Joint Operations - recenze
8/10

Joint Operations - recenze

23. 6. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Novalogic nejsou díky sérii Delta Force žádnými nováčky a nyní připravili ryzí multiplayerovku, ve které se za pomoci bojové techniky zúčastníte moderní války indonéských povstalců proti mezinárodním silám.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 23.června 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 5 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Narozdíl třeba od Wings Simulations (autoři nedávného Soldnera) nejsou Novalogic na poli akčních her žádnými nováčky. Není to tak dávno, kdy zaplavili herní trh střílečkou Delta Force: Black Hawk Down, o jejíchž plusech i mínusech jsme svého času psali i v naší recenzi. V těchto dnech se k hráčům po celém světě dostává titul nový, běžící na vylepšené verzi jejich enginu, nesoucí název Joint Operations: Typhoon Rising (dále jen JointOps).

Ryzí multiplayerovka
Ačkoli obě hry spojuje podobné jádro, je mezi nimi jeden podstatný rozdíl už v samotném konceptu. Zatímco DF: BHD byla zaměřena částečně na singleplayer a nedaly se v ní svobodně ovládat dopravní prostředky, JointOps jsou ryzí multiplayerovkou, kde máte celkem 30 vícemístních vozidel, vrtulníků či lodí plně pod svou kontrolou. Sice si můžete také trochu zařádit proti počítačovým protivníkům, nicméně tohle zdaleka není to, k čemu je hra především určena. Její princip by se dal přirovnat k známé a dodnes velice populární sérii Battlefield od Electronic Arts, se kterou si sem tam dovolím i nějaké to srovnání.

Na úvod bych měl asi připomenout, že nedávno vyšlo finální hratelné demo, které doporučuji otestovat každému, kdo má chuť si vyzkoušet, co může očekávat od koupě plné hry. Těch 250 MB downloadu určitě stojí za to, abyste měli přístup do Novaworldu – oficiální služby Novalogic, kde můžete zdarma řádit a zjišťovat, zda je tahle hra šitá na míru vašemu gustu. Z dřívějšího beta-dema u nás mimochodem vyšly dojmy, které určitě také stojí za prostudování.

Herní princip
Základ hry je postaven na již zmiňované sérii Battlefield – tedy bitvy dvou týmů, složených z pěšáků několika specializací, s možností kdykoliv nakopnout motor vozidla, člunu či vrtulníku. Byla jen otázka času, kdy přijde nějaký jiný vývojář s hrou na konceptu Battlefieldu a JointOps patří k prvním z nich. Na rozdíl od Battlefieldu je však hra určena pro poněkud větší a hlavně moderní armády, čítající 150, ale klidně i víc hráčů. Na tomto místě asi bude hned dobré zmínit zkušenost, jak se taková mamutí hra chová po internetu. A musím nadšeně oznámit, že jede v naprosté pohodě a určitě si z nabídky serverů vyberete. Síťový kód, na kterém padá řada podobných projektů, je v Joint Operations opravdu přizpůsoben parametrům, které hra avizuje, za což je potřeba tvůrce opravdu pochválit.
Krom hry na nadupaných oficiálních serverech Novalogicu si můžete vytvářet i servery vlastní například na lokální síti, které jsou ale omezeny jen hráči čtyřiašedesáti. Obojímu odpovídají i mapy, které hravě pojmou několik stovek bojovníků (pokrývají až 64 km2 terénu), jakož i – v tomto případě tomu říkejme „menší“ – počty v řádech desítek, které ale pro dobrou zábavu bohatě stačí a někdy je to i lepší.

Mapy a ovládání
Co se týká designu zhruba třiceti levelů JointOps, budeme také chválit. Krom rozmanité velikosti je v architektuře map vidět i cit a snaha nevytvořit jen potřebné kvantum arén, ale designéři bojišť si vyhráli i s jejich přizpůsobením pro opravdu dobrou hru. Alternativní cesty mezi důležitými lokacemi, ostrůvky, kde se odrazí síla člunů i vrtulníků, maskované bunkry, výborně ztvárněná krajina včetně staveb a všeho, co v mapách uprostřed džungle najdete. Líbivý pohled a zároveň poměrně svižný engine (HW požadavky), který navzdory velikosti map nijak nepřetěžuje váš počítač (jako např. Battlefield: Vietnam či Soldner).

