Battlefield 1942: Road to Rome recenze
7/10

Battlefield 1942: Road to Rome recenze

5. 2. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Po pěti měsících od vydání především multiplayerové akční hry BF1942 je tady datadisk s přízviskem The Road To Rome, který vás v šesti mapách a s novou bojovou technikou zavede na Apeninský poloostrov.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 5.února 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva V září loňského roku byla akční herní scéna obdařena svým způsobem revolučním titulem s názvem Battlefield 1942 (recenze). Originalitu vidím v herním systému, který se jako takový nevyskytl zatím v žádné jiné hře a nejde tedy o tradiční kopii již tisíckrát zaběhnutého a osvědčeného scénáře. Sice i zde se jedná o boj dvou týmů, pojatých ale jako větší armády čítající desítky i stovky mužů, kde každý hráč může kdykoli přejít z role pěšáka do úlohy obsluhy kanónu, jeepu, tanku, bojového letounu, křižníku, člunu, kulometné věže, samohybného děla atd. Tento titul nepředcházela žádná mohutná mediální kampaň a o to sympatičtěji zapůsobil hned svým demem a na finální verzi se pak čekalo s obrovskými nadějemi.

Jedinečnost Battlefieldu 1942
Bohužel ani Battlefieldu se nevyhnuly chybky a geniální herní koncept včetně - dle mého názoru - velmi pěkného grafického i zvukového zpracování dostal trochu na frak v podobě ne zrovna vyladěného enginu. Ten byl příčinou řady bugů, síťových problémů, přehnané hardwarové náročnosti a nesmíme zapomenout ani na chabý singleplayer, který je součástí hry a jenž padá na slabé AI a nemožnosti rozumně koordinovat týmovou hru.

V každém případě Battlefieldu neupřeme, že to je hra velice dobrá a svým způsobem jedinečná, našla si na online scéně bohatou hráčskou komunitu (především v USA) a právem se v anketách uchází o titul nejlepší multiplayerové akční hry loňského roku jako jeden z horkých favoritů. Po necelých pěti měsících přináší tvůrci fanouškům datadisk s přízviskem The Road To Rome - Cesta do Říma a my z něj přinášíme následující postřehy v této recenzi.

Mapy v datadisku
Obsahem datadisku The Road To Rome (k jehož hraní samozřejmě potřebujete původní hru) je především šest nových map. Zvážíme-li, že původní hra jich přinesla šestnáct, není to nijak oslňující numero. Mapy (jejich náčrty ve 2D) jsou zasazeny vesměs do prostředí Itálie včetně vylodění na Sicílii, čemuž odpovídá jejich obecný ráz, který od map původních hned rozpoznáte. Rozdíly jsou patrné v celkovém zabarvení terénu i vizáži statických objektů, vyskytujících se v mapách ve formě domů, skal, mostů a dalších dominant. Co do struktury jsou mapy řešeny obdobně jako ty původní, většinou jsou kopcovitého rázu a z herního hlediska poznáte jedno obecné vylepšení - není totiž potřeba běhat tak daleko mezi jednotlivými bázemi, což je jistě zábavnější než se plahočit lán cesty územím nikoho a pak koupit zničehonic šlupku nevěda odkud.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dalším novým prvkem obsaženým v mapách je snaha autorů o mírnou modifikaci základních pravidel. Většinou ve hře najdete úpravu jako nemožnost se objevovat na některém ze stanovišť (v mapě Salerno to je stanoviště na vrcholu kopce uprostřed mapy). Obdobná úprava je použita v jiné mapě, kde je možné zabrat i základnu soupeře a tak jej připravit o nejbohatší zdroj bojové techniky. Jinde se zase v módu CTF neobjevujete hned u základny s vlajkou, ale o kus dál. Podobných úprav je ve hře více, což svědčí o snaze autorů experimentovat a zkoumat, co to s hrou jako takovou udělá.

Italové a Francouzi
Další podstatnou součástí datadisku je přítomnost dvou nových armád, a to nejen „domácích“ Italů na straně Axis, ale i Francouzů bojujících na opačné straně frontové linie. S nimi přibývají do hry nové hráčské modely, bojová technika a samozřejmě i jedna z velikých deviz Battlefieldu - mluvená italština a franština. Vojáci obou armád mají svůj typický vzhled a v poli je od sebe i ostatních armád dobře rozeznáte. Aby bylo jasno - datadisk není o bitvách Francouzů proti Italům. Do bitev nastupují i jiné armády známé z původní hry, kdy jedním ze soupeřů jsou většinou Italové anebo Francouzi.

Kromě bojové techniky obou nových armád (třeba italský tank M11-39), najdeme přírůstky i ve výbavě vojsk zemí ostatních, počínaje bajonetem připevněným na hlaveň pušky inženýra (namísto původního nože), přes nové letouny (německý BF-110 anebo britský Mosquito), tanky (americký M3), samohybná děla či protitankové kanóny statické. Myslím, že stojí za to zmínit i některé vychytávky, které přinesly patche ještě před datadiskem. Mně osobně se velice líbí indikátor zasažení soupeře, který se objevuje okolo zaměřovacího kurzoru v případě, že vaše střelba trefuje cíl. Jinak nebylo totiž vůbec možné poznat, zda trefujete anebo pálíte do vzduchu a nedalo se vůbec odhadnout, kam zbraň vůbec dostřelí, zda dokáže být účinná proti určité bojové technice apod.

