První epizodu můžeme očekávat na PC, Mac a Linux letos v listopadu pod názvem Dreamfall Chapters Book One: Reborn. Stávající backeři se samozřejmě ničeho bát nemusí. Pokud přispěli na Kickstarteru tolik, aby hru dostali, dostanou všech pět zamýšlených epizod. Jaké budou prodlevy mezi jednotlivými epizodami nechtěl šéf vývoje Ragnar Tørnquist prozradit. Prý se budou tvůrci snažit, aby bylo čekání co nejkratší.
"Tvůrčí procesy jsou nepředvídatelné a příběh je nakonec mnohem rozmáchlejší a ambicióznější, než jsme si původně vysnili. Datum vydání, se kterým jsme počítali před rokem a půl, nestíháme. A tak jsme museli revidovat rozvrh a rozpočet. Po velké interní diskuzi a důkladném zvážení jsme se rozhodli pro návrat k epizodickému formátu," napsal v updatu na Kickstarteru Tørnquist.
Ragnar vysvětlil, že hru by samozřejmě nemuseli rozseknout a vydávat po epizodách postupně. Ale kdyby se rozhodli pro vydání celé hry najednou, museli by nevyhnutelně přistoupit k výraznému ořezání obsahu, odstranění spousty postav, příběhových linek a také lokací. Ve výsledku by z toho byla jiná hra, než jakou si tvůrci představovali, a kterou slibovali. Vývojáři ale nestíhají natolik, že i po takových zásadních škrtech by stejně museli hru odložit až na příští rok.
Opakuje se tak model Broken Age, kdy Red Thread Games doufají, že letos na podzim začnou díky první epizodě vydělávat dostatečné peníze na to, aby mohli dokončit zbývající epizody v odpovídající kvalitě. A stejně jako v případě Broken Age se nabízí otázka - co když to bude třeba dobrá hra, ale komerční propadák? Vyjdou pak zbývající čtyři epizody v nedodělaném, zabugovaném a nekompletním stavu? Doufejme, že ne.
Pokud všechno klapne jak má, slibuje Ragnar mnohem lepší výsledek - celý projekt by měl být výrazně kvalitnější, odladěnější, delší a hlavně by měl být kompletní a nekompromisní vizí, jakou si před mnoha a mnoha lety vývojáři vysnili.
"Původně jsme řešili, jestli hru nerozdělit na dvě části, jako to udělaly jiné nedávné adventury z Kickstarteru. To by ale znamenalo výrazně delší čekání na druhou polovinu. A když už máme příběh rozdělený na pět kapitol, přišlo nám přirozené rozdělení celé hry na pět epizod. Kratší čekání mezi epizodami by tak mělo být snesitelnější," dodal Ragnar.
Doufejme, že na epizody nebudeme muset čekat třeba tři, čtyři měsíce, ale třeba jen měsíc dva. Ragnar se pochlubil, že Book Two je prý už v alfa verzi a její datum vydání se dozvíme krátce po vydání Book One. Book Three pak do alfa verze nemá daleko.
Jak budou jednotlivé epizody dlouhé, odmítl Tørnquist prozradit. Prý je pro něj důležitější metrikou kvalita a zábavnost, ne počet hodin. Přesto naznačil, že každá epizoda zabere několik hodin a výsledná hra bude nakonec delší, než bylo původně plánováno.
Na případnou point and click adventuru The Longest Journey Home nemá aktuální rozseknutí Dreamfall Chapters až takový vliv, spíše jde o komerční úspěch epizod. Pokud by byla Dreamfall Chapters úspěšnější než vývojáři očekávají, zafinancovalo by to vývoj TLJH tak, aby mohla hra přejít do předprodukční fáze v druhé polovině příštího roku.
Jakkoliv je rozseknutí hry na pět částí zklamání a trochu rána pod pás, pokud z toho ve výsledku vzejde opravdu lepší hra, tak za mě Ragnar kritiku neschytá. Počkejme si ale nejdřív na výsledek.