Civilization III - recenze

Vychází na platformách: PC

Verdikt: Kdo nehrál Civilizaci, byl buď blázen nebo sál teprve mateřské mléko. Kdo nebude hrát Civilizaci III, je úplný mimoň.

Hodnocení redakce 9/10

Jak hodnotíme

Objednat na JRC.cz - obchod plný zábavy

8. 11. 2001 v 00:00 - Recenze Autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

O pokračování některých her se dá říct jen tolik, že raději vůbec neměly vzniknout. O dalších se říká, že se předchozímu dílu vyrovnají. A potom je tu třetí díl Civilizace - legendární strategie od Sida Meiera.

Civilization III - recenze

Autor: Xentar
Publikováno: 8.listopadu 2001


Kdo nezná hru Civilization strategického guru Sida Meiera, nemá na tomto herním serveru co dělat. Civilizace je pojem, základ, fundament, BŮH! Civilizace je ideál, civilizace není jen hra, Civilizace je svět, je vše. Civilizace je první, jediná, jedinečná. Civilizace není jen hra, je to simulace vůdce národa, zábava i vzdělávací software v jednom. Pozor, pořád mluvíme o Sid Meier's Civilization. O původní hře, kterou jsem poznal v prvním roce svého středoškolského studia, tedy před nějakými sedmi lety. Pokud mi po oslavném výlevu dovolíte ještě výlev nostalgický, zavzpomínám na ty krásné chvíle.

 Nostalgie
Asi se nedá zapomenout na hodiny strávené ve školní knihovně vybavené supermoderními počítači typu IBM PC 386 na 16MHz, už s barevnými monitory, kdy jsme místo procvičování prstokladu pro psaní všemi deseti radostně přes NC spouštěli "c:/games/civ/civ.bat" a s rozkoší přimhouřenýma očima stiskávali klávesu "enter". Nikdy nás nepřestalo bavit objevování nových území, boje s cizími civilizacemi, diplomacie, výzkum. A stavba vlastního paláce jako odměnu za péči o svěřený lid. Neomrzelo nás sledovat vývoj našich lidiček z úrovně neandrtálců až k leteckým inženýrům a kvantovým fyzikům. Neodradily nás ani dohady s vyučujícími, kteří se nás snažili přesvědčit, že počítače ve studovně jsou určeny výhradně ke studiu.



Po odpoledních seancích jsme dokonce došli tak daleko, že jsme ke svým národům odskakovali i o velké přestávce a v ještě pokročilejším stádiu i o přestávkách desetiminutových. Celé hodiny mezi přestávkami jsme pak uvažovali o dalším směřování našich civilizací. Tohle šílenství neskončilo ani s prvním dohráním. Pokaždé jsme začali okamžitě znovu a zkoušeli to ještě lépe. Radost jsme měli z každého vynálezu, kterého jsme dosáhli v předstihu před historií. Střelný prach v roce 1030 byl úspěchem, který nebyl nikdy překonán, a oslavy se protáhly dlouho do noci.

Jsem přesvědčen o tom, že neexistuje lepší, zábavnější a hodnotnější možnost seznámení se se světem počítačových her. Ale zamáčkněme slzu v oku a pojďme se věnovat poslednímu počinu velkého Sida, který nás potěšil mnoha dalšími více či méně povedenými projekty jako byla Civilizace II, Gettysburg nebo Alpha Centauri. Civilizace III je od začátku listopadu mezi námi!

 Grafika a zvuk
Přeskočíme dlouhá léta a rovnou se ponoříme do světa Civilization III, která, a to prozradíme klidně předem, aspiruje na titul nejlepší hra roku 2001. A uděláme to netradičně a nejprve odbudeme technické zpracování, které v případě této hry není tím podstatným. Je smutná pravda, že dnes už klasická Civilizace na první pohled nikoho nezaujme - málo barev, čtverečky, obdélníčky a jen občas hezké obrázky přes celou obrazovku. Dvojka se v tomto směru polepšila, ale teprve Civilizace III se dá označit za vizuálně opravdu přitažlivou hru. Nový grafický engine se povedl, a tak se na celý svět můžeme okouzleně koukat z ptačího pohledu. A svět je to krásný, města nejsou jen ikonky, ale jejich vzhled se mění s tím, jak prosperují a také podle období, ve kterém se vaše civilizace nachází.

