Autor: Bergy Publikováno: 24.února 2001 |
Vývojáři z ruských GSC GameWorld se ale naštěstí dokázali poučit, dali na četné stížnosti hráčů a do nového datadisku implantovali nastavení obtížnosti, což je ohromné plus. Já vím, tohle samé se stalo i u Sudden Strike Forever, jenže tam došlo spíše ještě k zhoršení hratelnosti, což mi už vůbec nešlo na rozum :) V Cossacks: AoW tomu tak naštěstí není a tentokrát dostanou šanci i ti hráči, kteří si prve nedokázali v některých misích poradit. Škoda jen, že tato úprava je použitelná pouze v datadisku, v původní hře toto nastavení bohužel nelze aplikovat. Tvorba vlastních map Opět se neubráním srovnání s datadiskem k Sudden Strike (CDV se prostě nezapře :), a tak i v tomto přídavku naleznete přiložený editor. Práce s ním je vcelku jednoduchá a dává vám skvělou možnost vytvořit si vlastní mapy a mise. Pokud nemáte dostatek fantazie, lze si nahrát například mapu celé Evropy, na ni umístit postavení armád a pak už jen hrát. Rovněž není pochyb, že díky tomuto nástroji vznikne hned celá řádka nových map a misí, které co nevidět budou k mání na fanouškovských stránkách této hry. Cossacks: AoW rovněž obsahuje i nové kampaně přesně ve stylu těch, které už známe z dřívějška. Pochopitelně se jedná o jednotlivá válečná tažení, takže o nějakém příběhu nemůže byt ani řeč. To ale vůbec nevadí, každá z 5ti nových kampaní je opět zaštítěna jedním národem (Prusko, Rakousko, Sasko, Alžírsko a Polsko) a v součtu na vás čeká více než 30 nových misí. Mě samotnému se asi nejvíce líbila pruská kampaň a mise, kde bylo třeba bránit kompletně obležený Berlín. Opravdu strhující podívaná. Pak mě ještě velmi zaujala alžírská kampaň, kde rozhodně nebyla nouze o obrovské bitvy mnoha stovek vojáčků. Větší taktické možnosti Nyní mě vlastně napadá, že na ty obrovské bitvy někteří z vás asi dost neradi vzpomínají. Taková masa vojáků se totiž hrozně špatně ovládá a největší hloupost by bylo si myslet, že prostým označením všech vašich jednotek do bloku a posláním proti nepříteli je to nejlepší a nejjednodušší řešení. Opak je pravdou. Už v původních Cossacks bylo jasné, že šanci mají jen ti, kteří si zachovají své uspořádané formace. Ne nadarmo se říká, že síla je v kázni a pořádku. Problém ovšem je, že pokud zachováte jednotlivé formace (každá formace disponuje odlišnými zbraněmi), nemáte skoro žádnou šanci stihnout vydávat během bitevní vřavy všechny tolik potřebné rozkazy. I zde se ale našlo potřebné řešení, a tak s AoW lze vydávat příkazy jednotkám i pokud celou hru pauznete. Na taktiku je tedy rázem hodně času a jen stěží se poté můžete vymlouvat na to, že jste něco v tom hrozném zmatku nestihli. Impozantnost některých bitev byla pověstná už v European Wars. AoW v tomto směru jde dál ve stejných šlépějích, navíc si nyní průběhy bitev můžete vychutnávat i zpětně. Určitě vám občas přišlo líto, že jste (díky horečnému vydávání rozkazů a rozsáhlosti bojiště) ani neviděli, jak vlastně celá bitva doopravdy a do detailů probíhala. Díky funkci nahrávání průběhu mise, si kdykoli můžete znovu prohlédnout vaše počínaní, ale už jen jako pasivní divák. Pokud se bude jednat o zvlášť povedenou bitevní scénu, určitě vás neomrzí ani po několikerém shlédnutí. A to nemluvím o tom, jak se můžete pochlubit před svými známými, kteří posléze nemohou tvrdit, že jste si své vojevůdcovské báchorky vycucali z prstu :) Pár detailů na konec Z drobnějších novinek určitě stojí ještě za zmínku 2 nové národy, za které můžete v samostatných misích hrát. Jedná se o Bavorsko a Dánsko. V námořních bitvách zase jistě oceníte 6 nových druhů plavidel a jinak vás možná potěší i nové možnosti vámi ovládaných jednotek. Těm lze nyní zadat příkaz, aby hlídali vámi zadanou oblast, či aby prováděly patroly. Na zadávání waypointů ale rovnou zapomeňte, tak do hloubky toto vylepšení zase nesahá. Hráč má možnost zadat pouze jednu lokaci, mezi níž a výchozím bodem budou označené jednotky provádět hlídky. Závěrem by bylo možná dobré zdůraznit, že Cossacks: AoW se, na rozdíl od jiných datadisků, snaží v mnohém zlepšit a zkvalitnit samotnou hratelnost. Nepřináší tedy jen nové kampaně a jednotky, jeho autoři se poučili z chyb v původní verzi a ty nejdůležitější věci se jim podařilo doopravdy zdokonalit. Díky volitelné obtížnosti si Cossacks: AoW může střihnout skoro kdokoli a nikdo nemusí mít obavy, že bezpodmínečně přijde o nervy. Škoda jen, že ta AI počítačových hráčů zůstala stejně tupá, ale to bych už asi chtěl moc. Sám za sebe jsem rád, že došlo k tolika vylepšením, které mají dost velký vliv na celkovou hratelnost a myslím si, že právě tyto změny jsou možná ještě důležitější než všechny nové kampaně. Asi i proto hodnotím tento datadisk vyšším hodnocením, než které jsem zvolil dříve u Cossacks: European Wars. Stáhněte si: Demo (71 MB), Trailer (9 MB) Související linky: Cossacks: European Wars recenze (březen 2001) |
Bergy připravil: jd |