Project Eden - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Project Eden - recenze

5. 11. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Project Eden se vrací k myšlence Tomb Raidera, ale namísto křehké archeoložky tu máme elitní komando a namísto jeskyní tu je industriální komplex, pod jehož ocelovou skořápkou vás čeká pravé peklo.

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 5.listopadu 2001


Zvětšit zdroj: tisková zpráva „Go to hell, come to eden,“ sděluje v britském magazínu PSM2 reklama na Project Eden - nejnovější počin studia Core Design. Jméno Core Design asi nikomu nebude neznámé, protože se jedná o tvůrce populární série Tomb Raider. Tomb Raider byl původně vytvořen jako kombinace akce a hádanek. Jakmile se ovšem dostavil komerční úspěch, nemohli si autoři dovolit zasahovat do jeho konceptu (aby neohrozili tok peněz), jen opatrně stupňovali množství oblíbených ingrediencí v původním lektvaru podle aktuálního vkusu publika. Hádanky proto brzy ustoupily do pozadí a hra se změnila ve zběsilou hopsačku/střílečku. Project Eden tak do jisté míry představuje rehabilitaci původní myšlenky - do vínku totiž od tvůrců dostal stejné předsevzetí - tj. kombinace akce a hádanek. Změnilo se pouze obsazení a kulisy. Namísto křehké archeoložky elitní komando, namísto prosvětlených primitivních staveb depresivní industriální komplex, pod jehož bezelstně vyhlížející ocelovou skořápkou vás čeká peklo.

 Vize města budoucnosti
Project Eden se odehrává v budoucnosti, ve městě, jež se stále rozrůstá - směrem do výšky. Budova již dosáhla gigantických rozměrů, má přes tisíc pater, přičemž v těch nejvyšších bydlí ti nejbohatší a v těch spodních chudina. Podzemí je oficiálně neobydleno, ale ve skutečnosti se tam zdržují zločinci a další podivné existence. Tyto prostory proto raději nikdo nenavštěvuje, až na inženýry, kteří kontrolují základy a zpevňují je v případě, že je nutné přistavět další patra. Architektura spodních částí předznamenává kontrast, který je příznačný pro celou hru - jsou zde prázdné průmyslové haly, zaprášené výrobní linky, zrezlé tovární mechanismy a sutiny cihlových staveb, kde mají příbytky mrzáci a bezdomovci. Jednoho dne přestávají fungovat různé přístroje a dokonce zmizí i četa techniků, která se vydala problém odstranit. Tyto a další podivné události se proto vydá do spodních pater prozkoumat vaše čtyřčlenná skupina UPA - Urban Protection Agency, elitní jednotka udržující ve městě pořádek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

UPA je tvořena velitelem Carterem, počítačovou expertkou Miniko, inženýrem Andrém a robotem Amberem. Základní princip Project Eden je založen na naprosté odlišnosti těchto charakterů, které se musí navzájem doplňovat - jako kupříkladu v Commandos - neboť jako jednotlivci nemají šanci. Carter má přístup do nejvyšších bezpečnostních systémů a jako jediný komunikuje s vedením. Minoko může stahovat z terminálů informace a vyřazovat z provozu obranné mechanismy. André umí opravovat porouchaná zařízení a lokalizovat slabá místa v přístrojích a zdech. Amber má nejlepší výzbroj a vydrží i v extrémních podmínkách (vysoká teplota, nedostatek kyslíku apod.).

Každá zvláštní schopnost je reprezentována formou „minihry“ - opravuje-li André ovládací panel u dveří, musíte několikrát zastavit ukazatel na stále se zmenšujícím a náhodně umístěném úseku barevné osy atd. Žádný z charakterů nemůže bohužel zemřít - zabijete-li se či jste-li zabiti, objevíte se živi a zdrávi u nejbližšího regeneračního zařízení, díky čemuž velmi trpí hratelnost.

 Ten umí to a ten zas tohle...
Každá úroveň je velkolepou a propracovanou hádankou. Postavy se můžou pohybovat dohromady, ale většinou je osud rozdělí, protože některé charaktery mohou na místa, kam se ostatní nedostanou - typicky Aber se brodí žhavou lávou či prochází mezi Zvětšit zdroj: tisková zpráva transformátory, kde jej zbytek skupiny nemůže následovat. Všechny činnosti do sebe ale perfektně zapadají - kupříkladu Minoko skrze počítačový terminál otevírá dveře do chodby, ve které před okamžikem Amber vypnul unikající horkou páru, aby André mohl opravit poškozený ovládací panel.

