Journey - recenze

Vychází na platformách: PS3

Verdikt: Journey je překvapení roku a absolutní nutnost všech hráčů, pro něž jsou virtuální světy více, než jen hřištěm k bezduchému ubíjení dlouhých chvil.

Objednat na JRC.cz

Hodnocení redakce 10/10

metacritic 92/100

4. 3. 2012 v 22:47 - Recenze Autor: Petr Prošek Komentáře: 0

Netrvalo to dlouho, něco málo přes dvě hodiny, ale i tak relativně krátký zážitek může posunout chápání videoher a šeredně zamíchat s vaším osobním žebříčkem top titulů posledních několika let. Podvodní flOw byl příjemným překvapením, rozkvetlý Flower definitivně přesvědčil i ty největší škarohlídy o možné umělecké stránce videoher a Journey se s melancholickým nádechem dotýká dokonalosti. Zanechává hluboké pocity a prostor k příjemnému rozjímání.

Journey - recenze

Journey má totiž nepopiratelný duchovní rozměr, stejně jako japonská haiku pohladí vnímavého hráče na duši a nutí k zamyšlení. Strávit tak týden s partou vývojářů z týmu thatgamecompany a nahlédnout do jejich nákresů a poznámek; prolistovat artbook na křídovém papíře, pustit do smyčky soundtrack a na stěnu přibít kus rudé látky s mystickými obrazci. Sběratelské edice titulů jako Journey bychom vyvažovali zlatem!

Cesta pro náročné

„Kolektorku“ téhle hry byste ale v obchodě hledali zbytečně. Journey vychází nenápadně, bez většího humbuku na PSN/SEN, exkluzivně pro velkou videoherní mašinku od Sony. A rozhodně nejde o hru pro každého. Stejně jako letecké simulátory ocení pouze skupina nadšenců, ani tajemná a silně pocitová Journey nekápne do noty těm, kteří vyžadují nalinkované dobrodružství s danými pravidly a jasnou skladbou dílčích úkolů.

Bezejmenná postava v kápi vyráží na Cestu (Journey) kdesi v srdci pouště. Zlatavá zrnka zalitá žhavým sluncem, šedé náhrobní kameny, rudé pruhy látky vlající ve větru, ošlehané ruiny jako odkaz dávných civilizací a v dáli majestátná hora, přitahující poutníky jako gigantický magnet.

Žádné speciální schopnosti, pouze výkřiky do ticha, svolávající bytosti v podobě poletujících fáborků, jež vám umožní na omezenou dobu vzlétnout a překonat příliš vysoké překážky. A pečlivě ukryté světelné znaky, které prodlužují rudý šál a zvyšují dobu letu.

Do hlubin hráčovy duše

Není to na hru přeci jen trochu chudá skladba? Zdání klame - stačí vyzdvihnout již zmiňovaný Flower, který rovněž dokazuje, že méně je mnohdy více. Journey se navíc nebojí riskovat a zabrnkat na hráčovu duši a jeho vnímání reality nejen ve virtuální show, ale rovněž ve světě před televizní obrazovkou.

Příběh, jehož hloubku plně odkryjete až v samotném závěru, je tak servírován prostřednictvím rozvíjející se mozaiky a nepřímo nutí aktéry k zamyšlení a vlastní interpretaci. Vše beze slov, ale s takovou intenzitou, jakou by hře mohla závidět i většina upovídaných kousků.

Neméně důležitou roli zde ovšem hraje i dokonale sladěná kompozice obrazu a hudby. Samotné zpracování pouště, animace schvácené postavy brodící se rozpálenými dunami, pohyb písku ve větru, běsnění bouře a pocit z nekonečného prostoru vám na začátku vezme dech, ale ani zdaleka vás nepřipraví na scény, které se objeví v dalších fázích hry. Neradi bychom vás připravili o překvapení, takže se omezíme pouze na suché konstatování, že sluncem zalitá poušť není jediným místem, kam vás tajemný poutník zavede.

Doteky světla

Journey se dokáže nebezpečně zavrtat pod kůži, pokud jí to ovšem dovolíte a budete vnímat vše, co se na obrazovce děje. Samozřejmě můžete hrou prolétnout stejně jako každou jinou arkádou, ale v takovém případě budete pravděpodobně zklamáni a zároveň se dobrovolně ochudíte o to nejcennější, co hra nabízí. Znáte ten pocit, když jen bezcílně bloumáte lesem a koruny stromů prozařují sluneční paprsky. Nebo když ležíte na pláži a sledujete zapadající slunce. Okamžiky nezkažené přítomnosti, čiré radosti ze života, kdy zapomenete na všechny strasti a jen se necháváte unášet příjemným pocitem, že všechno je tak, jak má být.

I o tom je Journey. Zastavit se na nejvyšší písečné duně a sledovat okolí. Poutník usedá, medituje a nechá vás obdivovat dech beroucí scenérii, barevně sladěnou k dokonalosti, podkreslenou hravými tóny hudby a vzdáleným zpěvem poletujících bytostí.

Divoká hra emocí

Pocit čiré radosti ale nezůstává věčně. Autoři omámí hráče zdánlivou nedotknutelností a vzápětí je srazí ke dnu pouhým pohledem na rozpadající se chrám, zahalený ve víru písečné bouře. Barevná paleta se radikálně mění, hudba získává temný nádech a doposud rozmazlovanému hráči se najednou nechce jít dál - začíná mít strach.

A bude hůř! I v tomto na první pohled poetickém virtuálním světě dlí bytosti, jež potkáváme v těch nejhorších nočních můrách. Nemají krví podlité oči, nevraždí motorovou pilou a netrhají vnitřnosti, ale zaručeně vás připraví o to nejcennější. Hrůzu a pocit pokory vystřídá takový vztek, jaký jsme při hraní už dlouho nezažili. Nastoupí odevzdání, v dáli se blýskne jiskřička naděje a temná mračna odhalí horu - cíl je blíže, než kdy předtím.

K Journey se ještě několikrát vrátíte; zhruba dvouhodinová seance jde opakovanému hraní na ruku. Navíc se vás zmocní tíživé nutkání, že jste ještě neřekli poslední slovo, ať už jde o nevyřízené účty nebo o pocit, že tentokrát to prožijete lépe. Třeba s dalším poutníkem přes PlayStation Network, který vám bude na blízku v nejtěžší chvíli.

Tagy: akční adventura

Zdroj: Vlastní