Hard to be a God - recenze
7/10

Hard to be a God - recenze

25. 2. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Bratři Strugačtí neinspirovali jen Stalkera, ale i scénáristy akčního RPG, jehož hlavní hrdina je špiónem a válečníkem v císařských službách. Středověký svět, jízda na koni, boje, diplomacie a převleky... co chcete víc?

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 25.února 2008
Verze hry: anglická/PC/prodávaná

Bratři Strugačtí neinspirovali jen autory STALKERa, ale i scénáristy nového akčního RPG, jehož hlavní hrdina je špiónem a válečníkem v císařských službách. Středověký svět, jízda na koni, boje, diplomacie a převleky... co chcete víc?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Mým národním jídlem se pomalu začíná stávat boršč, své chatrné tělo rád svižným kozáčkem rozhýbu a přicházím na chuť čiré vodce, ač jsem ještě donedávna býval zapřisáhlý pivař. Zasedl jsem totiž za posledních pár týdnů již snad ke čtvrté či páté nové hře, jež mi na stole přistála expresní poštou z ruských dálav či přilehlého okolí. Předsudky jsou špatná věc, ale přesto se jich obvykle zbavíte jen dost těžko. A pokud za sebou máte takové paskvily, jako je Stranger nebo Brigade E5, jen ztěží přiskočíte k takovému novému balíčku rozjuchaní radostí. O to příjemnějším překvapením samozřejmě je, když další produkt z východu není totální tragédie, ba dokonce s přehledem patří do té lepší, nadprůměrné poloviny!

Bratři Strugačtí nejsou na poli fantasy a vědeckofantastických románů či novel žádnými usmrkanými nováčky. A v patrnosti jejich jména vedou i hráči – vždyť jejich novela Piknik u cesty byla hlavním inspiračním zdrojem scénáristům netrpělivě očekávané a nakonec i solidně hodnocené akční záležitosti Stalkera světe div se, tihle nadaní hoši, Arkady a Boris, propůjčili své myšlenky i autorům dnes recenzované hry. Respektive univerzum, do kterého je hra zasazena; děj samotný se odehrává několik let po událostech popisovaných v jejich stejnojmenném románu.

Středověké kulisy
Virtuální svět je přitom tentokráte ze zcela jiného soudku – zapomeňte na postjadernou neutěšenou krajinu obklopující torzo černobylské elektrárny a představte si renesanci. Šermíře. Špiony, tajné spolky a intriky. Všudypřítomné císařské vojáky. A také chudinské čtvrti, žebráky a bandity... Tohle je docela fajn změna oproti zajetým fantasy klišé. Najdete zde celkem zajímavý obraz středověké společnosti, bez magie, lesních elfů a nabručených trpaslíků. A i když bychom to neměli prozrazovat, časem objevíte i „nestředověké“ tajemství... a nepůjde zrovna o magii, ale o vyspělé technologie určené jen pro elitu.

Žánrově hru zařadíme mezi akční RPG s příběhem, rozhovory a občas nějakým tím pátráním; adventurní, nebo chcete-li příběhová složka přitom na hráče neklade nijak valné nároky. Vesměs se stačí držet jednoduchých (ale o to účinnějších) ukazatelů na mapě, a po příchodu na dané místo buď pokecat s označenou osobou, nebo sebrat předmět, nebo rozmydlit protivníky. A čas od času mrknout do diáře s úkoly.

Tajná služba
Hlavní dějová linie sledující osudy mladého rekruta císařských tajných služeb je v zásadě lineární, nicméně nabízí příjemné odbočky v podobě vedlejších questů – a ruku na srdce, kdo by odolal a nepomohl mlynáři, kterého sužují bandité, nebo nešťastné matce, jejíž děti se zatoulali v lese plném divokých vlků... A mimo to, jistou dávku volnosti nabízejí i některé úkoly, které lze vyřešit více způsoby – tedy, vesměs dvěma, buď po dobrém (prostě někoho ukecáte), nebo mečem (jinými slovy, komu se to nelíbí, dostane palicí přes kedlubnu).

Při svých cestách po světě rozděleném na menší lokace – které by se mimochodem mohly trochu rychleji nahrávat – navštívíte jak velkoměsto Arkanar, tak vesnice, osady, lesy, bažiny... V tomto ohledu je HtbaG prudce neoriginální, a nepřítomnost magie rozmanitost prostředí samozřejmě ještě zužuje, jelikož žádné druidské hájky, jeskyně trollů či dračí hory se tu prostě nekonají.

