Conflict Zone - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Conflict Zone - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

2. 7. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nával real-time strategií stále neutichá a tou další je Conflict Zone, v níž hrají hlavní roli všudypřítomná média a nevinní civilisti.


Conflict Zone - recenze

Autor: Bergy
Publikováno: 2.července 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jako člověk, který píše recenze na strategické hry, se opravdu nemusím bát, že bych se někdy v dohledné době ocitl bez práce. Příval strategických her (hlavně RTS) ani v nejmenším nekončí a důkazem toho jsou stále nové a nové tituly. Na tom by sice nebylo nic špatného, nebýt faktu, že téma válečných RTS je otřepané až hrůza. Vlastně se jedná o dlouhodobý trend, který mají na svědomí desítky klonů kopírující pouze své předchůdce. Naštěstí se ale poslední dobou blýská na lepší časy a začínají vznikat inovativní RTS. Není to sice nic revolučního, ale určité oživení to je a to je hlavní. Ono je to vlastně pochopitelné, dneska už totiž nikoho nebaví hrát pořád to samé. V podstatě první, co hráče nyní zajímá, při ohlášení nové hry, je skutečnost, v čem se strategie odlišuje od těch předchozích a co tam bude nového.

 Novinky na poli RTS
Vývoj Conflict Zone byl doprovázen vcelku povzbudivými informacemi, rozhodně se mělo jednat o takovou hru, která by vůbec nezapadala do nám dobře známého stereotypu. Ovšem zkušenosti ukázaly, že není radno věřit slibům a pohádkám vývojářů. Asi i proto, dokud jsem si sám Conflict Zone nevyzkoušel na svém počítači, jsem nemohl dělat předčasné závěry, i když obrázky z této hry vypadaly velmi obstojně. Musím ale přiznat, že jsem se na tuto hru docela těšil a byl jsem hodně zvědavý, jak to vlastně ve skutečnosti bude všechno vypadat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nuže začněme asi příběhem, který by se dal tak trochu přirovnat ke konfliktům, jež probíhaly během devadesátých let na Balkáně. Vize vývojářů Conflict Zone je tedy taková, že na konci prvního desetiletí nového milénia vznikne velký konflikt, kdy na jedné straně budou stát síly snažící se uchovat mír (ICP) a síly povstalců s teroristy (GHOST). Obě strany budou dobře vyzbrojeny a budou se snažit prosadit své cíle. ICP chce pochopitelně nastolit pořádek (podobně jako to dělá dneska NATO) a GHOST zase touží po anarchii a bezpráví.

 TV reportéři v akci
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Toto téma se sice může zdát trochu neoriginální, ale zase pokud se podíváme na momentálně probíhající srážky v Makedonii, je to skoro to samé, jen v menším měřítku. Ruku na srdce, kdo vám dneska zaručí, že se za 10 let nebude něco podobného odehrávat ve více zemích nebo se vše nerozroste v nějaký velký mezinárodní konflikt. Příběh je tedy v tomto případě docela přitažlivý právě proto, že je docela reálný. Tomuto faktu pak napomáhá i skutečnost, že ve hře samotné hrají obrovskou roli televizní média (stejně jako ve skutečnosti).

Reportéři a kameramani se zde totiž vyskytují skoro na každém kroku. Všechno, co uděláte, je pečlivě monitorováno a vysíláno do éteru. Například pokud vezmete svojí armádu a zatočíte na nepřítelem obsazenou vesnici, přičemž vyhladíte nejen teroristy, ale současně i civilisty, okamžitě padne na vaši armádu stín. No znáte to, ti zatracení reportéři, nezajímá je, že jste právě zničili celé postavení nepřátelské armády. Natočí jen ty chudáky omylem trefené civilní občany a trhák dne je na světě. Vaší vojáci mohou krvácet po stovkách, ale toho si nikdo nevšimne, hlavní je zbloudilou kulkou zasáhnutý civilista, který místo toho, aby si sebral pár svých švestek a utekl, se poflakoval uprostřed bitevní vřavy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Jde jen o popularitu
Je to sice k vzteku, ale bohužel to je prostě realita. Rovnou zapomeňte na jakýkoli management zdrojů, ten se v Conflict Zone vůbec nenachází. Nic netěžíte ani nesbíráte, důležitá je jen vaše popularita. Čím více jste populární, tím více je na vaši armádu uvolňováno prostředků (ať už hrajete za kohokoli). Pokud hrajete za ICP, je dobré postavit uprchlické tábory a do nich helikoptérami svážet civilní obyvatelstvo. Tento krok média vždy pochválí a vám přibude o to víc financí. Když hrajete za druhou stranu, můžete rovněž svážet civilisty do tábora, ale pouze k převýchově ve své lidi. Ačkoli se to na první pohled nemusí zdát, i u organizace GHOST je popularita na prvním místě, jen ta cílová skupina diváků je někde jinde. O teroristy se oficiální media moc nezajímají (ti se starají pouze o ICP), takže GHOST musí cvičit své vlastní kameramany a ty posílat do pole. Tito chlapíci natáčejí rovněž vítězné bitvy a záběry posílají svým stoupencům, čímž si opět zajišťují větší příděl financí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nápad s medii je určitě originální, problém vidím ale v tom, že ať děláte co děláte, stejně k vám finance přitékají. Tok financí se prostě nezastaví, takže když si civilistů vůbec nevšimnete, nic se neděje o peníze stejně nepřijdete, jen je nedostanete tak rychle. No nevím, ale tady by to chtělo asi ještě zapracovat. Chápu, že nešlo udělat z civilistů jediný zdroj financí, to by se pak z vrtulníků vlastně staly harvestery a kořením by byli neozbrojení spoluobčané, ale aby měl hráč bez jakékoli práce a námahy veškeré peníze, asi také není zrovna v pořádku. Ztratil se tak vlastně jeden strategický rozměr.

