Game of Thrones – recenze 5. epizody
7/10

Game of Thrones – recenze 5. epizody

23. 7. 2015 19:15 | Recenze | autor: Miloš Bohoněk |

Vyhřezlé vnitřnosti, usekané hlavy, tratoliště krve, souboje v aréně. Plus Ramsay Snow a jeho oblíbený mučící kříž, na němž z lidí odřezává kousek po kousku. Předposlední epizoda adventurní série Game of Thrones od vytíženého studia Telltale je zatím nejbrutálnější ze všech. Nese správně depresivní podtitul Nest of Vipers, a přestože z poloviny akorát přešlapuje na místě a připravuje půdu pod nohama pro završení celé série, má své opodstatnění a děj zásadním způsobem posouvá do finále.

Konec dobrý, všechno dobré

Pátá epizoda je zatím nejkratší ze všech, trvá necelé dvě hodiny a sází hlavně na svou koncovku. V první polovině působí rozvláčně a podobně jako minule jsem si její hraní radši nechal na ráno, protože předcházející večer mě její úvod regulérně uspával. Člověk si najednou všímá zaostalých animací i mimiky a dialogy ho nechávají chladným.

Game of Thrones v podání Telltale je sice napsané lépe než hromada jiných her, leč v porovnání s knižní a seriálovou předlohou stále čutá druhou ligu. Ani postavy jako Cercei nebo Tyrion, které v originále vynikají perfektními hláškami, tu i přes dabing seriálovými herci nezvládají držet krok s předlohou. Přesto nad zbytkem vyčnívají a v klidu válcují mdlou Miru Forrester, v jejíchž sekvencích se vyskytují. To o něčem zkrátka vypovídá.

I pátá epizoda zároveň trpí klasickým problémem všech nových her od Telltale v podobě příšerných několikaměsíčních rozestupů mezi jednotlivými epizodami, takže jsem během hraní několikrát „alt-taboval“ do Windows. Nejprve jsem hledal, kdo že je vlastně ten Ludd, kterého jeden z mých protagonistů strašně nemá rád, načež jsem hledal, kdo že je vlastně ten lord Andros, kterého strašně nemá ráda pro změnu jedna z mých protagonistek. A když jsem viděl Ramsayho, neměl jsem ho rád kvůli znásilňování Sansy Stark, načež mi došlo, že k tomu z hlediska časové osy hry ještě ani nedošlo, a že ho nemám mít rád kvůli tomu, že v první epizodě kuchnul jednoho z Forresterů.

Když jsem tak Ramsaymu coby Rodrik Forrester vyhrožoval smrtí, záhy mi došlo, že jde o plané řeči, protože G. R. R. Martin už dávno rozhodl, že Ramsay ještě nějakou dobu zůstane naživu. Ústřední postavy ságy Písně ohně a ledu mívají většinou pěkné scénky, ale jak ilustruje Ramsay Snow, občas bývá jejich přítomnost na škodu a předem devalvují hráčovo jednání.

Z Game of Thrones už nikdy nebude tak pamětihodný kousek jako The Walking Dead nebo The Wolf Among Us ze stejné vývojářské stáje. Stále však existuje naděje, že bude mít aspoň pořádnou koncovku. Pátá epizoda postupem času nabírá a slibuje velké věci. Asher Forrester konečně zaznamenává úspěch ve shánění exotické armády na pomoc svému rodu v Západozemí a můžete vzít jed na to, že v šesté epizodě dojde k pořádné zteči.

Jen škoda, že jde o další oblast, kde tvůrcům z Telltale podráží nohy jejich slabá technologie. Když se Asher se svou armádou vítězoslavně sáčkuje na loď, jedná se o nuznou skupinku ani ne deseti lidí. Trochu trapný pohled...

Následky

Už jsme si zvykli, že valná většina rozhodnutí ve hrách od Telltale má ryze kosmetický ráz, protože nemají na vývoj děje zásadní vliv, ačkoli se tak zprvu tváří. V páté epizodě tomu ve většině případů není jinak, leč několikrát umí mile překvapit. Hon na zrádce v řadách Forresterů, který rozjel Rodrik, a do kterého se vložila jeho najednou dost krvelačná sestra Talia, se konečně dočká vyústění, které se opírá o jednu z vašich voleb v úplně první epizodě hry. Je zábavné pročítat fóra plná překvapených hráčů, když zjistili, že „jejich“ zrádcem je někdo jiný. Takhle má příběhové větvení vypadat!

Páté epizodě zároveň nechybí výživný cliffhanger, při němž chtě nechtě budete muset obětovat jednu z hlavních postav. Pokud jste si tedy oblíbili všechny, čeká vás nepěkné dilema, a pokud v příští epizodě všechny Whitehilly vzteky vyvraždíte, nikdo neřekne ani popel. Ono vůbec není o umírání v páté epizodě nouze a na skoro všech frontách (před Zdí i za ní) přicházejí o život důležití lidé. Ale divte se, vždyť přeci přichází zima…

V zimě, a tím pádem i v pěkné lapálii, se nachází Gared, poslední z celkově čtyř protagonistů a dezertér z Noční hlídky, jehož dějová linka se ovšem zasekla a spolu s Mirou Forrester působí velmi výplňově. Jde na sever, hledá tzv. North Grove, jeho kolegům se to moc nezamlouvá, ale drsná zima a ještě drsnější bílí chodci je donutí k pokračování v hledání North Grove. Čili se vlastně nic nestalo a pochodují dál.

Přesto jsem tuze zvědav, jak Garedova pouť dopadne a jaký bude mít vliv na celkové rozuzlení – jde přeci o vůbec první postavu, za níž jsme si v Game of Thrones zahráli, tak snad s ní tvůrci mají pořádné plány. A snad ty plány zmaterializují do pořádné koncovky.

Game of Thrones pochoduje do finiše, stále ve vzduchu visí spousta otázek, které je třeba zodpovědět, a spousta vztahů, které je třeba vyřešit. Na to si už ale přívrženci G. R. R. Martina pomalu zvykli a jak byla celá adventurní sérii trochu mdlá, na její vyvrcholení se upřímně těším. Konec dobrý, všechno dobré.

Z poloviny výplň, z poloviny velmi zdařilá předehra před závěrečnou epizodou. Příště by to mohlo být veliké.