Trackmania United recenze české verze

Trackmania United recenze české verze

4. 7. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Na trase asi byly časté úseky s loopingy, skokánky a vývrtkami, neboť příjezd Trackmanie trval bezmála půl roku. Je vzhledem ke komunitním funkcím a multiplayeru regulérním třetím pokračováním?

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 4.července 2007
Verze hry: prodávaná/česká/PC

Obrázek zdroj: tisková zpráva Chce si někdo z hlavy tipnout, za jak dlouho lze zvládnout cestu z Paříže do Prahy? Buďme styloví, vynechejme letadlo i vlak a počítejme s automobilem jako dopravním prostředkem. Že by takový výlet neměl zabrat víc, než pár dní? No vidíte, Trackmanii United trval příjezd bezmála půl roku (dojmy z anglické verze). Byly snad na dálnici časté úseky s loopingy, skokánky a s vývrtkami? Nebo chyběly rovnou celé kusy vozovky a cesty byly samá díra? Tohle se patrně nikdy nedozvíme. Důležité nicméně je, že lokalizovaná verze nové Trackmanie konečně dorazila na domácí trh a našincům už nic nebrání v opětovném zapojení se do nikdy nekončícího šílenství, v honbě za co nejlepšími časy.

Staronová Trackmania
Označit hru jako kompilaci předchozích dílů asi není ideální, po stránce obsahové tento přívlastek přesto docela sedí. Komu svět Trackmanie učaroval již v roce 2004 a rok na to propadl i pokračování TM Sunrise, jistě alespoň na okamžik zapochyboval, má-li vůbec smysl uvažovat nad United – vždyť více jak dvě třetiny hry už má v podstatě doma. Někoho baví jen scenérie stadionu z Nations a argument „Proč bych kupoval United jen kvůli pár novinkám?“ docela chápu. Zrovna tak existuje dost nerozhodnutých hráčů, kteří váhají nad přestupem – ať už kvůli ostatním prostředím nebo přátelům z klanu.

Právě sedm odlišných prostředí zajišťuje Trackmanii United neuvěřitelnou pestrost, do jisté míry ale také značnou roztříštěnost. První díl přinesl scenérie Desert, Rally a Snow, jenž jsou svojí stavbou a nakonec i jízdními vlastnostmi všech vozítek na hony vzdálené trojici „enviromentů“ Island, Bay a Coast, které se nám předvedly v pokračování s podtitulem Sunrise. Vše pak korunuje Stadium, jenž má díky skvělému tahu s Nations statisíce fanoušků po celém světě a patří dost možná vůbec k nejoblíbenějším. Multiplayerový zážitek, jaký nabídla TM Nations, prakticky neměl v závodních hrách konkurenci a při srovnání s Test Drive Unlimited bych neváhal známku „masivní závody“ přidělit spíše počinu Nadea.

Mladé francouzské studio si je zjevně vědomo, jaký fenomén se mu ve zdarma šířených Nations podařilo stvořit a podle hesla „kuj železo, dokud je žhavé“ tedy připravilo titul TM United. Podobné manýry lze pozorovat hlavně u velkých světových vydatelů, kteří v nekonečné honbě za větším ziskem neváhají recyklovat herní obsah. Nadeo však podobné praktiky doslova postavilo na hlavu a tam kde největší herní giganti vylepují cenovky i na přídavné packy a různé booster-balíčky, nechává chytře a především zadarmo pracovat hráče.

Od hráčů pro hráče
Je to tak, Nadeo do United přispělo jen relativně malou troškou na mlýna a zbytek nechalo na komunitě, fanoušcích a samotných hráčích-zákaznících. V základu (nebo chcete-li v singleplayeru) nabízí hra jen několik desítek tratí pro každé prostředí. Odstupňováno v obtížnostech Start, Easy, Normal, Hard a Extreme tu čeká vlastně soubor výukových lekcí, které jsou ideální především pro nováčky, jenž snad některou z Trackmanií minuli. Dostanou šanci poznat, jakými principy se závodění v tom kterém světě řídí, jak se chovají jednotlivá autíčka i z jakých dílů jsou dráhy vystavěny. Pro zkušené matadory nemá tahle autoškola valného významu, jelikož obtížnost je velice nízká a cosi jako výzva připadá
v úvahu řekněme pouze u záložky Hard a Extreme.

