V Total War: Attila si nezahrajete za Bič boží ani jeho Huny
zdroj: tisková zpráva

V Total War: Attila si nezahrajete za Bič boží ani jeho Huny

29. 9. 2014 11:20 | Preview | autor: Aleš Smutný |

Nejprve ta horší zpráva. Za titulního vojevůdce si v Total War: Attila nezahrajete. Jako hráče, který v Barbarian Invasion miloval hraní za Huny díky jejich unikátnímu bojovému stylu, tuhle informaci stále s velkou nelibostí zpracovávám. I když chápu záměr Creative Assembly, ztráta možnosti hrát za hordu Hunů potenciál Total War: Attila výrazně oslabuje.

Jenže Creative Assembly chtějí, aby v jejich temné vizi o pádu Říma figuroval Attila jako skutečný Bič boží, zosobnění Apokalypsy a trest za hříchy lidstva. Aby slovy Pawela Wojse platil za „finálního bosse, za kterého přece nehrajete.“ Nejenom podle toho by bylo příhodnější, kdyby tvůrci hru nazvali Total War: Apocalypse. Ale nevadí...

Římská říše je rozdělená na dvě a ani jedna z nich nemá dost vojáků na to, aby dokázala ohlídat všechny své provincie. Na začátku hry ještě není Attila ani na světě. Germáni ale obléhají většinu držav na sever od Říma, Východořímská říše se potýká se stále silnými národy na východ od ní a do toho začíná další vlna klimatických změn, která vede k obrovské migraci z východu. Nebo spíše povede, protože až za pár let se začnou objevovat zkazky o sjednocování nomádských kmenů, později o silném vojevůdci, který je dostal pod svou kontrolu a táhne na západ...

Total War: Attila zdroj: tisková zpráva

Pryč jsou navíc časy, kdy římská civilizace a její provincie byly na vrcholku vývoje. Nemoci sužují celou Evropu a šíří se. Když si nedáte pozor na zajištění měst z hlediska sanity a lékařské péče, můžete mít na krku pořádnou epidemii. Když se pak nakazí i vaše armáda, nemůžete počítat s velkou efektivitou v boji, ale může i dál roznášet nemoci. Nakažená města zase přijdou o většinu produkce. Prostě konec světa se blíží, staré hodnoty se rozpadají, barbaři už vstoupili do bran a brzy se objeví Bič boží se svou apokalyptickou hordou a přijde definitivní konec.

Označení Total War: Attila jako „survival strategie“ mi v tomto kontextu přijde vtipné. Při oznámení kupříkladu tvůrci vydali informaci, že půjde města prakticky srovnat se zemí a většina z nás v tom viděla možnost pro invazní armády. Ve skutečnosti jde ovšem o taktickou možnost pro Řím. Autoři říkají, že nepůjde udržet všechny provincie, uměním se stane odhad, které osady opustit, abyste vytvořili udržitelnější říši. Než ale nechat město nepříteli, je možná lepší jej srovnat se zemí. Taktika spálené země možná Attilu zadrží!

Total War: Attila zdroj: tisková zpráva

Boj ve městech by měl být v TWA propracovanější - půjde třeba stavět barikády a určovat tím pravidla boje, respektive místo boje. Pohled na obránce, jak shazují útočníky z barikád je prý skvělý. Tentokrát budete spíše vy v roli obránců, tedy alespoň při hře za Řím. Slibně zní dynamický oheň, který se má šířit z budovy na budovu. Čekat samozřejmě můžeme nové válečné technologie, třeba pokročilejší pěchotní kuše, a nové obléhací stroje. Ze strategického hlediska bude významnější systém osobností.

Čas bude v TWA plynout pomaleji, takže návrat rodokmenu bude smysluplnější, jelikož se s jednotlivými generály a guvernéry máte čas sžít než sejdou věkem nebo ocelí. Určitou roli sehrají i bastardi a sňatky mezi různými národy, takže se zdá, že se v Creative Assembly vydali směrem k podstatě strategií od Paradoxu.

Pro neřímské národy bude v TWA určitě atraktivní mocenské vakuum, které vzniká stahováním se Říma z mnoha provincií. Navíc se do situace promítnou i klimatické změny, kdy se ochlazení projeví posunem linie „sněhu“ ze severu na jih, což se promítne do taktiky i ekonomiky.

zdroj: Creative Assembly

Apokalyptickým zaměřením, které se týká i vizuálního zpracování, v němž by vše mělo být depresivnější, ale Total War: Attila vážně boduje. Hra by měla mít specifickou atmosféru, která se promítne i do herního stylu a strategie. Škoda tě Hunů - jejich absence v podobě hratelného národa mi pořád vadí.

Chápu myšlenku děsivé, nezastavitelné hordy, která se od východu jako pohlcující vlna přežene Evropou. Trápí mě ale nenaplnitelná představa, že si vytvořím hunské království na území dnešního Řecka, zdeptám Cařihrad a po prvotní migraci se pokusím adaptovat celou civilizaci na tradiční styl života. V Total War: Attila něco takového zjevně nezažiju. Ale snad mi to zoufalý boj o přežití a příchod hlavního bosse Attily vynahradí.

Smarty.cz

Nejnovější články