12. 2. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Neuspokojuje vás nabídka vaší pizzerie? Pak si postavte vlastní podnik a vymyslete pochoutku svých snů v Pizza Connection 2.

Pizza Connection 2 - recenze

Autor:Xentar
Publikováno: 12.února 2001

Pizza...
... těsto, rajčata, sýr a desítky dalších přísad. Neuspokojuje vás nabídka vaší pizzerie? Postavte si vlastní podnik a vymyslete pizzu svých snů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po sérii, nechci říkat přímo špatných her, ale her nepříliš kvalitních, kterými mě milý šéfredaktor příliš nepotěšil, už to opravdu chtělo změnu. Vše dospělo dokonce tak daleko, že jsme mu vyhrožoval fyzickým násilím. Volám, vše odpuštěno, vrať se domů, Pizza Connection 2 mi náladu trochu zlepšila.

Takže ti z vás, které zajímá pouze rychlé zhodnocení, už dále číst nemusí. Pro ostatní tu máme příběh, pohledy na grafiku, zvuky, hudbu a nějakou tu omáčku.

Správné občerstvení nejen pro hráče
Jak už z titulku vyplývá, nespadla tato hra z višně nebo z čistého nebe, ale jedná se o pokračování titulu Pizza Syndicate od stejného výrobce (německých Software 2000), který bude mít nejspíše něco společného s obloženými chlebovými plackami. Bingo, vskutku je tomu tak!

I když patlat pizzu by samo o sobě bylo trochu málo. Ale když se do pizza byznysu přimíchá Vostrá Kosa, je to hned o něco jiném, tvrdí mafiáni a měkké těsto vás budou provázet celou hru. Váš Kmotr vám nejdříve svěří malý úkol - vybudovat malý podnik v Londýně. Vzhledem ke světoznámým "kvalitám" ostrovní stravy a štědrosti mafie to nebude žádný problém, spíše se tu naučíte základům řemesla. Ale sladké období učňovských let nikdy netrvá dost dlouho, a tak vás přidělí do Berlína, kde už situace přitvrdí. Kromě vaší famiglie zde operuje německá konkurence, a tak dojde na nějaké ty Zvětšit zdroj: tisková zpráva konflikty, navíc musíte získat politický vliv, to znamená vařit pro hlavouny a starat se o to, aby u vás byli spokojení.

Páprdové. No nic, i tohle se dá zvládnout, a tak vás čeká další cesta. Co třeba Madrid? Slunce, ženy, víno a corrida. Hm, tak na tu zapomeňte, vy se musíte postarat o jiné věci. Vařit pro turisty z Británie a SRN by neměl být problém, už je znáte, ale jak vybudovat exkluzivní restauraci pro místní smetánku? Ach jo. A k tomu ta vlezlá konkurence. Tak, a to by jako příběh stačilo, věřit můžete tomu, že s pizzou budete cestovat po světě a bude to čím dál víc na ostří nože.

Jak vytvořit pořádnou pochoutku
Management pizzerie není úplně jednoduchá záležitost, to vám potvrdí asi každý z oboru. Musíte mít prostor k podnikání, vhodné zaměstnance, vybavení, nábytek, nádobí, suroviny a v neposlední řadě také ředitelství. V případě mafie přijdou na pořad dne i ozbrojení strážci a na druhé straně sabotéři, pankáči a další verbež, a to všechno stojí penízky. Důležitá je také zásoba originálních receptů na chutnou pizzizubku. Ve většině měst se však nějaká ta prostora pronajmout dá, nezaměstnanost je vysoká a nějaké ty fondy dodá Rodina. Takže pro začátek máte alespoň trochu vystaráno. Pronajmete boudičku, vybavíte jí obyčejným nábytkem, najmete personál, ať už jsou jeho kvality jakékoliv a vrhnete se do vymýšlení receptů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva K dispozici máte přes sto různých ingrediencí, které můžete upravovat, řezat, krájet, strouhat, drtit, míchat a na korpus nakládat. Samozřejmě nejde pouze o chuť, ale i o vzhled, takže budete plátky různě převracet, aby všechno hezky vypadalo. Pokud si vezmete, že vymýšlení jedné pizzy může trvat kolem 10 -15 minut a pizzerie by měla mít alespoň dvacet různých jídel, budete mít na čas o práci vystaráno. Naštěstí se tohle nebude muset opakovat v každém městě, pokud si recept zapíšete, můžete ho použít i na druhé straně planety. Kromě toho můžete použít i automatické vytváření receptů pro určitou cílovou skupinu, které můžete dále upravovat.