Přesto už tady začíná multiplayer vystrkovat růžky, jelikož při detekci online připojení okamžitě naběhne lokální žebříček, s pořadím nejrychlejších šoférů. Každá trať se totiž dá zajet v čase neoficiálním a oficiálním – a kromě odměn v podobě medailí či dovednostních bodíků, lze vydělávat také Coopers, virtuální to platidlo v Trackmania vesmíru. O motivaci tak rozhodně není nouze a singl krom výuky funguje i v rovině ekonomické, protože bez kreditů získaných za skvělé časy nelze stahovat opakované záznamy (okouknete, jak do jezdí, jaké používá odbočky a zkratky) těch nejlepších, nové skiny aut, tratě, filmečky… a co já vím co všechno ještě.

Nabídka módů
Kromě pilování časů a ideálních průjezdů tratí, se lze bez připojení k internetu dostatečně vyřádit též v editační části TM United. Pro grafiky je tradičně připravena garáž, kde si mohou k nepoznání změnit vizáž každého vozu, inženýry-stavitele zase potěší editor tratí, čítající - vzhledem k novým prvkům především v sekci Stadion - teď již tisíce dílků. Nadeo letos myslelo také na režiséry a tvůrce amatérských filmů, nová trať či replay vydařené jízdy si přece přímo říkají o pěkný filmový úvod s nálety kamer a záběry zajímavých detailů, respektive dramatický sestřih vašeho počínání v závodě.

Jinak ale zůstalo opravdu vše při starém, ať už jde o herní módy – sestávající z tria Race, Platform a Puzzle (plus Stunt v multiplayeru) či nabídku hlavního menu. To se mimo již zmíněných odkazů na singlovou část a editory, doplněné o místní náhražku hry více hráčů (lokální síť, hot-seat) soustředí především na provázanost hry se světem. Jsou tu odkazy na diskusní fóra, aktuální zpravodajství monitorující události kolem Trackmanie, čerstvé žebříčky, anoncování soutěží a turnajů… rozdíl mezi webovým prohlížečem a hrou se pomalu ale jistě stírá. To konečně zjistíte i přímo po kliknutí na položku Hra více hráčů, kterážto je vstupní branou do světa nikdy nekončících závodů.

Poslední trať a jdu spát
Ministr zdravotnictví varuje, Trackmania je silně návyková a způsobuje závislost. Takové upozornění na krabičce chybí, přitom už první dva díly série zvedly varovný prstík a freewarová Nations fungovala vlastně jako lákadlo, v podobě sladkého bonbónu. Jak už zaznělo, Trackmania United maximálně těží z nečekaného úspěchu Nations (je registrováno bezmála dva miliony hráčů) a kráčí v jejích šlépějích. Nikdy nekončící honba za dalšími body, věčné vylepšování časů, nekonečný příval dalších tratí, soupeřů a vyzyvatelů, nové a nové nápady, jak trať postavit a jak ji posléze zdolat. Toliko stručný nástin. Servery pochopitelně běží 24 hodin, neustále se vytvářejí aktuální žebříčky, ať už místní, lokální či světové a stále je o co bojovat, co zlepšovat a co překonávat.

Díky poslepování hry ze sedmi scenérií, se pořadí vypočítává pro každé prostředí zvlášť a kdo se nechá polapit, čeká ho doslova boj s větrnými mlýny. I borci, kteří jedou ve vlaku zvaném Trackmania už od prvního dílu (a vynikají v terénu, na sněhu a ledu, vysoko rozvinutých drahách na stadionu i při letech po plošinách na ostrově) logicky začínají nestíhat. Stačí se jen chvíli zapomenout v Desert prostředí a špička vám mezitím ujede v rallye či v zálivu. O tom, že člověk také někdy potřebuje odpočívat a spát, chodit do práce nebo školy a věnovat se rodině, ani nemluvím.

V tomhle směru tak United doplácí na svou „dějovou“ roztříštěnost, přeci jen mezinárodní pojetí s jakým vyrukovala Nations bylo ucelenější a v jistém ohledu i prestižnější. Hráči chtěli být nejlepší v rámci naší kotliny, následně posunout českou vlajku před Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Itálii… Dobrá, tohle jde i tady, jenom bitva probíhá na více frontách.

Už bez problémů
Po technické stránce vše funguje (zvlášť teď, po půl roce provozu) naprosto bez problémů. Ať hru spustíte v kteroukoliv hodinu, vždy je k dispozici dostatek serverů. Stačí si jen vybrat na co máte chuť a vrhnout se do závodů. Dají se najít ryze tématické skupinky (jezdíme pouze stadion, ostatní nás nezajímá) stejně jako party, které plynule střídají všechna prostředí a scenérie se mění snad pro každý závod.