Autoři se dali velkou práci, aby Project Eden doslova napěchovali okamžiky, kdy je spolupráce charakterů nezbytná. Takže často postupujete úrovní krok za krokem a neustále přepínáte mezi postavami, abyste si na úplně jiném místě bludiště odblokovali cestu. Ani pak ovšem nemáte vyhráno, protože se vám nejednou stane, že pošlete špatný charakter na špatné místo či zapomenete stisknout tlačítko - k němuž se nemůžete vrátit - a můžete začít od začátku.

 Pomocníci na baterky
Aby vám tvůrci řešení ještě více zamotali, máte k dispozici nejrůznější pomocníky a spoustu vybavení. Za pomocníky lze jmenovat především rover („minitank“) a létající kameru. Použití těchto zařízení je v některých částech úrovní naprosto nezbytné - rover se díky své velikosti dostane na nepřístupná místa, kde je jeho úkolem kupříkladu stisknout tlačítko nebo vyrazit velký šroub, který je vzpříčený pod klikovou hřídelí. Létající kamera se naopak hodí tam, kam se nedostanete po pevné zemi - abyste jí však nevyužívali příliš (kupříkladu pro zjištění pozic nepřátel) a nekazili si hru, má životnost omezenou zásobou energie.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na energii je závislé nejen fungování pomocníků, ale téměř veškerého technického vybavení - musíte ji proto čerpat ze zvláštních „zásuvek“ nebo nacházet v podobě baterií. Váš arsenál se bude neustále rozšiřovat, jak vám budou z velitelství posílat přístupovým výtahem další a další věci. Stejným přístupovým výtahem pak vy posíláte nazpět nejrůznější vzorky tkání nebo živočichů, aby je laboratoř mohla prozkoumat.

 Jednoduché ovládání
Možná si říkáte, že ovládání tolika postav současně musí být nepříjemné, ale opak je pravdou. Project Eden má výborně propracované a hlavně jednoduché ovládání. Prostřednictvím pravého tlačítka myši je možno kdykoli vyvolat „průhlednou“ nabídku, ze Zvětšit zdroj: tisková zpráva které máte přístup ke svému vybavení, k nalezeným předmětům, komunikačním prostředkům a ovládání ostatních postav. To znamená, že pro libovolnou akci stačí dvakrát rychle kliknout, aniž byste museli přerušit hru (vyvoláním nabídky tak neučiníte). Pokud se na obrazovce objeví více charakterů, můžete je velmi pohodlně ovládat klávesou „Enter“, kterou udělujete příkazy „Follow Me“ a „Hold“.

Je zajímavé, že na rozdíl od většiny počítačových her vás v Project Eden postavy následují i velmi krkolomnými cestami a téměř vůbec se o ně nemusíte starat. Za jediné mínus považuji skutečnost, že si charaktery na obrazovce navzájem často překáží a nedokáží samy uhnout z cesty. Dostat se tak ke čtečce magnetické karty na stěně tak mnohdy představuje anabázi, při které musíte postupně pohnout všemi postavami.

 Grafický skvost
Po grafické stránce není hře téměř co vytknout - postavy nemají jen statický obličej pro všechny situace, ale mohou se tvářit překvapeně, když je někdo přepadne, zvídavě, když s někým hovoří, či agresivně, když střílí. Pohybují očima, mrkají - autoři prostě udělali vše pro to, aby postavy vypadaly velmi živě. Kromě toho jsou samozřejmě též skvěle rozpohybovány - jedna animace přechází plynule v druhou, všechny charaktery se pohybují dostatečně toporně na to, abyste jim věřili, že chodí v brnění.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


Aby všechno zvládly i pomalejší počítače, použili autoři klasickou techniku redukce polygonů při vzdálení se příslušné postavy. Jinak si grafici vyhráli i s okolním prostředím, o jehož reálnost se starají nejrůznější efekty, jako jsou lesknoucí se objekty, odrazy v zrcadlech, kouřové a světelné efekty apod., znáte to. Stejně tak se můžete spolehnout, že vám Core Design nadělili pěknou porci kvalitních doprovodných filmů. Perfektně odvedenou práci představují i textury, které dodávají celé hře „ocelový“ nádech.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Project Eden se Core Design rozhodně povedl. Možná jeho hlavní hrdinové netráví tolik času šplháním a skákáním a možná nebude ani tak komerčně úspěšný jako Tomb Raider, ale každopádně je podstatně zábavnější a má podstatně lépe propracované prostorové hádanky. Pokud se na poli žánru „akční adventura“ už dlouho neobjevila žádná originální hra, pak Project Eden je čestnou výjimkou.

Stáhněte si: Demo (23 MB), Trailer (12 MB), Videa (5 MB), Intro (4 MB), Patch (2 MB)

 
Mirek Zeman
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Vynikající akční adventure, která po (velmi) dlouhé době přináší do tohoto žánru čerstvý vítr inovací.

Nejnovější články