Podivnosti v chování zbraní
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co naopak ve hře přetrvává jsou celkem časté podivnosti v chování zbraní, především panzerfaustu a dalších výbušných s prostorovým účinkem. Předem odhadnout, zda jimi soupeře rozmašírujete anebo se mu vůbec nic nestane je ve hvězdách. Jednou proti vám jede jeep, který jedinou trefou panzerem vyhodíte vysoko do vzduchu i s posádkou, jindy ve stejné situaci neuděláte stejně přesnou střelou nic a jeep vás tak leda přejede, případně z něj vyskočí vojáci a dorazí vás pistolemi. To samé platí o vypálení rakety do těsné blízkosti pěšáka. Jednou chlapík přeletí následkem výbuchu mapu, podruhé se ani neotřepe a běží dál, v horším případě vás - upozorněn výbuchem - z otočky sejme.

Tohle je podle mého největší bolest Battlefieldu, protože tak jde potom často o nepředvídatelnou loterii. Stalo se mi i to, že jsem pálil z protitankového děla do stojícího tanku a musel jem jej trefit dvanáctkrát, než vybuchl (jindy stačí dvě rány). Ve hře zůstaly i nevychytané animace, kdy koukáte na vojáka, jak sundává ze zad pušku, přičemž se zničehonic ozve rána a vy - už po smrti - vidíte, jak teprve pušku přiložil k líci. Čili se nedá věřit tomu, co vidíte.

Singleplayer
Budete-li hrát Road to Rome i jako singleplayer (tedy s počítačovými spoluhráči i soupeři), opět se setkáte s nevychytanou AI a problémem, kdy nikdo s nikým nemůže pořádně komunikovat. Ani jedna z bojujících armád prostě nemá svého velitele - ať už byste jím byl vy anebo některý z botů - a tak občas vypadá dění na bojišti vcelku zoufale, kdy si každý dělá, co ho napadne. Vaši boti se křečovitě drží kulometných hnízd kdesi, kde se dávno nebojuje a ve snaze dobýt další důležité stanoviště pak zůstanete zcela sám.

AI se sice oproti té původní zlepšila, ale pořád to není zdaleka ono a hlavní neduh v nemožnosti pořádně využívat v komunikaci s boty výborně zpracovaný systém povelů tak bohužel přetrval i v datadisku. K tomu připočtěte narážení botů do sebe a zasekávání se jeden o druhého, jejich zmatené pády ze skal při řízení bojové techniky apod. Prostě je to lepší než nic, ale pořádnou hru si s nimi nedáte.

Multiplayer
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Suma sumárum - největší potěšení ve hře najdou online hráči, kteří vychutnají tu nejlepší formu hry, k níž je Battlefield 1942 i s přídavkem Road To Rome primárně určen. Tomuto hraní je přizpůsoben i serverový browser, který dokáže rozpoznat servery, na nichž je datadisk nainstalován od těch, kde jede pouze původní hra. Obě formy instalace jsou navzájem kompatibilní a tak hráči s datadiskem mohou klidně hrát s těmi, kdo datadisk nemají (samozřejmě si ale nezkusíte bez datadisku jeho mapy).

Nechci zapomenout v souvislosti s pouhými šesti novými mapami zmínit, že se dají hrát samozřejmě ve všech čtyřech herních módech Battlefieldu. Kromě standardního Conquestu tedy i jako Team Deathmatch, CTF a Co-Op. Konkrétně pro TDM jsou přizpůsobeny čtyři z map, stejně tak i pro CTF, zatímco Co-Op a Conquest jde hrát úplně na každé mapě. K přetrvávajícím nepříjemnostem patří i nadále rozmazaný text briefingů a menu, který prostě v některých rozlišeních vypadá nepěkně a hlavně se špatně čte.

Jak nejlépe zničit tank?
Z novinek, o kterých jsem ještě nepsal, se mi líbí třeba nové tanky pro dva hráče, které zamíchají taktikou a přinesou do hry společně s další technikou zajímavé změny. Co se mi naopak nelíbí je odolnost tanků proti ručním granátům, kdy jich je potřeba naházet na tank tři i více, než to s ním něco udělá, což navíc pokud se tank pohybuje není jen tak. Už původní účinnost granátů mi přišla zbytečně slabá a nyní jsou tanky ještě odolnější.

Opačný extrém a nejničivější zbraň proti tanku je obyčejný jeep. Stačí se s ním prostě rozjet přímo proti tanku (před srážkou můžete v pohodě vyskočit a nechat jeep dojet setrvačností). Následným nárazem se jeep zničí a vybuchne, čímž zničí i samotný opancéřovaný kolos. Na tomto mohli autoři určitě také zapracovat. Dalším přetrvávajícím bugem je občasné nezobrazení označení jednotky, kterou máte zaměřenou. Na dálku pak těžko rozeznáte, zda jde o vlastní či nepřátele. Pokud z opatrnosti nevystřelíte, zcela určitě jste vzápětí sejmuti. Pokud naopak nenecháte nic náhodě a vypálíte, zcela jistě zasáhnete svého, však to znáte.

