Námořní onlineovka Naval Action ze zlatého věku mořeplavby vypadá krásně a náročně
zdroj: tisková zpráva

Námořní onlineovka Naval Action ze zlatého věku mořeplavby vypadá krásně a náročně

6. 1. 2016 19:51 | Preview | autor: Aleš Smutný |

Občas se dějí zajímavé souhry náhod. Začtete se do románu o námořních bojích v Napoleonských válkách, zatoužíte po nějaké hře z tohoto prostředí (a zapomenete, jak jste před mnoha lety zbaběle utekli před Age of Sail), projedete internet, zda by něco neodpovídalo vašemu přání… a narazíte na rozpracovaný titul od studia Game-Labs, které stojí za Ultimate General: Gettysburg, ale hlavně od tvůrce slavného DarthModu pro Total War hry Nicka Thomadise. Ryze onlineová Naval Action totiž vypadá skvostně a mohla by uspokojit jak fanoušky náročnějších simulací, tak i hráče chtivé námořní akce ve stylu Black Flag.

Koncept Naval Action vypadá snad až příliš lákavě, což je asi i důvod, proč je ve vývoji několik let a momentálně se nachází ve fázi alfa testu, který předchází plánovanému vydání early access verze na Steamu. Původně k tomu mělo dojít už v zimě 2014, ale už začal rok 2016 a hra stále pluje po mořích alfy. Z videí od hráčů, kteří si už Naval Action koupili, je ovšem zjevné, že hra vypadá ...no nádherně.

Naval Action je hrou z doby, kdy po moři pluly lodě poháněné větrem a plachtami, a romantika tohoto typu mořeplavby se snoubila s brutální realitou námořních soubojů, kde do sebe těžkými kalibry střílely dvě dřevěné krabice plné lidí. Ačkoliv se do dané doby počítá už 16. století, Naval Action cílí primárně na 18. a 19. století s centrem zájmu kolem Napoleonských válek.

Hra má být realistická, byť v rámci určitých mezí. Ani hardcore milovníci simulátorů by asi nehráli desítky hodin trvající pronásledování, kdy jedna loď prchá před druhou s náskokem jednoho uzlu. Stejně tak několikaminutové manévry by rychle proměnily multiplayerovou bitvu ve festival hráčů, kteří během natáčení plachet surfují po internetu. V tomto si Naval Action drží spíše akčnější či mírně zrychlený přístup k plavbě, přestože je pořád výrazně pomalejší než třeba ve vzdáleně podobné World of Warships. Ovládání lodě už je ale jiná káva. Rovnou zapomeňte na akční Black Flag...

Pokročilá fyzika pracuje s mnoha variabilními čísly a údaji včetně typu lodě, váhy nákladu, síly větru, natočení plachet, váhy posádky i výzbroje a stavu plachet. Výsledek se pak promítá do toho, jak loď pluje, jak rychle, jak zvládá manévrovat. Hardcore hráči si mohou nastavit simulaci do nejmenších detailů, kdy se starají o natočení plachet stěžňů a další podrobnosti, které byly v dobovém námořnictví samozřejmostí. Navíc, stejně jako v realitě, každá loď je zcela unikátní - sériová výroba neexistovala a jen zkušený kapitán objevil veškeré detaily, návyky a vrtochy svého oplachtěného mazlíčka.

Stejně detailně zpracovaná má být i střelba. Reálné typy zbraní mají mít plně simulovanou balistiku letu projektilů (a že jich v dané době bylo), přičemž se při zásahu počítá se vším - kam projektil udeřil, jakou část lodě poškodil, zda zasáhl člena posádky, jestli se kvůli nárazu do silnější překážky neodrazil uvnitř trupu zpátky apod. Navíc se při střelbě počítá se směrem a silou větru. S tím souvisí i model poškození, který by měl simulovat všechny možné situace včetně prostého potrhání plachet, poškození stěžňů či výzbroje, kormidla, nabírání vody atd.

Ve hře budou všechny typy lodí od malých dělových člunů po stodělová monstra. Lodě nejsou rozřazeny podle úrovní na lepší či horší - vyberete si ji podle stylu a ceny. Naval Action už disponuje otevřeným, kde hrajete za kapitána, který náleží k nějakému národu, staráte se o loď i posádku, nakupujete vybavení, financujete opravy a obsazujete cizí lodě, které následně přeberete nebo prodáte.

Naval Action prošla Greenlightem a tvůrci z Game-Labs momentálně chystají build, který dají Valve ke schválení pro vstup do early accessu. Hru si tak můžete koupit jen na oficiálních stránkách, kde si ovšem přečtěte důrazné varování, že kupujete alfa verzi, ve které je velká část věcí nedodělaná. Hru si kupte jen za předpokladu, že chcete pomoci s vývojem skrze své nápady a postřehy a přispět na něj i finančně. Ne proto, že chcete plnohodnotný zážitek. Navíc servery a tedy i postup hráčů bude před vstupem do early accessu tvůrci vymažou. Momentálně už fungují nejen PvP servery, ale spuštěn byl i PvE server, kde budete bojovat proti AI.

Když se podíváte na videa okolo se záběry z hraní nebo z fanouškovského traileru, dojde vám rychle, že Naval Action vypadá jako nádherný, byť možná až příliš megalomanský příslib do budoucna. Obávám se, že právě rozmáchlé plány autorů by mohly ještě více zpomalit už tak vleklý vývoj. Vždyť si stačí přečíst o tom, jak by ve hře měl fungovat systém bojů s pobřežními pevnostmi a jejich obsazování. Jde o další, velmi odlišný, typ hratelnosti, který chtějí tvůrci do námořních hry zakomponovat.

A samozřejmě je jisté, že hra nebude pro každého. Stačí se podívat na video, ve kterém tvůrci vysvětlují, jak přistupovat k útoku na dvoustěžňovou šalupu, jak počítat s návětrnou stranou, potažmo jak opatrně směřovat ve správném úhlu. Naštěstí už nyní je komunita kolem hry čilá a nabízí nováčkům pomocnou ruku.

zdroj: Archiv

Před Game-Labs leží dlouhá plavba než Naval Action posunou do vysněné podoby. Stejně jim ale držím pěsti, protože zkouší uspět s titulem, který se nebojí být ambiciózní.

Nejnovější články