Ve Freeplay módu platí především základní pravidlo – jeden život a konec. Jakmile vás někdo nebo něco zabije, na vaší mrtvole zůstanou všechny předměty a vy se ocitnete s postavou v lobby. Samotné mapy budou mnohem větší, než ty pro prosté PvP, ostatně musí se na ně vejít spousta lokací, budov, NPC a musí zde být dost prostoru pro prozkoumávání.
Freeplay nebude MMO v pravém smyslu slova, protože hra pustí do lokací jen určitý počet hráčů, aby nedošlo k přelidnění. Interakce mezi hráči má zůstávat vzácnou, nesmí se stát běžnou. Hráč bude primárně komunikovat s NPC, přidávat se k frakcím, u nichž může plnit úkoly a stejně tak zde bude příběh, jenž se bude průběžně vyvíjet a na nějž se naváží další úkoly. K nim se pak přidají ještě náhodné, generované z náhodných událostí, které po světě systém rozeseje.
Některé lokace si odemknete až skrze příběhové mise a do některých vás hra nepustí, dokud nebudete mít dostatečnou výbavu. Jelikož v Survariu najdete systém frakcí, plnění úkolů pro ně proti sobě může proti sobě postavit právě živé hráče. Kupříkladu jeden bude mít za úkol bránit tábor a jiný jej zase zničit. Příslušnost hráčů k frakcím by pak měla měnit obtížnost či složení některých příběhových úkolů.
Zajímavě pak zní systém bouří. Ty do světa vtrhnout přibližně každé dvě hodiny. Hráči nacházející se v lokaci, kterou má zasáhnout bouře dostanou patnáct minut předem varování. Následně musí buď utéct z lokace, což půjde jen skrze okraj mapy, nebo najít úkryt, v němž bouři přečkají. Kdo nestihne ani jedno, zemře.
Vzhledem k tomu, že platí ono pravidlo o permanentní smrti, bude mít hledání úkrytu nebo sprint pryč z lokace pořádný adrenalinový náboj. Nicméně lepší bude pokusit se najít úkryt, protože každá bouře po sobě nechá větší množství vzácných předmětů. Jakmile se bouře přežene, deset minut se do lokace nedostane nikdo nový a tedy ti, kdo se schovali, nyní mají žně. Myslím, že ten pocit, kdy se sklepete v pracně nalezeném sklepě, abyste se pak vrhli pro kořist, zatímco bedlivě sledujete, zda po vás nejde jiný přeživší, bude k nezaplacení.
Hraní Freeplay módu ale nebude vysloveně styl „uvidíme co zvládnu, než mě někdo zabije“ jako u DayZ. Během svého působení hráči kromě vybavení získávají i reputaci a zkušenosti. Proto bude plnění úkolů důležité. Z toho, co jsem pochopil se zdá, že se smrtí přijdete o veškerou výbavu, ale zůstane vám reputace u jednotlivých frakcí a také zkušenosti. Navíc je tu karma, což je odraz toho, jak se vaše postava chová k jiným hráčům. Když budete pomáhat, karma půjde nahoru, pokud budete vraždit hráče a dělat nehezké věci, půjde dolů. Podle karmy se pak budou odvíjet některé úkoly a klidně se může stát, že na vaši hlavu bude vypsána odměna.
zdroj: YouTube.com
Co se týče hráčských střetů, tvůrci na jednu stranu chtějí být blízko realismu ve smyslu odolnosti postav, takže rána do hlavy ze sniperky vás zabije. Na druhou stranu ale ví, že není zábava umřít rukou neviditelného nepřítele, takže ve hře bude systém, který zobrazí seznam hráčů, kteří se nachází v okruhu cca 150 metrů kolem vás a půjde s nimi skrze tento seznam komunikovat. Jde o podle mne funkční a chytrou variaci, kdy hratelnost dostává přednost před realismem, který vždy neznamená větší zábavu.
Celkově musím říci, že jak jsem byl k tomu, jak se Survarium prezentuje, skeptický, představení Freeplay módu hodně mění situaci. Pokud bude vše fungovat, tento hybrid onlinovky, střlečky a RPG by mohl hře dodat tolik potřebnou inovaci a unikátní lákadlo, kvůli němuž se ke hře budou vracet i ti, kteří jinak neholdují PvP střetům.