Gothic II - recenze #2
9/10

Gothic II - recenze #2

29. 7. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jeden pohled na Gothic II jsme publikovali už dříve, ale na vaše četné žádosti nyní přinášíme alternativní recenzi nebo chcete-li druhou stranu mince, která byla napsána po dohrání tohoto skvostného RPG.

Autor: Musli
Publikováno: 29.července 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva Říká se, že jistotu máme všichni pouze jednu. Samozřejmě, že myslíme sladkou náruč paní zubaté, která si své oběti nevybírá. Jakmile vás jednou uzří v hledáčku, máte to zpečetěné. Můžete být prezidentem Spojených států, královnou Anglie nebo třeba Saddámem Husajnem a stejně ji neuniknete. Nezachrání vás ani dvojnicí, ani dokonalá špionážní sít a dokonce ani miliardy v bance. Ovšem najdou se jisté osoby, které dokáží ošálit i smrt. Jednou z nich je v herním světě nepříliš známý necromancer Xardas, který vás celého rozmláceného přivede zpět k životu. Za toto příjemné vzkříšení zaplatíte krutou daň v podobě ztráty všech dovedností. Nepředpokládáme ale, že jste v obraze, protože první díl hry Gothic u nás velké ovace nesklidil. Důvodem je údajně nešikovné ovládání (je fakt, že si na něj člověk musí chvilku zvykat) spojené s přehnanými hardwarovými požadavky. Ovšem každý, kdo překonal rozporuplné počátky mi dá jistě zapravdu, že jde o jedno z nejzajímavějších RPG poslední doby.

Bez velkého humbuku, masité reklamní kampaně a lákavých referencí z minulosti nás nedávno zaskočil Gothic II. Nemá cenu, abychom vás v úvodu protahovali skřipcem, protože už nepochybně víte, jak to dopadne. Ano, Gothic II spadá mezi nejvýznamnější RPGéčka letošního roku a nepochybně je největším překvapením vůbec. Mnoho lidí (včetně recenzenta) si ho navíc v osobním žebříčku zařadilo mezi nejlepší RPG všech dob. Ptáte se, jak je to možné? Jak se podařilo malému německému týmu stvořit takové veledílo? A jak to, že se do naší republiky dovezlo pouze několik kopií, které byly hned druhý den kompletně rozebrány? Vaší informační žízeň se pokusíme uhasit během následujících odstavců.

Klasický příběh
Hra kráčí z příběhového hlediska cestou férového průměru a navazuje na události minulého dílu. Po zneškodnění Sleepera a rozpadu magické bariéry, která izolovala vězeňskou kolonii, jste se ocitli na pokraji smrti. Jenže jak tomu bývá, na dobré hrdiny si ani zubatá nepřijde. Ze spárů hrobníkovi lopaty vás zachránil necromancer Xardas a oslabeného povolal zpět do světa živých. Svůj záměr vysvětlil zhoubou, která hrozí říši. Kdesi na území bývalé vězeňské kolonie se prý začala shlukovat armáda těch nejohavnějších příšer vedených mocnými draky. Takovéto síle se pochopitelně nikdo, vyjma vás, nemůže postavit. Jenže k tomu, abyste se mohli utkat s draky, musíte nejprve získat mocný amulet, který mají pod svojí ochrannou paladinové a řád ohnivých čarodějů. A přestože jsou vaše záměry počestné a vy chcete světu zachránit zadek, nikdo vám nevěří. Jste úplná nula, která se musí vypracovat a přesvědčit ostatní o pravdivosti svých slov.

