Icewind Dale II - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Icewind Dale II - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

15. 12. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Studio Black Isle v druhé polovině devadesátých let pomohlo postavit na nohy žánr RPG a nyní přichází s pokračováním Icewind Dale, která vás podruhé zavede do království věčného mrazu a zimy.

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 15.prosince 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Studio Black Isle je jednou z firem, která v druhé polovině devadesátých let pomohla postavit na nohy žánr RPG. Má za sebou množství počítačových her, které patří k mým nejoblíbenějším vůbec - konkrétně Fallout 1, 2 a Planescape: Torment, přičemž zejména poslední považuji za jednu z absolutně nej, neb mi v mnohém připomíná Imagiku spisovatele Cliva Barkera. Trochu černou ovcí rodiny se mi vždy zdála být Icewind Dale (recenze) z roku 2000, která má mělký příběh a ploché charaktery. IWD se nicméně dočkal značného komerčního úspěchu a tak bylo nasnadě, že se dříve či později dočkáme pokračování. Tato předpověď se sice málem nevyplnila, protože vydavatel Interplay se nachází v nezáviděníhodné finanční situaci, ale nakonec se příznivci prvního dílu přece jen dočkali.

 Podruhé do království mrazu a zimy
Ve srovnání s již zmíněnou Planescape: Torment je příběh Icewind Dale 2 plochý a banální. Jeho nitky se začínají odvíjet 30 let po skončení prvního dílu. Je situován do severní části světa Forgotten Realms. Tyto končiny nejsou sužovány pouze barbary a příšerami, ale rovněž zimou, kterou vládne ledová bohyně Auril. Město, v němž se na začátku objevíte, se právě nachází pod útokem goblinů a někteří již dokonce pronikli dovnitř a šíří chaos a paniku.

Vaším prvním cílem tedy bude vyčistit město, následně ubránit most do příjezdu posil a vyhladit pevnost, která je za útok zodpovědná. A tak to pokračuje neustále dokola, viz podrobný popis v návodu. Od jednoho úhlavního protivníka postupujete k druhému úhlavnímu protivníkovi a cestou vybíjíte spoustu drobné havěti. Nápaditost veškerá žádná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zaměření na boj
Dlužno poznamenat, že boj je náplní celé hry. Pokud jste k Icewind Dale měli rezervovaný vztah z toho důvodu, že jejím obsahem byl takřka z 90 procent kontinuální boj, pokračování se vyhněte velkým obloukem. Po zabití prvního bosse zjistíte, že má dalšího bosse atd. Hra je velmi rozlehlá, nachází se v ní značné množství nepřátel a je poměrně obtížná. Jinými slovy: budete neustále nahrávat pozici.

Infinity Engine navíc není vytvořen jako čistě bojový (jako například engine pro Diablo 2 nebo Dungeon Siege) a proto ani boje v něm nejsou nejzajímavější. Jinou náplň však Icewind Dale 2 neskýtá. Jsou zde sice postranní úkoly, ale k jejich plnění nemáte žádnou motivaci, protože odměna nebývá adekvátní, resp. zbraně koupíte v obchodech (!) a zkušenosti načerpáte v bojích.

 Nové rasy a povolání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Icewind Dale 2 obsahuje nové rasy a povolání. Vyjma standardního člověka máte na výběr „mutace“ aasimar a thiefling. První jmenovaný je potomkem spojení člověka a boha, druhý jmenovaný je potomkem spojení člověka a ďábla. V závislosti na tom, jaká krev jim v žilách koluje, mají nastaveny preference. Další novinkou je, že nyní je možné hrát za ve Forgotten Realms velmi populárního temného elfa (čili drowa), který doplňuje standardního a lesního. Dále jsou zastoupeny tři druhy trpaslíků, tři druhy hobitů a další.

Temný elf je skutečný superman, a proto má na počátku v porovnání s ostatními postih na úroveň -2. Mezi povoláními přibyl mnich, barbar a čaroděj. Čaroděj si na rozdíl od kouzelníka není nucen pamatovat, resp. memorovat žádná kouzla. Namísto toho si je vybírá a je limitován množstvím jejich seslání; poté se musí vyspat.

