Purge - recenze
9/10

Purge - recenze

18. 4. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Netradičně pojatý projekt Purge v sobě kloubí dvojici populárních žánrů a to first-person akci s RPG prvky, výsledkem čehož je zajímavá týmová hra s vývojem postav, používáním kouzel či speciálních schopností.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 18.dubna 2003

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na pulty zahraničních obchodů s počítačovými hrami se dostává zajímavý a především netradičně pojatý počin vývojového týmu FreeForm Interactive, který se skládá z tvůrců staršího modu Future vs. Fantasy pro Quaka. Purge v sobě kloubí dvojici populárních stálic na poli žánrů, a to RPG a 3D akci (nebo chcete-li FPS). Výsledkem je týmová hra, kde se pohybujete stejně jako ve střílečkách, rovněž tak používáte zbraně, případně kouzla, ale navíc je každý hráč obdařen řadou speciálních schopností, které navíc může v průběhu hry zdokonalovat a postupně se tak vypracovávat na vyšší a vyšší úrovně, jak jsme zvyklí ze systémů používaných v čistých RPG hrách.

Základním rysem hry je její orientace výhradně na souboje živých hráčů, čili si ji zahrajete pouze po internetu anebo lokální síti, bez počítačových protivníků či spoluhráčů. Toto jsou informace, které bych rád uvedl hned na úvod, aby bylo hned jasné, o čem bude v recenzi této trochu netradiční hry řeč a kdo se může stát jejím potenciálním fanouškem.

Grafické zpracování
Začnu tím, co vás hned v úvodu praští do očí, a tím je grafika hry a vůbec celé její audiovizuální zpracování od textur, skinů, modelů až po mapy jako takové. Nebudu nijak tajit, že kdo by chtěl hru hodnotit podle tohoto ukazatele, asi by k ní přílišné sympatie nepocítil. Na dnešní standard vypadá vše poněkud zastarale, modely jsou zbytečně kostrbaté, textury nijak zvlášť propracované, efekty pozbývají šmrnc a to vše umocňuje (anebo zapříčiňuje) postarší engine, kterým je levnější varianta LithTechu označovaná přízviskem Talon.

Hra tak vizuálně odpovídá době druhého Quaka, od které už přeci jen nějaký ten pátek uplynul. Podobně jsou na tom svou kvalitou zvuky, které nijak uchu neublíží, ale také neoslní. Po stránce audiovizuálního dojmu bych tedy Purge hodnotil jako slabší průměr, kdy se určitě nejedná o nic ošklivého, ale také nečekejte zázrak, z něhož vám spadne čelist.

Herní systém
Byla by ale velká chyba dát na první vjemy a nepokusit se do hry a jejího systému ponořit, protože až tam se skrývá její velice zajímavý potenciál. Ona vůbec tato hra bude patřit k těm, kde pro pochopení správné podstaty věci bude chtít přečíst manuál, který je mimochodem velice dobře a účelně zpracován a jeho kompletní online podobu najdete na oficiálních stránkách hry. Jelikož celé kouzlo Purge je v herním systému, zaměřím tento článek právě na jeho přiblížení.

Order vs. Chosen
Základním herním principem je vzájemná bitva dvou týmů. První, zvaný Order, představuje geneticky zmutované lidské bytosti a androidní roboty, kteří v kostce řečeno představují orientaci směrem k vyspělé technice. Na druhé straně proti nim stojí tábor těch, kteří vidí pokrok spíše v návratu k přírodě a studiu jejích tajemství. Tato frakce sama sebe označuje jako Chosen a pod tímto názvem vystupuje i ve hře.

Každý bojucí tábor je ve hře představován čtyřmi typy postav rozličných povolání a tak hra začíná jejich výběrem podobně, jako jsme tomu zvyklí v RPG hrách. K dispozici tedy máte osm různých modelů, čtyři pro každou stranu. V táboře Order je to Android, Cyborg, Commando a Wastelander, jejich protivníky pak jsou Mage, Fighter, Assassin a Monk.