Zmíním i vychytávku v podobě kamery, kterou se na hru díváte. K dispozici je pohled očima hráče i z kamery umístěné nad ním, kterou jde ale navíc i pohybovat a měnit její vzdálenost i úhel, čehož se dá někdy šikovně využít. Naopak mi přijde trochu zbytečně složité ovládání základních pohybů, kde se pro každou změnu polohy (stoj, přikrčení, leh) používá jiná klávesa i pro změnu směrem zpět (klasicky to bývá řešeno zcela dostačující jedinou klávesou pro výskok). K tomu je potřeba vzít navíc v úvahu nemožnost nabindovat CTRL, což je jedna z nejpoužívanějších kláves a i když to může znít jako detail, v praxi to brzy pocítíte.

Výběr povolání
Stejně jako několikrát vzpomínaný Battlefield nabízí i JointOps hráčům výběr z několika klasických specializací. JointOps jdou v tomto systému ale dál a dovolují hráči jeho výbavu v rámci zvolené specializace do jisté míry měnit. Najdeme tu klasického Riflemana, Snipera, Medica, Gunnera a Engineera, čili pětici víceméně klasických postaviček. Každá je vhodná pro trochu jinou činnost i typ boje a je na hráčích, kterou si oblíbí.

JointOps mají v sobě zabudován i vliv hmotnosti výbavy na svižnost pohybu, a tak se těžší výbava, jejíž hmotnost se vám při výběru ukazuje na HUDu, odrazí na tom, jak rychle budete běhat. Hmotnost vašeho vybavení hra sleduje průběžně. Započítává se sem i hmotnost střeliva, takže nejen odhození nebo výměna jedné zbraně za jinou, ale i vystřílení munice se promítne do vaší pohyblivosti, což je určitě přínosem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Další šikovný nápad – kterých je ve hře spousta – je možnost svoji výbavu na k tomu určených místech vyměnit. Prostě není třeba čekat, až vás zabijí, ale můžete přistoupit k bedně, kde si doplníte anebo zcela vyměníte vše potřebné, včetně možnosti se takto jednoduše převtělit do jiné profese. Výhodou JointOps oproti Battlefieldu je moderní zbrojní arzenál, skýtající široké možnosti ve výběru nejen pušek a automatů, ale i granátů, min, protivzdušných zbraní, ale také nočního vidění či dalekohledů, které dokážou určit vzdálenost k zaměřenému cíli atd. Prostě výbava moderní armády blízké budoucnosti se vším všudy.

Herní možnosti
A kdo vlastně proti sobě bojuje? Jedná se o mezinárodní jednotky ozbrojených sil Joint Ops, jejichž protivníci jsou rekrutováni z řad indonéských povstalců, kam jsou mapy situovány. Hra nabízí poměrně bohatý výběr hráčských modelů i skinů, jakož i možnosti hlasové. Není to však jako v Battlefieldu, kde Francouzi mluví francouzsky – zde hovoří všichni bez rozdílu národnosti angličtinou, jejich řeč se ale liší intonací a přízvukem, který je pro anglicky nemluvící národy typický. Národností je krom domorodých Indonésanů celkem šest, konkrétně Američané, Britové, Francouzi, Němci, Australané a Rusové.

Celkově shledáte herní tempo JointOps poněkud rychlejší než v Battlefieldu i ve skutečnosti, a s tím koresponduje také důraz na podstatně jednodušší ovládání bojové techniky než v sérii BF. Hra je díky tomu dost svižná a rychlá, vozidla (používaná nejčastěji pro transport) mají vysokou manipulační schopnost a nejsou tak snadným cílem k zaměření. Chování zbraní je oproti Delta Force mírně „reálnější“ v tom, že přeci jen se u nich projevuje jakýs-takýs pokus o nadskakování při střelbě, nicméně obecný arkádový ráz je ze hry patrný. Není velký problém se relativně rychle do hry vnořit a vcelku brzy se stát platným hráčem týmu. Spíš budou zpočátku problémy ve vzájemné koordinaci, vstřebání rozsáhlejší mapy apod.