Jednotky už také nevypadají jako čtvereček a dokonce se hezky hýbají, jak při pohybu, tak při boji. Třeba takový egyptský bojový vůz opravdu stojí za podrobnější pohled. Liší se nejen jednotky, ale i architektura jednotlivých typů civilizací. Navíc se vrátil zpět oblíbený vládcův palác, který byl v Civ2 vytlačen trůnním sálem. Je pravda, že by se mi ve hře líbilo třeba více animací, ale toho se třeba dočkáme až s vydáním DVD verze, pokud kdy nějaká bude. Na obyčejné CD se prostě vejde pouze 650 MB dat.


Civilizace jako mnoho moderních her používá hudbu v úsporném formátu MP3, ale dá se říci, že s ní nadstandardně zachází. Hudba totiž není pořád stejná, ale mění se podle stavu hry. Navíc se neustále protáčí pět různých stylů, které odpovídají jednotlivým typům civilizací. Hudbou jsou podbarvena i diplomatická jednání a zde pak hudba odráží náladu zástupce civilizace, se kterým jednáte. Vzhledem k trvanlivosti hry je však jasné, že se vám i přes tyto vychytávky hudba oposlouchá a pak ji vypnete a pustíte si něco vlastního. Se zvuky už to tak slavné není, ale standard byl rozhodně překonán. I zde platí připomínka o nedostatku prostoru na CD, bylo by krásné mít všechny texty ve hře namluvené. Možná se dočkáme s větším rozšířením technologií text to speech a speech to text.

 Národy a podnárody
A jsme u toho hlavního, civilizace v Civilizaci. Pánové z Firaxisu se rozhodli k razantnímu kroku, a z jednadvaceti národů z Civ2 zachovali pouze 16. Za to jsou od sebe lépe rozlišitelné. Nejen podle různých jednotek, ale hlavně graficky. Ve hře tedy zůstali Římané, Řekové, Němci, Číňané, Japonci, Indové, Aztékové, Indiáni - Irokézové, Egypťané, Babyloňané, Rusové, Američané, Francouzi, Peršané, Zuluové a Angličané. Pokud začínáte ronit slzy pro vaše oblíbené Kelty, vzmužte se, v editoru si můžete vytvořit úplně novou vlastní civilizaci. Třeba i marťanskou. Každá z civilizací ve hře má vlastní grafickou identitu i speciální jednotku, Němci si tak přijdou na vylepšený tank - Panzer Tank, Američané získají F-15 místo obyčejné proudové stíhačky a Indové místo rytíře bojového slona. Z toho vyplývá, že každá civilizace bude mít výhodu lepší jednotky v jiném období. I na tom se dá stavět ofenzivní část vaší strategie.

Všechny civilizace jsou hodnoceny podle šesti základních kritérií - vojenství, obchodu, expanzivnosti, vědy, náboženství a průmyslu, přičemž každé z civilizací jsou vlastní dvě oblasti, které ovlivňují chování hry. Militaristické národy tak budou mít například levnější výstavbu armád a jejich jednotky budou častěji povyšovány. Příjemné je, že v závislosti na volbě velikosti mapy se na jednom světě může potkat i všech šestnáct národů.

 Copak je to za jednotku
V Civilizaci III se celkem vyskytuje více než 60 různých jednotek, které už nejsou závislé na městě, ve kterém byly vybudovány, ale odebírají zdroje z "federální pokladny" a nemají tak vlastní domov. Ubozí houmlesáci. Skvělou myšlenkou je možnost upgradu jednotky, která morálně zastarala. Stačí poslat veterány do kasárny a vybavit je novými zbraněmi. Vyjde to levněji než nové moderní jednotky. Výcvik některých jednotek je vázán na dostupnost některých surovin, bez železa není ani rytířů, ani tanků. Bez gumy nejezdí auta, bez koňů nebude kavalérie. Hezká věc, tyhle zdroje. Musíte je najít a spojit silnicí s městem. Se surovinami lze také obchodovat, zajištění zdrojů strategických surovin je ale nezbytně důležité pro rozvoj občanské společnosti.


