Heroes of Normandie - recenze
6/10

Heroes of Normandie - recenze

17. 10. 2015 18:30 | Recenze | autor: Pavel Skoták |

Pár Fritzů právě obklíčilo skupinku spojeneckých vojáků kdesi v oblasti Normandie. Jako záloha se po chvíli objevuje Panzer, který na Spojence namíří svoji obrovskou hlaveň. Najednou hlaveň cukne, zamíří si to kamsi do lesů, ozve se pekelná rána a Němci mají problém. Nehodili dost na kostkách a skupinku přestřelili. Nepovedený hod otočil průběh celého střetnutí a Spojenci vítězí. Takhle krutá je Heroes of Normandie.

Krušné začátky

Tahová strategie Heroes of Normandie vychází ze stejnojmenné deskové hry z roku 2014, která se od svého vydání těší nemalé popularitě. Jedná se o svižnou tahovku z druhé světové, přičemž se proti sobě na bitevním poli utkávají dvě armády. Na jedné straně stojí Američané (případně Spojenci) a na druhé Němci. Jednotlivé armády se skládají z několika druhů pěchoty, mezi kterými je malý rozdíl, tanků a dalších vozítek, a hrdinů. Patrně nejdůležitější jednotkou je vždy tank, těsně v závěsu se pak drží hrdinové. Důležitým aspektem je hrací kostka, na které celá hra stojí a padá.

Protože se herní mechanismy budou nováčkům zpočátku jevit jako komplikované, připravili autoři ze studia Devil Pig Games malou úvodní kampaň za Američany, ve které se hráči za doprovodu rozverné Julie se zatraceně krátkou sukní seznámí se základními principy. Je až překvapivé, jak snadno v tutoriálu vše funguje a jednotlivé mise s různorodým zadáním mizí jedna za druhou.

Tato rozmanitost je velmi osvěžující. Úkol obnášející zničení všech nepřátel je ve hře spíše vzácností. Mnohem častěji se jedná o přesun zásilky z bodu A do bodu B, eskortu konkrétní jednotky nebo v německé kampani například netradiční nutnost přežít za každou cenu. Zmiňované svižné tempo hry je navíc podporováno skutečností, že zadání mise je omezeno počtem tahů. Nejčastěji se hraje na pět až šest kol, během kterých hráč musí splnit zadání. Něčím extra jsou vedlejší úkoly, které je možné splnit a zvláštní vybavení pro další mise.

Alea Iacta Est

Pokud patříte mezi hráče, kteří zásadně odmítají hry založené na náhodě, tenhle kousek pro vás asi moc nebude. Proti přidělené armádě totiž stojí nejen nepřítel, terén nebo startovací rozložení obou vojsk, ale především kostka. Nemilosrdný hod kostkou dokáže v Heroes of Normandie pokazit i sebelépe promyšlený tah. Zároveň i tahy dokáže hra nemilosrdně potrestat, přičemž hlavně první hodiny se mohou proměnit v pořádné peklo.

Po krátké úvodní kampani jsem si naivně myslel, že stejně bezproblémový bude i zbytek hry. Po hodině neúspěšných pokusů dostat amerického tankového specialistu Oddballa v první misi přes malinkatý kousek mapy jsem málem zničil klávesnici. Byl jsem schopný zbavit se všech nepřátel, ale bojím se, že ani za sto kol bych nepojízdný tank do cíle nedostal.

Pravdou ovšem je, že po dostatečně zodpovědném plánování kol, začínající rozdělením tahů pro jednotlivé jednotky, se hra rázem promění na pouhý boj s kostkou a už není nutné si dělat tolik starostí s nepřítelem. Některé mise se tak dají projít během pár minut díky několik chirurgicky vedeným tahům skrz nepřítelovu obranu za podpory štěstí, stojícího na hráčově straně. Užitečné jsou i bonusy získávané hraním vedlejších misí. Hráč má tak například za úkol při obsazování bunkrů zničit všechny protivníkovy tanky, za což je pak odměněn například extra hody kostkou nebo granáty, což se vždy hodí.

Žádná druhá šance – tohle je válka!

