Hidden & Dangerous Deluxe - recenze
9/10

Hidden & Dangerous Deluxe - recenze

13. 6. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Dnes se začíná prodávat nové číslo časopisu Level obsahující vylepšenou Deluxe verzi hry Hidden & Dangerous, která je kompletně v češtině a v této recenzi naleznete i srovnávací obrázky s originálem.

Autor: Bergy
Publikováno: 13.června 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Hru Hidden & Dangerous snad ani netřeba představovat, jistě jste o ní minimálně slyšeli. I když se jedná o letitý kousek a většina z vás již určitě netrpělivě očekává díl druhý, stejně si myslím, že se vám vyplatí věnovat pozornost tomuto článku. Důvod je prostý - v Illusion Softworks se totiž rozhodli, že tuto hru, která jako vůbec první český titul masově pronikla i na zahraniční trh, nabídnou českým hráčům znovu. Tentokrát však ve speciální Deluxe verzi připravenou externí firmou Lonely Cat Games a navíc kompletně lokalizovanou do našeho rodného jazyka. Právě absence češtiny v původní verzi vyvolávala do jisté míry určité rozpaky - přeci jenom, když česká firma dělá nějakou hru, neměla by zapomínat na domácí zákazníky, i když je pravda, že o takových věcech rozhoduje pouze vydavatel, který byl v tomto případě zahraniční.

Menší opáčko neuškodí
Jen pro úplnost bych ale nejprve nějaká ta fakta přeci jen připomenul. Hidden & Dangerous je akční hra viděná buď z pohledu první nebo třetí osoby (záleží na hráči, co si zvolí). Děj je zasazen do druhé světové války, přičemž vaši svěřenci, které si před zahájením kampaně vyberete, se ve stylu Commandos snaží plnit místy dost složité diverzní úkoly. Nejedná se tedy o boj na otevřené frontě, jak to známe třeba z Operace Flashpoint, ale o tiché a dobře promyšlené akce. Nepřítel je vždy v drtivé převaze, a pokud nenáležitým způsobem dáte o sobě vědět svému okolí, nemáte skoro žádnou šanci. Ovšem někdy nastanou i takové situace, kdy jste doslova vhozeni do jámy lvové, a pak nezbývá, než se v opěrných bodech opevnit a bránit se do posledního dechu s nadějí, že vás Spojenci z kritického místa dostanou třeba letadlem.

klikněte na náhledy pro zobrazení srovnávacích screenshotů s původní verzí H&D

Ačkoliv si před začátkem kampaně vyčleníte 8 chlapíků, kteří budou tvořit váš tým, do samotné akce si posléze musíte vybrat jen 4 vojáky. Ti zbývající 4 jsou jaksi rezervní. Nikdo vás totiž nenutí, abyste jednotlivé mise dohráli s nulovými ztrátami, což je docela dobře. Na druhou stranu to neznamená, že můžete bezhlavě riskovat. Čím méně máte ztrát, tím lépe pro vás.

Herní princip
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V jednom okamžiku jinak lze ovládat jen jednoho člena týmu, o zbylé se stará AI (neboli umělá inteligence). To znamená, že když se s jedním vojákem někam odplížíte (třeba na průzkum) a ostatní jsou objeveni nepřítelem, nenechají se jen tak postřílet, ale dobře se brání. Ze strany AI je to ale asi vše, co vám může nabídnout, takže průběh mise je čistě na vás. Mezi jednotlivými vojáky se také lze libovolně přepínat. Je to vlastně nutnost, protože každý z nich nese jinou výzbroj a vybavení (výstroj vám buď vybere počítač nebo si jí před misí nadefinujete sami). V určitý moment se vám tak může více hodit ostřelovač s přesnou a dalekonosnou puškou, jindy je zase lepší pokropit přibíhající hlídku dávkou ze samopalu. Munice je pochopitelně omezená, ale když dojde střelivo, nic vážného se také neděje. Ve hře lze totiž libovolně šacovat mrtvé nepřátele a brát si jejich zbraně či vybavení.

Ve své době Hidden & Dangerous dokázala zaujmout i vychytávkami toho typu, že jste mohli použít nebo zcizit různé dopravní prostředky a využít tak jejich služeb. Pokud se navíc jednalo o obrněné vozy s kulomety, které se daly upotřebit proti nepříteli, tak to bylo více než hezké zpestření hry.

Česká lokalizace
Nyní se ale pojďme věnovat oné Deluxe verzi, o které byla řeč v úvodu. První, co mě docela zarazilo, byla podezřele malá velkost CD. V první chvíli jsem si sice myslel, že je hra jen dobře zabalená, ale když jsem zvolil maximální instalaci, která zabrala pouhých 297 MB na mém disku, došlo mi, že H&D prošlo určitými úpravami, které vedly mimo jiné i k úspoře velikosti celého programu. Navíc musím zdůraznit, že ona plná instalace v sobě zahrnuje jak kompletní původní hru, tak editor misí a datadisk Fight for Freedom, který je součástí této Deluxe verze.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Asi největším lákadlem speciální edice je pro české hráče již zmiňovaná úplná lokalizace do našeho rodného jazyka. Já vím, že díky nadšencům z řad domácích překladatelů je možné z internetu stáhnout češtinu pro původní verzi, ovšem čeština pro datadisk Fight for Freedom zřejmě neexistuje (alespoň já jsem na ní ještě nenarazil). V H&D Deluxe je ale přeloženo úplně vše, nač si vzpomenete. Navíc je hra obohacena o velmi zdařilý a hlavně profesionální dabing, na kterém se podílel i známý český herec a dabér Pavel Rímský. Jeho charismatický hlas dává všem breefingům tu správnou šťávu, kterou si angličtinou nevládnoucí hráči dříve prostě nemohli vychutnat. Během misí se toho pochopitelně už moc nenamluví, ale i zde na češtinu narazíte. To v případě, že zadáte svým kolegům ve zbrani nějaký ústní příkaz (například: „Stůj“, „Zastavit palbu“, „Za mnou“ atd.).