To, co činí Civilizaci Civilizací, je vývoj, a ten se odvíjí od objevených technologií. Těch je tentokrát celkem 82. Objevy jsou rozděleny do čtyř skupin, podle období od starověku, přes renesanci a dobu průmyslové revoluce až po moderní období. Pro postup do další éry je nutné získat většinu vědomostí předchozího období, vyjma znalostí týkajících se intelektuálního rozvoje. Blbečkům by ale stíhačky asi moc nepomohly, takže je dobré věnovat se opravdu všem oblastem. Příjemnou změnou oproti předchozím dílům je možnost předem sestavit harmonogram vývoje jednotlivých technologií a případně jej pouze operativně upravovat. K technologiím patří i objevení nových typů vlády tak, jak tomu bylo vždy dříve. Jste li zarytý komunista, není problém. V editoru lze navíc vytvořit i vlastní režim, takže toužíte-li být bohem, je to jen na vás.

 Kam za kulturou?
Velkou novinkou v Civilizaci III a změnou celkového herního konceptu je zavedení kategorie kultura. Stav kultury vaší civilizace ovlivňuje výrazně chování ostatních civilizací k vám a pomocí "kultury" se dá dokonce i zvítězit. Kulturnost národa zvyšují veškeré stavby týkající se intelektu a umění, jako jsou chrámy, knihovny a samozřejmě velké i malé divy světa. Každé město pak na základě své vybavenosti produkuje kulturní body, které jsou jedním z hlavních měřítek úspěchu. Pomocí kulturního vlivu lze dokonce asimilovat cizí města. S rozvojem umění se zvyšuje dosah vašeho vlivu a tím i vaše hranice. Hranice jsou další z vylepšení nové civilizace, převzaté částečně ze hry Alpha Centauri. Čára jasně určuje, kde je Krakonošovo, tedy vaše, a kde si můžete dělat, co chcete, třeba vykázat cizí jednotky. A vice versa.

Bez přírodních zdrojů bychom neměli ani nábytek, ani domy, ani počítače, a platí to i v Civilizaci. Zdroje se zde dělí na tři skupiny podle svého určení. Najdeme tak zdroje požitků, jako je kadidlo nebo drahokamy, které zvyšují spokojenost obyvatel, strategické zdroje potřebné k výrobě specifických vojenských jednotek a bonusové zdroje, jako je třeba zlato. Některé zdroje lze nalézt pouze na určitých typech terénu. Například není dobrý nápad zlikvidovat všechny džungle, protože jinde kaučuk nenajdete. Občas se může stát i to, že naleziště surovin vyčerpáte, a pak musíte hledat rychle jiný zdroj. Železo vám ale nebude moc latné, když zůstane v horách. Aby se zboží dostalo tam, kam má, je potřeba propojit nalezišť silnicí s městy. Pokud nemáte propojena všechna města, může se stát, že v některých oblastech nebudete moci vyrábět jednotky vyžadující specifické suroviny.

 Jemná řeč slova
Diplomacie byla příjemnou součástí už první Civilizace, ale ještě nikdy nebylo dohadování se s ostatními národy tolik zábavné a zároveň rozmanité. Nyní nejste omezeni předem připravenými návrhy typu "zaplať sto babek nebo chcípni", ale můžete vyjednávat. Nechce se-li vám platit v hotovosti, můžete nabídnout technologie nebo dokonce města. Není nic krásnějšího než uzavřít mír s tím, že vám prohrávající strana vydá některá svá města bez boje. Potěší i animované obličeje vůdců národů, které se mění podle období, ve kterém se daná civilizace nachází. A mění se také výraz vůdců podle jejich nálady. Když několikrát podrazíte svého spojence, můžete se spolehnout, že se na vás nebude usmívat.


