Jack the Ripper - recenze
6/10

Jack the Ripper - recenze

26. 3. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nechvalně proslulá postava Jacka Rozparovače, nejznámějšího sériového vraha historie, se stala vděčným námětem nejedné knihy a nyní i detektivní adventury, jejíž autoři se nechali unést svou fantazií.

Autor: Nukem
Publikováno: 26.března 2004
Verze hry: anglická/finální
Doba recenzování: 3 dny

Obrázek zdroj: tisková zpráva Asi bychom jenom těžko hledali člověka, který by neznal jméno Jack Rozparovač. Tato nechvalně proslulá postava anglických dějin 19. století se stala vděčným námětem nejedné knihy nebo filmu. Někteří autoři se rozhodli co nejvěrohodněji zaznamenat všechny události onoho krvavého podzimu roku 1888, jiní se naopak nechali unést svojí fantazií a fakt, že Jackova identita nebyla nikdy objasněna, jim k tom hodně dopomohl. A právě mezi ty „unešené“ autory lze pak bezesporu zařadit tým vývojářů společnosti Galilea - tvůrce hororové adventury Jack the Ripper, která byla přibližně před pár měsíci uvolněna na zahraniční trhy.

Tato hra, volně rozvíjející záhadu nejznámějšího sériového vraha historie, je zářným příkladem toho, jak podprůměrná grafika, ale především velmi nezáživný herní styl, může potopit slibný projekt se zajímavým námětem a dobře konstruovaným příběhem. Na první místo bych mezi minimální hardwarové požadavky zařadil hráčovu silnou trpělivost, aby se přenesl přes krušné začátky až do bodu, kdy dějový spád začíná mít převahu nad stereotypem, s jakým se hráč musí po celou dobu potýkat. Naštěstí se tu ještě nějaký ten klad najde, takže nad hrou nelamte pověstnou hůl předčasně.

Jack v New Yorku
Námět hry staví na Jackově záhadném zmizení, přičemž posouvá čas o třináct let dopředu (do roku 1901) a asi o 7 400 km na západ (z Londýna do New Yorku), aby v chudinské čtvrti Low Side District (obdobné londýnské White Chapel) rozehrál Jackovo druhé jednání.

Hlavní hrdina není kupodivu policista ani soukromý detektiv, nýbrž redaktor upadajících novin New York Today jménem James Palmer. Nově zvolený šéfredaktor novin, který má pozvednout jejich někdejší slávu a dostat je zpátky na první místo v prodejnosti, posílá Jamese prověřit všechny dostupné informace o poslední brutální vraždě prostitutky. Ráno pak musí vyjít článek s těmi nejsenzačnějšími informacemi a je jedno, zda pravdivými nebo trochu přikrášlenými.

Nudná obíhačka s minimem změn
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V příruční mapě, kterou máte kdykoliv k dispozici a pomocí níž se můžete přesouvat kdykoliv a kamkoliv, vám přibylo první místo, kam se můžete vypravit – policejní stanice. Vrchní vyšetřovatel je kupodivu celkem vstřícný a raději vás nechá nahlédnout do spisu, než aby zítra měly v novinách vyjít zkreslené nebo zcela odlišné informace o případu. Tak se dozvídáte o identitě oběti i o místě činu, kde získáváte další stopy a místa na mapě přibývají.

V předchozím odstavci jsem vlastně popsal základní způsob hraní. V ranné fázi hry získáte přístup do většiny lokací a po celou dobu hry budete tato místa neustále obíhat dokola, až do ztráty vědomí. Budete potkávat ty samé tváře, v drtivé většině na těch samých místech v těch samých pozicích. Jen tu a tam některá postava změní polohu či dokonce lokaci.

Zpestření je jen v tom, že jeden podnik, tj. i postavy v něm, je přístupný pouze v noci, jiný zase jen ve dne a jeden nebo dva jinak v noci a jinak ve dne. Stereotyp novináře pak spočívá v tom, že přes den nashromáždíte informace o případu, resp. dalších případech, navečer sepíšete článek a v noci vyrážíte do tmavých ulic pátrat dál. Jen sporadicky budete muset řešit velmi jednoduché úkoly spojené s používáním nemnoha předmětů, kde většinou půjde o otevírání dveří nebo srovnávání jistých dokumentů. Prostor se ale našel i pro jednu akčnější scénu, kde při velké neopatrnosti můžete přijít o život, a jednu scénu, kde o úspěchu a dalším pokračovaní hraní rozhoduje pohotovost.

Linearina a klišé
Výše zmíněný nudný scénář by se možná dal celkem snést, kdyby se spektrum potkávaných osob rozšiřovalo, kdyby se dialogy neomezovaly jen na dvě nebo tři obecné otázky. Nebo kdyby tu bylo něco jako vybírání otázek s nebezpečím, že zpovídanou osobu naštvete a ta se s vámi nebude dál chtít bavit, takže si budete muset najít jiný způsob, jak se k potřebným informacím dostat. Vůbec přísná linearita rozhovorů i celého pátrání je na hře velmi skličující.

Všechny úkoly plníte sekvenčně, takže bez předchozího splněného úkolu (rozhovor, návštěva nějakého místa, provedení jisté operace) nelze splnit ten další, ačkoliv tyto na sebe logicky třeba ani nenavazují a mnoho z nich by bylo možné řešit paralelně. Za vzor nelinearity by mohla posloužit jiná hororová adventura Post Mortem, se kterou má Jack společného mnohem více. Je tu podobně ponurá atmosféra, podobná jsou si i některá místa, podobný je i sebestředný policejní inspektor, jehož mylné závěry nejednou přivedou vyšetřování do slepé uličky. A nakonec je tu podobný i hlavní hrdina, který přes všechna policejní varování vede své vlastní vyšetřování, pochopitelně tím správným směrem.

