zavřít

Gamescom 2011 - horké adventurní novinky

Windows

- Preview autor: Adam Homola Komentáře: 0

Tak vám opravdu nevím. Před pár týdny jsem tady na Games v rámci seriálu historie adventur povídal, jak žánr postává na křižovatce, jak se mu právě láme chleba, a jak o něj vydavatelské domy postupně ztrácí zájem… A teď, po návratu z Kolína nad Rýnem, mám dojem, že už jsem hodně dlouho veřejně nenaplácal takové nesmysly. Na herní výstavu Gamescom jsem se rozhodl vyrazit na den. Na jediný den s tím, že si domluvím pět, šest schůzek, protože víc vystavovatelů tam s adventurami být přece nemůže. Zajistil jsem si dopravu zpět s odjezdem na večer prvního výstavního dne, a začal domlouvat schůzky. První, druhou, třetí, šestou, desátou, patnáctou… What the f…?

Bylo to k nevíře, ale po dvou týdnech sestavování rozvrhu jsem měl program nacpaný od 9 hodin ráno do 7 odpoledne, nepřetržitým tokem adventurních schůzek s pouze dvěmi patnáctiminutovými mezerami, které jsem vyplnil neodkladnými úprky na toaletu. Absolutně celý den jsem strávil běháním po prostorech relativně klidného byznys centra, a jak pompézně vypadají zbylé veřejně přístupné haly, jsem zjistil až po příjezdu domů z fotek na internetu. Ne, nebyla to pohodička, nohy na stole a cigárko sevřené mezi zuby. Byla to sakra hektická práce, která ale na druhou stranu klapla jako zázrakem na jedničku.

Na rozdíl od kluků z Games i z Levelu, kteří během výstavy neustále naráželi na změny plánu, následovaly moje schůzky bez sebemenších průtahů až do 4 hodin odpoledne, kdy došlo k tomu, čeho jsem se ve skrytu duše od rána obával. A odnesla to zrovna prezentace možná nejočekávanější PC „adventury“ tohoto roku – L.A. Noire. Namísto hodinového hraní jsem nad hrou strávil pouhých patnáct minut, ale díky skvělé podpoře dvou kluků z Rockstaru jsem i za tak krátkou dobu stihl zažít dost na to, abych mohl s čistým svědomím říct, že to je hra, o které tajně sním už téměř deset roků – od chvíle, co vyšla Mafia.

A tak mi vlastně z výstavy zůstaly v globálu pouze pozitivní dojmy. Rád a rychle zapomenu na otlačený zadek ze středové přepážky zadních sedadel VW Scirocco při cestě kolínskou zácpou, i na zpáteční desetihodinový očistec autobusem, který mě jednoznačně utvrdil v tom, že takhle už opravdu nikdy ne. A za rok si vzpomenu jen na super chvíle strávené s klukama z Games.cz i z Levelu, na úžasná setkání s herními vývojáři, a také na tu spoustu adventur, kterých je i navzdory stagnaci žánru ve vývoji tolik, že se v následujících dvanácti měsících nudit rozhodně nebudeme.

Stánek společnosti Daedalic v Business Centru

Než se ale pustíme do stručných prvních dojmů z celkem 18 připravovaných adventur, které jsem na vlastní oči viděl, shrnu pro vás několik nejzajímavějších adventurních událostí, oznámení a postřehů, které si pro fanoušky adventur Gamescom 2011 připravila.

Hi there. I am game developer. Personally.

Rok od roku je na výstavě Gamescom (a dříve lipské Games Convention) vidět stoupající účast samotných vývojářů při herních prezentacích, což dříve vystavovatelé odbývali v lepším případě svými PR manažery, v horším pak přímo PR agenturami. Setkat jsem se tak mohl s šéfy nebo zaměstnanci Animation Arts (série Secret Files), Frogwares (série Sherlock Holmes), Telltale Games (Jurassic Park), Daedalic (The Dark Eye), King Art (The Book of Unwritten Tales), Deck13 (Jack Keane 2), Cranberry Production (Posel smrti II + III), Revolution Software (série Broken Sword), Wizarbox (Captain Morgane), Rockstar Leeds (L.A. Noire), ale třeba také s argentinskými Senscape (Asylum) nebo španělskými Pendulo Studios (série Runaway), kteří ze svých kutlochů dorazili na herní veletrh vůbec poprvé. Většina prezentací byla díky tomu informačně plodných a nechybělo jim nadšení a patřičné zaujetí pro věc.