 Brutální řeč zbraní
Významných vylepšení doznal už dříve propracovaný systém vedení války. Hlavní změna spočívá v tom, že v podstatě vůbec nemusíte válčit. Tedy pokud vládnete národu kulturnímu a jste schopnými diplomaty. V boji byl systém palebné síly nahrazen klasickými ukazateli z her na hrdiny, kdy jednotku specifikuje obrana, útok a výdrž, což usnadňuje plánování vojenských akcí.

Dokonalý je i systém povyšování jednotek úspěšných v boji. Z obyčejné jednotky se časem stanou veteráni (pokud máte kasárny, produkované jednotky jsou již na této úrovni) a z nejlepších se stane elita vašich vojsk. Z elitních jednotek se při příznivé konstelaci hvězd může vyloupnout i nový typ postavy - velký vůdce, který se stane postrachem vašich nepřátel a navíc umí vytvořit armádu. Spojit pod svým vedením několik jednotek a útočit s nimi najednou.

 Každý chce vyhrát...
... ale všichni se od sebe lišíme. I na to mysleli vývojáři, a tak je možné Civilizaci III vyhrát hned šesti různými způsoby. Jsou to:

Dominance - vítězství přijde ve chvíli, kdy ovládáte většinu povrchu Země.

Diplomacie - diplomatického vítězství lze dosáhnout, pokud je váš zástupce zvolen do čela Spojených národů. To vyžaduje vybudování divu UN a obsazení čtvrtiny plochy světa nebo čtvrtinový podíl na světové populaci.

Kulturní vítězství - pokud kterékoliv z vašich měst vyprodukuje 20,000 kulturních bodů, máte hotovo. Druhou možností je celková kultura říše v hodnotě 80,000 bodů za předpokladu, že nikdo nemá více než polovinu vašeho ohodnocení.

Vesmírný závod - stačí být prvním, kdo vystřelí raketu k nejbližší hvězdě a máte to doma.

Vojenské vítězství - nic složitějšího než naprostá anihilace všech konkurentů. Totální válka.

Historické vítězství - pokud se nikomu nepodaří dosáhnout některého z předchozích typů vítězství, přijde na řadu hodnocení celkového vlivu jednotlivých civilizací na historii.

 Chybějící multiplayer
Multiplayer je věc, kterou máme u strategií nejraději. Je sice hezké zničit počítač, ale v případě Civilizace skýtá hra více hráčů mnohem větší možnosti. Představte si jen, kolik zábavy by se dalo užít při diplomatických jednáních. Ano, dalo by se, kdyby byl ve hře nějaký multiplayer zabudován. Není, ale podle všeho se na něm pracuje a bude k dispozici na jaře příštího roku, i když není jisté, jestli ve formě patche zdarma nebo jako součást datadisku. Uvidíme, ale už teď víme, že ho chceme!


Kdybychom chtěli napsat o třetím dílu Civilizace vše, četli byste takový elaborát několik dní. Nová "Civka" je natolik propracovaná, komplikovaná a přitom nádherná a uspokojující, že by se o ní daly popsat stohy papíru. Vlastní stránku by si zasloužilo propracované ovládání využívající pravé tlačítko myši i skrolovací kolečko. Možnost plánování výroby dopředu a další a další vychytávky. Diplomová práce by se dala napsat o editorech, které má hráč k dispozici a tak dále, a tak podobně. Udělejte to ale jinak. Kupte si Civilization III a zažijte legendu na vlastní kůži.

 Nic není dokonalé
Dokonalé není na tomto světě nic, ani autor recenze. A tak i CivIII má několik drobných pih na kráse, i když pomineme bradavici v podobě absentujícího multiplayeru. Tak prvně jsou to poněkud nadstandardní hardwarové požadavky na to, že se jedná o tahovou strategii. Hru lze spustit jedině v rozlišení 1024x768 a starší počítače se opravdu zadýchají. Jednotky občas chodí trochu zmateně, stejně jako jsou zmateně stavěny silnice, zejména, pokud je vaše komunální síť rozsáhlejší. Ale nechme toho, já už Civilizaci kritizovat nebudu.

Stáhněte si: Trailer (9 MB), Intro video (3 MB nebo 9 MB)

 
Xentar
připravil: jd




 
 

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.