Trable s patchem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Takovým malým Kocourkovem spojeným s vydáním The Road To Rome je patch. Datadisk totiž upgraduje hru z libovolné verze předchozí na verzi 1.25, nicméně ještě dřív, než se objeví na pultech, už vyšel na internetu novější a poměrně hutný patch na verzi 1.30 - download (47,5 MB). Čili první, co budete muset udělat s novým datadiskem, je stáhnout nový patch. Seznam toho, co v něm najdete, si můžete přečíst tady.

Z nejdůležitějších úprav vypíchnu alespoň údajné další zdokonalení AI, vylepšené zvuky, animace a modely některých zbraní, inženýři a snipeři budou mít teď o třetinu kratší čas pro přebití pušky. V Assaultových mapách budou ubývat životy pomaleji o 40%, naproti tomu v Head-on mapách bude tento odpočet o 20 % rychlejší, při hře s boty máte vyznačeny příkazy, na které jsou (údajně) schopni reagovat, změnily se účinnosti řady zbraní, atd atd. Novinek i oprav je opravdu hodně a to je jen dobře.

Trochu mě ale zaráží dost drastické změny různých parametrů. Tu přidám 40 %, tamhle 33 % uberu, tuhle snížím účinnost rovnou o procent 50. Přijde mi to prostě docela dost na to, že se tím má něco „doladit“. Zarážející novinka je pro mě i údaj, že za vyletění z mapy se hráči za každou vteřinu odpočte 20% zdraví. To mi přijde už úplně přehnané, zvlášť když někdy prostě vyletět na okamžik prostě musíte.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

A co nechápu na posledním patchi je třeba padesátiprocentní snížení účinnosti řady zbraní vůči letadlům. Naopak šikovné možnosti přišly v podobě možnosti zrušit triple buffering, což by mohlo výrazně pomoci snížit hardwarové nároky. Užitečné jsou i možnosti postihovat team-killery anebo jim naopak odpouštět a řada dalších klientských i serverových nastavení.

Hodnocení
Na konci článku se jako obvykle pokusím dojem, který na mně hra udělala, souhrnně zhodnotit. Datadisk Road to Rome toho nepřináší zase tak úplně málo, jak by se při vyslovení slov „šest map“ mohlo zdát, na druhou stranu si dokážu živě představit mnohem bohatší (a programátorsky ne až tak složitý) obsah. Třeba taková možnost si sám před hrou navolit, jaké armády, jaká technika a v jakém množství budou v mapě zastoupeny, by herní variabilitě značně pomohla a napadá mě řada dalších podobných vylepšení.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Anebo vydat rozumný editor, aby se hráčská komunita nemusela pinožit s vlastními přídavky tak kostrbatě jako doposud. Co mi ale vadí nejvíc, jsou přetrvávající bugy, z nichž jsem některé nejpalčivější v článku jmenoval. Hra je to výborná a je tak dvojnásobná škoda, že ji několik nedotažeností zbytečně kazí. Ale pochvalme autory za snahu tyto chyby postupně eliminovat patchováním, i když některé jejich kroky jsou celkem zarážející.

Stáhněte si pro datadisk Road to Rome: Trailer #1, Trailer #2, Mapky všech levelů, Cheaty

Stáhněte si pro původní hru BF1942: Singleplayer nebo multiplayer demo (139 MB nebo 131 MB), Trailer (4,5 MB), E3 trailer (6 MB), Trailer & video (3,5 MB a 3 MB), Video (2 MB), Intro video (5,5 MB), ECTS trailer (9 MB), Patch pro plnou verzi hry, Patch pro MP demo (12 MB), Přídavná mapa

Související články: Recenze, První dojmy z multiplayer dema (8/2002), První dojmy ze singleplayer dema (7/2002), Preview (4/2002), Novinky, Mapky všech levelů

Mickey Mouse

Mickey Mouse

Nové mapy z Road to Rome jsou šikovné a budou patřit k tomu lepšímu, co celý Battlefield nabízí. Přidání nových dvou armád je jasné plus, které zvýšuje variabilitu, podstatně rozšířuje bojovou techniku a přidalo do hry dva herně neotřelé mluvené jazyky. Tolik vše podstatné, co v datadisku najdeme a pokud by někdo chtěl naznačit, že to klidně mohlo vyjít i zdarma jako patch, nebudu se s ním přít. Vzpomeňme třeba čerstvě vyšlý bonus pack pro UT2003 obsahující rovněž šest map a na únor naplánovaný další, který hru rozšíří o nové herní mody a další atraktivní doplňky. Kdo Battlefieldu podlehl, je pro něj datadisk nutnou koupí. A o to jde, alespoň u distributora Electronic Arts určitě. V číselném ocejchování jsem do všehodnotící cifry zahrnul nejen kvalitu, ale i kvantitu obsahu datadisku.