Autor: ABE Publikováno: 3.února 2002 |
Po nějakém čase se Kolonie rozdělila na tři znepřátelené skupiny. První skupina, Brotherhood of the Sleeper, se uchýlila do bažin, kde uctívali svého jediného boha Sleepera v naději, že je vyvede ven z bariéry. Další skupina si začala říkat Old Camp a snažila se obchodovat se zbytkem království. Její lidé těžili rudu, kterou potom prodávali králi. Poslední skupina se pojmenovala New Camp a narozdíl od Old Campu tito lidé těžili rudu jen pro svoje účely, neboť věřili, že jejich mágové s její pomocí prolomí bariéru. Vy hrajete za trestance, který právě přichází do Kolonie (samozřejmě ne dobrovolně). Ještě než jste však uvrhnuti za bariéru, dostanete od jednoho královského kouzelníka pergamen, který máte předat mágům v Old Campu. A právě v této chvíli začínáte hrát. Povedené exteriéry i interiéry Ještě než se podíváme na hru trochu podrobněji, řekněme si něco o jejím zpracování. Co se grafiky týče, odvedli autoři z německých Piranha Bytes skvělou práci a jak to tak vypadá, budou v ní pokračovat i v Gothic 2, který byl nedávno ohlášen. Kolonie je poměrně rozlehlá a veškerá prostředí jsou velmi pěkně vyobrazena. Ať už mluvíme o exteriérech nebo interiérech, všechno je velmi vysoké úrovni. Zvláště příjemně mě překvapily interiéry budov. Čekal jsem takové ty typické místnosti s holými stěnami a maximálně židlí uprostřed místnosti, ale namísto toho jsem našel všechny interiéry bohatě vybavené, na postel si můžete i lehnout a odpočinout si, čímž se vyléčíte. Stejně na tom jsou i exteriéry, krajina je na pohled moc pěkná a třeba výhled na město z nějakého vyvýšeného místa stojí opravdu zato. Města ve hře opravdu žijí, všude potkáváte množství postav, některé na vás dokonce sami promlouvají. Jedná se třeba o prodavače, kteří se snaží vám prodat své zboží. Ačkoliv mě tato vlastnost z počátku velmi potěšila, později mě zase začala otravovat, neboť jednotliví prodavači vám říkají pořád to samé a když kolem některého jdete už po několikáté, je to už trochu otravné. Střídání dne a noci Narozdíl od jiných RPG, které používají spíše isometrický pohled na svět, zde vše prožíváte z pohledu třetí osoby ala Tomb Raider. Tato kamera má jak svoje klady, tak i zápory. Ke kladům patří zcela určitě vizuální zpracování, které zde opravdu nemá chybu, což se bohužel projevuje i na HW požadavcích. Hru jsem zkoušel na dvou počítačích. Na Celeronu 400 s Rivou TNT, kde byla hra hratelná jen opravdu ze začátku a jakmile se na obrazovku dostalo větší množství postav, stala i v rozlišení 640x480 až neskutečně trhanou podívanou. Oproti tomu na PIII s GeForce2 byla plynule hratelná i v rozlišení 1024x768. Mezi záporné vlastnosti patří ovládání, na které je třeba si ze začátku trochu zvyknout, ale jakmile vám přejde do krve, nebudete si stěžovat. Další vychytávkou jsou změny počasí a střídání dne a noci. Noční krajina potom dostává úplně jiný nádech než ve dne. K této vlastnosti se váže první nedostatek a tím je chování NPC postav. Ty bohužel stojí (nebo se pohybují) na stále stejných místě a kdo by čekal, že se například při dešti půjdou schovat do nějaké budovy, bude zklamán. Chápu, že podobná vlastnost zatím ve hrách nebyla, ale trochu mě to zklamalo. Naštěstí některé postavy chodí alespoň v noci spát a zastihnout je lze jen přes