicitu a vy jakožto vlivná osoba máte jejich hudbu hravě rozšířit mezi zákazníky vašich prodejen s hudbou. Odměnou za splnění tohoto úkolu vám bude koncert již spokojené skupiny v místním parku.

Narozdíl od nepropracovaného managementu budov si pochvalu zaslouží jejich modernizace. Každou z nich je totiž možné dovybavit všelijakými doplňky - lavičkami začínaje a světelnými reflektory konče. Na výběr je mnoho druhů vlajek a plakátů na zdi, ventilátorů a bazénů na střechu nebo stromů na chodník. Každá část výbavy stojí určitý počet „upgrade bodů“, které během hry získáváte plněním vedlejších úkolů či rozšiřováním své říše. Bez takových úprav se neobejdete, jelikož zkrášlování budov má přímý vliv na výše zmiňované obchodní hodnocení, jež je nezbytné k plnění úkolů, tedy k postupu do dalších čtvrtí.
 Posezení v Central Parku
Památky zde nestavíte pro zisk, ale k posílení zájmu turistů o danou lokalitu. Vždyť fotící Asiat toužící po pěkném snímku Sochy svobody musí něco jíst, s radostí se ubytuje v luxusním hotelu a ještě si před návratem zakoupí suvenýr. Pamětihodností autoři naservírovali rovných 40, přičemž všechny se nachází přibližně v místech, kde stojí ve skutečném New Yorku.

Navštívíte tak veškerá známá místa, mezi které bezpochyby patří náměstí Times Square, Empire State Building, katedrála svatého Patrika a mnoho dalších. Zavítáte také do kulturní ulice Broadway a přes půl Manhattanu se táhnoucí pátou Avenue. Nepřijdete ani o slavné parky, které můžete (v některých úkolech musíte) vybavit kašnami, stromy, květinami nebo třeba i polykačem ohně k pobavení kolemjdoucích. Odpočinek od rušných ulic poskytnou Madison Square Garden, Washington Square nebo Memorial Park.

Stavba památek nevyžaduje žádné finanční výdaje, ale určitý obnos tzv. „bonds bodů“, které průběžně můžete získat hned třemi způsoby. Plněním postranních úkolů, dosažením určité hodnoty vašeho majetku či počtu obyvatel. Nejdražší památka Empire State Building stojí zhruba 150 bodů, přičemž celkem jich lze získat 740.

Technické zpracování
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hrál jsem na Pentiu 4 3,2 GHz s grafickou kartou GeForce 6600 a pamětí 1 GB v rozlišení 1024x768 na plné detaily a zaznamenal jsem nepříjemné škubání při pohybu v pohledu shora, ačkoliv vertikální a horizontální naklápění kamery reagovalo zcela plynule. Na slabší sestavě osazené Celeronem 2,6 GHz, 512 MB RAM s grafikou GeForce FX 5600 jsem se přitom s těmito problémy nesetkal. Zpracování by se daly vytknout občasné vykreslovací chyby projevující se zejména lidmi procházejícími skrze objekty nebo kamerou bez ostychu prolétávající stěnami budov. Tyto průchody jsou vzhledem k volné kameře evidentně záměrem, přesto působí ošklivě.

Pokud pomineme drobné patálie, Tycoon City se mi vizuálně líbil (působí lépe než třeba Zoo Tycoon 2, nicméně takový Rollercoaster Tycoon 3 vypadá hezčí, což je do značné míry dáno použitými barvami). Ulice jsou živé, plné davů lidí a samozřejmě také aut. Plně trojrozměrné zpracování dovoluje velmi detailní přiblížení i rotaci všemi směry. Zmínku si zaslouží také střídání dne s nocí. Na obloze můžete dokonce pozorovat pohybující se slunce a měsíc. Pěkně zpracovaný je i východ/západ slunce, kdy se celé město efektně zabarví a při pohybu kamerou mírně mění odstín.

Zamrzí, že si tvůrci nedali větší práci s hudebním doprovodem. Atmosféru sice dokresluje několik povedených písní, ale během hraní tvoří jen nevýraznou kulisu a je jich málo. O poznání hůř na tom jsou zvuky, které mi po delším hraní začínaly vysloveně vadit. Za všechny stačí vyjmenovat stále dokola se opakující smyčku, která dokresluje hluk davu na ulici. Podobně je na tom zvuk větru při pohledu z velké výšky, jen podrtrhující monotónnost celé hry.

Čas pro zúčtování
Přes všechna zmiňovaná negativa hry - ať již slabé konkurenční prostředí, stereotypní úkoly nebo přílišná jednoduchost - asi tento titul někoho zaujme. Poměrně dlouhá hratelnost je způsobena systémem postupného odemykání čtvrtí a také některými časově náročnějšími, byť svou obtížností snadnými úkoly. Jste neustále nuceni vybavovat řadu budov, což je Obrázek zdroj: tisková zpráva zpočátku zábavné, ale postupně se to stane spíš únavné.

Hra také nabízí Sandbox režim, v němž se ocitnete nad všemi dvanácti zpřístupněnými čtvrtěmi. Jakmile ovšem nejste tlačeni úkoly k nějakým činům, tak je hraní velmi nudnou záležitostí. Hlavní režim hry prozaicky nazvaný „New York“ oživují cutscény společně s výstupy fiktivní televize TC 24 News.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Cheaty...