Pariah - recenze
8/10

Pariah - recenze

13. 5. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Od spolutvůrců série Unreal Tournament k nám přichází jejich nový počin, sci-fi střílečka s využitím vozidel a realistickou fyzikou. Má šanci obstát v silné konkurenci podobně zaměřených titulů a oživit stagnující žánr?

Autor: Dick
Publikováno: 13.května 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 4 dny

Obrázek zdroj: tisková zpráva Není tomu tak dlouho, co jsem vám na tomto místě popisoval své lehce rozporuplné dojmy z MP demoverze sci-fi střílečky Pariah od vývojářů z Digital Extremes, týmu spolupracujícího dlouhé roky s Epicem na značně oblíbené sérii Unreal Tournament. Nyní konečně vyšla finální verze Pariah (v ČR má být podle Hypermaxu k dostání od 18.5.) a nám tak nebrání nic v tom, abychom se jí zevrubně kouknuli na zoubek.

Příběh
Pokud jste v minulosti vznik hry trošku sledovali, určitě víte, že vše se odehrává v daleké budoucnosti a že hlavním hrdinou hry je jistý doktůrek Jack Mason. Není to žádný vědátor, doktor přírodních věd nebo práv, jde o normálního lékaře, který se pouhou shodou nešťastných náhod ocitne obligátně ve špatný čas na špatném místě. Tímto místem je transportní loď, na jejíž palubě se nachází v rakvi zmrazená trestankyně Karina, jíž v krvi koluje neznámý a podle všeho také velmi nebezpečný virus.

V průběhu přeletu nad nepřátelským územím se však něco zvrtne a loď se po zásahu nepřátelskou raketou bezvládně řítí k zemi. Následný výbuch přežije jen část osádky, mezi níž nechybí Jack a Karina. A jak záhy zjišťují, pokud budou chtít ještě chvíli vydržet naživu, budou se muset setsakramenstky snažit, protože nepřátel je všude plno…

Jak vidno, příběh nastíněný výše má vcelku dobrý potenciál. To ostatně poznáte již po pár minutách hraní, kdy si řeknete, že Pariah určitě nebude další tupou střílečkou bez špetky invence. Zpočátku to vypadá velice nadějně, protože vše nasvědčuje tomu, že se máme na co těšit a že o dějové zvraty nebude nouze. Do jisté míry je to sice pravda, ale jedním dechem musím dodat, že vše nedopadlo dle mých představ (a vůbec bych se nedivil, kdyby i představy autorů byly jiné).

Ač nerad, bohužel musím konstatovat, že autoři fatálně selhávají v podání příběhu jako takového a ačkoliv je jeho zápletka zajímavá, dozajista se z ní nepovedlo vykřesat maximum. Hlavní problém tak po většinu času spočívá v tom, že někdy ani pořádně nevíte, kdo je kdo, kdo jsou vaši nepřátelé nebo co vlastně a proč děláte. A to by se prostě stávat nemělo.

Náplň misí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co se týče náplně jednotlivých misí, nemusíte mít nejmenší obavy, že byste se na okamžik nudili. Ba právě naopak – pořád se něco děje a vaše pozornost je poutána ke stále novým a novým úkolům. Zhruba z 90% je Pariah čistokrevná a přímo učebnicová FPS, z těch zbylých deseti pak takový akční mix. Ptáte se co si pod tím představit? Inu, jednou třeba budete muset projet buginou nepřátelské území a olovem z připojeného kulometu častovat všechny nepřátele, co potkáte. Jindy se zase dostanete k dělu připevněnému na vagóně vlaku a budete muset odstřelovat útočící letouny.

Ačkoli je hra hodně přímočará, sem tam máte menší možnosti volby, jak dosáhnout určitého cíle. Třeba v případě, když se chcete dostat do zamčené laboratoře s municí, můžete buď bez mrknutí oka vybít okno a jím se dostat dovnitř, nebo tak trochu po „halflifovsku“ vlézt do dané místnosti větrací šachtou. Každopádně na některých místech alternativní možnost řešení chybí jako sůl, protože by to hře dodalo ještě větší šťávu.

S mírnou hořkostí v ústech musím dodat, že páni autoři nedají jen tak zapřít svou minulost a hra se tak čas od času strhne k pěkné řežbě. Kvůli ní mnohdy zapomenete na svůj původní úkol a na skutečnost, že jste byl někdy lékař a skládal (alespoň doufám) nějakou Hippokratovu přísahu.