Neplatilo to však zcela vždy, bohužel. Černého Petra za absolutně nejhorší prezentace si odnáší dtp Entertainment. Nejenže na stánku neměla oddělené prezentační „kóje“ a všechny předváděčky realizovala najednou a pohromadě „na stojáka“ v jedné podélné místnosti se čtyřmi monitory, ale jejich PR manažerka, která se mně ujala, měla o hrách naučené jen ty nejzákladnější údaje a na každou moji dodatečnou otázku nebyla schopna reagovat. Navíc poskytovala i scestné informace, což mě pobavilo u předváděčky Memento Mori 2, které už důvěrně znám z návštěvy u Centauri. Takhle tedy ne. Jednoznačně palec dolů pro dtp.

Zástupci týmu Animation Arts, tvůrců série Secret Files, a vydavatele Deep Silver

Pendulo Studios šokuje!

A nyní se vrhněme na oficiální oznámení nových adventur, na které nebývá Gamescom nikdy skoupé. První ze tří oznámených her chystá španělské Pendulo Studios a bude to něco, co byste od tohohle týmu asi nečekali. Y: The Case of John Yesterday spadá, na rozdíl od veškeré předešlé produkce Pendula, do škatulky thrilleru/hororu, i když tomu stylová a stále výrazně komiksově laděná 2D grafika na první pohled neodpovídá.

Zcela vážně pojatý a hodně krvavý příběh bude situován do podsvětí New Yorku, kde dochází k brutálnímu upalování bezdomovců zaživa, a vy do tohohle šílenství vstoupíte coby mladík Johnny Yesterday, trpící absolutní ztrátou paměti. Německý vydavatel Crimson Cow na Gamescom ukazoval už i hratelné demo hry, takže se k tomuto ambicióznímu titulu ještě podrobněji vrátíme. Datum vydání: jaro 2012 (německá verze).

Y: The case of John Yesterday

Nová hra od tvůrců Posla smrti II a III

Němečtí Cranberry Production, zodpovědní za druhý a třetí díl Posla smrti, připravují novou dobrodružnou hru zasazenou do období inkvizičního středověku. Lost Chronicles of Zerzura, jak se jejich nejnovější dílko jmenuje, bude vyprávět příběh vynálezce Feodora, který se pokusí vytrhnout svého bratra Ramona ze spárů španělské inkvizice. Čeká nás cestování napříč mnoha kouty světa (Španělsko, Malta, Egypt) a to ve hře, která stylem grafiky i rozhraním jakoby Poslovi smrti z oka vypadla. Ale o tom si podrobněji popovídáme někdy příště. Datum vydání: Q1 2012 (opět německá verze)

Obrázek ze hry Lost Chronicles of Zerzura

Nezávislé pokračování nezávislých Barrow Hill a Bracken Tor

A do třetice trochu méně pompézní oznámení. Při prezentaci své již prakticky dokončené hry Bracken Tor na stánku vydavatele Iceberg Interactive, Brit Matt Clark prohlásil, že již začal pracovat na dalším dílu ze své nezávislé hororové série, nazvaném Wychwood Hollow. Stejně jako v případě Bracken Tor půjde o thriller s nadpřirozenými prvky a situován bude do vesnice, v níž kdysi docházelo k upalování čarodějnic. To jest ale vše, co o hře víme. Datum vydání mi Matt nesdělil, osobně bych počítal nejdříve s koncem roku 2012.

Strašidelné teaser video z Wychwood Hollow

První informace o Jack Keane 2

Úsměv na tváři Jana Kloseho, jednoho ze zakladatelů týmu Deck13, bylo v minulých letech těžké vypozorovat. Letos ale zářil jako měsíček na nebi. Není divu. Jeho již rok dokončená adventura Haunted po mnoha peripetiích se zkrachovalými distributory konečně spatřila světlo světa (zatím jen v Německu), a ve vývoji je čerstvě další adventura, tentokráte pokračovaní úspěšného titulu Jack Keane (2007) s podtitulem The Eye of Fortune. To sice na Gamescom nebylo k vidění, protože sotva vstoupilo do produkční fáze, ale s Janem Klosem jsem si o něm alespoň krátce popovídal. A co jsem se dozvěděl? Že děj hry bude situován pět let po událostech z prvního dílu, a těchto 5 let Jack strávil ve vězení na dalekém východě, odkud jej musíme dostat ven. Zač v base sedí, to Jan odmítl prozradit, ale každopádně čeká na vysvobození stejně, jako my hráči už léta čekáme na vydání téhle hry :)

Dále Jan uvedl, že ve hře procestujeme notný kus světa a potkáme několik postav známých z prvního dílu, mezi nimiž nebude chybět jistá sexy a pěkně ostrá blondýnka – víc bohužel nemůžu prozradit. Stejně jako nemůžu prozradit, zdali tato blondýnka bude druhou hratelnou postavou nebo nikoliv (ostatně, to zatím ani sami tvůrci s jistotou nevědí). Hra by si měla udržet stejný cartoon vizuální styl, jaký měl předchozí díl, i když samozřejmě výrazně přitažlivější díky zbrusu novému 3D enginu zvaném Fledge. Ovládání by mělo zůstat i nadále klasické point-and-click. Jack Keane 2: The Eye of Fortune vydá společnost Astragon koncem příštího roku.