Fantastický design světa
V příběhu tedy hlavní kouzlo Gothic II zjevně nespočívá. Podobných scénářů jsme zde měli už stovky. V našem případě je ale důležité jeho zpracování a především vymodelování světa. Už během první hodinky hraní vás naprosto uchvátí design prostředí. Každičký čtvereční metr je do detailů zpracovaný, promyšlený a navržený s takovou pečlivostí, že pochybujete o virtualitě takového říše. Jezírka, pohoří, údolíčka a vše ostatní vám doslova vyrazí dech. Za každičkým pařezem naleznete pár hub, v mechu vás překvapí různé bylinky a ve vodě poznáte krásy jejího světa. Slovy se velmi těžko popisuje genialita designérů, kteří dokázali virtuálnímu světu vdechnout živoucí podobu. A mimochodem houby můžete klidně sníst a z bylinek si umíchat třeba léčivý lektvar. Jenom to oblíbené rybaření ve hře bohužel chybí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva S propracovaností světa jsou úzce spjati jeho obyvatelé. V lese potkáte vlky, v jeskyních vás napadnou obří „mravenci“ a na zapadlé mýtince si podáte kyj s trolly. Vedle spousty různých agresivně naladěných stvoření potkáte i mnoho spřátelených tváří. Ostatně za své mluví první město Khorinis, do kterého vstoupíte asi po hodince hraní. Většina NPC charakterů má své jméno a unikátní větev dialogů. Jak tomu tak bývá, jednoho trápí nesplacené dluhy souseda a druhému zase nedají spát zvěsti o orcích. Na plnění úkolů je fantastická svoboda jejich řešení. Za zmínku stojí třeba zlodějský cech, který sídlí ve stokách pod městem. Klidně můžete celou hru projít, aniž byste se o něm cokoliv dozvěděli. Ti pozornější si ho ale bez pochyby všimnou a začnou pátrat po tom, jak by se do cechu dostali. Pozor, další odstavec obsahuje spoiler nebo-li prozrazení určitých hádanek ve hře.

Zajímavé questy
Postupem času odhalíte několik podezřelých osob a jejich nekalé praktiky. Buďto tyto individua nahlásíte městské milici nebo zachováte mlčení. Pokud lupiče napráskáte, podsvětí vás kontaktuje samo prostřednictvím spolehlivého vraha. Když ho zabijete, získáte klíč od gildy. Naopak, pokud zachováte mlčení a lupiče nenahlásíte, podsvětí vám učiní lákavou nabídku. Po splnění zahřívacího úkolu vám klíč věnuje sama královna zlodějského cechu. Existuje ale ještě minimálně jedna další alternativa, jak se do cechu dostat. Klíč od brány se povaluje na jednom hodně zapadlém místě...

Těžko se tomu věří, ale prakticky každý úkol má různé, naprosto odlišné způsoby řešení. Když si představíte, že podobných questů hra obsahuje minimálně stovku, musí vám být jasné, že se nad jejich vymýšlením někdo pořádně zapotil. Také vám musí dojít, že tohle rozhodně nebude hra na jedno odpoledne. Počítejte s tím, že pokud se do Gothic II zakousnete tak závěrečné titulky neuvidíte dříve než po šedesáti hodinách čistého herního času! Nimralové, kteří během svých toulek nevynechají jediného skřeta přitom mohou počítat klidně i se sto hodinami herního času! Už si děláte obrázek o jakém gigantu tady mluvíme?

Jeden vyvolený
Co se hlavního hrdiny týče, zůstává Gothic II věrný svému prvnímu dílu. Opět tedy nemáte na výběr a musíte se lopotit coby dobrodruh mužského pohlaví. Feministky zjevně nemají v Německu velké slovo. Vašeho hrdinu charakterizují tři základní atributy - síla, obratnost a mana. Ostřílení herojové se možná cítí prostotou této charakteristiky zaskočení, ale nemusí zoufat! Životopis postavičky doplňuje celá řada dovedností, kterým se v průběhu hry učíte. Samozřejmě tu jsou různé bojové skilly typu ovládání jednoručních a obouručních zbraní, kuší a luků, znalost kouzel a spousta jiných. Od kováře se můžete naučit vyrábět několik druhů mečů, alchymista vás zasvětí do tajů lektvarů a v klášteře vám rozšíří obzory výrobou magických run. Za zmínkou stojí i lovecké dovednosti, což obnáší stahování kůže, vytrhávání zubů, uřezávání klů, sekání pařátů a mnohé další. Od zlodějů se naučíte páčit zámky, tichý pohyb a vybírání kapes. Nadílka dovedností je dostatečně bohatá na to, aby si na své přišli i opravdoví labužníci.