Volit lze také podle stylu tratí, někdo má radši sprinty na krátké vzdálenosti, jiní se vyžívají v dlouhých, komplikovaných a technicky náročných dráhách, které jen stěží dokončíte za půl druhé minuty. Šikovný je také informační servis - před připojením na server víte, co vás zhruba čeká i jaké hodnocení mají tamní jezdci. Většinou tak proti sobě bojují stejné váhové kategorie a nehrozí, že budete výrazně ztrácet krok.

Engine hry pochopitelně neustále prochází vývojem, přestože jeho začátky pamatuje ještě TM Sunrise. Pro potřeby Trackmanie United byl samozřejmě znovu vylepšen a zvládá tedy opět o něco více polygonů a nových efektů, což zaregistrujete především na stadiónu. Ten prodělal obecně největší změny, tím spíš že nově nabízí i off-road variantu, nejvíce připomínající autocross či rallyecross – viz. naše první dojmy. Tvůrci logicky hodně pracovali také na online části, vždyť veškeré uploady a downloady tratí, replayů, skinů a filmů, fungují na principu sdílení a nová Trackmania je vlastně jeden velký peer to peer organismus, s internetovým prohlížečem.

Jak jsme psali už v lednu, ani řádný podzimní beta-test nedokázal předejít poněkud kostrbatému rozjezdu. Náhodné zamrzání a padání hry, problémy při ověřování tratí, občasné anomálie v editoru, nefunkční servery a laddery… Vše se během několika měsíců ale podařilo vyřešit (krátký výpadek serverů jsem zažil jen jednou) a při testování jsem nenarazil na jediný problém. Ostatně není divu, česká verze hry má již integrován patch a (pro většinu bohužel) také (ne)populární ochranu StarForce. Pokud si však Trackmanii United koupíte ze Steamu, po jejím spuštění se aplikuje update, který StarForce odstraní.

Českému překladu nelze vytknout snad vůbec nic, konec konců na korekcích a testech spolupracovali Trackmaniaci z domácích fan stránek. Trochu jen zamrzí útlý, osmistránkový manuál, popisující opravdu jen to nejnutnější. Jeho plnohodnotná verze, pitvající na cca 40 stranách vše do detailu, je k dispozici pouze v digitální podobě, coby pdf dokument.

Pro koho?
Budete-li ze hry nadšeni nebo lehce zklamáni záleží jen na tom, jak moc vás fenomén zvaný Trackmania zasáhl. Jsou tu hráči, kteří mají obě předchozí hry vystaveny na čestném místě i jejich protějšky, jenž od nás vloni tahali plnou verzi Trackmanie Nations spíše ze zvědavosti. Menší zpoždění české verze se lehce promítlo do výše doporučené prodejní ceny, která byla Hypermaxem ve finále stanovena na 799,- korun českých, například na Xzone ještě stovku ušetříte. I tenhle aspekt by nakonec mohl hrát svoji roli při rozhodování, koupit či nekoupit, vždyť původně to vypadalo na cenu kolem tisícovky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jisté je, že výborná hratelnost, skvělá zábava a nikdy nekončící závodění tuhle sérii ani tentokrát rozhodně neopouští. Sám jsem s výslednou podobou United vcelku spokojen, ale přimlouval bych se například za větší množství tratí do začátku – vážně nešlo hodit na DVD všechny ty dosud komerčně vydané? Také jedno zbrusu nové prostředí by jistě zafungovalo na případné zákazníky lépe, než pomyslná nálepka „soubor předchozích dílů“. Až čas pochopitelně ukáže, vydalo-li se Nadeo správnou cestou. K dnešnímu dni jezdí přibližně 58 tisíc hráčů z celého světa, přičemž těch s českou vlaječkou je zhruba tři sta a bratrů Slováků kolem čtyřiceti. Co vy, přidáte se?

Stáhněte si: Trailery...

Související články: Dojmy, Novinky, Trackmania Nations recenze, Trackmania Sunrise recenze, Trackmania CZ recenze

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje

Marek Beniač

Závěrečný verdikt nechť si každý přizpůsobí obrazu svému, neboť více než kdy jindy hodně záleží na položce „Já a Trackmania“. Na jednu stranu v uvozovkách jen kompilace všech doposud vydaných dílů. Na stranu druhou ta nejlepší Trackmania, co dosud vyšla. Ale nemohu se zbavit dojmu, že si tvůrci usnadnili práci víc, než je zdrávo. Vytvořili základ, provozují žebříčky, ale obsah ponechali na hráčích.