Vylepšená grafika
Další významnější změnou oproti původní verzi, je odlišná grafika. Nejedná se ale o žádné markantní rozdíly. Na první pohled nejsou tyto odlišnosti ani moc patrné, ale pokud blíže srovnáte původní hru a Deluxe verzi, zjistíte, že došlo k celkovému uhlazení grafiky a textur. Také přibyly daleko lépe zpracované stíny objektů a postav, které původně za moc nestály. Jsem si vědom toho, že to lze jen těžko popsat, a tak jsem pro vás připravil několik srovnávacích obrázků, které obsahují vždy jednu a tu samou scénu z původní i Deluxe verze - stačí kliknout na screenshoty poflakující se někde okolo.

Obsah kampaní je samozřejmě totožný s předešlými verzemi, jen to zde máte hezky všechno pohromadě. V hlavním tažení si opět můžete projít 6 kampaní (Itálie 1942, Jugoslávie 1941, Německo 1943, Norsko 1944, Severní moře 1944 a Československo 1945) čítající dohromady 23 misí. Druhé tažení je zde v podobě datadisku Fight for Freedom a obsahuje 3 kampaně (Polsko 1944, Ardeny 1944 a Řecko 1946) s 9 misemi. Poslední řecká kampaň je obzvlášť zajímavá, protože v ní nepronásledujete Němce, ale teroristy z řad komunistických partyzánů :)

Jednotlivé mise jsou dobře navrhnuté a rozhodně se u nich člověk nenudí. V rychlosti mohu zmínit například záchranu zajatých pilotů ze staré rafinérie, pátrání po německém šifrovacím zařízení zvaném Enigma, ochranu a doprovod německého raketového inženýra nebo ničení nepřátelských dopravních tepen. I když se cíle jednotlivých misí mohou zdát jednoduché, skoro vždy se posléze komplikují, a tak o různá překvapení rozhodně není nouze.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Drobným vylepšením hry je i fakt, že nyní můžete své pozice kdykoli během mise uložit a znovu nahrát - v původní verzi H&D šlo pouze ukládat, nahrání pozice se provádělo z hlavního menu, což dost zdržovalo. Sloty na uložené pozice však nepřibyly žádné, takže i zde se dá ukládat sice opakovaně, ale s každým novým uložením přepisujete starou pozici. Hodně lidí si také u původní hry dost stěžovalo na to, že hra často padala, a pokud si dobře vzpomínám, ani já jsem se tomuto nešvaru tenkrát nevyhnul. Nevím sice jak v ostatních operačních systémech, ale ve Win98 je Deluxe verze velmi stabilní a mě samotnému nespadla ani jednou.

Editor misí pouze pro zkušené hráče
Jako bonus si lze nainstalovat i editor misí. Zde však musím podotknout, že je určen pouze pro ty z vás, kteří mají s podobnou tvorbou už nějaké ty zkušenosti, neboť není vhodný pro úplné začátečníky. Jedná se zřejmě o pracovní nástroj samotných level designerů, a proto je to opravdu jen taková třešnička na dortu, jednoduchý user-friendly editor by zkrátka vypadal úplně jinak. Na druhou stranu ale není třeba zoufat, na internetu se určitě časem objeví různé mise, které půjdou stáhnout a posléze hrát.

S multiplayerem to také není zrovna jednoduché, protože Deluxe verze má označení 1.50 a co se týká síťové hry, tak je nekompatibilní se staršími verzemi. Pokud tedy zatoužíte po multiplayeru, je v důsledku toho nutné, aby všichni vaši spoluhráči měli stejné verze.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva To nejlepší jsem si ovšem nechal až na konec, neboť jak možná víte z novinek, Hidden & Dangerous Deluxe je součástí nového čísla časopisu Level, který vychází právě dnes. V normálním krabicovém provedení se tato verze u nás nebude vůbec prodávat, takže pokud chcete mít vlastní originálku H&D Deluxe v češtině, stačí, když navštívíte nejbližší trafiku a koupíte si za necelé dvě stovky nový Level. Nevím jak vy, ale já mám pocit, že tahle koupě se prostě vyplatí.

Stáhněte si: Screenshoty, Cheaty
Související témata: Hidden & Dangerous 2 (trailer, screenshoty), Novinkový článek

Dnes už klasická hra z domáci produkce v novém kabátě. Vylepšená grafika, čeština a výborná cena by měla být prakticky pro každého z vás jasnou volbou.