Obtížnost a automatické ukládání
Ještě předtím, než se po hlavě (v případě pádu z nebes doslova) vrhnete do hry, leží na vašich bedrech vytvoření profilu. To se sestává z jednoduchého zadání jména a především výběru obtížnosti. Ty jsou k dispozici čtyři a rozdíly mezi nimi nejsou nijak přehnaně znatelné. Při zvolení té nejjednodušší bude váš postup hodně svižný, až si místy budete připadat, že hrajete Unreal Tournament, zatímco na tu nejtěžší musíte postupovat taktičtěji a více si rozmýšlet každý krok. Pokud máte s akčním žánrem nějaké ty zkušenosti, rozhodně doporučuji některou z vyšších obtížností, abyste si hru pořádně vychutnali.
Nedá mi to, abych se nezmínil o systému ukládání. Nějaká tlačítka „save“ nebo „load“ byste tu hledali marně, protože Pariah disponuje automatickým ukládáním, čehož osobně nejsem velkým příznivcem. I přesto ale musím říct, že k němu dochází na velmi dobře volených místech zhruba třikrát až čtyřikrát za level. Sice jsem se po některých složitějších a časově náročnějších pasážích bál, že je budu muset v případě smrti procházet znovu, ale hra mě vždy mile překvapila načtením ze správného místa, které bychom mohli v mnoha případech označit jako klíčové. Celková dobra hraní se pak všehovšudy pohybuje někde mezi 7-10 hodinami v závislosti na zkušenostech hráče a zvolené obtížnosti.

Nepřátelé a umělá inteligence
Rozmanitost nepřátel je poměrně slušná – na počátku vám o život usilují pouze vojáci s kulometem, na ně se později nabalí nejrůznější plamenometčíci, raketometčíci, obrněnci se štítem nebo třeba mechanické létající potvory. Vedle nich dojde v závěru i na tolik oblíbené bosse, při jejichž destrukci se pěkně zapotíte. Potěšitelné je, že na každého z nich platí jiná zbraň, jiná strategie.

Umělá inteligence je na vysoké úrovni. Samozřejmě, že do reality to má daleko, ale na dnešní dobu je Pariah v tomto aspektu nad průměrem. Vaši protivníci dokážou být někdy hodně mazaní a při útocích se vhodně kryjí za překážky. Pokud jim je náhodou zničíte, rychle si vyhledají jiný úkryt. V případě, že se pohybují ve skupince, nečiní jim potíže se rozdělit a útočit na vás z vícero stran. Jistý nešvar vyplave na povrch při použití odstřelovačky a obecně ničení nepřátel z větších vzdáleností, kdy se někteří vaši nepřátelé nechovají tak, jak by asi měli. Kupříkladu když jim zabijete kolegu, ani to s nimi nehne.

Zbraně
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zbraně se mi v MP demu jevily jako málo účinné. Naštěstí mohu s klidem říci, že se to netýká singleplayerové části plné verze hry, kde byla tato věc provedena na jedničku (no dobrá, možná s mínusem). Na druhou stranu jejich výběr mohl být o ždibek pestřejší, protože dochází v podstatě jen na staré známé kousky a to různé modifikace brokovnice, granátometu, raketomtu, sniperky či několik málo dalších. V krizových situacích po vyčerpání veškeré munice lze využít tzv. Bone Saw, což je taková příruční futuristická elektrická pila určená k řezání kostí.

Už od pohledu hodně zajímavě vypadá možnost vylepšovat si zbraně pomocí energetických článků. Ty nacházíte postupně při průchodu hrou na nenápadných místech, jako jsou temná místa za objemnými bednami nebo třeba větrací šachty. Samotný nápad s jejich použitím není vůbec špatný, avšak provedení je poněkud rozpačité – často ani nevíte, co daný upgrade udělá a zda má smysl danou zbraň vylepšovat. Například u takového granátometu dostanete možnost dálkově odpalovat nálože, u kulometu výsledek ani nepoznáte.

Hrátky s fyzikou
O fyziku se v Pariahu stejně jako v případě Half-Life 2 stará engine Havok, o jehož kvalitách asi netřeba pochybovat. Mně osobně se jevilo jeho použití jako velmi účelné navzdory tomu, že sem tam něco zaskřípalo (barely levitující ve vzduchu apod.). Nicméně po většinu času se choval tak jak měl, zabití nepřátelé se po kopnutí překulovali, židle po nárazu padaly, výplně oken se rozbíjely… Za zmínku stojí také částečná destrukce prostředí, kdy je někdy možno ničit části budov nebo jiných objektů (viz tabulka níže). Abychom jen nechválili, ne vždy to je tak ideální a v takových laboratořích mi vcelku vadilo, že nejdou zničit tamní přístroje.

JAK VYUŽÍT FYZIKU VE SVŮJ PROSPĚCH
Obrázek zdroj: tisková zpráva Už v samotném úvodu hry poznáte, co všechno dokáže dobrý fyzikální engine a že se pomocí něho dá vyřešit spousta problémů. To si osvětlíme na několika modelových situacích. Zhruba v druhém nebo třetím levelu se dostanete ke vchodu do základny, která je umístěna ve skále. Kolem se samozřejmě pohybuje spousta strážných. Ti se navíc nacházejí na vyvýšené plošince, odkud mají dokonalý rozhled. Vy jako na potvoru musíte jít spodem, takže jste dobře na ráně. Kvůli tomu se musíte pohotově krýt, nechcete-li zaznamenat ujmu na zdraví. A právě v okamžiku, kdy zahájíte útok, poznáte, co všechno Havok dokáže.

