Autor: Agile Publikováno: 12.července 2004 | Verze hry: prodávaná/česká Doba recenzování: 1 týden |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Jak známo, logické hry zrovna nepatří mezi ty nejepičtější herní žánry. Tento fakt konkrétně v případě druhého dílu Berušek ani tak moc neplatí, protože autoři si pro nás nachystali opravdu perfektně zpracované intro podané formou komiksu. Díky němu se dozvíte něco o osudu hlavních hrdinů této hry - pěti beruškách - které byly vytrženy z jejich přírodního teritoria, uneseny jistým nenechavým člověkem a následně vyvrženy na desku stolu v nějakém neznámém domě. A na vás pak bude splnění nesnadného úkolu - transportu pěti chitinových dobrodruhů zpátky domů do jejich hmyzí říše. Základní herní princip Pokud se vám první díl hry obloukem vyhnul a také nedávno vydaná demoverze šla mimo vás, zcela určitě by bylo vhodně si trochu osvětlit základní principy a pravidla. Je to opravdu prosté a jestliže jste někdy hráli nějakou variaci na hru Sokoban, budete rychle vědět, odkud vítr fouká. Zcela stručně to vypadá asi takto - v úrovni máte určitý počet berušek (maximálně je jich pět, minimálně jedna) a ty musíte dopravit na místo, které je označené jako východ. Samozřejmě se nejedná o žádnou procházku růžovým sadem, jelikož vše máte ztíženo mnoha různými překážkami, s nimiž si za pomoci logického úsudku musíte poradit. Někdy to jde snadno, jindy je to poněkud těžší. Vše se odehrává na omezeném čtvercovém nebo obdélníkovém hracím poli. To je většinou vymezeno zdmi nebo jinými objekty, jimiž nemůže vaše beruška pohybovat. Za základní hrací prvky jsou zde považovány bedny, které můžete před sebou tlačit. Je jich několik druhů a dle jejich hmotnosti můžete pohybovat buď jednou nebo i dvěma najednou. Zvláštní skupinu pak tvoří výbušné bedny, jež slouží k destrukci beden obyčejných. Z dalších věcí, na které ve hře narazíte, stojí za zmínku kupříkladu teleport, výtahy, propadla nebo třeba šnorchl, díky němuž se budete moci potápět. Nutno podotknout, že hra je po designové stránce perfektně vybalancovaná, takže všechny věci zde mají své opodstatnění a nezanedbatelné místo. Koncept hry oproti prvnímu dílu velkých změn nedostal. Některé prvky sice nově přibyly, jiné se sem již nevešly, ale hlavně hra už není 2D, nýbrž 3D (viz dále), což hře dává zcela nový rozměr. Sami autoři pro lepší představu uvádějí, že jednička byla jako taková ta klasická skládačka s 15 čísly, kdežto dvojka připomíná Rubikovu kostku. A musím jim jen dát za pravdu, protože tato změna hře skutečně prospěla! Obtížnost a levelová všehochuť Ve hře na vás čeká celkem 160 levelů, které dozajista potrápí vaše logické uvažování, prověří kvalitu vašeho prostorového a kombinačního myšlení, ale hlavně vás výborně zabaví. Hra jako taková je rozdělena do tří částí - Beruščí cesta, Tutoriál a Trénink. Zatímco Beruščí cesta je hlavním pilířem hry a obsahuje 95 úrovní, Tutoriál s 20 úrovněmi vás zasvětí do základních principů a pomocí Tréninku si budete moci nabité vědomosti pocvičit v celkem 45 jednodušších levelech rozdělených do tří epizod. Jak tedy bylo řečeno v předchozím odstavci, základem je zde Beruščí cesta, v níž sledujete osud pěti hrdinů a vlastně se jej snažíte ovlivnit a dovést do vítězného konce. K dispozici je 9 epizod, z nichž každá obsahuje v průměru zhruba 10 levelů různé obtížnosti (těch je celkem 5). Vy si tak nejprve můžete zvolit podle ikonky tu, která je vašemu srdci nejbližší, nicméně pro postup do další epizody je třeba splnit všechny levely, ty nejtěžší nevyjímaje. K vyřešení dané úrovně povětšinou vede pouze jediná cesta, ale