Nový 3D engine postavený na DirectX 9.0 s využitím Pixel Shaderů 3.0 podporuje moderní grafické efekty jako třeba stínování, odrazy světla nebo vodní hladiny. Velký důraz je kladen i na fyzikální (Havok) engine, se kterým mrtví vojáci odlétnou do dálky nebo se skutálejí z kopce dolů, v trupu lodí zůstanou po zásahu díry a hroutící se stavby mohou rozmačkat poblíž pracující vesničany díky samostatně modelovaným padajícím kusům (=pokrok oproti statickým animacím v běžných RTS).
nové obrázkykompletní galerie
Z interview na PC.IGN vyplynulo, že tato real-time strategie neponese žádný podtitul, zapomeňte tedy na název Age of Discovery. Hlavní programátor a designér Ensemble Studios tam také vysvětlili, proč se vše bude odehrávat v 15.-19. století kolem kolonizace Ameriky a souvisejících událostí. Potvrdili přítomnost osmi hratelných národů, jež budou všechny postupně odhaleny časem. Mají se od sebe výrazně odlišovat unikátními jednotkami či schopnostmi, například Britové vyniknou svou ekonomikou, Francouzi snadno navážou spojenectví s domorodci a Španělé zase budou mít velkou podporu od mořeplavců ze své vlasti.
V kampani, která se důrazem na akci, dobrodružství a hlavní hrdiny více podobá Age of Mythology než Age of Empires II, zažijete spoustu jak historicky přesných (válka Francouzů s Indiány nebo revoluce v Jižní Americe), tak i fiktivních scén. Důležitou roli má hrát domovské město v Evropě, které prý hráči zajistí přístup k novým technologiím či vylepšením. Autoři nezapomněli ani na multiplayer, náhodně generované mapy, nebo střídání počasí & dne a noci (více informací). Termín vydání zatím nebyl oznámen, ale Aoe III je prý víceméně hotovo co se týká technologie, vlastností či hratelnostních principů a zbývá dodělat "jen" samotný obsah hry, dle čehož tipujeme tak podzim 2005.