Dokonalá atmosféra
Obrázek zdroj: tisková zpráva „Život“ je slovo, které dokonale vystihuje atmosféru hry. Ve městě vás doslova ohromí jeho funkčnost a koloběh událostí. Lidé si přes den klidně pracují a večer se jdou bavit do hospody nebo rovnou do bordelu. Dynamicky přitom reagují na situaci kolem sebe, takže třeba když začne pršet, budou lamentovat nad hrozným počasím (často dosti nevybíravým způsobem). Dokonce se mi podařilo přistihnout jednoho obchodníka, kterak nestydatě vykonával svojí potřebu u městské zdi. V jeho případě však bylo komické, že dokázal bez ustání močit dobrých pět minut! Pouhým sledováním jednotlivých postaviček a jejich života se bez problémů zabavíte na pár hodin. Ostatně, pokud se přidáte do zlodějského cechu, tak se vám budou informace o tom, kdo kdy a kam chodí spát zatraceně hodit.

Čarodějové, paladinové a žoldáci
Zatímco v jedničce jste se mohli přidat k jednomu ze tří znesvářených táborů, zde o vaši přízeň bojují paladinové, žoldáci a ohniví mágové. Podle toho, ke komu se přidáte, se bude odvíjet nejenom vaše budoucnost, ale i rozvoj charakteru. Kupříkladu mágové vás naučí vyrábět čarovné runy, jejichž prostřednictvím můžete sesílat kouzla. Jakmile ale obléknete rouchu ohnivého čaroděje, stane se pro vás učení všech bojových dovedností mnohem komplikovanější. Žoldáci jsou zase mistry boje a bez potíží se naučí dokonale ovládat všechny zbraně. Svět kouzel je jim ovšem naprosto cizí a čarovat dokáží pouze s pomocí svitků. Mix čaroděje a žoldáka představují paladinové, které potkáte hned v úvodu hry.

Rozvoj charakteru
Zkušenosti získáváte nejenom plněním úkolů, ale přirozeně i kucháním příšer. Při nahromadění dostatečného počtu zkušeností se přehoupnete na vyšší úroveň. Odměnou vám je zvýšení počtu životů a také deset skill bodů. Co s nimi uděláte záleží pouze na vás. Nejdříve ale musíte vyhledat mistra, který bude ochotný vás něčemu naučit. Maximem v každé oblasti je hodnota 100 bodů/procent, přičemž většinu dovedností se stačí naučit. Kupříkladu takové míchání léčivého lektvaru. Jakmile se ho jednou naučíte, už se v něm nemůžete dále zdokonalovat. Ovšem jeho znalost vám otevře dveře k výrobě silnějších odvarů.

Nástroje smrti
Nástrojů k likvidaci nepřátel sice není fanatické množství jako třeba v Everquestu, ale i tak jich je dostatek. Jsou zde různé druhy jednoručních zbraní jako dýky, meče, palcáty a sekyry. Paleta obouručních zbraní, kuší a luků je také dostatečně bohatá. Zajímavostí je, že ty nejmocnější zbraně nenaleznete třeba v hromadě zlata, kterou hlídá majestátní drak, nýbrž si je ukováte. Kouzla jsou rozdělena do šesti magických kruhů, podobně jako tomu bylo v Ultimách (dobře, tam jich je osm). Nadílka kouzel je přitom dostatečně pestrá, abyste nepoužívali jenom klasický fireball. Vedle mnoha útočných kousků se naučíte vyvolávat příšery nebo si léčit pochroumané tělo. Na své si přijde opravdu každý. Ovšem vzhledem k omezenému množství run si budete muset vybrat, kam vložíte své magie chtivé prstíky.

Systémové záležitosti
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Technické zpracování je jedním slovem fantastické. Atmosféra bažin zahalených mlžným oparem, prosvítající sluneční paprsky pod hladinou vody, pohled na město z vrcholku hor, to jsou momenty, na které se opravdu nezapomíná. Grafická nastavení jsou přitom dostatečně pestrá na to, abyste si slušně zahráli i na slabších strojích. Při maximálních detailech a rozlišení 1280x1024 jsme hru bez větších potížích (pravda ve městě při výskytu většího množství osob framerate „trošku“ klesla) přetavili na stroji Athlon 1800+, 768MB RAM a GeForce4 4800.

