Nezávislý rozcestník – bez fezu ani pro poklad neslezu
zdroj: tisková zpráva

Nezávislý rozcestník – bez fezu ani pro poklad neslezu

6. 5. 2012 15:00 | Téma | autor: Marek Král |

S dnešním Rozcestníkem se vydáme za hudbou Fezu, na hlavu si pak narazíme Indyho klobouk a rozběhneme se po stopách starobylých pokladů skrz-naskrz zatuchlé kobky. Kožený klobouk nesundáme, jenom si na místo useknuté ruky nasadíme hák a společně s rudě okřídleným papouškem na rameni nasajeme vůni moře a nových dobrodružství. Potom se podíváme, jaké by to bylo létat na koberci a naši dobrodružnou pouť zakončíme opět hudbou, tentokrát z Indie Game: The Movie. Kruto-přísná parodie na stejnojmenný snímek bude už jen sladkou tečkou. Tak se moc nezdržujte – vyrážíme!

Rick Deckard nosí fez

Kdo zapomněl, jak zní „chiptune“, ten ať si osvěží jeden článek. Komu se z hlavy vykouřil umělecký pseudonym „Disasterpeace“, ten ať prošmejdí jednu diskuzi. Kdo je připraven, nechť pokračuje dál. Po čtyřech (nebo dokonce pěti?) letech konečně vyšel Fez pro Xbox Live Arcade. Unikátní plošinovka s malým hrdinou, v níž je třetí rozměr znázorněn otáčením 2D ploch. Jde o skutečně jedinečný autorský přístup, jenž značně mění hráčovo vnímání prostoru a představivost burcuje dost odlišným směrem, než na jaký jsme normálně zvyklí. Ačkoliv je Fez revolučním dílkem, není prvním svého druhu – mnozí z vás si vybaví: Crush (2007), Super Paper Mario ze stejného roku nebo Echochrome (2008). I tak se ale Fez, dle zahraničních ohlasů, řadí mezi to nejlepší ze současných nezávislých her.

Překrásné stylizaci a herním mechanizmům dopomohla na samý vrchol rovněž hudba. Tvůrce Fezu Phil Fish se domluvil s chiptunovým mágem Richem „Disasterpeace“ Vreelandem, aby pro hru složil přes hodinu dlouhou hudební stopu. A jaká to je stopa! Disasterpeace se po své předchozí parádě Rise of the Obsidian Interstellar opět uvolnil do polohy, jež mi dílčími motivy, náladou, vyprávěním nebo jak to přesně popsat, velmi silně připomíná Vangelisovu tvorbu... a díky Disasterpeacově sci-fi zvuku vytahuje na povrch skoro až vzpomínky na film Blade Runner (1982). Jenom další utvrzení, že Rich „Disasterpeace“ Vreeland patří mezi špičku a nepochybně o něm ještě několikrát uslyšíme.

Hudba z Fezu je od 20. dubna dostupná z Bandcampu, a již za 7 dolarů (134 korun) může být digitální album v té nejlepší kvalitě pouze a jenom vaše. Skladby: Adventure, Forgotten a Home jsou navíc dostupné zcela zdarma – stažitelné ochutnávky tak nebyly nikdy chutnější! Kdo by ještě pochyboval o hudebním sluchu a vkusu Riche Vreelanda, toho snad uklidní informace, že mezi jeho stále nejoblíbenější hudební alba patří Machinarium Tomáše Dvořáka, známého pod přezdívkou Floex.

Indiana Jones po japonsku

Takumi Naramura si plní sen, a tak společně se svým studiem Nigoro, potažmo Nicalis (Cave Story, NightSky), uvádí na trh předělávku své sedm let staré hry La-Mulana. Pokud vám název přijde povědomý, s největší pravděpodobností jste ho postřehli v souvislosti se znovu-uvedením na japonský trh – což znamená na WiiWare, minulý rok v létě. Až letos má totiž vyjít pro Evropu, nejspíš ve druhém čtvrtletí, a pro Ameriku, kdy datum zatím nebylo blíže upřesněno. Za zpožděné vydání se tvůrci moc omlouvají... ne vždy jde vše tak, jak bychom si představovali.

La-Mulana je srdeční záležitostí Takumiho Naramury. Sobě a mladým hráčům chce nadělit něco, co se dnes už moc nenosí, a to plošinovku nesoucí se ve starém duchu, hardcore, jaký se v 80. letech dělával na konzoli MSX. Takumi Naramura by nové generaci hráčů rád přenesl věrnou kopii toho, co se tehdy hrálo. Vzhledem k tomu, že je tato staronová hra vyvíjená na novější hardware, než byl dostupný tenkrát na MSX, tak se tvůrci mohli utrhnout z řetězu a do hry narvat všechno, co ve starých titulech tohoto žánru „chybělo“ – hra si tak zachová svůj jasně daný styl, jen si vše zvětšuje optikou roku 2012... od rozlohy po herní možnosti až k hudbě a ještě dál.