Pěkně zpoza krytu můžete nepřátelům odstřelit pancéřové štíty, které s rachotem spadnou z plošinky na zem. V ten okamžik si všimnete betonových sloupků za skupinkou protivníků, zahájíte palbu. Sekundu na to se začnou ze sloupků odlétat masy betonu, které některé z protivníků pěkně zraní. Jeden kus dopadne přímo na výbušný barel, jenž se vznítí a brzy vybuchuje a na milost boží s sebou bere i útočící soldáty, čímž máte cestu volnou...

Další příklad na sebe nenechá dlouho čekat a o pár levelů později se dostanete na otevřenou pláň, která je střežena kulometným hnízdem umístěným na vysoké věži. Vašemu bystrému oku dozajista neunikne fakt, že jedna z nohou věže je v dosti dezolátním stavu, proto popadnete raketomet a počastujete danou stavbu několika dobře mířenými výstřely. Co nastane, asi nemusím zmiňovat – věž se vbrzku začne hroutit a a na vás se budou usmívat jen tuny sutin.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Zpracování
Sami autoři označují použitý Unreal engine jako verzi 2.5, což znamená, že je založen na „dvojce“ (podobně jako třeba Unreal Tournament 2003 nebo Star Wars: Republic Commando) a podporuje některé technologie z chystané „trojky“. Ale dost filosofování, protože vás určitě zajímá, jak to všechno vypadá v chodu. Z hlediska grafiky se Pariah bez diskuse řadí k nadprůměru. Na některých místech je sice znatelné, že počet polygonů není nejvyšší, ale to všechno jsou jen kapky v moři.

Grafika ve spolupráci s veskrze povedeným designem prostředí dokáže vytvořit tu správnou atmosféru a je jedno, jestli se právě nacházíte v některé z vojenských základen, v transportní lodi ve vzduchu nebo v některém z rozlehlých exteriérů. Některé výjevy by mohl závidět i Jules Verne se svým Ocelovým městem – přesně tak impozantně a svým způsobem i depresivně vypadají. Digital Extremes očividně umí navodit ty správné pocity, což je určitě dobře. Stejně lichotivě se však nemohu vyjádřit o ingame cut-scénách. Ty jsou sice předrenderované, avšak v poměrně malém rozlišení, kvůli čemuž jim schází ostrost.

Dabing, zvuková a hudební stránka pokračují v předem nastolené "áčkové" kvalitě a není jim myslím co vytknout. Ve večerních misích tím pádem všude okolo houkají sovy, v trávě ševelí luční koníci a někde v dáli je slyšet burácení hromu. Tomu se, panečku, říká atmosféra.

Multiplayer a intuitivní editor
O multiplayeru jsem již obsáhle hovořil v dřívějším článku, proto vezmu tuto oblast velmi stručně. K dispozici jsou čtyři základní módy (Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag a Frontline Assault) a vedle toho možnost vytvářet mapy vlastní. Ano, slyšíte správně, protože ke hře je přiložen opravdu intuitivní editor, s jehož pomocí máte úroveň vytvořenou svépomocí za doslova pár okamžiků. A přitom to není nijak složité v porovnání s takovým WorldCraftem a jinými editory pro FPS.

JAK JE TO SE SINGLEPLAYEROVÝM DEMEM?
Anglické singleplayerové demo Pariah obsahuje úvod hry a pochází z DVD přílohy francouzského časopisu Maximum PC. Vývojáři Digital Extremes si sice nepřejí jeho šíření po internetu, neboť prý bylo spíchnuto narychlo a jsou v něm nějaké chyby či nedodělky. Současně s tím nám však také řekli, že neplánují vytvořit jiné singleplayerové demo pro uvolnění na webu, takže jsme se nakonec rozhodli umístit na náš server alespoň to starší, ne úplně dokonalé. Při zkoušení SP dema je tedy potřeba mít na vědomí, že v žádném případě nereprezentuje kvalitu finální prodávané hry.

Resumé
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Říkejte si co chcete, ale Pariah se povedl. Možná zcela úplně nenaplnil očekávání, avšak já se při jeho hraní vyloženě bavil. Co je hlavní, má dobrou atmosféru, byť sci-fi nádech nemusí sednout každému. Neschopnost autorů stravitelnější formou podat příběh je sice tristní, ale dá se to s trochou sebezapření překousnout. Ostatní aspekty potom drží vysokou kvalitu a obsahují minimum závažných nedostatků, takže se nemusíte bát, že by vynaložené peníze za tuto hru přišly vniveč.

Stáhněte si: Dema, Patch, Trailery, Videa, Cheaty...