Komentářová vlákna na Kickstarteru i na fórech studia Frontier jsou několik kilometrů dlouhá a většina nesouhlasných příspěvků namítá, že hru na KS podpořili s vědomím, že bude možné hrát Elite: Dangerous bez připojení k internetu. A mají samozřejmě pravdu, což Braben reflektuje pro Eurogamer. Měli prý hráče mnohem dříve upozornit, že s ohledem na strukturu hry zřejmě nebude možné hrát offline. Zároveň dodává, že případné žádosti o vrácení peněz řeší tvůrci s hráči na individuální bázi.
Frontier Developments své rozhodnutí, udělat z Elite: Dangerous online only, hru hájí z technologického i tvůrčího hlediska: "Kompletní offline zážitek by byl neakceptovatelně omezený a statický ve srovnání s dynamickým a neustále se měnícím zážitkem, který momentálně nabízíme," praví tvůrci a dodávají, že je nezbytné, aby hráči měli přístup ke stejnému příběhu, úkolům a podobě galaxie bez ohledu na to, jestli hrají multiplayer nebo singleplayer.
Jednoduše řečeno, tvůrci nechtějí (a možná neumí) hráčům nabídnout zážitek z hraní singleplayeru, který nevychází z podoby vesmíru, co se neustále mění na základě akcí všech ostatních hráčů připojených k internetu.
Naštvání určité skupiny hráčů je naprosto pochopitelné, protože s možností hrát offline na základě Kickstarter kampaně počítali. A jakkoli jsou tvůrčí argumenty logické, měla přijít informace o tom, že vývoj offline hry není v silách Frontieru, mnohem dříve. To by si ale sami vývojáři museli včas přiznat, že něco podobného nestíhají a vlastně ani nechtějí:
"Když se podívám zpět, měli jsme komunitě říci, že se s offline módem pereme, jenže jsme se pořád snažili najít nějaké řešení. Jak jsme přidávali další a další funkce, rozhodli jsme se soustředit na vydání hry online hry se single i multiplayer obsahem s tím, že offline verzi nabídneme hráčům později. Pro dobro hry jsme podobné rozhodnutí museli učinit, a tak to je," uvádí Braben pro anglický Eurogamer a odpovídá i na další palčivé otázky, které každého napadnou.
zdroj: Archiv
Co bude s hrou, když tvůrci ukončí podporu? Existuje možnost, že se offline verze dočkají hráči později? Na druhou otázku Braben odpověděl jasným "ne", protože Elite: Dangerous by bez proměnlivého světa, co žije na serverech, nemohla fungovat a muselo by jít o jinou hru. Souvisí s tím odpověď na první otázku - Frontier Developments by v podobném případě vydali jednu z pravidelně archivovaných verzí hry včetně dedikovaných serverů.
Hráčům, kteří zkrátka nechtějí online only hry hrát z principu, nebo nemohou kvůli mizernému připojení k internetu, je to však houby platné. A může to rovněž mrzet hráče s ohledem na plány prezentované během Kickstarter kampaně, což naprosto chápu.
Mé osobní stanovisko je dvousečné. Mrzí mě způsob, jakým tvůrci situaci vyřešili - mohli mnohem dříve říci, že offline hraní s největší pravděpodobností půjde ze hry pryč, protože infrastruktura hry něco podobného neumožňuje s ohledem na tvůrčí záměry. Na druhou stranu si po zážitcích z alfy a několika beta verzí neumím představit, že bych chtěl Elite: Dangerous hrát offline. Interakce s živými hráči a zároveň s AI entitami je, společně s neustálou proměnlivostí univerza, na hře to nejzajímavější. Každý to má ale jinak a naštvání chápu, zejména tak blízko před vydáním hry, které je naplánované na 16. prosince.