Okuste strach
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Atmosféra hry není zpočátku tak záživná, jak by si každý přál, ale postupem času, kdy odhalujete pozadí rozšiřujícího se počtu vražd a kdy se začínají objevovat první podezřelí, získává příběh pomalu na atraktivnosti. Jsou to především nepříliš působivé praktiky a pochybné minulosti jistých jedinců, které je staví do nepříznivého světla. Sami pak začínáte přemýšlet, kdo by to asi tak mohl být. Je to snad ten, proti kterému hraje nejvíce důkazů anebo ten, do něhož bychom to nikdy neřekli?

Svoji zvláštní atmosféru mají pak místa činu po setmění. Ponuré tóny doprovází vaše kroky po lokacích, kde z těl bezbranných dívek vyprchal život. Z dálky je slyšet štěkot psů, tlumené kašlání kdesi v podchodu, praskání dřevěných konstrukcí, když tu vás vyděsí náhlý a ohlušující příjezd nadzemky. Na místě vraždy však nenaleznete jedinou stopu, jedinou kapku krve. Nic, co by jen naznačovalo, jaký hrůzný čin se zde odehrál. Pouze uvadlá kytice označuje místo, kde oběť vydechla naposled.

Kouzlo neodhaleného
Ačkoliv se hra točí kolem brutálních vražd, vzhledem k tomu, že násilí ve hře není bezprostředně prezentováno, je Jack the Ripper v zahraničí distribuován s ESRB ratingem „Teen“, tedy pro mládež přibližně od 13 let. To, že ve hře není vidět žádná větší krvavá scéna, snad jen lednice plná vepřového, dává hráčovi prostor pro jeho vlastní fantazii. I když by byla asi působivější nějaká ta rudá skvrna na místě činu, přesto má jinak velmi tichá atmosféra hry něco do sebe. Tak jako platí, že polosvlečená žena je někdy zajímavější než ta zcela nahá, stejně tak nepřímé náznaky krvavých zločinů mohou být pro atmosféru mnohem přínosnější než pohled na rozkouskované tělo. Ale popravdě řečeno, při stavu grafiky, v níž je hra vyvedena, byste toho stejně moc neviděli.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Grafický engine hry je založen na pohybu po jednoznačně určených bodech v každé lokaci, kde pozadí tvoří jen rozostřené 2D objekty namalované tak, aby vypadaly trojrozměrně. Celou scénu můžete pozorovat prakticky v neomezených úhlech, přičemž se ploché objekty na pozadí deformují tak, aby navodily dojem perspektivy. Tento engine, zhusta používaný u mnoha francouzských her (především Cryo, blahé paměti) jste mohli vidět už před mnoha lety v The Messenger, Atlantis, Nautilus a naposledy snad v Post Mortem.

Doslova mrtvé okolí
Scény působí značně strnule, dokonce i postavy, které jsou polygonové, se hýbají jen sporadicky. Výhodou tohoto engine je jeho nízká náročnost na hardware, i když nechápu ty mnohasekundové pauzy při ukládání i nahrávání hry, jakož i při vyskakování z inventáře, který je spojen s mapou. Během těchto akcí se pak nic neděje, takže zpočátku ani nevíte, zda hra zatuhla nebo prostě vytváří něco nepochopitelného na pozadí.

Druhou výhodou zvoleného engine je lepší identifikovatelnost polygonových předmětů k sebrání, či postav k rozhovorům, které svými ostrými obrysy vynikají nad rozmazaným pozadím. Ovšem mnohá aktivní místa jsou součástí pozadí, takže ne vždy je jasné, kde hledat. To samozřejmě nahrává nechvalnému pixelhuntingu.

Pokud se ve hře dostanete do úzkých, s největší pravděpodobností to bude právě díky tomu, že jste přehlédli nějaké to nevýrazné aktivní místo, malý kousek papírku apod. Je škoda, že si tvůrci s výrobou pozadí nedali větší práci a nepoužili buď nějaký 3D engine (The Watchmaker, Broken Sword 3), nebo detailní předrenderování (Syberia, Midnight Nowhere).

Alespoň něco nezklamalo
Ozvučení hry není nikterak bohaté, nicméně kupodivu vcelku kvalitní. Drtivá většina scén je ozvučena pouze ruchy z ulice, jen místa činu navštívená v noci podbarvují strašidelné tóny. Za zmínku stojí noční představení irské zpěvačky Abigail v jednom malém divadle, se kterou se brzy sblížíte. Vyslechnout si můžete tři pěkné irské lidové písničky, v nichž Abigail exceluje zpěvem. Pěknou melodii uslyšíte i v okolí ateliéru morbidního malíře Silknera. Povedený je i dabing prakticky všech postav, jejichž hlasy jsou přirozené a odpovídají daným postavám. To je samozřejmě dobře, protože když už je hra postavená na tom zpovídat dokola všechny osoby, tak ať se dají alespoň poslouchat.

Musím se přiznat, že jsem ke hře přistupoval spíše s despektem, neočekávaje nic, co by mohlo zaujmout. Tento pocit mi ještě nějaký čas vydržel, než se děj trochu rozvinul. Nyní, po odehrání celé hry, musím vyjádřit lítost nad tím, že nevhodný či spíše nedomyšlený a nerozvinutý styl hraní a nepříliš dobrá grafika srazil na kolena jinak možná nadějnou hru, jejímiž klady jsou námět a jeho zpracování, celková atmosféra a ozvučení.

Stáhněte si: Demo