 Negativa převažují
Mohu sice říct, že to je jen jedna malá chybka a mávnout nad tím rukou, což bych asi také normálně udělal, jenže ouha. Odehrál jsem část hry a dospěl jsem k závěru, že těch chybek je trochu více a navíc mě Conflict Zone velmi rychle přestalo bavit. Ačkoliv má dobrý příběh a dobré nápady, není to prostě ono, něco jako nemastné, neslané jídlo. Vypadá to sice na první pohled docela dobře, ale po pár soustech se vám to už prostě zajídá.

Například mi přišlo velmi podivné, že budovy jsem mohl stavět pouze na předem vyznačených místech. Nechápu, proč je hráč v tomhle směru omezován, ale přijde mi to jako, že si někdo jen ulehčil práci. Navíc když pátráte po nepřátelské základně, ihned zjistíte podle tmavých kostiček (místa na nichž jdou stavět budovy) soupeřovo postavení, i když máte zapnuto „fog of war“. Inteligence jednotek je pak přímo nervující, neposlouchají totiž vaše příkazy a fakt mě může vzít čert, když někam pošlu své vojáky a oni tam prostě ani nedojdou. Naštěstí, když už se uráčí jít tam, kam je člověk pošle, tak při „zácpě“ nepátrají po jiné cestě, čekají až se cesta uvolní a pak pokračují.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Humor na nesprávném místě?
Destrukce strojů je spíše komická. Pokud jednotka dostane smrtelný zásah, vyvalí se z ní černý kouř a několikrát se otočí kolem dokola podél osy. Ještě zábavnější je zničení vojáka, zčerná a odletí přes čtvrtku obrazovky. Jsou to sice jen detaily, ale mě prostě přijde, že se to tam nehodí. Když to tak vlastně vezmu kolem a kolem, oni vůbec autoři Conflict Zone se snažili vnést do hry nějakou dávku humoru. Tomu napomáhají rádoby vtipné animace a filmečky. Opět je to takové podivné, na jednu stranu se nám tu někdo snaží vylíčit docela reálný konflikt a na druhé straně jsou nám podsouvány „vtipné“ scénky. Vtip a válka samozřejmě jdou dohromady. Například u hry Z nebo jejího pokračování Z: Steel Soldiers je to skvělé a celá ta hra je vedená v tomto stylu, ale v Conflict Zone je to jako pěst na oko, vůbec to tam nezapadá.

Dalším negativním aspektem je určitě ovládání, které je vyloženě nepřátelské vůči hráči. Pokud chcete stavět třeba tank nebo vycvičit nového vojáka, musíte přímo na mapě kliknout na určitou budovu, až posléze se vám objeví příslušné menu, kde si vyberete tu Zvětšit zdroj: tisková zpráva položku, kterou potřebujete. Nechápu, proč jsou takto triviální věci tak komplikované, v tomhle nikdo žádnou změnu tedy dělat nemusel, tohle se mohlo klidně zkopírovat :)

Hodně mě ale naštvalo, že během mise proti sobě stojí vždy stejné jednotky, jen jinak zbarvené. To je vrchol asi všeho, nechápu proč jsou stroje a jednotky stejné. Opět si zase někdo ulehčil práci, že? Jediné odlišení je, že ICP má modré trojúhelníčky na vozidlech a modré přilby u pěchoty, GHOST má to samé ale v červeném podání a u pěchoty místo přileb barety.

 Kvalitní grafika
Náplně misí jsou klasické, znič nepřátelská postavení atd. Pro oživení jsou zde přítomny rovněž klasické záškodnické mise jen s určitým počtem jednotek, kdy hrajete bez vlastní základny. Ani tady se tedy nic převratného neděje. Rovněž ozvučení celé hry je jakoby vlastně ani nebylo, prostě nic, co by stálo aspoň za zmínku. Nemohu si pomoct, na to jak tato hra vypadala slibně, jsem od ní čekal i kvalitní zpracování, ale bohužel se tak z nějakého důvodu nestalo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tím důvodem by možná mohla být až přílišná orientace vývojářů na vizuální efekt. Ano, to, že Conflict Zone vypadá po grafické stránce perfektně, to nemohu popřít. Všechno je ve 3D a i ti pěšáci jako nejmenší jednotky vůbec, jsou hezky vymodelováni. Doslova úžasné jsou fotorealistické textury, které se hned tak někde nevidí. S kamerou si sice musíte trochu pohrát (ano to je přesně ta 3D kamera, která může dělat někomu velké problémy), ale když to zvládnete, tak se vám nabídne vskutku obstojný pohled na bitevní pole, doplněný slunečními paprsky nebo i červánky při západu slunce.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jaký to má ale všechno smysl, když celá hra jako celek je více méně nuda a zase nuda. Proč to? Jediné opravdové klady této hry vidím v přítomnosti TV medií a grafice, ale bez ostatních kvalitních ingrediencí z toho nikdy nemůže být solidní hra. AI už prostě nemůže být jen třešničkou na dortu, musí být jednou z hlavní součástí hry a takové triviality jako ovládání hry, to snad ani nemusím rozebírat. Je to velká škoda, Conflict Zone mohla být výborná hra, ale opravdu jen mohla.

Bergy
připravil: jd






Verdikt:

Na první pohled zajímává RTS s novými nápady a hezkou grafikou. Zápory však převyšují klady a ve výsledku se jedná spíše o zklamání.

Nejnovější články