Každý typ je obdařen specifickými zbraněmi a všechny postavy jsou determinovány sedmi společnými parametry, které hra označuje jako D.E.T.A.I.L.S. Název vznikl z prvních písmen jednotlivých atributů, kterými jsou Dexterity, Energy, Tenacity, Agility, Intelligence, Life a Strength. Jedná se tedy opět o RPG prvky, které můžete postavě rozdistribuovat podle vlastního uvážení (anebo využít některé předdefinované kombinace, které existují pro každou postavu čtyři) a tím nastavit její výchozí schopnosti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V praxi to pak má vliv na to, jak tuhý má hráč kořínek, jak rychle je schopen se pohybovat, jak přesně střílí, jaká je jeho odolnost, schopnost využívat své speciální dovednosti, jaké může používat zbraně, jak rychle se bude obnovovat jeho energie atd. Tímto vlastní předdefinování končí a poté už můžete zkusit štěstí v samotné hře. Dodejme ještě, že hra podporuje celkem jedenadvacet úrovní, na které se hráč může postupně vypracovat, případně lze nastavit i to, na jakém levelu vstoupí hráči na začátku hry do bitvy anebo naopak kam až jejich zdokonalování povolíte.

V týmu je síla
Výběr různých postaviček není ve hře jen tak naoko, v praxi bude správná skladba týmu hrát velice důležitou roli. Cíl každé bitvy je jasný - jde o to zničit soupeřovu bázi, odkud se jeho hráči respawnují. Tyto báze se nazývají „portál“ a jsou jakýmsi rodištěm hráčů. Každý tým vlastní portál jeden, obvykle umístěný na protější straně mapy, podobně jako třeba báze s vlajkami v CTF. Dojde-li k jeho destrukci, není odkud se do hry vracet a tím bitva končí. Když už mluvíme o portálu, zmíním i způsob, jakým se hráči do hry vracejí. Jedná se o známý systém „vlny“, kdy se po uplynutí určité časové periody vrací naráz všichni ti, kteří v jejím průběhu byli zabiti.

Zajímavostí ale v Purge je, že délka této periody pro daný tým závisí od stavu, v jakém se jeho portál nachází. Je-li poničen, čas potřebný k respawnu je delší, naopak s rostoucí úrovní portálu se snižuje i čas potřebný pro návrat padlých. A ani to ještě není o portálu vše - v pravidlech hry si můžete vaše rodiště povýšit až na tzv. superportál, kde se rodíte prakticky okamžitě a navíc ke zničení tohoto superportálu je potřeba použít speciální schopnost, kterou zvládá vždy jen jeden typ postavy z každého týmu.

Způsob, jakým je Purge zpracovaný, nutí hrát opravdu týmově, neboť zkušenosti, kterými se zdokonalujete, získáváte nejen střílením nepřátel, ale i vzájemným léčením, obranou vlastní báze, používáním speciálních schopností atd. Hrajete-li pak delší bitvu, je brzy znát, kdo se jak rychle vyvíjí a tím získává postupnou převahu díky lepším dovednostem. Speciální dovednosti má každá postava tři plus čtyři zbraně, přičemž vše je pro každou rasu jiné a dovednosti se tedy neduplikují. Někdo je lepší obranář, jiný spíše pro útok, podporu atd. Ona pak i hra jako taková nutí kromě útočení i bránit, protože vyrazit na nepřítele a nechat vlastní portál bez ostrahy by bylo fatální chybou.

Speciální schopnosti
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Několikrát jsem tu nakousnul pojem „speciální schopnosti“ (skills), čímž je míněna nějaká dovednost, typická pro určitou postavu. Tyto dovednosti zvládá každá postava tři, tudíž jich je ve hře celkem čtyřiadvacet. K provedení zvolené dovednosti potřebujete mít v prvé řadě dostatek energie. Ta se použitím vybraného „skillu“ odčerpá a postupně se zase obnovuje. Proto nelze používat skilly neomezeně, ale je třeba vždy počkat, až se znovu nahromadí dostatek energie k jejich vyvolání. Ve hře jsou podle energetické náročnosti skilly odstupňovány do tří kategorií, z nichž nejnižší odčerpá třetinu, střední dvě třetiny a nejvyšší plnou stupnici energie, indikovanou mimo jiné i na HUDu. Zdokonalováním atributů postavy pak můžete dané dovednosti používat s vyšší účinností, případně budou působit delší dobu a rovněž se vám rychleji doplňuje spotřebovaná energie.

K dovednostem se řadí například vykouzlení munice či lékárničky, dále kouzla dočasně umocňující vaše schopnosti, runy dodávající tomu, kdo je sebere další speciální schopnost jako třeba neviditelnost. Podstatnou část skillů zabírají i různé stavby jako energetická stěna, radar, časovaná nukleární bomba atd. V podstatě se dá o stavbách (kterých existuje pro každý tým pět) říci, že ač jsou jejich názvy rozdílné, vždy se jedná o dvojice v podstatě toho samého.