občas jich může být více. Rozsah jednotlivých úrovní není nijak přehnaně velký a zcela určitě zde neplatí přímá úměra, že vyšší obtížnost se automaticky rovná rozměrově větší hrací ploše. Skutečně přitažlivě působí i délka hrací doby, kterou autoři odhadují na 100 hodin při intenzivním hraní a podle mých zkušeností není nejmenší důvod tomu nevěřit. Ovládání Přechod do třetího rozměru byl jednou z nejvíce kritizovaných věcí za strany hráčů při vývoji hry. Ti se obávali toho, že hra bude nepřehledná a ztratí své kouzlo. Já byl zpočátku také velmi skeptický a tento můj stav trval i nějakou dobu při hraní plné verze hry. Všechno je to ale o tom, do jaké míry jste ochotni prostudovat manuál a akceptovat ovládání hry. Zpočátku jde totiž opravdu o nezvyk, protože práce s kamerou je trošku problematická, ale postupem času vezmou všechny pochyby za své. Chce to jen trochu trpělivosti. Hra se (defaultně) ovládá kombinací myši (rotace kamery, zoomování) a klávesnice (pohyby berušek, různé funkční klávesy) s tím, že si lze vše libovolně nadefinovat. Mezi beruškami si můžete přepínat jak pomocí myši klikáním na příslušné ikonky, stejně tak stiskem horkých kláves. Rovněž si můžete vybrat mezi 2D nebo 3D ovládáním, stylově však ke hře pasuje prvně jmenované. Pár mušek se vždy najde Na rozdíl od prvního dílu zde chybí editor úrovní, který by poskytoval možnost všem kreativním jedincům vytváření vlastních levelů, což je trochu škoda. Menším nešvarem, který jsem zaznamenal, bylo také to, že hra občas z nějakého nepochopitelného důvodu spadla. To se však dělo hodně sporadicky a většinou pouze v okamžicích, když jsem častokrát za sebou přepínal do Windows, jinak se mi jeví jako hodně stabilní. Původní verze 1.0 sice obsahovala nějaké menší chybky (např. že při restartu úrovně se hra načetla od posledního savu), ale na ty nejpodstatnější autoři promptně zareagovali a vydali první opravný patch. Technické zpracování Berušky 2 jsou poháněny vlastním 3D enginem, který má velmi malé hardwarové nároky a je schopen běžet i na archaických strojích s procesory na frekvenci 330 Mhz, 64 MB RAM a 16 MB grafickými kartami. Abyste si ale nemysleli, že se jedná o něco technologicky zastaralého, přijde jistě vhod výčet několika dnes naprosto běžných funkcí a vlastností, jimiž engine disponuje. Jsou to třeba lightmaping, dynamické světla, částicové systémy, lesklé / zrcadlové povrchy, mlha, animace textur a také environment či bump mapping. další obrázky z této hry najdete na homepage Slova chvály musí putovat rovněž na adresu člověka, který měl na starosti zvukovou a zvláště pak hudební stránku celé hry. Hudba je zde totiž opravdu pohodová, moderní a hlavně nesmírně sugestivní, což perfektně působí na atmosféru hry. Resumé Kvapem jsme se přiblížili na konec naší recenze a teď nastal čas si vše postupně zrekapitulovat. Berušky 2 jsou povedeným titulem, který ve svém žánru v současné době nemá konkurenci. Po technické stránce má hra sice stále ještě jisté rezervy, nicméně po té hratelnostní je téměř vše dotaženo do těch nejmenších detailů. I přesto je však nesmírně těžké objektivně tuto hru ohodnotit. Jste-li totiž zarytými fanoušky logických her, případně příležitostnými hráči, bude se vám líbit mnohem více než kdejaká dnešní 3D střílečka nebo strategie s daleko vyšším hodnocením. Pokud do této skupiny lidí patříte, k výslednému hodnocení si přičtěte pár procent navíc. Stáhněte si: Demo, Patch... Související články: Novinky |
Agile | |
autorovi je 18 let, nejraději hraje akční hry a RPGčka, občas si odpočine u nějaké příjemné adventury a ulítává na sci-fi a cyberpunku |