Možnost hrát za Američany a Němce doplňuje třetí možnost - kampaně s pořadovým číslem pět a šest, ve kterých se hráč ujímá vedení vojska Commonwealthu. V těch se autoři opět snaží nabídnout jiná zadání a ozvláštnit jednotlivé mise, aby v hráčích vzbudili dostatek zájmu a vyvolali dojem znovuhratelnosti. Tu kromě kampaní podporuje i několik dalších módu, ve kterých se mohou hráči vyřádit, pokud jim kampaň nestačí.

Prvním módem je klasický Quick Match, ve kterém si hráč zvolí stranu, složení vojska a hrdinu, mapu a pak už se hraje po námořnicku – kdo první umře, prohrál. Dalším módem je Multiplayer, kde proti sobě stojí dva skuteční hráči. Bohužel v době psaní recenze tento mód není dostupný a tak jsem neměl možnost vyzkoušet své taktické (ne)schopnosti i proti někomu jinému než AI. Asi nejzajímavěji pak působí dvě zbylé herní varianty.

Jedná se o roguelike kampaně za Američany a Němce. Pokud jsem dřív mluvil o skutečnosti, že hra trestá každé chybné rozhodnutí, zde to platí několikanásobně. Na každou misi je k dispozici rozpočet na sestavení armády a každá jednotka ztracená v boji je ztracená definitivně. Ve chvíli, kdy se hráči nepodaří splnit misi, končí nemilosrdně celá kampaň. Že to bylo kvůli jednomu špatnému hodu, kdy padla čtyřka místo pětky? Nezájem, zkuste to znovu a hezky od začátku.

Neviděli jsme se už někde?

Ze zpracování a stylu hry lze usuzovat, že autoři budou postupně přidávat nové kampaně, pro které budou patrně vymýšlet i nové postavy. Ty samy stojí za zmínku, protože nemají jen průvodcovský úkol, ale ve hře se vyskytují jako hratelní hrdinové. Že se jedná o kopie nejrůznějších hollywoodských a historických postaviček, to si asi všimne každý pozorný hráč.

Angličan Burton je zavalitý jedinec s doutníkem připomínající Churchilla, německý Von Kamptz zase vypadá jako Red Skull a Američan Marvin bude patrně založen na herci Lee Marvinovi. Postav je opravdu hodně. Bohužel se nedokážu zbavit dojmu, že kreslená stylizace postav úplně nesedí k celkovému grafickému zpracování, které má své rezervy.

Nijak velké mapy vypadají plasticky. Skrolování a zoomování je často otravné a místy zmatené, protože kamera se chce hýbat po svém. Během soubojů se občas zasekne obraz a nechce se vrátit do původního stavu, což většinou napraví klikání myší na postavičky.

Polohování vozidel také není nejšťastnější. Zatímco veškerá manipulace probíhá v dolní části obrazovky, textový panel vyskakuje vždy úplně nahoře a při větším množství začíná být otravné neustále jezdit myší tam a zpátky jen kvůli odklepávání textu. Pravda, jedná o malou nezávislou hru a ke všemu tahovou strategii, ale přesto se nemůžu zbavit dojmu, že na uživatelském rozhraní by se dalo výhledově zapracovat.

Plný zásobník

Množství obsahu dokáže hráče zabavit na dostatečně dlouho, navíc po otevření multiplayeru a případném přidávání nových kampaní se opět rozrostou možnosti, co ve hře dělat. Po přihlédnutí k hratelnosti, která je největším kladem i záporem celé hry, se ovšem dostáváme do fáze, kdy Heroes of Normandie bude bavit především fanoušky žánru, kteří jsou ochotní investovat do hry čas nutný k jejímu zvládnutí a samozřejmě jsou smíření s občas nemilosrdnou vrtkavostí štěstěny v podobě kostky.

Pokud patříte mezi fanoušky deskovek a tahovek, rádi se učíte a máte náhodou dostatek volného času, je pro vás Heroes of Normandie správná volba. Opatrný a trpělivý přístup vás odmění dostatečným množstvím zábavy. Kvůli jisté schematičnosti a náhodě v podobě hodů kostkou jde zároveň o titul, který si neužijí všichni.