Těšme se tak na hladší grafiku, hudbu z orchestru a... o něco přijatelnější obtížnost: první La-Mulana je totiž nesmírně drsnou zkušeností, tvůrci tak tedy malinko slevili ze svých nároků. I tak se ale těšme na peklo, jemuž dnešní doba opět přeje (Legend of Grimrock).

zdroj: Archiv

Zlaté ostrovy

Stephen Orlando ze studia Robit nám po dvou letech usilovného vývoje konečně naděluje – Treasure Adventure Game, i s dodatečným laděním, vyšla nedávno zcela zdarma jak na oficiálních stránkách, tak na GOG.com, kde ke hře hráči navíc dostanou krátkou hříčku Karma, hudební ochutnávku v podobě čtyř skladeb a 99 skic návrhů, jak by hra měla / má vypadat.

Treasure Adventure Game se v Orlandově hlavě rýsovala od doby, kdy si naplno užíval Super Mario Brothers (1985), díky níž toužil jednoho dne vytvořit vlastní svět, v němž se hráč běháním, hopsáním a objevováním také nadobro ztratí. A povedlo se – hra je rozlehlá, zábavná, plná vloženého nadšení a dobré nálady. Má fantastický, do letního počasí se naprosto hodící soundtrack (Robert Ellis) a jak jsem již předeslal, je zcela zdarma. Stephen Orlando si totiž uvědomuje, že i přes veškerou svou ctižádost je Treasure Adventure Game stále jeho prvním, i když větším, projektem. Přijde mu proto naprosto v pořádku, aby si za něj od hráčů nebral žádné peníze, a dostal se tak hlavně do širšího povědomí, k čemuž mu v této chvíli rád dopomáhám i já.

Hra i tvůrce si to zaslouží – vždyť kdy naposledy jste objevovali pirátské poklady s papouškem na rameni, plavili se na lodi a stříleli z děla? Tato dobrodružná plošinovka byla serverem Jayisgames.com zcela zaslouženě zvolena „Best Indie Adventure Game of 2011“, a kdybych o ní věděl o něco dřív, mohla by se s naprostým přehledem dostat i do našeho redakčního výběru. Takto zpětně hru berte jako velké doporučení, a pokud vám v létě vždy přijde, že není co vyloženě letního hrát, Treasure Adventure Game to za ostatní tvůrce-vývojáře dokonale napravuje!

zdroj: Archiv

Létající koberec, zn. vyklepaný

Alexey „Electrical Dog“ Volynskov z Ranmantaru Games si řekl, že je čas oprášit stařičký Magic Carpet (1994) a udělat mu pořádný novodobý remake. Kdo z vás si nepamatuje zlatou éru Bullfrog Productions, tudíž ani jejich Magic Carpet, ten si možná zahrál novodobou From Dust, jež si od Bullfrogů v lecčems půjčuje. Se sériemi Populous (1989) a Magic Carpet ji spojují přírodní živly, vžití se do boha / mocného čaroděje a z toho vyplývající metání kouzel a rovněž volnost pohybu po herním světě. Právě na tyto hlavní rysy se můžeme u Arcane Worlds těšit.

Opět budeme se svým čarodějem létat po světě a objevovat ho. Svět budeme za užití silných kouzel přeměňovat k obrazu svému – budeme moct stavět vysoká úpatí na obranu před nepřáteli, budeme moct do země hloubit krátery a smát se, jak si z nich nepřátelská monstra nebudou vědět rady. Povoláme si na pomoc moře a spláchneme nepřátelskou vesničku, lávou pak uchvátíme pochodující pohůnky nepřítele. Sami však také budeme vysílat vražedné jednotky na steč a budovat silnou pevnost. Získávat tajemné dary země, učit se novým kouzlům a okamžitě na nepříteli zkoušet jejich účinnost.

Arcane Worlds má sice daleko k dokončení, technická dema, první obrázky a videa však ukazují, že moderní kabátek staré herní mechanice moc sluší. Doufejme tedy, že Alexey Volynskov s vývojem jen tak nesekne a že se k němu časem i někdo přidá a pomůže mu dílo dokončit – „staronový Magic Carpet“ by si to zasloužil.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Je libo seriózní dokument? Ne, raději parodii

Také stále očekáváte, až si dva nejočekávanější dokumenty o nezávislých hrách „vyjdou do světa“? Snad mohu promluvit za celou redakci, že se na snímky Indie Game: The Movie a Us and the Game Industry taky moc těšíme, popřípadě jsme na ně velmi zvědaví. Kdy přesně se jich však dočkáme, to nikdo neví – Indie Game: The Movie by měl mít touto dobou promítání v kanadských kinech, a Us and the Game Industry se má poprvé promítat až koncem roku 2012.

Ale... můžeme si udělat radost! Jednak tím, že si přes Bandcamp v předstihu objednáme album Jima Guthrieho (Indie Game: The Movie), jehož boží hudba se dá zakoupit jak v digitální podobě, tak jako vinyl. Kdo zapomněl, jak Guthrie zní, ten ať si ho připomene.

