Autor: David Ducháček Publikováno: 7.května 2004 |
Indové zase disponují neotřelými jednotkami – slony, mahauty s puškami a mušketami. Irokézové jsou indiáni, to asi nebude velké překvapení. Proto vás asi nepřekvapí některé jejich speciální schopnosti. Skauti mohou procházet lesem, bojové jednotky se samy léčí, pokud stojí na místě a nejsou na nepřátelském území. V boji se budou především objevovat různé verze irokézských kopiníků. Lakoťané nejsou žádní lakomci, ale původní obyvatelé Jižní Dakoty, Wyomingu a Montany. Jejich hlavním komoditou vždy bývalo zemědělství a jezdectví. Lakoťané tedy mají řadu bonusů, které přidávají již tak silným koňským jízdám další výhody – možnost „odsávat“ suroviny z nepřátelských budov atd. Obrovskou výhodou je také možnost stavět budovy téměř kdekoli – vyjma míst, kde se nachází protivníkův sad. Peršané jsou sice dosti podobní svým indickým kolegům, to však nemění nic na jejich atraktivitě. Peršané si vždy potrpěli na kvalitní zboží a mají tedy výhody v podobě maximálního počtu karavan. Bojové jednotky tvoří specialitky typu Immortals, Anusiya, Athanatoi a stejně jako u Indů drsní mahauti. Vlády Konečně máte možnost porovnat, jak kvalitní může být vládní režim, jelikož to budete právě vy, kdo rozhodne, zda nastolit despotickou krutovládnou či mírnější monarchii. Ono to totiž vůbec není jednoduché, jak si řada z vás myslí. Musíte brát v potaz řadu faktorů – kulturu, tradici, vojenskou vybavenost atd. Abyste se vůbec dostali k ovlivňovaní politické situace ve vaší kolonii, je třeba nejprve zbudovat senát – i ten je nám důvěrný známý, ale nebojte se, žádné volby nebudou třeba. Máte už vyzkoumány všechny důležité technologie, potřebné k nastolení krutovlády… chci říci odpovídajícího režimu? Tak do toho. Ačkoliv vládní režimy z RON poměrně odpovídají realitě, pár drobností si tvůrci upravili ku obrazu svému. Vykonavatel vaší vůle je bytost zvaná „patriot". Není to však jen seriálová figurka, jak zjistíte za chvíli. V každém politickém prostředí má jiné vlastnosti a schopnosti. Je třeba si také uvědomit, že senát nelze zbudovat ihned – tedy v počátečních fázích hry. Nejprve musíte dospět do věku Classical Age. K dispozici je pak šest druhů vlád – despotismus, republika, monarchie, demokracie, socialismus a kapitalismus. Despotismus, jak asi víte, je poněkud drsnější režim jednoho samovládce. V RON to paradoxně tak špatné není. Získáte levnější vojenské jednotky a ušetříte i na výzkumu. Republika zase zajistí lepší obchodování, monarchie rychlejší a levnější kavalerii, socialismus rychlejší výrobu lodí, letadel a jiných věcí. K tomu připočtěte víceúčelového patriota v několika formách (mění se podle typu vlády) – generál, král, president, předseda, jehož speciální bonusy rozhodně nebudou k zahození (může zvyšovat útok vašim jednotkám, léčit je atd.). Divy světa Dále v datadisku přibyly tři divy světa. Prvním z nich je stavba z roku 600 př. n.l. známá jako Hanging Gardens (vysuté zahrady). Tehdy je pro svoji královnu vytvořil Nabuchadnezar II. Pompézní stavba urychluje zvyšování vzdělanosti a můžete si ji dovolit, pokud dosáhnete období Classical Age. Druhou vzácnost v pořadí je Forbidden city (Ztracené město). Stavba z roku 1407, do které se až do roku 1912 běžný občan nemohl dostat, patřila čínskému císaři. Podle letopočtu je zřejmé, že se musíte přesunout až do středověku (Medieval Age). O něco zajímavější a to nejen vizuálně je pevnost Red Fort z roku 1618 – povyšuje všechny ostatní pevnosti a léčí