Obdobou Ion Barrier je tedy Ward, úlohu Nano Generatoru plní u opačného týmu Guardian Spirit, namísto Radaru používá protivník Oracle atd. Jde tedy o snahu oba týmy držet ve vzájemné vyrovnanosti. U časované bomby zmíním i možnost ji zlikvidovat, čili stejně jako v Counter-Striku ji nestačí položit a utéct, ale i dohlídnout na to, aby bouchla. Podobně lze likvidovat i runy čekající na to, až je někdo sebere.

Zásahové zóny
Pod na pohled jednoduchým pláštíkem se skrývá i propracovaný systém zásahových zón a chování zbraní při střelbě. Jednak při střílení hraje svou roli pohyb a to, zda stojíte či dřepíte, případně i výskok, což se pak vše sčítá a výsledkem je nepřesnost odpovídající aktuálnímu stavu střílejícího. Krom toho je nepřesnost ovlivněna i mírou vašich atributů (Dexterity), které se střelbou souvisejí. Navíc jsou zbraně ve hře zařazeny do několika kategorií jako střelné, magické, explozivní, sečné apod. a každá postava má větší či menší tendenci k poraněním určitého druhu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Se střelbou souvisí i zásahové zóny, kterých je sedm (hlava, ramena, trup, horní končetiny atd.) a zásah do nich se projeví jinou měrou poranění. A aby toho nebylo málo, je opět do systému poranění začleněna vlastnost (a její úroveň) Tenacity, která rovněž ovlivní, zda vůbec a do jaké míry bude zasažený hráč poškozen. Proti tzv. spawn-killerům (lidé, kteří kempují v místě respawnu soupeře a hned po jeho objevení po něm střílí) je hra vybavena ochranou, kdy prvních několik sekund po skočení do hry je hráč nezranitelný, ale zase je tato výhoda kompenzována tím, že pokud začne střílet, jeho nezranitelnost se ihned ukončí. Za zmínku stojí i vychytávka, kdy po zabití tří nepřátel za sebou, aniž by dostali vás, se hráči zdvojnásobují zkušenostní body, kterých dosáhl. Takže stojí za to se snažit udržet při životě namísto husarského nabíhání do epicentra nepřátel.

Mapy
Jak jsem naznačil v úvodu, je Purge ryze multiplayerová záležitost. Žádné boty zde nenajdete a tak se veškeré válčení bude odehrávat na internetu, případně po lokální síti. Purge podporuje hru až 64 hráčů na celkem patnácti mapách, v nichž najdete směs od těch menších až po rozsáhlejší, většinou venkovní prostory. Patnáct map ale po pravdě není nijak oslnivé číslo, nicméně předpokládám, že postupně budou mapy přibývat, a to jak z dílny oficiálních autorů, tak i od fanoušků, k čemuž napomůže editor, který si můžete na stránkách hry stáhnout. Důkazem toho je i zatím poslední patch na verzi 1.4.4, který krom jiného obsahuje i jednu novou mapu Pumpstation.

Hodnotit mapy po hratelnostní stránce je ještě celkem brzy, neboť příležitostí je pořádně ozkoušet zatím příliš není. Z toho, co jsem doposud mohl testovat, mi víc sedly mapy venkovní, které dovolují větší volnost pohybu. Řada vnitřních map připomíná spíš singleplayerové pravoúhlé chodby, což pro klasické střílečky hrané v hodně lidech osobně nepovažuji za nejšťastnější. Na druhou stranu je tato hra o něčem jiném a více než jinde v takových chodbách využijete možnosti nastražování pastí, bomb, budování obranných stěn apod., což jsou velice zajímavé prvky a v tomto typu map je mnohem účelněji využijete.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Purge je hra netradiční a tak je potřeba si chvíli zvykat na její specifika a učit se ji hrát tak, jak se hrát má. Zpočátku budete mít určitě problém rozpoznat vlastní jednotky od soupeřových. Neliší se žádnou společnou barvou jako třeba modří vs. červení, ale jde o to rozpoznat je podle modelů. Pro lepší orientaci hra ukazuje u spoluhráčů popisek, takže byste je měli identifikovat aspoň podle něj. V každém případě jsem měl celkem často problémy vůbec postavu v mapě zahlédnout, neboť celkem slušně splývala s okolím, aniž by musela používat neviditelnost či jiné kamuflážní prostředky. Pokud se postava hýbe, je to snazší, ale když stojí nebo dřepí za překážkou, už je její rozpoznání podstatně těžší. Tím nechci říct, že je to vysloveně špatně, jen chci na tuto skutečnost upozornit.