Společně proti botům
Hra nabízí kromě (singleplayerového) tréninku celkem čtyři herní módy. Trénink je zpracován interaktivně jako průvodce tím nejdůležitějším, co by měl každý hráč okusit. Nejde jen o pohybové možnosti, ale i práci se speciálními zbraněmi, výbušninami, vozidly atd. Rozhodně doporučuji absolvovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Speciálním herním modem je tzv. Co-Op, tedy kooperativní hra proti počítačovým oponentům. K té je možno přizvat až 64 hráčů a odehrát tak sérii bitev s hordami počítačem ovládaných protivníků, jejichž AI je ale mizerná. Hlavní síla tedy tkví v týmovém multiplayeru, kde najdete krom klasického týmového DeathMatche dva další mody, pro které je hra uzpůsobena především a považuji je za stěžejní. Jedná se to Team King of The Hill, a potom obdobu Conquestu z Battlefieldu, zde nazvanou Advance and Secure.

Řešení kolizí a prolínání polygonů
Dostávám se k jednomu z nejbolavějších míst této hry, a tou je řešení kolizí a prolínání polygonů. Tenhle nedostatek považuji za hodně důležitý a dost sráží jinak dobrý dojem. Ve hře se vám neustále bude něco navzájem prolínat, například lopuchy, které si klidně rostou skrz čluny, takže když projíždíte zarostlým močálem, neustále vám něco leze skrz podlahu obojživelného vozidla do výhledu. Obdobná a z hratelnostního hlediska ještě daleko horší situace je, když třeba skrz podlahu dřevěného baráku projde dovnitř voják. V takové chvíli vám dojde, že je prakticky nemožné mít při obraně sektoru přehled o tom, kudy se k vám nepřítel může vůbec dostat, což je dost závažná chyba.

To samé zažijete při jízdě lesem, když nejedním stromem prostě projedete skrz, jako by tam nebyl. A jsme zase u toho – jak mám bránit příjezd, když nemohu tušit, zda se nepřítel ke mně nedostane skrz les. Tohle považuji za největší mínus hry, ale zato pořádné. Této chyby je opravdu velká škoda, neboť zbytek hry vypadá i se hraje velice příjemně.

Další chyby
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nemohu nezmínit ještě jeden nešvar základní prodávané verze JointOps, kterým je vcelku hojná řádka bugů. Projevovaly se v demu a plná hra jimi bohužel hýří jakbysmet. Mizející zbraně, auta jezdící po střeše a podobné výstřelky jsou celkem časté a zahřát může jen informace o připravovaném patchi, který by tohle měl údajně všechno řešit. Tomu bych celkem věřil, nicméně se nedomnívám, že by nějaký patch vyřešil i problematické kolize, o nichž jsme psal v předchozím odstavci.

Ne zrovna ideální mi přijdou taky některé animace postaviček, například ta při házení granátu vypadá opravdu podivně. Z toho dostávám pocit, jenž u vydaných her zažívám čím dál častěji – čas pro jejich vydání byl uspěchán a problémy, o nichž autoři dozajista ví, se pytlíkují až za pochodu (navzdory tomu, že termín vydání Joint Ops byl asi čtyřikrát odložen). A to mi prostě přijde vůči kupujícímu nefér.

Užitečné vychytávky
Naopak z vychytávek, které stojí za zmínku, vyberu třeba velitelskou mapu, kam lze umísťovat vlastní waypointy a takto jednoduše zadávat spoluhráčům klíčová místa a pozice. Hra už tak disponuje mapkou udávající přehled o výskytu vojáků a rozmístění strategických stanovišť včetně přehledu o jejich obsazení. Neméně užitečný je radar, který zas krom jiného zobrazuje směry k důležitým lokacím, což hodně pomůže v orientaci v rozlehlých mapách a to nejen začátečníkům.

