Autor: David Ducháček Publikováno: 20.prosince 2005 | Verze hry: anglická/s patchem/PC Doba recenzování: 1 týden |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek A.I. pro jistotu vynechána Nemá cenu chodit kolem horké kaše, umělá inteligence LOD nikterak nezaostává za ostatními technickými disciplínami, jejichž kvalita je rovněž prachbídná. Nehodlám se spokojit s argumenty typu, „jde o zombie horor a zombie se prostě musejí chovat stupidně“. Ono je příliš snadné všechno svést na žánr a být tak z obliga, v případě nějakých nedostatků. LOD se totiž hemží nejen mrzkou inteligencí protivníků nedosahující mentální úrovně brontosaurů. Disponuje také řadou technických libůstek, jejichž přítomnost vám dovede hraní pořádně znepříjemnit. Zombíci se rádi a ochotně zasekávají v nejrůznějších stěnách, dveřích a jiných architektonických prvcích, překonání jakékoliv překážky v cestě považují za nemožné, občas zmasakrují sami sebe nebo z ničeho nic zemřou, aniž by jim někdo něco udělal (zřejmě autodestrukční tlačítko?). Je celkem logické, že umělou inteligenci nahrazují programátorsky i finančně lacinější a (námi) nenáviděné skriptované situace – tzv. předdefinované „lekačky“. Není třeba panikařit, jelikož stačí mít jen nabito a v případě akutního ohrožení života poodběhnout kousek dál, nepřítel ztratí orientaci a bude muset prchat do nejbližšího obchodu pro GPsku… Takhle by to fungovat nemělo. Alespoň výčet některých zbraní by mohl posloužit jako lákadlo pro lačné publikum. Hráč v počátečních fázích třímá v rukou poměrně primitivní nástroj v podobě lovecké pušky. Munice je málo a spokojit se s ocelovou trubkou může jen málokdo. Její použití berte spíš s rezervou. O něco zajímavější je použití revolveru (rovněž cenná munice), jehož přesnost jistě ocení kdejaký sběratel kostí. Ze střelných zbraní bych mohl ještě uvést M16 a brokovnici jakožto tradiční prostředky správného odpadlíka. Z méně obvyklých zbraní pro boj zblízka (tedy nepříliš vhodné pro většinu situací) narazíte na hasičskou sekeru (ideální pro plátkování nepřátel), kladívko (v podstatě k ničemu) baseballovou pálku (celkem zajímavá), lopatu (dobrá, když dojdou náboje, jelikož odráží protivníky). Ačkoliv mají některé, zejména sečné zbraně sekundární režim, v praxi se na něj příliš nedostane. Příkladem budiž lopata, jejíž druhý úder je tak pomalý, že vám během jeho ilustrace stihne zombík udělat pořádnou prohlídku vnitřních orgánů. Bestiím to můžete vrátit způsobem Postalovským, čili „plátkováním“. Ale neradujte se - i když je možnost zombíky trošku naporcovat, jejich „kosmetické úpravy“ mnohdy vyžadují notnou dávku úsilí. Podobný osud potkal střelné zbraně. Někdy sundáte zombíka zdánlivě nepřesnou střelou na první pokus, jindy mršky odolají i čtyřem zásahům z bezprostřední blízkosti, což nepůsobí moc logicky. Po aplikaci oficiálního patche je situace o něco lepší, ovšem i tak je LOD za svými konkurenty hodně pozadu. Zásahové zóny se snad generují náhodně, jinak si to asi nelze vysvětlit. Protivníci jsou "překvapivě" ve 100% zastoupení nemrtvé bytosti zvané zombie. Lze je rozčlenit podle stupně poškození, k jakému se vlivem nešťastného osudu dostaly, tj. některým chybí nožička, jiným ručička (případně obě), jinému půl těla, někteří chodí, jiní se plazí či se k vám šourají po čtyřech. Zkrátka a dobře, během vaší nepříliš pestré procházky dvaceti úrovněmi narazíte na spoustu odporných slizkých a tupých stvoření kladoucích několikavteřinový odpor. Nic jako bossové na konci úrovní LOD nezná. Raději to vypněte další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů ... ale bohužel tím technické nedostatky zdaleka nekončí. Animace postav by přivedla k infarktu snad i Matta Stona, jehož postavičky ze South Parku prosluly svou pitoreskní a primitivní animací. V LOD se zombie pohybují buď hrozně pomalu a nepřirozeně nebo nečekaně rychle, což působí ještě legračněji. Útok protivníků pak lze popsat jako naprostý zmatek, přičemž mnohdy ani nevíte, kdo a odkud na vás útočí. Když si vybavím zombie z Painkillera či jakékoliv jiné moderní FPS, navodila pocit strachu, který mne přepadl, jakmile jsem potvoru v dálce zahlédl. Něco takového v LOD neexistuje. Naopak nechybí multiplayer (vč. kooperativního), který jsem ale neměl příležitost vyzkoušet. Resumé Myslím, že na současné herní scéně není pro odfláknuté projekty typu Land of the Dead místo, ani když stojí budgetových 20 dolarů (za konzolové verze chtějí tvůrci dokonce 30 USD!). Pokud má někdo pocit, že se pletu, A) buď poslední 10 let žil na Sibiři a neměl přístup ke hrám, internetu a alkoholu. B) je zaujatý milovník žánru „čvachtajících tkání“. Všichni ostatní berte prosím hru jako odstrašující příklad, jak by to nemělo vypadat, což platí i pro vývojáře. Stáhněte si: Demo, Patch, Trailer, Cheaty... Související články: Novinky |
David Ducháček | |
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life |