Best of 2013: Nejlepší strategie
zdroj: tisková zpráva

Best of 2013: Nejlepší strategie

10. 1. 2014 20:00 | Z redakce | autor: Aleš Smutný |

Loni jsem mohl klidně psát, že na rozdíl od předchozích let se strategický žánr osvěžil několika tituly, které uspěly na poli, kde mozek obvykle platí víc než reflexy. Letos to zkonstatovat nemůžu, což neznamená, že jde z pohledu stratégů o rok nevydařený. Naopak, na poli strategických her se urodilo hned několik skvělých kousků, jak si v článku ukážeme.

Do finální pětky se letos dostalo třeba nebývalé množství real-time strategií, které to neměly v posledních letech jednoduché. Jen to ale potvrzuje, že strategie jako žánr prochází jistou renesancí a nemíří do fáze nechtěného úpadku. Ale dost řečí, pojďme se podívat nejenom na pětici nejlepších strategií roku 2013, ale i na hru, která v tomto žánru zaskórovala v uplynulém roce nejvíce.

Company of Heroes 2

Ruští hráči možná měli pěnu u pusy a milovníci reálií 2. světové války občas také. Kanaďané z Relic Entertainment sice do herního příběhu nacpali tunu klišé a tak trochu se v nich příběhově utopili, ale hra jako taková obstála. Zaběhnutý systém Company of Heroes byl ozvláštněn o prvky jako je tradiční ruská zima, kdy vám hrdinní vojáci občas mrzli na pochodu k pozicím. Ve výsledku tak Relic přinesl královskou zábavu se známými i novými herními mechanismy a výsledek, ať už jde o kampaň, nově vydávané mapy nebo multiplayer, dokáže zabavit na desítky hodin.

Europa Universalis IV

Po loňské trefě do černého v podobě Crusader Kings II se Paradox vytasil se známým vizuálním pojetím, ale zcela odlišným zasazením. Čtyři stovky let (začíná se v polovině 15. století) vás provedou světovými dějinami tak, jak si je sami zformujete. Ať už jde o malé střety mezi státy, nebo komplexní soupeření imperiálních mocností, v Europa Universalis IV je stále co objevovat. Ukočírujte odvěkou rivalitu dvou národů, utvořte klíčovou alianci nebo to vyzkoušejte po vzoru progresivních podnikavých států a ukažte těm zkostnatělým monarchiím zač je v Amsterodamu tulipán. Europa Universalis IV je prostě politicko-ekonomická strategie od Paradoxu v té nejlepší formě.

StarCraft II: Heart of the Swarm

Realtimová legenda se vrátila s dalším dílem dílu druhého (to aby to nebylo moc jednoduché). Heart of the Swarm jsme nakonec zařadili mezi velké hry a ne datadisky kvůli rozsahu a významu hry. Vždyť hra nabídla desetihodinovou kampaň, další hrst misí a hlavně rozšíření multiplayeru o nové jednotky a další prvky. Heart of the Swarm zkrátka zabodoval na všech frontách. Sympaticky odvyprávěný, byť tak trochu okatě hollywoodský, příběh navíc udělal z trampot Sarah Kerriganové pořádné pošušňání pro fandy série a realtime strategií obecně. Heart of the Swarm s klidem doporučím i hráčům, co normálně RTS nehrají.

Total War: Rome II

Možná labutí píseň Creative Assembly v oblasti Total War strategií se vrátila do starého Říma a přinesla vizuálně naleštěnou, leč pro některé bohužel prokletou hru po stránce optimalizace. Opět se vrací megalomanské bitvy tisíců mužů v dobách antického Říma, který je sice titulní frakcí, ale hra se rozhodně neomezuje jen na něj. Rome II nabídla možnost smysluplně hrát i za barbarské státy a rozsekat římské dobyvatele svými galskými a germánskými válečníky (a následně se vydat také dobývat). K tomu tvůrci přidali smysluplné překopání správy provincií a obojživelné bitvy, během nichž spravujete jak střety na vodě, tak na souši. Prostě vynikající starověká strategie, které by slušela mnohem preciznější optimalizace.

Wargame: AirLand Battle

Jak by to vypadalo, kdyby se Studená válka proměnila v méně studenou a více horkou? Na to odpovídá realtimová série Wargame, která dostala do vínku vynikající pokračování s názvem AirLand Battle. Jak název napovídá, do vzorečku moderního vojenství byly přidány letouny a počet jednotek se tak vyšplhal k osmi stům. Největší změny k lepšímu se ale neudály na poli těch, které vás hned udeří do očí. AirLand Battle se blýskla celkovým učesáním herních pravidel, využitím strategické mapy a krokem vpřed oproti European Escalation. A protože zůstala zábavná kampaň i milovaná hra více hráčů, drží Wargame: AirLand Battle hrdě prapor moderního virtuálního válečnictví.

 

A strategickou hrou roku podle redakce Games.cz se stává:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Europa Universalis IV

Nemusíte mít načančanou grafiku, haldu animací připomínající válečný film nebo snadno uchopitelná pravidla. Stačí vzít látku, narvat ji do smysluplného systému a vytvořit pohlcující zážitek, v němž představivost vykresluje úžasné obrazy, a dějiny se hýbou dle toho, jak mávnete myší. Europa Universalis IV přinesla komplexní, propracovaný a až hrozivě návykový mix, který od vás nevyžaduje určité plnění zadaných úkolů, ale velmi osobité a osobní proplouvání dějinnými událostmi, co jednou smýkají s vámi, zatímco jindy a jindy smýkáte vy jimi.

V rámci naší série Best of 2013 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2013, doposud vyšly následující kousky: Best of 2013: Události roku (část první)Best of 2013: Události roku (část druhá)

Nejnovější články