den. Bohužel to dělají opravdu jen některé a většina jich nespí vůbec. Škoda, jen si představte jak skvěle by to vypadalo, kdyby NPC postavy v noci spali a pokud by jste s nimi potřebovali mluvit, museli by jste počkat na ráno... no snad se dočkám v nějakém dalším RPG, třeba Project Ego pro Xbox. Dlouhá doba hraní Hned po několika prvních nesmělých krůčcích zjistíte, že Kolonie je docela rozlehlé místo a prozkoumání celé oblasti vám zabere pěkných pár hodin hraní. Pokud budete navíc plnit i spoustu postraních questů, vyšplhá se hrací doba do řádu desítek hodin strávených u monitoru. Nutno poznamenat, že takto strávených hodin rozhodně litovat nebudete. Hru začínáte jako nic netušící trestanec, který vlastně nic neumí. Vaší první zbraní je jednoruční meč, který ani neumíte pořádně držet a po několika prvních soubojích zjistíte dvě věci - zaprvé, že meč opravdu moc ovládat neumíte a proto bude nutné s tím něco udělat, a za druhé, že v souboji je velmi snadné zemřít, z čehož vyplývá, že je vhodné často ukládat pozici. Z předchozího odstavce je zřejmé, že nejspíš půjde nějak vylepšovat postavu. Vylepšovat si můžete jednak několik vlastností jako třeba akrobacii nebo plížení, dále se můžete cvičit v používání zbraní. K dispozici je i jednoruční a obouruční meč, luk a kuše. Navíc se můžete učit ještě několik zvláštních schopností, takže pokud se chcete živit vybíráním truhel, jistě se vám bude hodit umět otevírat zámky a to zdaleka nejsou všechny možnosti. Nebo chcete žít poctivě? Není problém - stačí se naučit lovit zvěř a následně prodávat maso nebo nakoupit rudu a vykovat z ní v kovárně zbraň, které si buďto necháte nebo je prodáte na trhu. Zajímavostí je, že narozdíl od jiných RPG her se zde nic nemůžete naučit sami, ale pokud se v něčem chcete zdokonalit, musíte nejprve vyhledat učitele, zaplatit mu a teprve potom se můžete naučit či zdokonalit nějakou svou schopnost, což je podle mě jedině dobře. Vstup do guildy Kromě postupného vylepšování vlastností můžete ještě vstoupit do nějaké guildy. Těch je ve hře několik, záleží na tom, se kterou skupinou budete v Kolonii nejvíce sympatizovat. Na tom, do které guildy vstoupíte, závisí další vývoj vaší postavy - můžete se stát bojovníkem v nádherné zbroji nebo mágem, který disponuje množstvím kouzel. Samozřejmě pokud se stanete mágem, můžete si klidně dál vylepšovat i boj s mečem, ale proč něco takového dělat, když máte kouzla, že? :) Z tohoto je jasné, že můžete hru hrát několikrát dokola a pokaždé zvolit jiný postup a přidat se k jiné skupině, což velmi prodlužuje dobu hraní. Bohužel ani této hře se nevyhnulo několik chybek nebo spíše nedostatků. Jedním z nich je absence nutnosti odpočinku. Ačkoliv si můžete klidně lehnout na jakoukoliv postel, děláte to jen proto, abyste se uzdravili. Něco jako únava zde vůbec není, což je škoda vzhledem ke střídání dne a noci by jistě nebyl problém sem něco takového zapracovat. Dále obsahuje hra ještě několik málo dalších drobností, jako třeba louče, která nikdy nezhasne a podobně. Ale ukažte mi hru, která je ve všem dokonalá :) Více se o Gothic dozvíte v obsáhlém článku s prvními dojmy od Nukema. Hra Gothic vyjde v ČR v březnu nebo dubnu v plně lokalizované verzi za cenu nepřesahující 999 Kč. Stáhněte si: Demo (284 MB), Patch (5 MB) |
ABE připravil: jd |