Líbil se mi způsob zobrazení scoreboardu, kde lze šikovně stránkovat, protože se samozřejmě všichni hráči na jednu obrazovku nevejdou. Jeho součástí je i stručná statistika kráčů v několika kritériích s možností zapnout statistky všech anebo pouze pro zvolený tým (viz obrázek výše). Chování každého hráče hra sleduje a dává nebo naopak odebírá mu zkušenostní body. Body získáváte nejen za střílení nepřátel, ale i za pomoc při obsazování stanoviště, bezpečný odvoz spoluhráčů atd. Pokud naopak třeba vozidlo, které řídíte, havaruje a vy nebo vaši spoluhráči přijdou o život, body ztrácíte.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Šikovná je i možnost přepínat mezi několika typy zobrazování ikon nad spoluhráči pro lepší orientaci. A když už píšu o orientaci, ta možná bude zpočátku trochu problematická, neboť je ve hře vše dost barevné, hráči používají maskáče, krajina je bohatá a členitá včetně všudypřítomných lesů a tak rychle poznat nepřítele i v případě, že koukáte přímo na něj, není nijak snadné.

No a vzpomenu ještě aspoň animaci při každém zabití, která vypadá rovněž pěkně a je součástí herní atmosféry. Našlo by se i víc podobných vychytávek, jako třeba dynamické střídání denní doby s oslňujícím západem slunce, které vám svítí do očí skrz bujnou vegetaci, nebo třeba zvířený prach a vzduch během přistávání helikoptér. Editor map zatím není k dispozici, ale měl by vyjít dodatečně.

Komunikace a rady pro začátečníky
Textová komunikace je zde řešena dokonce čtyřmi typy konzolového chatu. Krom obligátních zpráv posílaných úplně všem anebo jen svému týmu najdete možnost se dorozumívat pouze se spoluhráči nacházejícmi se ve stejném vozidle, případně ve stejné bojové skupině. Texty jednotlivých chatů se od sebe liší barevně, takže je od sebe bezpečně rozeznáte. A za zmínku stojí i možnost vypnout příjem textových i zvukových zpráv od libovolného hráče. Ke komunikaci lze používat i předdefinované radiové hlášky anebo hlasová makra, která uslyší jen hráči ve vaší blízkosti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Především pro začátečníky je k dispozici šikovná možnost nechat automaticky zobrazovat nápovědu přímo ve hře. Jedná se třeba o situace, kdy nasednete do vozidla, a na chvíli se vám zobrazí přehled jeho ovládání. U ovládání vozidel i vrtulníků pak oceňuji i volbu maximální rychlosti celkem ve třech stupních. Odpovídá to zjednodušeně tomu, kdy máte zařazen určitý rychlostní stupeň a motor vás prostě na vyšší rychlost bez přeřazení nepustí. Takto tedy lze korigovat rychlost jízdy bez nutnosti mačkat plyn přerušovaně.

Atraktivita Joint Ops spočívá krom popularity zpracovaného žánru i v možnosti hry s až 150 hráči, ale pochopitelně je největší zábava hrát v sehraném týmu přátel. I využití mobilní bojové techniky je snadné a hráč se brzy do hry dostane. Novalogic je potřeba pochválit i za řadu zajímavých nápadů a vychytávek, kterými je doslova prošpikovaná. Škoda absence singlu, ale na druhou stranu když vzpomenu na umělou inteligenci v Delta Force BHD, je to tak možná i dobře.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vše ale není takto růžové a celkový dojem kazí dvě nepříjemnosti, z hratelnostního hlediska bohužel celkem podstatné. Jednak je to problém s kolizemi, kdy se objekty často prolínají a dokonce nezřídka projde hráč pevnou zdí, automobil projede skrz strom jako by tam nebyl apod. Druhou nepříjemnosti jsou jiné chyby, na jejichž odstranění se údajně už pracuje, nicméně v tento okamžik ve hře jsou a to po datu jejího oficiálního vydání není zrovna lichotivá vizitka.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Cheaty...

Související články: Dojmy z dema (4/2004), První dojmy (7/2003), FAQ, Novinky, Vše o sérii Delta Force

Mickey Mouse
autorovi je 35 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora)

Mickey Mouse

Celkově se dá o multiplayerové akci JointOps mluvit jako o podařeném projektu. Ale to, jak se tato hra a její zpracování osvědčí, ukáže až čas, nechtějte po mně nyní nějaký verdikt. Záleží na spoustě faktorů, jejichž životnost se jako u všech onlinovek naplno odhalí až po delší době masového hraní a průběžném zdokonalování formou patchů. Výhodou JointOps je, že nevyžadují placení pravidelných měsíčních poplatků za hraní jako třeba Planetside.