Propagační artwork pro Jack Keane 2

Lepší pozdě než nikdy

Tak to by byly pozitivní zprávy, a teď zase na chviličku něco smutnějšího. Odklady dat vydání – naštěstí nijak drastické. Později se dočkáme hororové 3D adventury Lucius, která byla odložena již podruhé, tentokráte z listopadu 2011 na únor 2012. Stejně tak nezávislý thriller Asylum tvůrčí tým Senscape posouvá z původního 31. října 2011 až na rok 2012 (bez konkrétního upřesnění). Na původní termín je nicméně slíbeno alespoň volně šiřitelné technologické demo. No a do třetice zde máme novinku od Telltale Games The Walking Dead, jejíž první epizodu jsme čekali ještě koncem tohoto roku. Dočkáme se jí však až v Q1 2012.

Screenshot z argentinské adventure Asylum

Jurský park - 4 in 1

No a u amerických Telltale Games na chviličku zůstaneme, protože od těch se zajímavé informace jenom hrnuly. Ta první, oficiální, hovoří to, že jejich připravovaná filmová adventura Jurassic Park: The Game nebude mít pět epizod, jak bylo doposud prohlašováno, ale pouze čtyři a ty vyjdou všechny najednou přesně 15. listopadu 2011. Toto oznámení sice platí pouze pro USA, nikoliv pro Evropu, ale v digitální verzi by měla být hra dostupná celosvětově. Těšit se mohou majitelé PC, PS3 a XBoxu.

Kluci z Telltale Games: vlevo Alan Johnson, vpravo Mark Darin

Nový King’s Quest prozatím jen na papíře

Když už jsem zavítal na stánek Telltale Games, nemohl jsem se nezeptat na stav restartu legendární série King’s Quest, který Telltale (zcela neprozřetelně) oznámili už v únoru tohohle roku, ale od té chvíle mlčí jako Lotova žena. A já už chápu proč. Jak mi totiž prozradil PR manažer Alan Johnson, hra ještě vůbec nedospěla do produkční fáze. „Oslovili jsme Robertu Williams, zda by se na vývoji nechtěla podílet, ale odmítla. Podle jejích vlastních slov je už ve videoherním důchodu,“ sdělil Alan. Telltale tedy kompletní koncept hry připravují sami a vše, včetně rozhraní, ovládání a hratelnosti, je stále ve stádiu rozhodování a úvah. Vlastní vývoj hry by měl začít koncem tohoto roku a první epizody se snad dočkáme na Vánoce 2012.

Nepohřbívejte licence LucasArts předčasně!

A tohle mě potěšilo asi ze všeho nejvíc. Jen tak mimochodem jsem se před Alanem Johnsonem zmínil, že po dosednutí Paula Meegana na trůn prezidenta LucasArts je asi s legendárními adventurními IP firmy i jejich licencováním utrum. Jeho reakce ovšem byla překvapivá. Meegan pro Telltale kupodivu není až tak důležitý, v LucasArts mají jiné háčky a udičky jsou permanentně nahozeny. Má následná zmínka o případném pokračovaní Day of the Tentacle pak Alanovi na tvářích vyloudila lstivý úsměv. Takže lidičky, pamatujte – naděje umírá poslední!

Charles Cecil (vlevo) a moje maličkost :)

Revolution Software vstal z mrtvých a podle všeho chystá nový Broken Sword

V samotném závěru dne jsem si na půlhodinku přisedl v internetové kavárně k Charlesi Cecilovi, šéfovi britských Revolution Software, který o pár hodin dříve přednášel na Game Developers Conference. Řeč byla o minulosti, současnosti ale i budoucnosti jeho společnosti, což vás asi zajímá nejvíce. Vězte tedy, že díky solidním výnosům z prodejů mobilních verzí prvních dvou Broken Swordů (250 tisíc prodaných kopií jen prvního dílu) nyní Revolution vyvíjí hned několik nových 2,5D point-and-click adventur, které financuje z vlastních zdrojů, a které hodlá vydat prostřednictvím digitálních sítí v průběhu první poloviny příštího roku.

