Gratuitous Tank Battles - recenze

PC

Recenzovaná verze: PC

Vychází na platformách: PC, MAC

Verdikt: Gratuitous Tank Battles se tváří jako klasický tower-defense titul, jenže brzo na vás vybafne obrovský důraz na tvorbu vlastních jednotek a otravná nutnost odemknout si životně důležité zbraně ve stále stejných bitvách. Postupem času se ovšem plně odhalí propracované jádro hry, které vás, pokud jste hračičky, královsky zabaví. Instantní tower defense zábavu však hledejte jinde.

Objednat na JRC.cz

Hodnocení redakce 7/10

Jak hodnotíme

metacritic 69/100

11. 7. 2012 v 22:22 - Recenze Autor: Jakub Kovář Komentáře: 0

Gratuitous Tank Battles je ve svém základu tower defense strategie, u níž jde o to, abyste nepřátelským vojákům, tankům, mechům a dalším vozidlům zabránili v průchodu na konec lokace a rozstříleli je na hadry. Anebo abyste naopak skrz připravené opevnění prošli s dostatečným počtem svých jednotek. Na první pohled zábavná klasika, která neurazí, ale ani nenadchne. Již po pár bitvách je však jasné, že Gratuitous Tank Battles je vše, jen ne průměrná hra.

Gratuitous Tank Battles - recenze

Gratuitous Tank Battles vás totiž překvapí již svým zasazením do období 1. světové války, která však neskončila podepsáním příměří v Compiègne. Vojáci neopustili zákopy ani po dlouhých dvou stech letech bojů! Co lidstvo během této doby jedlo, a jak to, že se navzájem nevyhladilo, hra taktně zamlčuje a místo toho vám do rukou vkládá zbraně, o jakých se nesní ani současným válečníkům. Zapomeňte proto na první tanky na Sommě i na první použití Yperitu – místo takovýchto srandiček dostanete do ruky automatické věže, hvězdnou pěchotu s laserovými puškami a dokonce i těžkotonážní mechy.

Futuristická tematika tvůrci (ano, je jeden) díky bohu poskytuje dostatek jednotek k tomu, aby se dala provozovat rozšířená taktika kámen-nůžky-papír-ještěr-Spock, a ke vší té zábavě nemalou měrou přispívá i povedený design map. Na začátku si tak pomalu osaháváte jednotky, všechno se vám líbí, pod fousy se usmíváte vtipným poznámkám v briefingu a debriefingu a zdá se, že klasickou tower-defense zábavu nemůže nic narušit. Jenže potom zjistíte, že se vám po každé bitvě odemkne jeden pevně daný druh vozidla nebo věžky a v případě vítězství si navíc můžete vybrat z dvou dalších unlocků, což mohou být zbraně, brnění, štíty nebo speciální augmentace, poskytující vždy nějakou tu unikátní výhodu.

Ráj i peklo každého stratéga

V první chvíli vám nejspíš nebude úplně jasné, co s tím vším máte dělat, ale už po druhé misi vám dojde, že s obtížností není něco v pořádku a vaše věžky působí ve srovnání s nepřátelskými pancíři jako neškodné flusačky Guinejských domorodců. Což se samozřejmě odrazí v tom, že nic neubráníte, nebo v roli útočníka nedobudete. Po chvílí bádání tak nastává čas podívat se do herního editoru jednotek a pečlivě vysoustružit jednotky nové - se správnými pancíři, zbraněmi i poměrem cena/výkon, abyste proti záplavám nepřátel měli vůbec nějakou šanci.

Editor je propracovaný a nabízí tuny možností, jak kombinovat vybavení věží a mechů. Sympatickou a pro správnou orientaci mezi desítkami jednotek, které při hraní vytvoříte, nutnou drobností je pak možnost vybrat si z několika vzhledů jednotlivých věží a všechny součásti natřít rozdílnými barvami.

Samozřejmostí je i pojmenovávání vlastních výtvorů. Menší výtku bych z technické stránky měl jen k přebytku údajů u každého kousku vybavení a především u zbraní, kde se sice dozvíte vše potřebné, ale chybí takové základní ukazatele, jako je poškození za sekundu, které musíte složitě dopočítávat skrz základní ukazatel poškození při zásahu, rychlost přebíjení, rychlost palby a modifikátory pro určitý typ štítů.

