Do finální pětky se letos dostalo třeba nebývalé množství real-time strategií, které to neměly v posledních letech jednoduché. Jen to ale potvrzuje, že strategie jako žánr prochází jistou renesancí a nemíří do fáze nechtěného úpadku. Ale dost řečí, pojďme se podívat nejenom na pětici nejlepších strategií roku 2013, ale i na hru, která v tomto žánru zaskórovala v uplynulém roce nejvíce.
Company of Heroes 2
Ruští hráči možná měli pěnu u pusy a milovníci reálií 2. světové války občas také. Kanaďané z Relic Entertainment sice do herního příběhu nacpali tunu klišé a tak trochu se v nich příběhově utopili, ale hra jako taková obstála. Zaběhnutý systém Company of Heroes byl ozvláštněn o prvky jako je tradiční ruská zima, kdy vám hrdinní vojáci občas mrzli na pochodu k pozicím. Ve výsledku tak Relic přinesl královskou zábavu se známými i novými herními mechanismy a výsledek, ať už jde o kampaň, nově vydávané mapy nebo multiplayer, dokáže zabavit na desítky hodin.
Europa Universalis IV
Po loňské trefě do černého v podobě Crusader Kings II se Paradox vytasil se známým vizuálním pojetím, ale zcela odlišným zasazením. Čtyři stovky let (začíná se v polovině 15. století) vás provedou světovými dějinami tak, jak si je sami zformujete. Ať už jde o malé střety mezi státy, nebo komplexní soupeření imperiálních mocností, v Europa Universalis IV je stále co objevovat. Ukočírujte odvěkou rivalitu dvou národů, utvořte klíčovou alianci nebo to vyzkoušejte po vzoru progresivních podnikavých států a ukažte těm zkostnatělým monarchiím zač je v Amsterodamu tulipán. Europa Universalis IV je prostě politicko-ekonomická strategie od Paradoxu v té nejlepší formě.
StarCraft II: Heart of the Swarm
Realtimová legenda se vrátila s dalším dílem dílu druhého (to aby to nebylo moc jednoduché). Heart of the Swarm jsme nakonec zařadili mezi velké hry a ne datadisky kvůli rozsahu a významu hry. Vždyť hra nabídla desetihodinovou kampaň, další hrst misí a hlavně rozšíření multiplayeru o nové jednotky a další prvky. Heart of the Swarm zkrátka zabodoval na všech frontách. Sympaticky odvyprávěný, byť tak trochu okatě hollywoodský, příběh navíc udělal z trampot Sarah Kerriganové pořádné pošušňání pro fandy série a realtime strategií obecně. Heart of the Swarm s klidem doporučím i hráčům, co normálně RTS nehrají.
Total War: Rome II
Možná labutí píseň Creative Assembly v oblasti Total War strategií se vrátila do starého Říma a přinesla vizuálně naleštěnou, leč pro některé bohužel prokletou hru po stránce optimalizace. Opět se vrací megalomanské bitvy tisíců mužů v dobách antického Říma, který je sice titulní frakcí, ale hra se rozhodně neomezuje jen na něj. Rome II nabídla možnost smysluplně hrát i za barbarské státy a rozsekat římské dobyvatele svými galskými a germánskými válečníky (a následně se vydat také dobývat). K tomu tvůrci přidali smysluplné překopání správy provincií a obojživelné bitvy, během nichž spravujete jak střety na vodě, tak na souši. Prostě vynikající starověká strategie, které by slušela mnohem preciznější optimalizace.
Wargame: AirLand Battle
Jak by to vypadalo, kdyby se Studená válka proměnila v méně studenou a více horkou? Na to odpovídá realtimová série Wargame, která dostala do vínku vynikající pokračování s názvem AirLand Battle. Jak název napovídá, do vzorečku moderního vojenství byly přidány letouny a počet jednotek se tak vyšplhal k osmi stům. Největší změny k lepšímu se ale neudály na poli těch, které vás hned udeří do očí. AirLand Battle se blýskla celkovým učesáním herních pravidel, využitím strategické mapy a krokem vpřed oproti European Escalation. A protože zůstala zábavná kampaň i milovaná hra více hráčů, drží Wargame: AirLand Battle hrdě prapor moderního virtuálního válečnictví.
A strategickou hrou roku podle redakce Games.cz se stává:
Europa Universalis IV
Nemusíte mít načančanou grafiku, haldu animací připomínající válečný film nebo snadno uchopitelná pravidla. Stačí vzít látku, narvat ji do smysluplného systému a vytvořit pohlcující zážitek, v němž představivost vykresluje úžasné obrazy, a dějiny se hýbou dle toho, jak mávnete myší. Europa Universalis IV přinesla komplexní, propracovaný a až hrozivě návykový mix, který od vás nevyžaduje určité plnění zadaných úkolů, ale velmi osobité a osobní proplouvání dějinnými událostmi, co jednou smýkají s vámi, zatímco jindy a jindy smýkáte vy jimi.
V rámci naší série Best of 2013 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2013, doposud vyšly následující kousky: Best of 2013: Události roku (část první); Best of 2013: Události roku (část druhá)