Pochvalu si zaslouží i prakticky dokonalý dabing všech postaviček, s kterými přijdete do styku. Podle autorů to obnášelo namluvit přes 400 unikátních NPC charakterů a my nemáme důvod jim to nevěřit. Pochopitelně si ale pro tyto účely nemohli najmout armádu profesionálů, takže občas rozpoznáte stejné hlasy u různých postaviček. Pamětníky jedničky dost možná překvapí, že některé z původních postav namluvili jiní herci. Našincům by to s přihlédnutí k anglickému dabingu nemělo vadit, ale v zahraničí jsme právě na tento detail zaregistrovali dost negativních ohlasů.

Mušky, komáři a jiná podobná havěť
Dokonalost je sice hezká věc, ale velkým obloukem se vyhýbá jak lidem, tak i jejich výtvorům. Gothic II není v tomto směru výjimkou. Ovšem přihlédneme-li k jeho rozsahu, musíme konstatovat, že jsme byli zanedbatelným počtem nedostatků mile překvapeni. Musíme ale zmínit třeba podivné naklánění vaší postavičky při zatáčení v běhu. Při pohledu na slalomujícího hrdinu vás přepadne neutuchající pocit, že nechodí, nýbrž jede na surfu. Autoři tím patrně chtěli umocnit pocit z pohybu, ale výsledek je přinejmenším zvláštní. Naštěstí ale hned, jak na sebe obléknete nějakou zbroj, dojde k jeho umírnění. Další problém jsme objevili v občasném padání hry a zasekávání hlavního hrdiny. Někdy se totiž postavička zasekne a nezbude vám nic jiného, než si hru uložit a znovu obnovit. Po pravdě řečeno se nám to za dobrých 100 hodin hraní přihodilo pouze asi pětkrát, takže nemůžeme mluvit o zásadním nedostatku.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Velkým překvapením pro nás ale bylo zvláštní cestování mrtvol. Většina mrtvol sice po chvilce zmizí, ale některé z nich zůstanou na místě ležet. To by samo o sobě ještě nebylo ničím zvláštní, kdyby ovšem necestovali. Představte si, že třeba zabijete lupiče číhajícího na mostě. Jste si stoprocentně jisti, že jste ho skolili mezi stromy o kousek dál a na vlastní oči to také vidíte. Jenže když se o pár hodin vrátíte na místo činu, mrtvola bude ležet úplně jinde! Patrně za to mohou nadpřirozené síly. Ostatně, co byste ve hře plné kouzel a mýtických stvoření čekali. Jak tedy vidíte, veskrze jde pouze o hnidopišské chybičky, které nikterak nesnižují stravitelnost hry.

Závěr jako v pohádce
Nemá cenu dále pokračovat v hledání směšných chyb, protože bychom tím pouze marnili čas. Gothic II určitě nesedne každému hráči, ale většina milovníků RPG žánru by měla být stejně nadšena jako jsme byli my. Neuvěřitelně propracovaný design světa, variabilita při řešení úkolů a parádní technické zpracování se prostě nedají přehlédnout.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co dodat? Teď už opravdu nic. Kdo neokusil kvalit hry Gothic II, bude naším chválou procítěným slovům jenom těžko věřit. Pokud jste už naopak stihli hře propadnout a nevíte si v ní někde rady, vydržte pár dnů, než zde publikujeme první část rozsáhlého návodu. Více informací o problémech s distribucí této hry u nás se dozvíte v této novince, nicméně už se chystá i první datadisk a rovněž neoficiální čeština od Mrazíka.

Stáhněte si: Německé demo, E3 trailer, Cheaty

Související články: Gothic II recenze od Davida Ducháčka (6/2003), Gothic recenze (2/2002), Novinky, Datadisk a info o (ne)vydání hry v ČR, Gothic II: Night of the Raven galerie

Musli
autorovi je 25 let, pracuje jako zástupce šéfredaktora časopisu SCORE, své herní začátky datuje od roku 1987, kdy prvně usedl ke stroji C64, specializuje se na RPG, MMORPG, strategie a lehce FPS nebo adventury (všechny články autora)

Musli

Pořadové číslo II většinou znamená pouhé nastavování vystydlé kaše a mnohdy se honosí nechutnou datadiskovou pachutí. V případě hry Gothic jsme se ale dočkali obrovského a velmi milého překvapení. Díky parádní hratelnosti, geniálnímu designu úrovní a fantastickému grafickému zpracování se může bez zardění postavit vedle titánů, jakými jsou třeba Morrowind nebo Neverwinter Nights!