Přestože mi to Charles odmítl přímo potvrdit, tak jednou z nich by měl být již pátý díl kultovní série Broken Sword. Oficiálního oznámení bychom se měli dočkat koncem tohoto roku. Všechny nově vyvíjené hry by měly být k dispozici pro PC, PS3, X360 a pravděpodobně také pro iPhone a iPad.

Taky už se na pátý Broken Sword těšíte?

Tahanice kolem A Vampyre Story 2

Asi už všichni víte, že s A Vampyre Story 2 to nevypadá moc růžově, a můj rozhovor s produktovým manažerem vydavatele Crimson Cow Georgem Hachem to jen potvrdil. Spolupráce mezi německým distributorem a americkými vývojáři Autumn Moon Entertainment ustrnula na mrtvém bodě. Důvody by asi nebylo etické zveřejňovat, každopádně současný záměr vydavatele je zmrazený vývoj „dvojky“ Američanům odebrat a svěřit jej spolehlivějšímu evropskému týmu s tím, že scénář, gamedesign a také část grafiky by měl na starosti stále Bill Tiller – ostatně, A Vampyre Story je jeho vlastní „dítě“. Vše nyní visí na dodatečných financích, které musí Crimson Cow pro vývoj obstarat. Takže A Vampyre Story 2 určitě bude, ale rozhodně ne brzy. Podle mého odhadu až v roce 2013.

Nalevo Georg Hach z Crimson Cow, napravo Jan Theysen z King Art a uprostřed – myšleno ta růžová potvůrka - Critter ze hry The Book of Unwritten Tales

Nenapsané příběhy konečně dorazí po dvou a půlleté klinické smrti

Tak trochu mi to připomíná osud Runaway: A Road Adventure (2002). Úžasná hra, která vyšla ve své rodné vlasti, ale její vydavatel zkrachoval a trvalo déle než dva roky, než se vývojářům podařilo dostat své dílko za hranice. The Book of Unwritten Tales vyšla v Německu v dubnu 2009 a sklízela jedno devítkové hodnocení za druhým. Pak zkrachoval vydavatel anglické verze (JoWooD) a vypadalo to, že se jedné z možná nejlepších klasických adventur posledních let nikdy nedočkáme. Ale zázraky se dějí.

Stejně jako v případě Runaway získali němečtí vývojáři King Art práva na hru zpět do svých rukou a hnedle je prodali britskému vydavateli Lace Mamba Global, která přinese již prakticky dokončenou anglickou verzi hry na trh ještě do konce tohoto roku. A nezůstane jen u ní! Tým King Art v mezidobí pracoval na pokračování respektive prequelu, které vydá pro změnu firma Crimson Cow a to také ještě letos. Po odehrání rozsáhlého dema a po prezentacích na Gamescom nepochybuji o tom, že dvojitá dávka nenapsaných příběhů bude patřit k vrcholům letošního adventurního roku.

Obrázek ze hry The Book of Unwritten Tales

Ruská konkurence pro Portal

No a na závěr si dáme spíše takovou kuriozitku. Ruský nezávislý vývojář Egor Rezenov se zhlédl v Portalu od Valve a rozhodl se také vytvořit logickou 3D 1st person hru plně využívající fyziky herního prostředí. Nazval ji Sunset a její příběh situoval do daleké budoucnosti, kdy Slunce vyhasíná a ze Země se pomalu stává jedna velká ledová koule. Lidstvo se ze zoufalství rozhodne sestrojit první umělé Slunce, ovšem hlavnímu konstruktérovi Rupertu Collinovi stoupne důležitost jeho práce do hlavy a své moci nad osudem lidstva začne podle zneužívat. A my, hráči, mu v tom musíme zabránit.

Ve hře se budeme, stejně jako v Portalu, pohybovat zcela volně po plně 3D prostředí, a stejně tak volně budeme moci pohybovat s jakýmikoliv objekty ve svém okolí, a tím si otevírat další cestu kupředu. Ostatně, podívejte se na trailer, který je mimochodem starý už tři roky! Já měl tu možnost vidět v Kolíně trailer z aktuální betaverze hry a musím říct, že pokrok v technologii i level designu je více než výrazný. No, uvidíme, co se z tohohle prazvláštního projektu nakonec vyklube, ale hlavní asi bude, aby jej Egor za pomoci vydavatele UIG Entertainment a Noviy Disk vůbec dokončil.

Záběry z hraní logické adventure Sunset

V rámci adventurního speciálu z Gamescomu 2011 vyšly články:

Tagy: adventura gc 2011 adventurní speciál

Zdroje: Vlastní

Novinky na Alza.cz

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.