Meridian: New World - recenze
3/10
zdroj: tisková zpráva

Meridian: New World - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 11. 2014 21:00 | Recenze | autor: Daniel Kremser |

Realtimová strategie je v posledních letech jev téměř nevídaný. Minimálně mezi takzvanou AAA produkcí. Jestliže prapor tahovek drží třeba Civilizace nebo Heroes, realtime strategie se mohou spolehnout snad jen na StarCraft II. A tak se hráči musí poohlédnout jinde, což znamená, že loví ve vodách nezávislé tvorby, kde se to bohužel hemží tituly, které trpí nedostatkem financí i ryze tendenčním pojetím. Přesně taková je i hra Meridian: New World, která je na první pohled zajímavá, protože ji má na svědomí jeden vývojář, ale hned vzápětí člověka zklame na všech frontách.

Meridian: New World je nízkorozpočtová strategie, o kterou zavadíte leda náhodou, a druhý den už si z ní nebudete pamatovat vůbec nic. Namísto zábavy pocuchá vaše nervy a během hraní si nevěřícně ukroutíte hlavu při meditaci nad tím, co všechno je ještě v roce 2014 strategickým standardem.

V prvé řadě hru trápí zásadní technické problémy. Chybová hláška o zvukové kartě nebo bezdůvodné padání hned po spuštění tvoří pouze zlomek potíží, kterými Meridian trpí. Časem snad tvůrce podobné problémy odstraní, ale přesto jde o jasný signál, s čím máte dočinění - klasicky se tvářící realtime strategií od studia Elder Games, které tvoří jeden člověk (Ede Tarsoly). Je tedy logické, že neměl kapacity na pořádně odladění hry z hlediska technologie, ani hratelnosti.

Když ale zmíněné překážky překonáte a pustíte se do hraní, čeká vás první pohled solidní grafika. Meridian: New World vypadá (i vzhledem k ceně) docela k světu a nemá daleko třeba k některým titulům od 1C. Jen se nesmíte pouštět do bližšího zkoumání budov nebo nedej bože bídných textur. Za patnáct euro ale zřejmě nikdo nečekal, že půjde o grafický klenot. Spíš tvůrcům vytknu absenci jakékoli tváře a vlastního stylu.

Určitě to umíte i lépe!

Meridian je tuctová RTS s modely budov a jednotkami, které našly svůj předobraz nejspíše ve Spielbergově Válce světů. Unylé a tisíckrát viděné vzezření navíc nedrží úplně pohromadě - třeba design budov by mohl mít jednotný styl. O tom, že by mohly vypadat zajímavěji ani nemluvě, jakkoli je podobné posouzení především otázkou osobního vkusu každého hráče.

Naopak po příběhové stránce se nedá o absolutní kreativní křeči vůbec pochybovat. Populační exodus a útěk lidské rasy na zázračnou planetu s téměř totožnou atmosférou jako Země už snad ani není klišé. Tvůrci ale slouží ke cti, že si to uvědomili a pokusil se těžce nezajímavé vyprávění něčím ozvláštnit.

V přestávkách mezi misemi tak můžete chodit po vesmírné lodi, rozmlouvat s posádkou a pročítat záznamy, které odhalují příběhové pozadí a zajišťují nutnou omáčku. Občas dokonce dostanete v rozhovorech i na výběr z více odpovědí a můžete tak ovlivnit vztahy na palubě. A podobné momenty si pořádně užijte, protože představují to jediné, co se na hře opravdu povedlo.

Chudý příbuzný

Meridian totiž není zábavná hra a jednoduše nefunguje tak, jak by měla. Četl jsem názor, že se jedná o StarCraft II pro chudé, což v zásadě sedí, jakkoli je podobná charakteristika mírně pejorativní. Meridian je chudý příbuzný StarCraftu, který staví na absolutních základech RTS žánru, ale uchopil je za špatný konec a navrch přidává jeden jediný nápad s dvojím dopadem - někdy zaujme a pobaví, jindy koncept hry naopak totálně rozvrací.

Tím nápadem jsou speciální schopnosti (třeba léčení), které si odemykáte v rámci RPG systému, a můžete je používat dle libosti, což samozřejmě zcela znemožňuje balanc obtížnosti. Vedle léčení může jít třeba o dočasné zvýšení rozdaného poškození. V tomto ohledu je sympatické, že zkušenostní body můžete vedle kampaně sbírat i ve skirmish módu, ale na výraznější odlišení od konkurence to stejně nestačí.

zdroj: Archiv

Na hře je totiž až příliš vidět, že za ní stojí tvůrce modů pro hry jako Command and Conquer nebo Warcraft. Mapy mají tradiční charakter s na první pohled viditelnými cestičkami, pathfinding jednotek je vyloženě otřesný a o umělé inteligenci nepřátel se nedá hovořit - žádnou nemají. Také počet a rozmanitost nepřátelských jednotek není žádné terno, což je pro hru se systémem kámen–nůžky–papír hodně špatná vizitka.

Boj s nepřítelem dále ztěžuje pochybné ovládání a uživatelské rozhraní, ve kterém je nadlidským úkolem i prostý výběr specifického typu jednotek. Hraní Meridian si tak můžete představit jako kombinaci frustrace z jednotek mířících všemi směry, údivu z protivníků nabíhajících na zteč po jednom a nakonec vlastně i pobavení z toho, že všechny protivníkovy jednotky míří na jednu vaší, kterou jen pořád dokola léčíte. Takhle opravdu kvalitní (nebo alespoň průměrná) strategie a hra obecně rozhodně nevypadá. Navíc Meridian neobsahuje multiplayer.

Raději klasiku

Neberu argument, že jde z velké části o výtvor jednoho člověka. Některé přešlapy a problémy jsou totiž výsledkem vyloženě odfláknuté práce (technické problémy, příšerný dabing). Zároveň by se leccos z toho dalo přežít, kdyby Meridian obsahoval zábavný strategický základ. Ani to se ale nepodařilo. Absurdní umělá inteligence, malý počet jednotek a nudné mise - to všechno dává dohromady hru, kterou nemáte důvod zapnout, natož kupovat. Raději si za stejné peníze pořiďte hry, na které se Meridian odkazuje. Světlou stránkou Meridian: New World jen opravdu je grafika.

Smarty.cz

Verdikt:

Nudná a technicky nedotažená realtime strategie, které chybí dokonce i stěžejní základ, díky němuž by se vyšplhala alespoň na průměr. Absence multiplayeru v kombinaci s humorně hloupou AI a chabým obsahem odsuzuje Meridian: New World k okamžitému zapomnění.

Nejnovější články