Budování podniku
Pokud jste rozběhli byznys a sype vám to, přišel pravý čas se rozšířit. Koupíte dům, přestavíte ho na pizzerii a už máte dvě filiálky. Ani to však většinou nestačí, hosté jsou věční šťourové,a tak se jim nemusí líbit váš personál (musíte mu dát školení), váš nábytek (konzultace s architektem a následný účet za nábytek je to nejhorší, co vás ve hře potká), hudba, která ve vašem podniku hraje nebo se jim nelíbí, že máte v kantýně bordel. A v tom je chápu. Snaha vyhovět požadavkům zákazníků a samotného kmotra samozřejmě něco stojí, a tak nebudete vědět, co dřív. A co teprve, když budete muset zvýšit kapacitu restaurantu, přestavba bude něco stát, ale kromě toho budete muset pořídit zase komplet nový nábytek!

Aha, zapomněl sem, pro ty, kterým to nedošlo: Pizza Construction 2 je obchodní strategie lehce křísnutá mafiánským prostředím, takže si asi dovedete představit, jak to všechno probíhá. Aby však nebylo Zvětšit zdroj: tisková zpráva obchodování tak jednotvárné, dostanete občas nějakou obchodní nabídku, ať už z podsvětí nebo od otců daného města. Pokud jejich úkol splníte, bude vám dobře, pokud ne, pošlou na vás ČOIku.

U jakékoliv strategické hry je klíčovou otázkou ovládání, pokud máte stíhat padesát činností naráz, tak to jinak nejde. Pizza Connection naštěstí netrpí nešvarem 3D strategií a je v podstatě přehlednost sama, několik tlačítek, mapka v rohu, šoupátka hejblátka všechno na svém místě, vše v podstatě intuitivní, a pokud narazíte na problém, za chvilku ho vyřešíte logickou úvahou. Akorát sabotážní akce jsou maličko nelogické, nejprve totiž musíte nahlédnout do konkurenčního podniku a tam z místní nabídky vybrat druh podvratné činnosti, který hodláte provádět. A... ono to vlastně tak nelogické není. Tak vidíte.

Grafika a domorodá mluva
Už v "příběhu" jsme se zmínili o nábytku a konzultacích a architektem, což souvisí s grafickým ztvárněním. Grafika má v podstatě tři úrovně. První je pohled na město z ptačí perspektivy, kde vidíte pohybující se panáčky, jezdící auta a listí an se ve větru třepotá. Doslova. Další úrovní jsou interiéry pizzérií. Ty jsou velice rozmanité, na výběr je pět různých stylů ve třech stupních kvality, o možnosti kombinovat předměty jednotlivých kategorií do vlastní směsky (nedoporučuje se) ani nemluvě. Chcete mít hi-tech restaurant ve skle a oceli? Nebo Superluxusní polstrovaný nábytek s mramorovými doplňky? Je to na vás a vaší kapse, luxus je drahý, ale starosta a diplomaté do zaplivané špeluňky chodit nebudou. Počkejte, až k vaší provozovně přijde roztomilý punker a začne fuckovat vaše zákazníky. Uvidíte i ten vztyčený prostředníček. Přitom HW nároky této hry se smějí tomu, co vyžadují milované trojrozměrné hrůzy kolegy Bergyho :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud jsem zmínil různé světové destinace, které se pokusíte dobýt se svou pizzou, nelze opomenout i to, že zachována zůstala domorodá mluva. V Londýně uslyšíte angličtinu, v Berlíně budou lidičkové šprechtit auf deutsch a tak. Pokud by vám vadilo, že nerozumíte Španělákům, můžete přepnout na angličtinu, přijdete tím ale o část atmosféry, kterou ozvučení hry tak příjemně dotváří. Nejsou to jen hlasy zaměstnanců a zákazníků, ale třeba i takový detail jako hudba v jednotlivých provozovnách. Na výběr máte pop, rock, techno, klasiku, jazz.... pro každého něco. A nejen, že si vyberete styl hudby, tu hudbu opravdu v daném podniku uslyšíte. Ozvučení sice nevyužije potencionálu SB LIVE a 4.1 reproduktorů, ale určitě neurazí. Na obchodní strategii je úplně výtečné, i díky hlasu mentora, který vám zadává úkoly. Jeho italský přízvuk je skutečně sexy.

Xentar

Suma sumárum, skvělé pokračování dobré hry. Škoda, že se hra neprodává spolu s pizzou, možná by nebyl špatný nápad přibalit ke krabici poukázku na pizzu v nějakém vzorovém podniku.