Šermíř a diplomat
V nemagickém světě je celkem logické i zaměření vašeho hrdiny. A mimochodem, je trochu škoda, že si na začátku hry nemůžete zvolit ani jeho atributy, ani jeho vizáž, jedinou volbou je jméno profilu. Mladý špión je prostě bijcem a zvědem v jedné osobě, který se může s rostoucími zkušenostmi a levelem specializovat na lehké, střední a těžké zbraně; a vždy na určité výši těchto skillů získá i nějakou speciální útočnou schopnost.

Kromě toho se zlepšuje také v dalších atributech, jako je zdraví, výdrž , střelba z luku či kuše, léčení a diplomacie, která upravuje reakce NPC a ceny v obchodech. Princip vývoje je snadno pochopitelný, ale snad až příliš zjednodušený – je potřeba říci, že v tomhle ohledu hra trochu zaostává za svými, na RPG vývoj bohatšími konkurenty.

Boje a jízda na koni
Zkušenosti přitom hrdina získává samozřejmě za splněné úkoly a také za boj s nepřáteli, vesměs lidskými protivníky pěšími nebo na koních, a divou zvěří. Boje bývají poměrně krátké, svižné a na ovládání jednoduché; při volbě vyšší obtížnosti se ale připravte na to, že někteří protivníci vás pošlou raz dva ne zem. Zajímavým zpestřením je možnost osedlat koně a vytáhnout s ním do bitvy. Jízda na koni nevypadá zle, díky jisté setrvačnosti vašeho oře mi dokonce připadala autentičtější než třeba v onlinovkách WOW nebo LOTRO. Na druhou stranu boj z koňského sedla je téměř nepoužitelný, ač jako nápad je nutno možnost mydlit protivníky pěkně z výšky ocenit. Koně nakonec ale stejně asi moc nepoužijete, i když pěší pohyb vašeho avatara není nijak zvláště rychlý.

Nemagické vybavení
Asi vás nepřekvapí, že z pobitých nepřátel, ale také třeba z truhel (poměrně nelogicky lze beztrestně vybírat i evidentně cizí truhly, jejichž majitel třeba stojí metr od ní) vypadne lecjaké vybavení. Nepřítomnost magie, a tudíž i magických předmětů, jsme naznačili již výše; jedinými předměty lehce zavánějícími kouzly jsou tak lektvary na doplnění zdraví či energie, nicméně ty jsou zde prezentovány jako výtažky z bylin, tudíž jde spíše o alchymistické přípravky. Kromě nich budete také často konzumovat jídlo, které vyléčí pár hitpointů, a různě laborovat s oblečením, brněním a zbraněmi.

K dispozici jsou i různé specialitky, třeba jed na šípy nebo sada nářadí na vylepšení zbraní či brnění. A později také tak trochu hi-tech záležitosti, jako třeba granátomet. Ale nebojte se, do světa bratří Strugackých zapadají naprosto logicky.

další obrázky z této hry v galerii

Šlechticem či zlodějem
Ještě na skok zpět k oblečení. To tu není jen na parádu či na zvýšení obranných atributů, ale také pro hraní rolí. Jde vlastně svým způsobem o převleky. Vezměme si příklad – chcete se dostat do tábora banditů bez zbytečného krveprolití? Proč ne, stačí se obléci do zlodějského pláště, brnění a čapky, a lapkové na vás nezaútočí. Pokud ovšem takhle vyparádění potkáte vojáky, musíte počítat s jejich nepřátelstvím, i když by vám za normálních okolností dali pokoj... Se správnou garderobou se tak můžete stát také třeba mnichem či šlechticem... Což je celkem fajn zpestření a přiblížení hry na špióna skutečnosti. Převlek je občas klíčem k dalšímu postupu, jelikož hra celkem správně dodržuje rozdělení na frakce, které se mezi sebou navíc leckdy i bijí bez vašeho zásahu, což je další bod pro vývojáře.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Grafika není zlá. Jasně, nečekejte variaci na Crysis, na druhou stranu pro potřeby akčního RPG celkem postačuje, i když nijak neexceluje. Vše je ale docela přehledné, na hrdinovi jsou patrné změny výbavy, střídá se tu den a noc... A celé se to i tak nějak dobře hraje, alespoň zpočátku. Později se začne projevovat trochu jednotvárné prostředí i úkoly úpadkem hratelnosti; tak nějak se neděje nic zcela zásadně nového. Ne, že by vás HtbaG něčím vyloženě naštval, to ne, hra je celkem dobře otestována, ale prostě není tak chytlavá, jak jsme na to zvyklí u AAA titulů. Ale to neznamená, že by se u ní nemohli příznivci více méně přímočaré RPG pohodově zábavy pobavit. Nesmějí ale od téhle hry očekávat další Oblivon či Gothic.

oficiální trailer

demo video

Stáhněte si: Demo, Trailer...