 Třetí edice AD&D
Největší změnou v Icewind Dale 2 je implementace pravidel 3rd Edition Dungeons & Dragons. Jednak to vedlo ke zrušení některých nesmyslných pravidel a hlavně se objevily nové schopnosti a dovednosti (tzv. feats). Mezi schopnostmi jsou například Animal Empathy, Intimdate, Bluff, Diplomacy aj. Některé z nich jsou přirozeně aktivní, k ostatním se dostanete skrze nabídku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Naproti tomu dovednosti jsou největší inovací v třetí edici. Po dosažení každé třetí úrovně si jednu z nich můžete vybrat a opět se dělí na aktivní a pasivní - Power Attack, Dash, Rapid Shot, Heroic Inspiration apod. Pomocí těchto dovedností můžete přeformovat vrozené vlastnosti charakteru či rasy tak, jak vám vyhovují. Není problém, aby kouzelník třikrát za sebou zvolil Armored Arcana a pokaždé tak snížil šanci na neúspěch kouzla v brnění o pět procent.

 Ovládání
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jako celek je poměrně zdařilý interface, který ve vývoji her založených na enginu Infinity Engine udělal v průběhu vydávání jednotlivých titulů velký krok dopředu. Ovládací panel je obrovský a zabírá značnou část obrazovky (může být skryt stisknutím klávesové zkratky). Odstranění dvou postraních panelů a přikročení k „centrálnímu řešení“ učinilo ovládání statistik charakterů podstatně snazším, a pro všechny, kteří opovrhují klávesovými zkratkami jsou připraveny alternativní ikony.

Ovládací panel je dokonce možno u každého charakteru přizpůsobovat, což je vítané vylepšení. Pomocí několika málo kliknutí se tak dostanete k rozličným schopnostem, dovednostem, kouzlům a předmětům. Důležité je, že to taktéž umožňuje rychlé přepínání mezi zbraněmi.

 Zpracování
Icewind Dale 2 je založena na známém grafickém enginu Infinity. Bohužel. Jedná se prakticky o ten samý engine, který byl použit v roce 1998 pro tvorbu Baldur’s Gate a dlužno poznamenat, že je to na něm znát. Dvojrozměrné modely charakterů vypadají primitivně a vaše oko se patrně pozastaví pouze nad většími nepřáteli. Špatnou zprávou rovněž je, že i na slušné konfiguraci (P4 1,6 GHz, 512 MB RAM, GeForce4) je hra během větších bitev či intenzivního kouzlení až neuvěřitelně pomalá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Autoři taktéž odbyli, co se dalo a na hráče předchozího dílu řada věcí působí povědomě. Black Isle sice oprášili některé grafické objekty, jako jsou lektvary a munice, ovšem lokace a nepřátelé jsou převzati bez skrupulí. Jedinou náplastí mohou být nádherně kreslená dvojrozměrná pozadí, která Icewind Dale 2 dodávají vynikající atmosféru. Zdařilé jsou i některé efekty kouzel.

Stejným způsobem jsou recyklované všechny zvukové efekty. Doprovodné skřeky na pozadí jsou zdařilé, zejména máte-li zapnuté trojrozměrné audio. Symfonický hudební doprovod je skutečně impresivní. Nepodílel se na něm skladatel původního soundtracku Icewind Dale Jeremy Soule (mající na svědomí mj. doprovody Dungen Siege, Morrowind a Neverwinter Nights), ale skladatel Inon Zur, jenž odvedl fantastickou práci, která soundtrack prvního dílu překonává.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Kompletně v češtině
Hra je jako celek nevyvážená, včetně jednoho nefungujícího úkolu. Angličtí recenzenti si stěžovali na hrubky v gramatice, já naopak musím poznamenat, že český překlad včetně dabingu je poměrně zdařilý. Přestože se titul honosí třetí edicí Dungeons & Dragons, je nápadně podobný prvnímu dílu. Dokonce i portréty charakterů jsou okopírovány z Icewind Dale.

Stáhněte si: Trailer, Patch, Cheaty
Související články: Návod, První dojmy, Novinky, Icewind Dale recenze

 
Mirek Zeman
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Nemastné, neslané pokračování slušné RPG.

Nejnovější články