Pro hračičky je takové přepočítávání možná zábava, ale i když jsem si stavění vlastních jednotek po většinu času užíval, bylo přepočítávání poměrně otravné a nakonec jsem na něj úplně rezignoval a řídil se pocity. Což nebylo vždy úplně ideální a občas jsem kvůli tomuto stylu hraní i nějakou tu bitvu prohrál.

Stokrát vybojované bitvy

Ale budiž, to byla jen má lenost. Jenže, co dělat, pokud i přes obrovskou snahu stále prohráváte a vidíte, že chyba je hlavně v tom, že hra vám zatím neodemkla nějaký typ jednotky? V takovém případě vám bohužel nezbývá nic jiného, než do zblbnutí procházet stále ty samé první úrovně, abyste získali potřebné vybavení a měli aspoň nějakou šanci v dalších bojích.

Díky povedenému designu map, třem úrovním obtížnosti, možnosti volit před každým bojem buď naskriptovaný příval nepřátel, AI vybírající z jednotek tvůrcem připravených pro danou úroveň, nebo vyloženě z jakýchkoliv jednotek ve hře přítomných (tedy i těch vámi nadesignovaných) sice není procházení map nudné, ale i tak zamrzí, že si nemůžete projít herní kampaň bez několikanásobného hraní některých bitev. Ano, je to pořád zábava, ale bylo by tak stokrát lepší, pokud byste od začátku měli nějakou šanci na všech bojištích. Řešení by přitom mohlo jednoduše spočívat v postupném odemykání předem vytvořených jednotek.

Multiplayer Gratuitous Tank Battles pak není multiplayerem v tom pravém slova smyslu. Online režim totiž nabízí pouze možnost stáhnout si dalším hráčem vytvořenou "umělou inteligenci", což je pouze předem určená posloupnost útočných nebo obranných jednotek, na níž musíte vyzrát. Nereagujete tak na sebe přímo, ale pouze zprostředkovaně bojujete proti záznamu.

Není to špatné, ale chybí bezprostřední kontakt, nemluvě o tom, že záznam logicky nemůže reagovat na vaše kroky. Tím pádem v předem určených intervalech posílá pěchotu, kterou máte dokonale pokrytou. A to i v případech, kdy by každý živý hráč poslal těžké tanky na zničení kulometů.

Nutnost projít hru do konce

Je asi rovněž jasné, že většina hráčů používá v onlinu dokonale vysoustružené jednotky, proti nimž základní kanóny nic nezmůžou, což pro vás znamená nutnost odemknout vše dostupné před tím, než se s nimi vůbec začnete měřit. A samozřejmě strávíte i spoustu hodin v editoru, abyste přišli na správné kombinace, které potom ještě musíte správně využít v průběhu bitvy samotné. Ostatně, čas strávený přímo na bojišti a v editoru bude tak v poměru 1:5.

Stěžejním prvkem Gratuitous Tank Battles je tvoření jednotek, což jde ostatně ruku v ruce s tradicí předchozího dílu Gratuitous Space Battles. V něm bylo vybavování vesmírných lodí skutečně jedinou herní činností a v průběhu bitvy samotné jste se mohli pouze dívat na to, jak vaše jednotky masakrují loďstvo soupeře, nebo jsou samy masakrovány. Tank Battles vyžadují navíc i porci strategického uvažování a rychlé rozhodování v průběhu bitvy, což je rozhodně krok správným směrem a oproti předchozímu dílu mnohem větší zábava.

Mimo to potěší i vestavěný editor úrovní, v němž můžete buď upravit ty předem připravené, nebo vytvořit vlastní, zcela nové mapy pro nelítostné válčení. Pochvalu zaslouží snadné ovládání, stejně jako povedené a především přehledné vizuální zpracování, doplněné správně burácivými zvuky a řízným hudebním doprovodem.

Gratuitous Tank Battles není hra pro každého. Klasického hráče tower-defense totiž nemusí bavit donekonečna se piplat s tvorbou jednotek a strávit několik hodin tím, že bude postupně odemykat vybavení, a pak další desítky hodin odhalovat jeho specifika. Pokud vás ale piplání se s jednotkami baví, dáte hře čas odhalit všechny vrstvy, přenesete se přes omezený multiplayer a náhodné odemykání životně důležitého vybavení, budete se bavit přímo královsky.

Tagy: Indie strategie taktická tower defense editor

Zdroj: Vlastní

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.