Herní varianty
Budete-li vytvářet hru, máte k dispozici několik herních variant. Tím se v Purge ale nemyslí hra s úplně odlišnými modifikacemi jako v jiných FPS, ale herní variantu vytvoříte změnou několika základních pravidel. K dispozici je šest předdefinovaných profilů jako Super War, Normal War, Persistant War, Tactical Ops, Special Ops a Persistant Ops, a máte možnost si vytvořit i profily vlastní. Z parametrů, které lze při vytváření hry měnit, se jedná v prvé řadě o tzv. Deployment, čili o nastavení, kolik respawnů týmový portál povolí. Můžete tedy hrát stylem, kdy respawny zcela zakážete a pak půjde spíše než o dobytí soupeřova portálu o vystřílení všech nepřátel. Anebo lze nastavit počet respawnů vyšší s tím, že nenastavíte přesný počet pro daný tým (jako tomu je třeba v BF 1942), ale jako násobek počtu členů v týmu. To je možná trochu škoda a hodilo by se zvolit tento parametr zcela přesně, jak budu potřebovat.

Dále volíte typ portálu pomocí jeho počátečního „zdraví“, což - jak jsem již psal - má vliv na rychlost respawnování. Portál si samozřejmě můžete při hře léčit a tím dobu cyklů zkracovat. Další herní volbou je maximální úroveň, které hráč může dosáhnout. Hra podporuje jednadvacet úrovní (levels), ale někdy je dobré tuto hranici snížit (hlavně na veřejných serverech, kde se hráči často mění), aby se zabránilo vysokým rozdílům v jejich schopnostech. Parametr Persistance dovoluje uchovávat vaše dosažené úrovně a zkušenosti na serveru a při příštím přihlášení se vám automaticky nastaví a nemusíte se cvičit úplně od začátku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Posledním parametrem jsou Special Forces, který slouží k nastavení úrovně, na níž do hry skočíte a ta vám pak už zůstane po celou hru (nebude se zdokonalovat). Za zmínku ještě stojí možnost působení tzv. Game Mastera, který kromě několika tradičních adminovských práv disponuje i možností přidávat anebo odebírat zkušenostní body a tím pomáhat balancovat hru, případně třeba tímto způsobem některého hráče potrestat.

A to je o projektu Purge ode mě vše. V otázce hratelnosti bude hrát obrovskou roli vzájemná souhra v týmech a tudíž i to, s kým se na serveru sejdete, což opět jen potvrzuje, že nejprve bude potřeba dát hráčům čas se s herním systémem sžít a odhalit jeho finesy, kterých je všude možně zastrkaných opravdu hodně. Fandíte-li hrám, které se dají odehrát skočením do mapy ihned po instalaci, nebude Purge pro vás tím vhodným, anebo z něj dostanete minimum.

Pokud ale strávíte chvíli prostudováním nepříliš dlouhého a účelně zpracovaného manuálu, objevíte podstatu hry a možná vás překvapí stejně příjemně jako mě samotného. Na opravdový verdikt co se týká hratelnosti je ještě čas, jde o hru netradiční a tak je zvládnutí a ověření jejích principů dlouhodobější záležitostí, nicméně po prvních zkušenostech se mi projekt jednoznačně líbí.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Hodnocení
Při hodnocení musím objektivně zmínit i nepříliš oslnivou grafiku, která je na dnešní dobu trochu archaická a i když na hratelnost jako takovou nemá přímý vliv, zasloužili bychom si v roce 2003 něco přeci jen vyspělejšího. Na druhou stranu ale hra pojede v pohodě každému a neoslnivá grafika možná odradí internetové pitomečky, kteří stejně chodí na servery jen anonymně prudit a tudíž to vlastně potažmo prospěje hratelnosti.

Hráčská klientela Purge je determinována také skutečností, že se jedná čistě o síťovou hru bez možnosti přidávat počítačové boty, ale na druhou stranu nevyžaduje unikátní sériové číslo jako řada jiných projektů. Takže přístup na internet je prakticky nutností, což v naší republice nevypadá růžově. Politika těch zodpovědných nevěstí nic dobrého ani do nejbližší budoucnosti, viz poslední srandovní projekt zvaný ADSL aneb aby se vlk nažral a koza zůstala celá.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Upozornit bych chtěl ještě na skutečnost, že na domovské stránce hry se průběžně objevují updaty a dokonce tam vždy najdete informaci o datu, kdy vyjde patch příští, což je důležité k tomu, abyste zůstali kompatibilní se servery, na nichž hra jede. V číselném hodnocení hraje roli i nevelký počet map. Vám, koho projekt zaujal, přeji zajímavou hru.

Stáhněte si: Demo, Patch