A také si můžeme udělat radost tím, že se podíváme na kluky z Mega64, jejichž video, parodující upoutávku na Indie Game: The Movie, patřilo do „zlatého hřebu“ letošních IGF/GDC. Následující video tak proto berte jako parodii a takové připomenutí – kritiku trendu dělat dnes věci bombasticky-akčně-nabušené. Je-li to vaše první setkání s Mega64, nenechte si ujít jejich další video-kusy, jež mají leckdy pořádně švihlý nápad. (Abyste jejich parodii rozuměli, pak byste pochopitelně měli znát původní video, jež si můžete dohledat i u nás.)

zdroj: Archiv

Co se všechno odehrálo, zatímco jste hráli

  • Holandští studenti Doney den Ouden a Yoram Boer dělají vše pro to, aby na Unreal engine převedli bondovku 007: Nightfire (2002).
  • Petrův článek jasně vystihuje situaci „jak to chodí, když si svůj projekt na Kickstarteru špatně spočítáte“.
  • Vývoj Legend of Grimrock (Almost Human) se zaplatil. Tvůrci teď usilovně dělají na opravných balíčcích a do budoucna mají s Legend of Grimrock nepochybně další plány.
  • Pokud jste ještě nepostřehli motorkové skotačení Trials Evolution pro Xbox Live Arcade, pak si pusťte video a řekněte, jestli by vás takováto hra nebavila?
  • Další tradičně skvělá videorecenze od Lukáše, tentokrát na nezávislou perlu „současných“ krokovaček Legend of Grimrock.
  • Balíku The Humble Botanicula Debut, jenž obsahoval hry: Botanicula, Machinarium, Samorost 2, Windosill, a film: Kuky se vrací (2010), se prodalo 92 547 kusů v hodnotě 822 136,58 dolarů (15 664 176,261 korun).
  • Torchlight II se připomíná úvodním kresleným videem.
  • 5. května vyšla na PC Call of Cthulhu: The Wasted Land – herní míchanina kultu Cthulhu s První světovou válkou.
  • 75. Fight Club se společně s Davidem „Dave de Sade“ Kubcem věnuje lásce zvané „dungeon crawl“, potažmo jejímu nejnovějšímu přírůstku Legend of Grimrock.
  • Československá Miner Wars 2081 by měla být již brzy k vyzkoušení coby demo. Rozpracovanou verzi mohou mít všichni, kdo si hru zakoupí už teď.
  • Vyšel přídavek Napoleonic Wars pro Mount & Blade: Warband. Kdo zkusil a hrál, ten ať troubí do světa, jaký je!
  • Amanita Design opět válí! Pavel Dobrovský Botaniculu ve své recenzi shrnuje jako „skvělou“.
  • Minulý Nezávislý rozcestník byl ve znamení vesmírných medvědů-kosmonautů. Pokud jste se s nimi ještě neproletěli, můžete to teď napravit.
  • Finští Theory Interactive, což jsou vlastně dva kluci, se pochlubili krásným videem z chystané hry Reset.
  • Heroes of Might and Magic / Disciples se vrací v podobě Legends of Eisenwald od běloruských Aterdux Entertainment. I když... vrací... spíše navrací, jelikož na Kickstarteru tým doposud nenastřádal zamýšlených 50 000 dolarů (952 650 korun).
  • Báječný audio (Jim Guthrie) vizuál Superbrothers: Sword & Sworcery EP se konečně dočkal i naší recenze od Adama Homoly, jehož verdikt rád shrnu slovy: „... výjimečně osobité a povedené dílo, které vás dostane...“
  • Lucie Jiříková vidí prvotinu nezávislého studia Spiky Snail The Splatters jako „velmi dobrou“.
  • Pokud se přes Kickstarter zafinancuje Republique (Camouflaj, Logan), čemuž bohužel moc nevěřím, tak by se kromě mobilních hráčů mohli dočkat i majitelé osobních počítačů.
  • Konečně vyšel Fez a Pavlu Dobrovskému se moc líbil.
  • The Unfinished Swan vyjde na PlayStation Network, a jedinečný nápad s cákáním barvy okolo sebe zůstává!
  • Matrjoškové hře Stacking nemohl Martin Bach dát jinou známku než osm – číslo, jež samu matrjošku připomíná.
  • Představte si renesanční éru s dobovými zbraněmi švihnutými do sci-fi, představte si 3D střílečku jak z 90. let, postavenou na nejnovějším Unreal enginu, a máte Renaissance Heroes.
  • Máte i vy nějaké nezávislé tipy? Jakékoliv: nedávno zakoupené indie hry, jež byste chtěli doporučit, nebo naopak tituly, od kterých byste rádi čtenáře odradili, nově objevené stránky „zapadlých“ nezávislých tvůrců, tipy na videoherně-filmový / hudební / divadelní / prostě umělecký underground, cokoliv? Pak se je nestyďte napsat do diskuze. Prozraďte rovněž, jakou hru budete v nejbližší době hrát a na jakou další se těšíte?

    Nejnovější články