rychleji vaše jednotky. Čtyři nové kampaně Je to tak, v RON: Thrones and Patriots vás čekají čtyři odlišné kampaně. První pojednává o legendárním Alexandru Velikém, jehož jméno zná z dějepisu snad každý. Tato postava se chopila trůnu poté, co byl její otec zákeřně zavražděn (jak jinak). Bohužel ani on to neměl snadné a v rodné Makédonii si moc klidu neužil. To víte, zrádci číhají všude a obvykle. V této kampani projdete s Alexandrem Indii, postavíte se Peršanům, Egypťanům a nakonec sami sobě. V další kampani se přenesete úplně jinam, do období, kdy vládl Napoleon Bonaparte. Nevím, jak vy, ale já jsem dal radši přednost „Osídlování nového světa“ - třetí kampani nazvané The New World. Můžete si v ní zvolit mezi dvěma znepřátelenými stranami, z nichž jednu tvoří evropští kolonisté (Francouzi, Nizozemci, Britové, Španělé aj.) a druhou původní obyvatelé amerického kontinentu – Lakoťané, Irokézové, Aztékové, Mayové atd. Boj za nezávislost může začít! Pokud budete mít po chvilce hraní dojem, že se po grafické stránce nic moc nezměnilo, nezoufejte. Nových grafických prvků není žádné omračující množství, ale po pečlivém průzkumu jich určitě najdete řadu. Jde většinou o nové budovy, drobné proměny prostředí (jiné stromy atd) a samozřejmě nové jednotky. O nějakém zkvalitnění grafického systému bohužel nemůže být vůbec řeč, což je trochu škoda. Ale co, kupříkladu tři nové divy světa vypadají nádherně. A jednotky se také vesměs povedly, horší je to občas s animací, podobně jako v původní hře. Některé jednotky se pohybují možná až příliš realisticky a jiné zase zcela podivně – bruslí nebo se trhají, jako by jejich animace měla nízký počet snímků. Aneb syndrom z RON, se kterým se zřejmě nikdo nezabýval a ani nebude. Šetření na nesprávném místě Co se hudební zážitku týče, nemyslím, že by zrovna datadisk k RON patřil mezi elitu. Melodie jsou vesměs podobné a mnohdy i stejné jako v předchůdci. Navíc se tvůrci nehodlají vzdát přežitého formátu WAV – navíc pouze ve 22 kHz, což je prachbídné. Nechápu, co vede zvukaře k podobným excesům a proč nemigrují k bezproblémovým a mnohem úspornějším řešením typu MP3 nebo OGG - že by si to nepřál vydavatel Microsoft? Není to sice výrazná vada na jinak solidní zvukové kulise RON, jako spíš zbytečné šetření potenciálem na nepravých místech. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Dojmy z hraní Nevím, jestli je chyba na mé straně nebo jsem jen příliš náročný, ale datadisk RON: Thrones & Patriots mě nikdy nedokázal zabavit déle než na pár hodin. Abych byl upřímný, kdybych se k němu nemusel znovu vracet, bez problémů bych virtuální svět letadýlek, lodiček, slonů a jiného zvířectva nadobro opustil. Dobrá, jednou se mix Age of Empires, Civilizace a Empire Earth povedlo slušně zkombinovat, jenže bude mít někdo zájem hrát to samé jen s drobnými úpravami a za dalších cca 1200 korun? Máme tu několik nových kampaní, jednotek, přibyla dokonce možnost měnit vládu a ovlivňovat tak váš rozvoj, ale stále je prvotním úkolem syslení surovin a hromadění vojska. Žádné nové bojové taktiky či úpravy v děravé umělé inteligenci. Autoři titulu se sice zaměřili na upgrady a přidali pár vítaných novinek, ale nevím, jestli to bude běžným hráčům (nikoliv skalním fanouškům RON) stačit, ale to je problém všech datadisků. Stáhněte si: Demo, Trailer... Související články: Rise of Nations recenze (6/2003), Novinky |
David Ducháček | |
autorovi je 23 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life (všechny články autora) |