Blackguards 2 - recenze strategického RPG jen pro drsňáky
7/10

3. 2. 2015 20:30 | Recenze | autor: Pavel Dobrovský |

Přiznávám, že z Blackguards si toho moc nepamatuji. Když na hru dojde řeč, a to se nestává moc často, vybaví se mi pouze dlouhé tahové souboje, obtížnost vysoko nad průměrem, složitý RPG systém a ukládání hry pouze před a po bitvě. Už opravdu nevím, jestli v Blackguards bylo vyslýchání zajatců nebo nájezdy nepřátel na jednou dobytá města. V Blackguards 2 každopádně jsou. Mimoto narazíte na dlouhé tahové souboje, obtížnost vysoko nad průměrem, složitý RPG systém a ukládání hry pouze před a po bitvě. Také je to tahová strategie ze staré školy na hexovém poli. Je tak komplikovaná a místy úmorná, že se skoro zdráhám uvěřit, že vyšla roku 2015. Ostatně, před třemi lety jsem měl problém uvěřit, že Blackguards vyšla roku 2013.

Ale co je důležité: Bavil jsem se. Také částečně proto, že když na mě vykoukly desítky atributů, schopností, talentů, kouzel, speciálních úderů a stovky předmětů, tak jsem se dokázal relativně rychle zorientovat.

Pakliže jste neměli s předchozí hrou tu čest, tak ještě neutíkejte. Blackguards 2 jde totiž začátečníkům naproti. Úvodní souboje rozhodně nejsou tak frustrující jako v jedničce a lépe zasvětí do pravidel deskové hry na hrdiny Das Schwarze Auge, ze které oba tituly vychází. Kostra zůstává stejná. Desítky bitev na unikátních bojištích jsou propojeny konverzacemi v táborech a městech, kde také dochází k nakupování a vylepšování.

Woman power!

Příběh dvojky je určitě zajímavější než v jedničce. Tam se tuším na scéně objevil vraždící vlk, mrtvá šlechtična, neprávem obviněný hrdina a psychopati, z nichž byla složena veselá parta dobrodruhů. Někteří z nich se vracejí (trpaslík Naurim, kouzelník Zurbaran, domorodec Takate) a pouští se společně s novou antihrdinkou Cassií do vykořisťování rodné země. Důvodem není nic jiného, než láska.

Víte, Casiin přítel Marwan se s ní před lety rozešel a udělal to vskutku originálně. Bejvalku hodil do podzemního vězení, aby tam shnila. Neshnila, leč se zbláznila a nyní si to jde s vyříkat Marwanem, který shodou okolností šéfuje celému regionu.

Příběh není v Blackguards 2 tím hlavním, ale solidně podepírá celé tažení. Potěší příjemným dabingem všech zúčastněných a slovními přestřelkami, které se odehrávají v táborech i v některých bitvách. Scénáristé vám s nadšením opilého trola vyprávějí, že je prima být padouchem, a na tuhle strunu mlátí s elánem punkového epileptika. Často také dostáváte dost brutální výběr. Například popravit všechny zajatce nebo jednomu z nich vyříznout jazyk, aby nic nerozkecal.

zdroj: YouTube.com

Vybojuj to znovu, Same!

Příběh může být sebevíc goticky temný, ale Blackguards 2 kvůli němu nehrajeme. Jsou to bitvy, na kterých stojí a padá atraktivita hry. Ti, co měli rádi jedničku, nemusí o ničem dlouze přemýšlet. Jde o to samé s několika vylepšeními. Například na některá bojiště se budete vracet, protože Marwan má taktéž armádu a čas od času se pokusí o invazi na dobitá území. Na jednu stranu to znamená více strategického blaha, na stranu druhou opakování těch samých bojišť a prakticky nulovou odměnu. Skutečně není moc zábavné bojovat na známém bojišti se stejnými postavami a stále silnějšími protivníky.

Příjemnou změnou ale prošla přípravná fáze před bitvou. Kromě samotných hrdinů do ní můžete vyslat i žoldáky, kteří se automaticky vylepšují a mnohokrát jsou to právě oni, kdo zachrání celou situaci. Lépe si tak přizpůsobíte strategii, když můžete například najímat pouze lučištníky (nebo kopiníky, šermíře a další) a spoléhat na jejich koncentrovanou palebnou sílu.

Řadu misí tak lze projít několika způsoby. Bojiště jsou až na několik výjimek připravena s citem pro zábavu. Interaktivní předměty můžete použít ve svůj prospěch – jednou přestřelíte kotvící lano velkého lustru, když jsou pod ním nepřátelé, jindy na ně shodíte hromadu krabic a tak podobně. Variabilita a pestrost ale nedokáže zakrýt skutečnost, že bitvy mohou být klidně 30 minut dlouhé, a když vám ve finále nepřátelé zamordují celou skupinu, tak je jedete od začátku.

We're not in XCOM anymore!

Blackguards 2 se rozhodně nestydí za komplexitu svých RPG prvků. Jednotlivé údery, kouzla a schopnosti jsou silnými trumfy, a jakmile je pochopíte, nebo když přicházíte se zkušenostmi z původní hry, vklouznete do starých škorní naprosto hladce. Tím by se dala celá hra shrnout. Je dostatečně zajímavá pro fanoušky, náročná pro začátečníky a těžkopádná pro všechny.

Studio Daedalic připravilo kvalitní pokračování, přidalo novinky a dostatečně atraktivní příběh, ale vzato kolem a kolem, je to stále to samé. Hardcore hexová strategie/RPG pro úzkou skupinku hráčů. Pakliže máte zkušenosti pouze z XCOM a dalších velkorozpočtových taktických her (klidně i King's Bounty), budete na Blackguards 2 zírat jako na zjevení. Buď zatnete zuby a odhalíte dobrou hru, nebo s křikem utečete. Tak co myslíte?

Pokračování s inovacemi v mezích očekávání. Jde o kvalitní strategické RPG, které neopouští náročnost původní hry a přidává chytlavou příběhovou vatu mezi dobře zvládnuté tahové bitvy.